Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Nexus

Nexus

Medlem
  • Plats Huddinge
  • Registrerad 2005-11-07
  • Senast aktiv 2015-03-13
  • Antal inlägg 16

Foruminlägg

De senaste inläggen Nexus har skrivit i forumet.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2015-03-13 17:55

Har inte gjort någonting utan som rent trolleri så fungerar Siri precis som det ska nu på Svenska när jag testade tjänsten för 10 minuter sedan. Är så lycklig Helt awesome faktiskt...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2015-03-13 16:58

Skönt att det fungerar som det ska för dig. Men riktigt skumt att jag har detta problem. Vet inte vad jag ska göra faktiskt. Har pratat med Apple Support om detta och de har skickat vidare detta problem till djupare domäner på Apple...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2015-03-13 16:49

Laddade ner som IOS utvecklare IOS 8.3 beta 3 idag och prövade givetvis Siri på svenska på en gång.
Detta blev resultatet som nog kan sägas blev svengelska. Kanske bara funkar så idag den 13:e, eller är det fler som har samma fel? (OBS varning för skratt...) Siri verkar något dysfunktionell

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2015-03-13 16:44

Är det bara jag som har detta problemet?
Svengelska Siri

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-10-29 11:51

Den okända användaren du försöker radera från listan, menar du från Finder då?
För att tvinga en radering av en katalog så är det nästan alltid terminalen man får använda sig av.

Starta upp en terminal från Verktyg och sedan programmet terminal.
Därefter skriver du sudo -s och sedan lösenordet på den användare du är inloggad som.
Du måste ha adminstratörsbehörighet på ditt konto för att detta ska funka...

Skriv sedan rm -rf ~/music/iTunes/(katalogen som du vill ta bort) (f växeln tvingar att ta bort en katalog)

OBS!!! Använd rm kommandot med försiktighet

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-10-29 11:38

Låter som att det kanske kan vara cachade filer som ställer till problem.
Öppna upp en terminal och skriv sudo -s och lösenordet för den användaren du är inloggad som.

kopiera sedan exakt följande rader till terminalen:
rm -rf /Library/Caches/*
rm -rf /System/Library/Caches/*
rm -rf ~/Library/Caches/*
diskutil repairPermissions /
exit

Hoppas detta kan få din dator att fungera bättre

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-10-29 11:08

Trist problem ni har råkat ut för.
Har själv inte lagt in Leopard än p.g.a. att jag väntar på att få den skickad till mig.

Här finns det en del matnyttig information från macfixit.com som kan komma väl till hands att testa:

Hundreds of users are reporting an inability to properly startup after installing Mac OS X 10.5 (Leopard). This issue is typified by a successful installation, but a persistent blue screen on the subsequent restart, requiring a forced shut down. Unsurprisingly, virtually every user reporting this problem used a straight upgrade ("Upgrade Install") rather than performing an Archive and Install or Erase and Install as we previously recommended. You could argue that (in theory) most users select "Upgrade Install," hence users reporting problems will cite it. However, the facts that literally every report we've received of this problem so far implicates "Upgrade Install," and many users report that going back and performing an Archive and Install or Erase and Install instead solves the issue are telling.

Also, while (as we've noted for every incremental Tiger update) the first restart can be longer than usual -- up to 10 minutes or more in some cases -- many users have waited patiently for more than 60 minutes: a strong indicator that something has gone horribly wrong.

