Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
DavidL

DavidL

Medlem
  • Registrerad 2002-09-28
  • Senast aktiv 2005-06-10
  • Antal inlägg 63

Foruminlägg

De senaste inläggen DavidL har skrivit i forumet.

Tackar för hjälpen!

/David

Hej kompisar!

Jag har en enskild firma och vill nu starta ett nytt bolag då vi får många nya jobb som inte har med vår egentliga huvudverksamhet att göra. Jag vill dela upp kunderna i två olika bolag för att på så sätt lättare hålla isär verksamheterna - både för oss och för våra kunder.

Kan jag låta min firma starta ett nytt företag, alltså ett dotterbolag?
Eller kan jag starta en enskild firma till?

Eller måste jag hitta en ny företagsform?

Tack på förhand!

/David

har problem med gulasidorna.se, men inte om jag går via http://gulasidorna.eniro.se/ så det kan ju vara en lösning

/David

Hej!

Har haft min T610 ett tag nu och även en blåtandsutrustad PB. Sync med mera har funkar finfint men nu vill inte telefonen skicka bilder längre. Jag kan inte heller bläddra i mina filer via Bluetooth filöverföring utan får felmeddelandet "okänt fel (c4)"

Blåtandssymbolen i telefonen ser ut såhär B<

Någon som vet vad jag kan ha pillat på för inställningar?

Hej!

Sitter på en PB 550 som rullar på bra och snabbt. Eller snarare, rullade på bra och snabbt.

Efter att jag installerade 10.2.8 är datorn jätteseg, både Safari och Word stängs ofta ner (hände innan också förstås) men nu har även Mail börjat stänga ner sig själv...

Någon som har något tips? Ringde till supporten men där hade de som vanligt inget att komma med

Vänligen,

David

men hur får man över sina bilder från telefonen till datorn?

försöker, försöker, försöker...

//david

Yes, jag fick en ny telefon!

här är saxat från konsumenverkets hemsida, hoppas att det hjälper dig något!

(försökte att få in en länken men det funkade inte så bra så håll till godo

Citat:

Fel på varan

Är det fel på en vara du köpt har du enligt konsumentköplagen rätt att

hålla inne betalningen
kräva att felet avhjälps
kräva en ny, felfri vara
få prisavdrag
få ersättning för reparation
häva köpet och få pengarna tillbaka
få skadestånd.

Självfallet kan du inte kräva alla alternativen. Det är egentligen bara kravet på skadestånd som går att kombinera med något av de andra. Du har rätt att reklamera en vara upp till två år efter köpet.

Reparation, byte eller pengarna tillbaka?
I första hand ska felet på en vara avhjälpas. Antingen ska felet repareras eller varan bytas ut mot en ny. Det är i första hand köparen som bestämmer vad som ska göras, beroende på varans pris och felets art.
Är det fel på din nyinköpta telefon är det inga större svårigheter för dig att ta den till säljaren för byte. Men har ugnsluckans lås på en nyinstallerad spis gått sönder är det inte lika säkert att du på grund av felet vill ha en helt ny spis. Förmodligen vill du hellre att säljaren reparerar felet på plats.

Inom skälig tid
Oavsett om felet repareras eller varan ersätts med en ny, ska åtgärden ske "inom skälig tid" från det att du reklamerade felet. Åtgärden måste självklart avhjälpa felet. Om felet finns kvar efter två reparationsförsök, har du normalt rätt att vägra gå med på fler försök.

Utan kostnad
Säljaren ska också göra reparationen eller bytet utan kostnad för dig. Åtgärden att avhjälpa felet eller leverera en ny vara ska ske "inom skälig tid efter att du reklamerat och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för dig". Säljaren är skyldig att avhjälpa felet, om du begärt det, med undantag för om hans kostnader för reparation eller byte är oskäligt stora i förhållande till felets betydelse för dig.

Om säljaren inte lyckas avhjälpa felet, om han vägrar eller det av någon anledning inte är lämpligt att reparera eller lämna en ersättningsvara, kan du begära prisavdrag, ersättning för att reparera varan på annat håll, eller häva köpet. Prisavdraget ska vara proportionerligt mot felet, det vill säga motsvara en tänkt värdeminskning eller framtida reparationskostnad.

Häva köpet
Att köpet hävs betyder att säljaren betalar tillbaka alla pengar som köparen har betalat, mot att köparen lämnar tillbaka varan. Du har rätt till ränta på det belopp säljaren återbetalar. Något tillgodokvitto, som bara gäller i säljföretagets butik eller butikskedja, behöver köparen inte acceptera om köpet hävs för att det är fel på varan.

För att du ska ha rätt att häva köpet krävs det att felet är av väsentlig betydelse för dig. När man bedömer felets betydelse tar man hänsyn till vad som är väsentligt just för dig, inte felets betydelse i allmänhet.

Betala ersättning
Om du har haft en betydande nytta av varan kan du i vissa fall få betala en rimlig ersättning för att du har använt den.

