Hade helt och hållet glömt bort den här tråden, fick nått nyhetsmail idag.
Hur som helst, får be om ursäkt att folk uppfattade mig som såpass idiotisk/galen.
Nån frågade vad jag förväntade mig för svar, så ska nu med erfarenheten på hand ge ett svar i stil med vad jag hade hoppats på att få, vilket hade besparat mig timmar av felsökning, veckor av att vänta på en eventuell mjukvarufix innan jag tillslut gav upp och skickade in den på verkstad.
Q: Hur är det tänkt att headsetet ska fungera?
A: Stoppa i och ring. Man ska inte på några som helst sätt behöva "konfigurera". Det ska vara möjligt att dra i/ur headsetet när som helst, även under samtal, allt ska fungera "automagiskt".
Q: Går det på något sätt att få en s.k (vem det nu var som kallade det) Sony-Ericsson-indikation på att headsetet är istoppat?
Jag fick svaret nej här, men det är felaktigt.
Har man inte nått istoppat i 3.5mm jacket så ser det ut såhär när man höjer/sänker volym:
Stoppar man i headsetet ser det ut såhär:
Såhär fungerade alltså _inte_ min telefon, jag fick aldrig upp någon (headphones)-text, av vilket man fort hade kunnat dra slutsatsen att något stod mycket fel till med enheten i fråga. (Testade med flera olika Apple/övriga headset samt vanliga hörlurar).
Q: Är detta jag upplever ett "välkänt" "fel" / "problem"
Hade hoppats på att någon här jobbat i relation till försäljning/distribution/reparation av Appleprylar.
Efter att jag väntat nån månad, gett upp hoppet, och gått tillbaka till affären så fick jag det hela klart för mig på några minuter:
1. Säljaren sa att dom fick in ungefär 2-3 st 4s' om dagen med liknande ljudproblem som jag hade.
2. Felet var såpass "välkänt" att han bara beskrev det som "headsetproblemet" i felbeskrivningen mot verkstad.
3. Totalt hade dom fått in runt 4-6 st 4s med diverse "problem", om dagen, sen release. M.a.o så var det ingen tvekan om att hårdvaruproblem existerar.
Okej, så långt vi har kommit nu så är bilden rätt klar för mig iaf. Hade jag haft/fått den här infon så hade jag nog med runt 99% säkerhet kunnat dra slutsatsen att det inte var ett handhavandeproblem från min sida, utan snarare att delar av 4s' första batch har nån sorts tillverkningsproblem.
Q: Hur löste sig det hela?
Bara för att 100% bekräfta mina misstankar så kan jag meddela att jag efter 3 sura veckor av väntan på en extremt långsam "verkstad" fick en helt ny telefon i utbyte, med andra ord var det alltså något såpass dåligt i hårdvara att det var bortom all räddning.
Den nya telefonen fungerade direkt ur kartong som man förväntade sig, packa upp->sätt i headset->ring ett samtal.