Some sample reports from a rapidly growing Apple Discussions thread:

"I'm upgrading my 20" iMac (Core Duo) at the moment and the installation 'completed', then the computer rebooted and it has been sitting on a plain blue screen for the past 30 minutes. Did a (straight) upgrade."
"15" MBP. Selected Upgrade. Ran through the install. Rebooted. Blue screen, black cursor, no activity I waited about 30 minutes before forcing the reboot. After bootup, same screen. I have Apple Care on the MBP so I called in."
"I received my copy of Leopard today and it is the same thing here with my PowerBook G4. It keeps getting stuck with the empty blue screen while booting. I tried rebooting a few times but it does not help at all. The vents are blowing full throttle so something is calculating, I guess. The mouse is moving but that is it. I am waiting for an hour now. [...] Maybe I should add that I did a straight update of my 10.4.10 and did not install the custom language support and some printers. Everything else remained standard."
MacFixIt reader K Stern adds:

"Installing on a PB 1.67. 2megs of RAM. Running 10.4.10. Ran Disk Warrior before install. After doing a Upgrade Install it reboots. Gray screen for a few seconds then... Blue screen for 1 sec then... Blue Screen again then nothing. Waited over 1/2 hour. Noticed my fans running hard and lots of heat. What I've done so far: Shut down; Started up from Install disk; Run Disk Utility (no problems found); Tried to do it again with same negative results."

The obvious solution, which has already proven successful for most users experiencing this problem, is to simply boot again from your Leopard DVD by holding down the "C" key at startup and choose one of the Archive and Install or Erase and Install options. See this article for a description of the different install types.

Remove APE haxies (ShapeShifer, etc.)

Another potential cause for this issue that shouldn't be shocking if you've routinely paid attention to MacFixIt: the presence of APE modules. Before installing Leopard, remove APE modules via this uninstall process.

Again, some pertinent posts from Apple's Discussion boads:

"I managed to fix this issue with my machine. I was getting the BSoD (for shame, Apple, doing the same thing we used to be able to prod Windows users about) and suspected it to be APE. Rather than go through the insanity of uninstall/restore/archive and reinstall, etc, I decided to try to manually uninstall APE and continue booting. It worked"
"This solved it for me. I didn't have the (APE) prefpane loaded, but the others were there and removing them fixed it perfectly."
If you've already installed Leopard, can't boot, and need to remove the haxies, restart into single user mode by holding down the Command and S keys simultaneously during startup. Next, enter the following commands, pressing return after each (as compiled by Apple Discussions poster Chris Mcculoh).

rm -rf /Library/Preference Panes/Application Enhancer.prefpane
rm -rf /Library/Frameworks/Application Enhancer.framework
rm -rf /System/Library/SystemConfiguration/Application Enhancer.bundle
rm -rf /Library/Preferences/com.unsanity.ape.plist
Reboot normally and check for proper startup.

Interestingly enough, since these haxies are stored at a system level, they would have been eliminated (and, in turn, the startup problem eliminated) by using an "Archive and Install" or "Erase and Install" rather than "Upgrade Install."

Other fixes

There are also a few other fixes that might not necessitate the aforementioned, most culled from our tutorial "Startup fails (particularly after a system or security update); solving". However, we have to stress this point: if something has gone wrong during the installation of Mac OS X 10.5 that's causing the startup issue, these fixes may be only temporary and you might encounter other problems later. The only surefire way eliminate such problems is to perform a re-install and select something other than "Upgrade Install.":

Disconnect external devices Try removing any FireWire, USB or other external peripherals then re-attempting startup.

Take this Apple Discussions poster:

"I had heaps of stuff connected to my laptop, I disconnected this before I restarted and this seemed to help."

Or this one (with a slightly different issue, in that Leopard wouldn't complete its installation):

"I had the 10.5 install hang midway thru the 'Installing' screen on my trust old mac mini. It didn't move for about an hour so I hit the power off and disconnected all additional devices (2 x LaCie HDDS, EyeTV box, Apple TV) and changed from wireless mouse to wired. So far so good - the install has now proceeded way beyond where it was and tells me I have 15 mins left (the estimates that the install for time to complete are way out btw)."

