Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Anna Västerås
  • Plats International user
  • Sysselsättning Egenföretagare och switcher.
  • Registrerad 2006-09-08
  • Senast aktiv 2017-10-30
  • Antal inlägg 68

Foruminlägg

De senaste inläggen Anna Västerås har skrivit i forumet.

Tack för svar, alla!

Jag trodde att RAID kunde användas som en backup-enhet, jag måste ha missförstått artiklarna jag läste. Jag är så förvirrad. Behöver Dropbox verkligen backup? De har sitt eget backup-system, man kan få tillbaka filer man tagit bort för någon månad sen genom dem.
Och det stod i minst en av artiklarna att man kunde lägga både lagring och backup på samma disk, men att det är bättre att ha två då en HD kan fallera förr eller senare. Men jag håller med om att det låter bättre att använda olika enheter för dessa behov. Fast då blir det en himla massa enheter, fyra!

För att svara Reboot81;
*Hur stora mängder data pratar vi om? - Vet ej.
*Budget? - Jag kan spendera bra på detta, men vill ju inte betala för mer än vad som behövs. Jag brukar gå på kvalitet, läsa utvärderingar och tester och dylikt, snarare än att köpa det billigaste.
*Befintlig utrustning och infrastruktur? Dvs vad har du för grejjer, hur är de ihopkopplade och vilken uppkoppling har du? - En iMac som jag inte använder så ofta numera (men som jag behöver använda ibland, t ex finns en del program bara på den), jobbar mest från MBP:n. Båda har gamla OS men har uppdaterats med övriga uppdateringar som kommer ut. Båda har Windows på VMWare då jag behöver ett gammalt Windows-program i jobbet. (Nu har dock Win-delen slutat funka på MBP:n.) Alla jobbfiler lägger jag i min Dropbox-folder så de dels backas upp och dels blir åtkomliga från båda datorerna.
*Hur mycket data tillför du varje månad/år? - Vet ej, det har bara fyllts på genom åren. Men nu när jag ska börja fotografera mer så kommer det att bli mer.
*Hur viktig är din data? - Jag jobbar ju inte för Säpo, men vill ju inte att framför allt jobb-filer eller foton försvinner. Och inte andra dokument heller.
*Hur snabbt behöver du kunna få tillbaka en raderad fil? - Just detta scenario tror jag inte kommer att uppstå, det är mer att jag inte vill förlora filer vid en krasch. Jag vill att allt ska backas upp och kanske även funka snabbt igen efter någon mer allvarlig krasch. På min PC-tid minns jag att det fanns något som hette ghosting, där man kunde få tillbaka hela systemet som det var utan att behöva installera om allt. Låter ju skönt! Men eftersom jag har två datorer så kommer förmodligen alltid en att funka.
*Vid inbrott/elfel och allt försvinner/går sönder, hur snabbt behöver du vara igång igen? - Se ovan, kan bara använda den andra datorn ett tag, huvudsaken är att inga filer försvinner för tid och evighet.

Hej!

Jag mejlade en kille på ett lokalt datorföretag här i England att jag behöver hjälp med att rensa datorn (min MBP fick startas om med strömknappen fyra gånger igår, den är full), flytta över allt på en extern enhet och äntligen fixa ett backup-system (alla mina jobbfiler kopieras i alla fall upp på Dropbox).
Han sa att om jag bara köper en HD på minst 2TB så fixar han detta och ordnar Time Machine åt mig. Men när jag googlade vad jag bör köpa, så kom så många alternativ upp! Inte bara olika märken, utan helt olika system. Nu känns det som att jag bör ha minst två externa enheter om en kraschar, eller RAID. Och jag vill inte konstant ha en extern HD kopplad till min laptop!

Jag vet inte hur kunnig han är på olika alternativ så jag frågar er, så får han fixa enligt vad vi kommer fram till passar mig.

Det jag vill ha är ett smidigt system för backup (och smidig återställning) av min MBP, och gärna även min iMac. Och extern lagring för filer och en hel massa foton.

Jag har hittat dessa artiklar, som bara gör mig konfunderad, vad rekommenderar ni?
https://www.macworld.co.uk/feature/mac/best-m...
https://www.macworld.co.uk/feature/mac/best-s...
https://www.intego.com/mac-security-blog/4-ty...

Anna

Hej!

Jag vet, det var absolut inget "surt" yttrande, men jag ser att det kan tolkas så. Det var mer ett förvånat konstaterande, jag har blivit otroligt bortskämd med snabb hjälp tidigare så det blev automatiskt min måttstock så att säga.
Jag kanske tog för givet att det är "rätt" typ av användare som läser under Adobe-rubriken och jag kunde se att många läste frågan. Jag bör nog använda smileys för att förtydliga humöret.

