Alla tror att Sverige är ansedda som "bäst i världen" för att Max Martin och RedOne lyckats liksom... Det kan man ju intala sig om man vill, men så är inte fallet.
Sverige tillhör världseliten. Bäst i världen? Nja, det håller jag inte själv med om men det är svårt att säga och det beror givetvis på vilken genre man lyssnar på. För att vara ett så litet land har vi ganska många listettor och ganska många miljoner sålda album på våra producenters axlar.
De flesta har idag givetvis anläggningar där man kan höra skillnader på mer än volymen. Menar du att du är audiofil så kan du inte begära att alla inspelningar ska låta bra i dn anläggning för de flesta band och producenter har ju helt olika preferenser och sound. Vad har du för högtalare?
En riktigt duktig producent nöjer sig inte med en dålig mastring vad än skivbolaget säger. Det handlar ju om producentens rykte och slutresultatet av ofta hundratals timmars jobb. De producenter som helt lämnar över till skivbolagen att bestämma över mastringen är klåpare.
Den största delen av musiken idag hörs i hörlurar och oftast i ganska dåliga sådana (t.ex. Apples standard eller motsvarande medföljande). I dem räknas volym för volym är lika med exponering. Och ska jag se till de flesta jag umgås med så har de flesta mycket dyrare tv än ljudanläggning trots att deras tv kanske inte var den dyraste på MediaMarkt. Jag begär inte att all musik ska låta "bra" in min anläggning men jag begär att det ska låta tillräckligt bra. Bra är givetvis subjektivt och jag tycker t.ex. Darkthrones "Transilvanian Hunger" låter bra men det betyder inte att jag inte tycker det är tråkigt när dynamik förloras eller sound likriktas bara för att det ska sälja. Ska jag se till hårdrocken, där jag hör hemma, så är det bara att kolla på Soilwork-, In Flames-, Sonic Syndicate-svängen där alla trummor spelas in digitalt trots att de har både tid och budget för att göra det riktigt. Man tappar enormt mycket både ljud- och musikmässigt. Men det är så det "ska vara" idag.
Om riktigt duktiga producenter inte hade nöjt sig med dålig mastring hade vi inte haft den här diskussionen. Jag vet hur mycket tid det handlar om, vi la mellan 500 och 600 mantimmar på senaste inspelningen. Men det är fortfarande så att det oftare och oftare blir så att producenterna får lämna över material de inte är nöjda med—klåpare eller ej, sådan är verkligheten.