Boot in Safe mode Try starting in Safe mode (hold the "Shift" key while you startup), then delete some cache and .plist files to make sure their corruption isn't at fault. Since many tools for doing this haven't been updated for Leopard, there is a manual process which involves dragging the following files to the trash:

com.apple.kernelcaches (a folder in /System/Library/Caches)
Extensions.kextcache (a file in /System/Library)
Extensions.mkext (a file in /System/Library/)
com.apple.ATS (a folder in /Library/Caches/)
com.apple.loginwindow.plist (a file in /Library/Preferences/)
Files that start with com.apple.LaunchServices (in /Library/Caches)
You will be prompted to enter your administrator password when dragging these files to the trash. You may need to restart after moving them to the trash.

Next, go to the Accounts pane of System Preferences and click the "Login Items" tab. Select all the login items and click Remove, then restart. Also, check the /Library/StartupItems and /System/Library/StartupItems folders and remove any third-party items.

Finally, look in the folder /System/Library/Extensions for any third-party kernel extensions (files that end in .kext). Remove the kernel extensions and check for persistence of the issue.

Hoppas dessa råd kan hjälpa er att få igång Leoparden...

Senast redigerat 2007-10-29 15:40
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-09-22 10:59

Ok, tack för svaret!
Vet ändå inte om jag helt ska hålla med om ditt svar, eftersom det ändå är filer som lägger sig i användarens hemkatalog på servern när användaren startar igång programmet. Allt som lägger sig i hemkatalogen belastar ju ändå servern till viss del om vi säger att det körs 30 Indesign samtidigt. Då blir det en hel del trafik som färdas fram och tillbaka.

Saken är den att ibland har nätet segat ihop ordentligt just när elever använder Indesign.
Men min fråga återstår ändå varför programmet inte accepterar en egendefinierad sökväg eftersom jag ändå vill få alla filer att lägga sig lokalt i maskinen och inte på servern?

Eleverna använder Indesign CS 2 engelsk om det kan vara till någon hjälp. Men det ser ut att bli en uppdatering till CS 2 svensk istället inom en snar framtid.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-09-21 13:20

Är det någon som har kommit på en lösning just för att ta bort cache-filerna?
Provade och ändrade sökvägen i dokumentåterställningen till en annan katalog på en annan partition på den lokala maskinen än den som är standard och likt förbannat så kommer filerna till standardsökvägen istället för den sökvägen som jag angivit =(

Provade också med att importera en editerad com.adobe.InDesign.plist till Workgroup Manager och det lustiga är att när en nätverksanvändare startar upp Indesign och man går in i inställningar så är sökvägen korrekt (till partitionen /Volumes/Data/Indesign_Recovery)

Men fast detta är korrekt så lagras filerna ändå till standardsökvägen (~/Library/Preferences/Adobe InDesign/Version 3.0)
Kan detta bero på en bugg eller funkar detta för er andra?

Det är 10.4.7 som körs på klienterna

Tack för svar!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-09-06 11:28

Hej!
Har ett problem vad gäller Powerpoint som jag hoppas någon kanske har en lösning på.
Jag jobbar som systemadministratör på ett gymnasium och systemet i korthet är konfigurerat på följande vis:
Elevernas konto finns på en xserver som kör Tiger 10.4.6 vilket innebär att alla inställningsfiler uppdateras till servern varje gång en elev kör ett program som ligger lokalt på datorn.
Eleverna jobbar med eMac G4:or med senaste OS X 10.4.7.

Mitt problem med powerpoint är följande:
En elev visade mig en projektfil som var närmare 90 MB stor och ville göra nya förändringar i det dokumentet.
Men när eleven gjorde en förändring i projektet och sparade så blev det ingen förändring efter att ha avslutat och startat om powerpoint.
Detta fenomen har flera elever problem med...
Förändringen var att byta en händelse med en musklickning till en annan bild.

Prövade med att logga in mig med ett lokalt admin konto och gjorde samma förändring i samma projektfil och sparade och startade om och fick samma fel att ingen förändring hade sparats.

Är det någon som känner igen sig och har en lösning på detta?
Tacksam för hjälp!