Visst, jag tänkte självklart att jag borde förklara hur jag gjorde, jag ska göra det när jobbandet har lugnat ned sig lite, för nu ligger jag efter. :">

Anna

Det här är nog första gången ingen kunnat hjälpa mig här.
Men nu verkar det vara fixat. En amerikansk vän som är InDesign-användare och Google löste det hela. (Om det inte dyker upp något som fortfarande saknas.)

Ah, det visar sig att jag fortfarande har kvar 4:an, och när jag startar den så ser allt ut som vanligt. Ingen information verkar vara "överskriven" alltså. Så då borde det gå att antingen exportera inställningar och importera i 5.5 eller importera i 5.5 direkt från någon fil? Ojoj vad lättad jag känner mig. Men jag behöver fortfarande hjälp.

Anna

Jahapp, då har jag uppgraderat till InDesign 5.5 för att en kund krävde det. Hade InDesign 4 förut. Nu när jag öppnar ett dokument i 5.5 så är alla mina inställningar borta. Alla boxar och Print Presets. Jag började grina lite när jag insåg att jag kanske måste börja om från början och ändra tillbaka allt manuellt, allt eftersom jag upptäcker att jag saknar något... Jag har deadlines och vill bara get on with the job.

Men mina inställningar borde väl finnas sparade i någon fil? Hoppashoppashoppas att någon här kan hjälpa mig.

Anna

Hej Tangen!

Jag har nu fått hjälp av en trevlig forum-medlem.
Om den här hosting-grabben jag har problem med fortsätter att krångla så hör jag av mig igen, men jag hoppas att det kommer att gå bra nu.

Tack ändå, det uppskattas!
Anna

Ok, tack, jag tänkte att det räckte eftersom det ligger i hosting-tråden. )

Anna

Hej!

Jag behöver få kontakt med någon som kan mycket om hosting, domännamn, upplåsning av domän i karantän och helst regler/lagar omkring det också.
Jag har hamnat i en otrevlig situation och behöver hjälp att reda ut saker och ting per telefon/Skype. Helst idag!

Anna

Senast redigerat 2011-03-30 14:12

Den sitter alltid i datorn. Idag har det funkat fint, det var bara en gång det hände, men det gjorde mig ändå orolig att det kan tyda på något större problem.
Jag testade att ta ur och sätta i USB-kontakterna ett par gånger men det hjälpte inte. Det var bara omstart som gällde.

Detta hände mig för första gången alldeles nyss!
Först slutade tangentbordet att fungera och några sekunder efteråt även musen. Jag kör med sladd till båda. Musen är optisk men den röda lampan under var helt släckt, det verkar som att USB-portarna slutade ge ström?

Jag fick starta om via strömbrytaren. Skönt att det hoppade igång efter det i alla fall. Hoppas att det inte tyder på något allvarligare problem. Jag har nyss bytt ut min andra iMac som jag fick problem med...

Jag har precis testat en ny trum-app, vDrummer. Hur kul som helst! Utmärkt ljud och väldigt realistisk grafik.
Det var värt de 22 kronorna, appen känns väldigt professionell.
Jag köpte det för att det såg skoj och snyggt ut, och det var det även om jag inte kan trumma "på riktigt".
Rekommenderas varmt!

http://www.v-drummer.com/vDrummer/vDrummer_the_Ultimate_virtual_drum_kit_for_iPhone_and_iPod_touch.html

Senast redigerat 2009-04-15 12:20

Tangen: Också ett bra förslag, men jag har ofta en massa fönster som redan är öppna och som jag inte vill slå ihop med andra. Jag har på något vis ett system i mitt kaos. )

Anna

Panther: Jag kör med den inställningen nu, tack för tipset! Jag skulle önska att man kunde styra det lite mer dock, t ex bestämma när man vill ha det i ett nytt fönster och när man inte vill det.

Taz: Jag använder redan den funktionen när jag jobbar, mycket praktiskt.

Baron: Det är "tillfälliga" bokmärken, typ intressanta artiklar som jag inte hinner läsa när jag snubblar över dem, men kanske senare under dagen eller veckan. Och för att inte glömma bort det hela så vill jag ha dem i blickfältet, dvs skivbordet. Hmm, jag skulle ju iofs kunna ha en bokmärkeskategori som jag kollar dagligen, jag borde kunna komma ihåg det.
Ni förstår, jag har lite svårt för att komma ihåg sådant som inte är superviktigt, t ex så kraschade Safari när jag hade den här sidan uppe som en påminnelse att kolla om någon svarat, och som ni ser så tog det ju ett tag innan jag kom ihåg det, efter att Safari stängt denna och andra sidor i docken. (Japp, mitt skrivbord och min dock skulle ge er mardrömmar, hehe.)

Tack för hjälpen!

Anna

Hej!

Om jag har en bunt bokmärken på skrivbordet och vill öppna dem alla i Safari, så öppnas de i separata fönster. Och det kan bli många fönster. Finns det något sätt att få dem att öppnas i samma fönster, dvs en flik för varje bokmärke? Det borde gå, känns det som!

/Anna