Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Jont Olof

Jont Olof

Medlem
  • Registrerad 2002-07-21
  • Senast aktiv 2018-04-07
  • Antal inlägg 1524

Foruminlägg

De senaste inläggen Jont Olof har skrivit i forumet.

Emagics program Sounddiver finns i en public Beta för alla som har en XSKey och kan laddas hem på deras hemsida.

Jag har aldrig jobbat med det här programmet och har precis satt mig ner för att testa det. Det funkar klanderfritt såhär långt, sånär som ett par krascher, och jag har både lyckats installera mina syntar automatiskt och manuellt. Oerhört mysigt program i sann Logicmiljö!

Jag har dock stött på ett problem. Jag har en Pod XT Pro som tyvärr inte finns med i listan över installerbara devices, även om tidigare versionen Pod Pro finns. Vore trevligt om man kunde uppdatera den listan, eller hitta editorer för nyare utrustning.

Någon som vet hur var jag kan hitta något sådant, eller på annat sätt lösa mitt problem?

Tack på förhand!

Vad kör du på för hårdvara?
Det där meddelandet fick jag på en Dual 867MHz PM med Motus 828mkII. Problemet uppstod när jag körde på 96kHz fs och hade för låg buffer i audio hardware-setup:en. Oerhört irriterande! Lösningen för min del var att ställa ner samplingsfrekvensen (hade ingen större nytta av det ändå) samt att höja buffern. Antar att du testat detta dock!?

Personligen är jag jäkligt nöjd med 828:an, förutom MOTU's sunkiga midi-drivisar. Många problem som jag upplevt i Logic kan direkt härledas till dålig hantering av parallell midi och ljudsignal. Jag kommer skaffa mig en AMD8:a så snart som möjligt. Det torde, efter vad jag läst mig till på andra forum, lösa problemet för min del. Syncmöjligheter har 828:an inbyggt så någon Unitor8 behöver jag inte. Förutsatt att inte syncandet funkar lika dåligt som MIDI:t gjort för mig!

Jepp! Om du väljer Mutlichannelversionen av EXS24:an och lägger ut exempelvis ett trumset på flera kanaler, så kan dessa kanaler sedan hämtas upp av ett gäng AUX-object. På så sätt får också varje ljud sin egen regelskena i mixern, vilket är en mycket smidig och flexibel lösning tycker jag.

Det lät billigt! Var hittade du det priset? Eller, du har inte missat momsen?

Det finns många sätt att zooma aktivt fönster i Logic. Först med hjälp av kikarikonen högst upp till höger i fönstren. Sedan kan man använda zoomverktyget och dra rutor i fönstret för att zoom in "boxen".
För att snabba upp zoomandet ytterligare kan man, oavsett vilket verktyg man valt, hålla in Ctrl och klicka och dra en ruta för att zoom in pss som med zoom verktyget. Det snygga är att man genom att hålla in Ctrl och endast klicka en gång återgår till tidigare zoomvärde. Detta zoomande kan göras i flera steg om man så vill och Ctrl-klickandet backar då ett steg i hiearkin.

Nåja, anledningen till detta inlägg är en kraftfull och, som jag förstått, av många okänd funktion bland Logics Keycommands. Dessa kan snabba upp zoomandet ännu mer och jag har själv blivit helt beroende av dem. Dessa heter

Save as zoom 1 (Shift + F5)
Save as zoom 2 (Shift + F6)
Save as zoom 3 (Shift + F7)

samt

Recall zoom 1 (F5)
Recall zoom 2 (F6)
Recall zoom 3 (F7)

Keycommands inom parentes är mina inställningar som jag kör med. Dessa är oerhört användbara eftersom man kan ställa in tre stycken standardzoomvärden (exempelvis en där hela låten och alla tracks syns, en med tillräcklig zoom för att se objectens events, och en med maximal zoom). Detta gör att man inte bara snabbt kan hoppa fram och tillbaka mellan olika zoomvärlden, dessa kommandon följer också Logics prioritering av vad som är markerat. Ett event i arrangefönstret och detta zoomas in. En note i matrix och den zoomas in. Dessutom lagras separata zoomvärlden för de olika editorerna (arrange, matrix osv.).

Power up!

Bra tips Roberth!

Ursprungligen av Dualrange:

Om du har en stereokanal i Logic som du sedan lägger på en send till Aux1 så går den i stereo hela vägen. Däremot så påverkas den ej av kanalens Panorering varken du lägger den pre eller post fader (vilket är lite udda).

Jag upplever det inte som ett problem att auxen inte påverkas av sändande kanals panorering. På det här sättet får jag större frihet eftersom ljudet är "oförstört" längre väg i AUX-kedjan. Men smaken är ju som baken och att valfriheten verkar saknas kan tyckas vara en begränsning...