/Robban

Senast redigerat 2006-09-06 12:06
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-08-01 00:28
Ursprungligen av DrRotmos:

Orka hålla på och göra manuella saker. Det är ju bara att ta upp Apple Remote Desktop (vilket jag antar att du har? är ju ett helvete att administrera många datorer utan såna verktyg) och skickar ut ett UNIX-kommando till dem. Kommandot du ska använda heter diskutil, det du ska använda där är bland annat resizeVolume.

Men jag måste ju ifrågasätta varför du vill göra såhär?

Självklart har jag tillgång till Apple Remote Desktop eftersom det skulle vara väldigt svårt att hantera maskinerna annars. Du kan inte redogöra lite mer detaljerat hur du får detta att fungera i praktiken.
Det du säger håller jag helt klart med om. Förklaringen till varför jag vill partionera finner du ovan.

Tyvärr så vet jag inte alla kommandon som ska användas för att göra detta direkt från ARD.

Någon som har gjort detta förut och kan beskriva detta steg för steg med just alla kommandon som ska användas.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-08-01 00:14

Tack för era synpunkter på mitt problem.
Var klantigt av mig att inte förklara varför jag vill göra denna partionering.

Saken är den att som det ser ut i dagsläget är det endast en partition som både systemet och en Spara Lokalt katalog ligger på. Varför vill någon använda en spara lokalt katalog då?
Jo, det är så att eleverna jobbar med väldigt tunga program som t ex iMovie och för att istället arbeta med film direkt mot servern (som belastar servern enormt mycket) så är systemet enkelt förklarat uppbyggt på att använda en Katalog som eleven för tillfället kan jobba lokalt på, på själva klientmaskinen.
Efter när eleven är färdig med sitt projekt överförs denna film/projekt av eleven till sin hemkatalog på servern.

Men nu är problemet detta att eleverna inte är så värst duktiga på att spara deras arbete från den lokala hårddisken till elevens hemkatalog på servern från den klienten de har suttit vid. Utan låter filerna ligga kvar.
Detta sätter hinder för min del att kunna lägga över nya avbildningar eftersom jag måste ta bort allt som finns på den partitionen när jag gör en netboot och därför så var själva idén att skapa två partitioner. En för systemet som jag kan jobba fritt mot och en partition där eleverna kan spara ner sina arbeten som de jobbar aktuellt med.

Hoppas detta var en tillräckligt förstående farklaring till varför jag vill partionera upp varje klients hårddisk i två delar.
Självklart tar jag gärna emot idéer som skulle kunna underlätta mer för eleverna och gärna för min del om jag nu skulle tänka alldeles galet
Tanken med detta sätt är helt enkelt att elevernas arbeten/projekt inte försvinner, som de gör nu i dagsläget.

Tacksam för fortsatta tips & trix

/Administratören

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-07-31 18:45

Jag jobbar som administratör på ett gymnasium där vi har runt 90 mac os x 10.4 klienter och ett par mac os x 10.4 servrar.
Nu är det så att alla klienter har allt utrymme på en partition och det som jag skulle vilja göra
är att dela upp varje hårddisk på varje klient att ha två partitioner istället.

Vet att det går att använda diskverktyg för detta på OS X installationsskivan genom att sätta in installationsskivan i varje klient och upprepa proceduren.
Men eftersom detta är väldigt tidsödande så hoppas jag att det finnas något bättre sätt att göra detta på.
Så för att istället starta upp med en OS X CD skiva på varje klient, så undrar jag om det går att göra detta över nätverket istället?

För att förtydliga det jag menar:
Finns det någon programvara/3:e partsprogramvara där det är möjligt att boota upp varje klient via nätverket, istället för att använda mig av installationsskivan och där få tillgång till just diskverktyg för att kunna partionera upp varje hårddisk på varje klient?
Kan också tänka mig (om det är möjligt) att använda skript som kan sköta detta helt automatiskt genom att installera skriptet från t ex Apple Remote Desktop till varje klient.

