Jag är Apple-återförsäljare och tycker inte min inställning är ett dugg konstig eller obehaglig. Kanske utryckte jag mig hårt och okänsligt...
Såklart vill jag inte att en pryl ska gå sönder dagen efter garantin gått ut men om den gör det är man knappast lurad. Det är mitt nyktra/obehagliga/konstiga sätt att se på det.
Jag har haft diskussioner med folk som står med en 1,5 år gammal iBook som någon satt sig på och vill att det ska gå på garanti. Ett extremt exempel kanske men det är jättemånga som tror att de numera har 3 års garanti på allt och där ingår dataräddning och plåster på såren.
De flesta produkter har 1 års garanti och tillverkare VILL att prylen ska gå sönder inom två år så att du går och köper en ny. Är du lurad om varan går sönder någon månad efter garantitiden?
Jag tycker att det är min plikt som återförsäljare att påminna om att kvalitet är sällsynt idag annars har jag en obehaglig inställning.