Vänta med betalning
Lagen ger dig rätt att hålla inne så mycket av betalningen som motsvarar dina krav. Det kan exempelvis gälla kostnaden för att få felet avhjälpt eller krav på prisavdrag. Har du rätt att häva köpet kan följaktligen hela köpesumman hållas inne. Det är du själv som står risken om du har vägrat betala utan anledning eller hållit inne en alltför stor del av köpesumman. Du kan då bli skyldig att betala dröjsmålsränta till säljaren.

Skadestånd
Du har enligt konsumentköplagen rätt till ersättning för alla utgifter och förluster som du drabbas av på grund av fel på varan eller försenad leverans. Rätten till skadestånd har du oavsett om köpet hävs eller om felet har blivit åtgärdat av säljaren. Skadeståndsgrundande kostnader kan vara
utlägg, som resor och transporter för att få felet avhjälpt
inkomstförluster, exempelvis på grund av att du måste ta ledigt från arbetet för att vänta på en reparatör och därmed fått avdrag på lönen
prisskillnad, det vill säga om du efter att ha hävt köpet tvingas betala mer för en motsvarande vara
andra förluster, som exempelvis en bilfärjebiljett som inte kan utnyttjas, och stilleståndsersättning vid fel på bil.
Säljarens skyldighet omfattar också ersättning för skada på annan egendom som tillhör dig eller din familj på grund av fel på varan. Till exempel om en diskmaskin läcker vatten och skadar köksgolvet.

Om ersättningen blir orimligt betungande för säljaren kan den i undantagsfall jämkas. Man tar då hänsyn till firmans ekonomiska förhållanden och firmans och kundens försäkringar. Generellt gäller att du måste vidta rimliga åtgärder för att begränsa förlusten eller skadan, till exempel inte förvärra ett fel på varan genom att använda den. Försummar du det får du betala motsvarande del av förlusten.

Obs! Du måste kunna styrka dina kostnader, till exempel genom intyg från arbetsgivare om löneavdrag, reparationskvitton med mera. Huvudregeln är alltså att säljaren ska ersätta dig för den skada som följer av fel eller leveransförsening. Men säljaren kan slippa betala skadestånd om följande förutsättningar är uppfyllda:
Det ska föreligga ett hinder att leverera en felfri vara, till exempel om ett helt parti av en_bestämd vara har samma skada.
Hindret ska ligga utanför säljarens kontroll.
Säljaren skulle skäligen inte ha kunnat räkna med det.
Säljaren kunde rimligtvis inte ha undvikit eller övervunnit följderna av hindret.
För att säljaren ska undgå skadeståndsansvar måste samtliga fyra krav vara uppfyllda.

Now kick some ass!

Min dog på precis samma sätt, men efter bara tre dagar!

Jag gick till Telia, de började prata om att skicka den på reparation men då sa jag att jag skulle häva köpet.

Jag hade dock redan kollat upp konsumentlagen som säger att det är upp till kunden att avgöra vad som är lämpligast, skicka varan på reparation eller kräva en ny. Så jag kände mig ju säker på att få en ny telefon.

Kräv en ny du!

oh nämen det var ju helt rätt program!

Herregud vad glad jag blev nu, tack! Vilka moderna tider vi lever i ändå!

/David

Har också skaffat en T610 men har, liksom de flesta jag stött på, problem med att få över filer från macen via IR till telefonen. Hur gör man för att skicka filer?

Har också problem med att skicka bilderna till macen från telefonen. Telefonen syns i IR-menyn men så piper den lille till och säger att anslutningen misslyckades...några tips/knep?

Mobilesynd är ju till för adressbok + kalender om jag förstått det hela rätt...bilder, teman osv, hur gör jag för att få över dem till telefonen?

Tack för hjälpen!

//DavidL

ok...men betyder det här att jag går från .avi till .mpg?

undrar en något förvirrad men tacksam
//David

Ojoj nu behöver jag hjälp av er!

En klient vill föra visa film på nätet. Ok.

Vi har fått filmerna i DIVX-format och webbdesignern vill ha dem i QT. Onej!

Finns det något enkelt sätt att koda om dem? Något program?

Tacksam för hjälpen!

//David

Hmmm... Någon som vill spinna vidare på det här?

//David

Domain Name: APPLEUNIVERSAL.COM

Administrative Contact
NOC Apple-> Apple-NOC@APPLE.COM
Apple Computer, Inc.
1 Infinite Loop
Cupertino, CA 95014
US
Phone 4089961010
Fax
Technical Contact
NOC Apple-> Apple-NOC@APPLE.COM
Apple Computer, Inc.
1 Infinite Loop
Cupertino, CA 95014
US
Phone 4089961010
Fax

Record updated on-> 2003-04-11 17:26:29
Record created on-> 2003-04-11
Record expiring date-> 2004-04-11
Database last updated on-> 2003-04-20 16:53:24 EST

driver en pr-byrå för mindre företag inom kultursektorn (teatrar, mindre förlag, fotografer, musiker, dansare osv)

//David

pressbyrån är inte franchise på samma sätt, smallshops äger butikerna och är arbetsgivare...i allafall ett tag till....

//David