Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
MästerP

MästerP

Medlem
  • Plats Umeå
  • Sysselsättning later
  • Registrerad 2006-01-04
  • Senast aktiv 2020-04-17
  • Antal inlägg 39

Foruminlägg

De senaste inläggen MästerP har skrivit i forumet.

"Jag ber om ursäkt för det försenade svaret, jag har varit på semester.

Vad gäller din reklamation så måste vi be dig kontakta en ingenjör eller ingenjörsfirma med kompetens inom elektronik på komponentnivå. De kan öppna din Airport basstation och bedöma om den har ett tillverkningsfel eller ej. Kostnaden för undersökningen får du själv stå för då det under konsumentlagstiftningen åligger kunden att bevisa tillverkningsfel efter de 6 första månaderna av produktens livslängd.

Om du får svar från ingenjören att produkten har ett tillverkningsfel så kommer vi att byta ut din Airport basstation mot en ny. Vi behöver då skriftligen den bedömning de gör tillsammans med foton på felet, antingen via e-post eller via brev.

Jag ber om ursäkt att du får olika bud från oss på Apple, men det här är den policy som Apple numera följer för reklamationer. Den har precis ändrats och jag ber om ursäkt om du känner att du har hamnat i kläm i en övergångsperiod."

Jag har varit i kontakt med en ingenjör som skulle skriva ett intyg ... bara att hoppas att APXen ser ut som alla andra inuti, dvs med brända komponenter. Återkommer med resultat framöver.

Ursprungligen av mikotekniko:

Vad är det för lag och ordning jag inte följer?!?

Nej jag har ingen bil. Om den hade gått sönder efter 13 månader kan jag väl inte göra nåt åt det? Vem har lurat mig? Nu är det oftast så att många tillverkare kan övertalas till förlängd garanti om det är på gränsen men de har ingen skyldighet.

Dessutom är detta MINA åsikter och har inget med min arbetsplats policy att göra.

Ja som återförsäljare i Sverige är man skyldig att känna till Konsumentens rättigheter,
såsom lagar och förordningar. Och har man dessutom personal som sitter och skriver på nätet om garantier som inte verkar ens för egen del kolla upp vad man har för rättigheter (och skyldigheter) så skulle då jag vilja påstå att det håller på att slira iväg ordentligt. Ett företag byggs ju inte av dess lokaler & inventarier ... utan av dess personal. Och eftersom du här utger dig för att vara en "Återförsäljare" med länkar till K***ander ... så spelar det ingen roll om du snackar om Dina åsikter. Antar att du får lön på ditt jobb !? Inga kunder, ingen lön.

Garanti:
Något varje tillverkare är skyldig att lämna.
(skulle de inte lämna nån så får de heller inte sälja nåt)
Konsumentköplag:
Är precis vad det låter som. En Lag ! 2 år på varor köpta före mars -05 och 3 år efter mars -05

Jag har ju som alla andra som halkat över på 13:e månaden inga större förhoppningar om att mina problem ska lösa sig .... Men jag kommer att gå vidare med detta, så långt det behövs.
En produkt som slutar fungera utan förklaring, som man inte har tappat eller dyl. med synlig yttre åverkan är Fullt reklamerbar enligt Konsumentköplagen. Efter konstaterande av felets art så kan det tyvärr visa sig att den inte är ersättningsbar dock. Men eftersom jag inte är ensam om detta kvalitetsproblem så är det ju ingen nyhet i Apples korridorer ... Om de vore lika seriösa som med allt annat så skulle det ta bort AP express ifrån hyllorna och ersätta kunderna som redan köpt en (som ligger inom garanti/konsumentköplagen)

Antar att övriga i tråden hänger med på mina tankar ?

Stort tack till er som läste mitt första inlägg om Hjälp att få igång skiten ...
Tyvärr så är den Död fortfarande

Har en Mac mini på ingående i veckan .... enligt Apples kundtjänst så skulle dom kunna "hjälpa" mig per telefon med 90 dagars supporten för minin att felsöka på AP expressen ???

