Att släppa in en iPad (eller vad som helst egentligen) i ett nätverk är inte bara en fråga om att "släppa in den". Det ger naturligtvis en massa följdeffekter som påverkar supportavdelningen, och resten av IT-miljön. Paddorna ska förmodligen funka ihop med en massa befintliga funktioner. Man måste tänka på säkerhetsaspekter när man släpper in "okända" saker i nätet. Eller så måste man anpassa sin befintliga säkerhetsmiljö till att även supporta paddor. Man kanske vill kunna hantera paddorna centralt så att de faktiskt följer den policy som finns. Och så vidare.
Som enskild padd-användare kan man förstås tycka att "äh, allt det där fixar ju jag själv". Och det kanske vissa användare gör. Men inte alla. Och även en enda okontrollerad padda i ett för övrigt säkert eller kontrollerat nätverk kan ställa till problem för allt annat om det vill sig illa. Och förr eller senare så behöver även den mest kunniga användare hjälp av nån sorts support.
Och allt detta oavsett om användaren är en chef eller en vanlig anställd. Båda två, och IT-avdelningen, finns ju på jobbet för att utföra den uppgift de är anställda för. Ett företagsnätverk är inte någons personliga lekplats.
Om någon tycker att den inte har rätt verktyg för sitt arbete så är ju det nåt man får ta med sin chef, som i sin tur får ta det vidare. På mindre företag är detta kanske inte så formellt och strikt och tydligt uppdelat, men funktionerna finns ändå där, även om det kanske ibland är så att användare, chef och IT-avdelning är en och samma person.