Ursprungligen av Modulation:

...
Samtidigt, vill jag t ex kunna byta preset på edirolen, till kanske, en uh, FM7a som kanske ligger på en annan kanal, och Wop! nu ska det vara Den jag styr...

och samtidigt styr jag med uc-33ean...

Finns det nån Enkel funktion i logic som gör det hela lättare?
som t ex fruityloops har, högerklicka--->control with this...nånting--->rör på ratten/regeln/knappen WOP fönstret stängs och Vips nu kontrollerar Den ratten du rörde på, parametern du valde att ställa in, SKITSIMPELT.

Dessutom kan jag då i fruiryloops styra t ex, ja, 16 olika synthar, olika rattar eller whatever, med samma usbklav...
är Det möjligt i logic?

Försök gärna att förklara vad du vill göra lite mer ingående. I Environments kan du göra i princip vad som helst som har med midihantering att göra. Men jag är inte riktigt med på vad du exakt vill göra, försök att bena upp det lite.

Den enda snabbfunktionen som finns i Logic är dess AQA, Automation Quick Access, men den kan endast lagra en midikontroller (dvs en enskild regel eller motsv.) och syftet är att kunna spela in regelåkningar för enskilda automatiseringar. Alltså inte egentligen vad du verkar vara ute efter.

För att sätta upp AQA gör du följande:

1. Öppna Automation Settings via: Options->Track Automation -> Track Automation Settings

2. Kryssa i rutan för AQA.

3. Tryck på Learn Message och rör därefter på den kontroller du vill använda. Tryck på Learn Message igen för att stänga av den funktionen.

4. Nu ska du kunna kontrollera den aktiva automationen med den kontroller du angivit.

/Jont Olof

Ursprungligen av PF:

Läckert. Blev priset 11.700 eller vad det nu var på Apple Store, eller billigare i butik?

Jag uppgraderade bara och då blev priset ungefär 2500 ink moms. Minns inte exakt dock. Emagics alla pluggar håller faktiskt en oerhört imponerande klass. Jag är klart nöjd!

/Jont Olof

Ursprungligen av Modulation:

Min plan är att jag vill trycka på t ex en kanal där jag lagt Discovery 2 eller nån annan VSTi (i arrangefönstret alltså...)
och klinka på edirolen, och så låter det, det går ju bra, men samtidigt vill jag att min UC-33 ska styra en uh, låt säga en Albino VST på nästa kanal
Samtidigt
Simultaniously så att säga.
Är det möjligt?

Det är inga problem, men kräver lite koll på Environments. Varje Track (Midi eller Audio) i arrangefönstret är kopplat till ett object i din Environment. En Environment kan bestå av flera lager, men detta är endast för organisationens skull. Alla objekt som finns i dina olika lager skulle kunna legat i ett och samma och fortfarande fått samma funktionalitet.

Skärmdump på exempel på lösning:

1. Välj Environment från menyn "Windows"

2. Skapa ett nytt lager genom att klicka i rutan direkt under din Toolbox och välj **Create!**. Du kan namnge ditt nya lager genom att dubbelklicka på lagerrutan.

3. Du har ett tomt lager. Skapa ett Multi Instrument genom att välja new->Multi Instrument från fönster-menyn. Det här är Logics representation av en multitrimbral synth. Per default är alla midikanaler utom midikanal 1 avstängda. Detta visas genom att ett strecka är struket över knapparna 2-16. Aktivera de kanaler du vill använda för att sända midimeddelanden (notes on/off, control-data osv) genom att klicka på subkanalen och kryssa för rutan bredvid ikonen i parameterrutan till vänster. I mitt exempel har jag tänkt mig att jag har 4 synt-klaviatur som ska kunna spela fyra olika Logic Instruments samtidigt. Endast kanal 1-4 är därför aktiverade. Du gör som du själv har behov av här!

Överkurs: Klicka på MI objektets ikon (obs! Inte ikonen i parameterrutan utan den i själv environmenten) för att markera själva MI-objektet. Dubbel klicka på namnet Multi Instrument i Parameterboxen för att namnge ditt MultiInstrument. Jag kallade mitt för Multi LI. Klicka sedan på en av kanalerna och enkelklicka på samma namn. Ett fönster med en herrans massa instrumentnamn kommer upp. Här görs inställningar för Bank-inställningar av multitimbrala syntar. Detta behöver vi inte använda, men genom att namnge våra syntar i listan, blir det lättare att navigera senare. Börja från första rutan uppe till vänster i listan och skriv in namnen på dina VSTi's som du använder.
Gå nu igenom alla kanaler du aktiverat i ditt MI och välj rätt syntnamn på rätt kanal genom att klicka på Prg-värdet och välja rätt namn. OBS! Kryssrutan bredvid Prg ska vara urkryssad!!!