Blir väldigt intressant att se hur detta kommer att utveckla sig

Ursprungligen av mikotekniko:

Jag är Apple-återförsäljare och tycker inte min inställning är ett dugg konstig eller obehaglig. Kanske utryckte jag mig hårt och okänsligt...
Såklart vill jag inte att en pryl ska gå sönder dagen efter garantin gått ut men om den gör det är man knappast lurad. Det är mitt nyktra/obehagliga/konstiga sätt att se på det.
Jag har haft diskussioner med folk som står med en 1,5 år gammal iBook som någon satt sig på och vill att det ska gå på garanti. Ett extremt exempel kanske men det är jättemånga som tror att de numera har 3 års garanti på allt och där ingår dataräddning och plåster på såren.

De flesta produkter har 1 års garanti och tillverkare VILL att prylen ska gå sönder inom två år så att du går och köper en ny. Är du lurad om varan går sönder någon månad efter garantitiden?

Jag tycker att det är min plikt som återförsäljare att påminna om att kvalitet är sällsynt idag annars har jag en obehaglig inställning.

Tror nog att du ska börja fundera vad du tänker skriva, INNAN du postar !
I Sverige är vi som bekant skyddade av lagar som är skrivna för att följas !
Är det på Ditt företag en policy att inte följa lag och ordning så är ni riktigt ute på hal is !

Har du någon bil kanske ?
Vad skulle du säga om den packar ihop efter 1 år och 1 månad efter leverans ?
"Jaha ... det var inte bättre kvalité ... Va roligt ... bäst man köper en ny då ...."
Plocka sönder den i smådelar och sälja bit för bit ... (var en som blev narrad på sin 1,5 år gamla PowerBook med trasigt logickort som anonnserade på Blocket för en tid sen)

Jobbar själv i fordonsbranchen och jobbar dagligen med Konsumentköplagen/Konsumenttjänstlagen och den är väldigt tydlig och klar. Konstaterande av fel är alltid kostnadsfritt för Kunden så länge det inte rör sig om "Yttre åverkan" eller att man har förändrat produktens egenskap ifrån original. (mm.)

Jag tycker vi gör ett allmänt upprop, alla som blivit narrade efter
"drygt 1 års fungerande produkter" och vänder oss till KOV

Min ap express somnade in igår
Var i kontakt med supporten idag .... fick några guider, som inte väcker den till liv
Lampan lyser inte längre, den går inte att komma åt alls .... testat factory reset o vanlig ...
Den har funkat perfekt i drygt 1,5 år
Nån som har några tips ?

Ursprungligen av Konrad:

Varför gjorde du allt detta för att surfa på Försäkringskassans sajt?:confused:
Har de samma inloggningssystem som bankerna?
:rolleyes:

Tja som jag skrev så var det att skapa Bank ID i Tiger för att bla. kunna logga in med Bank ID på försäkringskassan... men det kanske finns nåt annat sätt att fixa detta som du kan upplysa den breda massan ?! Har sökt men inte hittat nån guide.. tills idag när jag klurade lite på denna lösning.

Hittar inte att någon har postat lösningen, så jag chansar att
lägga ut det som funkat för mig:

1. Skapade BankID på en gammal trotjänare, iMac 233 med Mac OS 10.3.8, Safari 1.2.4
2. Formaterade iPod Shuffle 1 gb
3. Exporterade /Users --> iPod Shuffle 1 gb med CarbonCopyCloner 2.3
4. Pluggade iPodden i min PowerBook 1 ghz, Mac OS 10.4.5 Safari 2.0.3
5. Importerade mappen cbt till hemkatalogen
6. Surfa in på Försäkringskassans sajt med Safari, logga in .... Voila
(har samma kontoinformation, namn och lösen på bägge maskinerna)

Men visst funkar det väl med vanligt tråd tgb + mus ?
Har du ingen tråd mus ansluten står den på "para blåtand mus" rutan när du bootar