Tacksam för alla idéer!


/Administratören

Senast redigerat 2006-07-31 18:55
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-12-15 17:39

Hej!
Här kommer En viktig fråga som jag behöver få svar på så snabbt som möjligt eftersom det är lite kritiskt med vårat system.
När jag försöker ansluta till en server där jag har många share points, dvs över 250 stycken så har jag hela tiden kunnat klicka på någon användare tidigare som dyker upp på listan.
Nu helt plötsligt så är det helt tomt i fältet när jag försöker ansluta mig till servern på samma sätt genom att välja "gå", anslut till server och därmed skriva in serverns namn och logga in som administrator.
Där finns det inga konton/volymer som man kan välja utan det är som sagt helt tomt.

Min undran till er är om det finns någon begränsning/bugg i Workgroup Manager där man inte kan dela ut hur många Share Points som helst. Varför jag har delat ut så många beror på att jag jobbar som Mactekniker på en skola och jag har satt upp ett system som gör att eleverna kan logga in sig lokalt på deras klienter. Sedan så delar jag ut deras hemkatalog som ligger på servern från en share point till deras profil så att den dyker upp när de loggar in sig i systemet.
Men som sagt så kan jag inte göra någonting om jag inte får upp alla share points från servern när jag försöker ansluta till den...

Är supertacksam för hjälp i denna viktiga fråga.

Server:
Xserve G5
Tiger 10.4.3
Xsan 1.1

edit:
Prövade att ta bort ett antal share points och fick fram listan igen.
Detta innebär att workgroup manager kan endast hantera runt 260 sharepoints...
Sedan får du bara en tom lista om du överstiger det antalet.
Är det någon som har en lösning till vad man kan göra åt detta problem?

Senast redigerat 2005-12-16 12:16
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-12-08 12:14

Hej!
Jag jobbar som Mac-tekniker på en skola och behöver lite hjälp med följande problem.
När lärare försöker öppna en psd bild i Photoshop CS och spara ner denna som t ex till jpg bild till sitt skrivbord som ligger på servern, så dyker följande mystiska meddelande upp:
Det gick inte att spara som <filnamn.jpg> därför att ett oväntat filslut påträffades.

Jag löste detta problem temporärt med att säga till lärarna att de ska spara i en annan katalog i sin hemkatalog som t ex bilder eller dokument etc. på servern.
Men tanken är ju att lärarna ska kunna spara ner direkt till skrivbordet eftersom skrivbordet är en del av deras hemkatalog som ligger på servern.

Jag har också råkat ut för detta meddelande när jag försöker göra samma sak (som jag beskrivit ovan) i Photoshop CS:
Det gick inte att spara som <filnamn.jpg> därför att skrivrättighet inte lämnades.

Är det någon mer än jag som har råkat ut för dessa mystiska meddelanden och som har en lösning till detta?

Datorspecifikation:

Klienter
eMac G4, Tiger 10.4.3

Server
Xserve G5, Tiger 10.4.3
- RackMac 3.1
- PowerPC G5

XSan 1.1

Hoppas denna information räcker. Det finns ett par servrar till men jag tror inte dessa kan påverka (om det nu är ett serverfel) till dessa felmeddelanden.

Däremot har vi en XSan lösning som ett par konsulter tidigare har satt upp utan att visa vare sig mig eller den som är dataansvarig på skolan hur denna är konfigurerad och det skulle inte förvåna mig om den kan vara en del av boven i dramat p.g.a att t ex Workgroup Manager beter sig lite mystiskt emellanåt, men det får jag ta upp i en annan tråd som detta kan diskuteras i.
Om ni undrar någonting utöver det jag har skrivit så är det bara att fråga om det, så ska jag svara så fort jag kan.

Tack på förhand för all hjälp!!!