4. (Notera att jag inte använt detta för VSTi's, men jag antar att det borde funka!) Skapa ett audio object för varje VSTi du vill ha. Körs dessa via Instruments eller Audio Objects? Jag vet inte, men låt oss anta att de körs via Instruments (det är så jag har utformat detta exempel, om inte, prova att koppla på samma sätt fast till ett audio object). Ett nytt audio-object skapar du genom att välja New-> Audio Object från fönster menyn. Välj i parameterrutan Cha->Instruments->InstrumentX där X är ett ledigt intrument i listan. Välj det instrument du vill spela med från inputs (I mitt exempel en ES2:a). Välj vilken midikanal objektet skall svara på under Midi Cha . Detta är per default detsamma som den instrumentkanal du valt, men det är ju inte säkert att det stämmer med den kanal på Multi Instrumentet som du vill använda. Avmarkera kryssrutan bredvid ikonen i parameterrutan (detta object skall endast vara åtkomligt via ditt Multi Instrument och inte diskret från arrange-fönstret).

5. Repetera 4. för alla de syntar du vill använda. Jag har på bilden skapat 2 st ES 2, en EXS24 och en ES1:a.

Not: Nu skulle du kunna koppla samman ditt Multi Instrument (MI) med dina nyskapade instrument, men problemet är att alla midievents, oavsett kanal kommer skickas till alla instrument. I praktiken innebär detta att alla instrument spelar när du lirar på någon av syntarklaviaturen. Detta beror på att midikanalen som jag hänvisade till i 4. inte syftar till mottagande kanal utan till sändande kanal. Alla instrument svarar alltså på alla midikanaler, men skicka ut (ungefär som Thru) på den angivna midikanalen. Problemet kan avhjälpas med det lite abstrakta men oerhört kraftfulla objektet "Transformer".

6. För varje synt du har skapat måste du skapa ett Transfomerobjekt genom att välja new->Transformer från fönstermenyn. Koppla samman ditt MI med varje Transformer och varje Transformer med var sitt instrument.

7. För att kontrollera vad som händer skapar du en Monitor för varje instrument genom att välja New->Monitor. Koppla samman varje Instrument med var sin Monitor.

8. Dubbelklicka på det första Transformer-objektet. Du får upp ett fönster där du kan välja Conditions och Operations. Detta är ett objekt som "tar" ett midimeddelande under givna omständigheter och gör om det till något annat. Det vi vill göra är att filtrera bort alla midikanaler som Inte tillhör MI:ets subkanal, dvs midikanal 1. I Conditions väljer du under Cha Unequal och sätter värdet under denna ruta till 1. I rullgardinsfönstret högst upp i fönstret väljer du "Filter matching Events". På så sätt kommer alla midimeddelanden som matchar kriteriet att filtreras bort.

9. Repetera 6. för alla Transformers och ange rätt midich. vid filtreringen.

10. Skapa för varje synt ett nytt spår i ditt arrange-fönster och tilldela den en given kanal från ditt MI. Om du gjort överkursen mellan 3. och 4. så kommer du lätt hitta rätt synt i ditt namngivna Multi Instrument. Annars kommer alla kanaler heta Multi Instrument # (Grand Piano) vilket kanske inte är så värst upphetsande.
Rec-enable alla kanaler och du är redan att både spela in och i realtid lajja med alla dina kontrollers på en och samma gång! Här är det lite kul att kolla in vilka monitorer som jobbar när du gör dina filtersvep och annat kul. Nyttigt också för felsökning, ifall någonting inte låter som det ska!

Observera att jag inte testat det här med VSTi's. Om du stöter på problem får du gärna förklara vad som inte funkar så kan vi säkert lösa det!

Lycka till!

/Jont Olof

Första skeppningen kom förra helgen för oss som varit tidigt ute med beställningen, men det var bara ett fåtal och jag har förstått att det kan dröja innan allas om beställer får sina kopior.

Plug-in-sviten kan varmt rekommenderas dock! Nu är Logic Pro, ett helt komplett produktionssystem, direkt ur boxen. Mkt trevligt!!!

Logic kan spela upp Rex-filer, men för att skapa dem behövs väl Recycle. Har aldrig egentligen jobbat med formatet, mer än i Reason, men jag vet flera vänner som kör REX i Logic.

Betalar du för programvara? Då får du mer än mellanskillnaden mellan en Mac och en PC om du köper en Mac och Logic Pro. Det nya paketet i Logic Pro ger dig prylar till ett värde av nära 30000 till priset av 7200 kr. Men det håller ju inte om du "privatkopierar program" eller aldrig använder de effekter och syntar du får med i Pro-paketet!

Nu har den kommit. Hämtar upp den i morgon! Ser fram emot Space Designer och alla syntar. Vintage Collection hade jag redan.

Då skapar du (eller använder ett redan befintligt) aux-objekt. Aux-objekten har en I/O-del där du kan välja även bussar som input. I ditt fall skulle alltså inputen vara ställd till Bus 1, output till Main Out och om du sedan vill tappa av en del av ljudet till någon annan bus gör du det via send-delen precis som vanligt!

Hängde du med?

Lycka till!