Det är stora ord, på bekant Applemanér. Lika bekant var känslan av att det mesta som visades upp var sånt vi sett förr, antingen i Spotify eller i någon av de andra streamingtjänster som redan finns på marknaden.
Tyvärr tror jag inte att det kommer spela särskilt stor roll.
För så här är det. Vi svenskar har en tendens att bli hemmablinda när Spotify kommer på tal. Vi överskattar den svenskutvecklade musiktjänsten både sett till storlek och inflytande i världen. Jämte teknikvärldens giganter är Spotify fortfarande en liten fisk i ett väldigt, väldigt stort hav. Av de hundratals miljoner människor som har en Iphone runt om i världen är det en försvinnande liten del som använder, eller ens har provat på, den svenskutvecklade musiktjänsten.
Ett litet räkneexempel: På sju år har Spotify lyckats skrapa ihop i runda slängar 15 miljoner betalande kunder. Apple har sålt nästan femton gånger så många Iphones – på ett år. På scen i San Francisco var Jimmy Iovine noga med att påpeka att Apple Music-appen kommer vara förinstallerad i alla nya Iphones som lämnar handeln. Med andra ord: Om var tionde person som köper en Iphone också nappar på ett Music-abonnemang så kommer Apple att vara större än Spotify inom tolv månader.
Behövs en extra sockerbit? Apple ger bort tre månader av den nya tjänsten helt gratis.
Den bistra sanningen är att det inte spelar någon större roll om Apple Music är en marginellt sämre tjänst än Spotify. Apple är helt enkelt ett så mycket större företag att det liksom inte blir någon match att tala om.