Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Anders Härnqvist
  • Registrerad 2003-01-03
  • Senast aktiv 2009-03-14
  • Antal inlägg 53

Foruminlägg

De senaste inläggen Anders Härnqvist har skrivit i forumet.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Du menar att jag vill ha ett trögjobbat och osmidigt program då?

Antagligen lika lite som jag "inte vill ha några funktioner"

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Quark är snabbt och har utmärkta grundfunktioner. Det är det som jag tycker är Quarks svaghet är att det är gjort för att vara bra på 80-talets arbetsflöde men är kasst på modern texthantering, bildhantering, PDF-hantering, XML, färghantering, språkstöd mm.

Absolut, jag håller helt med dig. Att Quark t ex inte har stöd för Unicode är milt sagt kasst. Därför är vi nog många som ser fram emot version 7.

Jag avslutar med en favoritlänk:
http://capdesign.idg.se/ArticlePages/200508/17/20050817234953_CAP/20050817234953_CAP.dbp.asp

För er som inte orkar läsa hela texten kommer här min favoritdel:

"Kanske har nyhetens behag lagt sig, det kompakta missnöjet med Quark som kanske gav lite extra styrka åt välkomnandet för Indesign till en början har kanske glömts bort: till CAP&Designs redaktion kommer det också med jämna mellanrum klagomål liknande dem som förr riktades mot Quark, men nu mot Adobes support och service."

What goes around, comes around.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det där om att det skulle vara lätt att göra misstag köper jag inte alls - då kan du ju inte använda något kortkommando överhuvudtaget

Nej, jag håller inte med. Det är väl ändå lite skillnad mellan Flytta vyn – en operation som man gör väldigt ofta och som enbart är aktiv under den tiden man håller nere tangenterna och Montera bild (jag antar att det var det du menade med [Äpple]+"M", som i Quark alltså... ).

Det kanske bara är jag men [Alt]+[Space] är bara ingen vinnade kombination att ha som den typen av snabbkommando. Och det är DEFINITIVT inte värt att ha för att kunna behålla dra-kopiera.

Det verkar som vi uppskattar olika saker i ett layoutprogram du och jag. Jag vill primärt ha ett snabbjobbat och smidigt program, medan du verkar prioriera fler funktioner. Jag för min del tycker att det är bra att det finns valfrihet vad gäller vilket layoutprogram man vill använda.

Jag är den förste att medge att InDesign är kraftfullare och har bättre funktioner i flera fall. Men det är inte lika rappt och snabbjobbat som Quark – trots alla "smarta lösningar".

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Rent nonsensargument i mina ögon. Detsamma kan ju sägas om precis alla kortkommandon: slå in bokstaven/siffran före Cmd så har du samma problem.

Cmd+M är ju inte samma sak som M+Cmd men inte sitter du och skriver in en massa M oavsiktligt väl?

Det känns som lite mindre nonsens när man för tionde gången raderar den text man råkar ha markerad.
Så JA, att ha ett kommando som man använder OFTA som är såpass känsligt för hur du slår in det är inte "nonsens". Det känns mer som en nödlösning från Adobes sida för att få behålla sitt käna dra-kopiera-kommando.

Jag frågar igen: tycker du att Indesigns system för att flytta vyn är bättre än Quarks?

Ursprungligen av Baron:

För att hålla liv i debatten och visa att jag också är med på banan kommer jag med nästa slägga till argument:

Jamendurå!

För egen del ser det ut som om det blir jag som ska föra min arbetsplats in i ID:s land of confusion. Iaf på prov. Fast det för det ljusa med sig att jag får jobba i OSX...

Varför inte föreslå Quark 6.5? Då får ni ju OSX men slipper InDesign

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jaså det tror du: Då måste jag tyvärr tala om att du har fel Prova Alt+Mellanslag , som ger dig handverktyget oavsett aktuellt verktyg.

Där ser du att du inte kan InDesign

Åh, det finns inget så bra som när ens meningsmotståndare bjuder en på ett riktigt fett faktafel

Tja, ett steg framåt och ett tillbaka kan man kalla det där. För att man ska använda sig av det där fantastiska dubbelkommandot har jag faktiskt hört innan, och det är inget bra alternativ.
[Alt]+[Space] funkar nämligen jättebra, ända tills man råkar slå in [Space] före [Alt] när man är inne i ett textblock. Hoppsan...

Följdfråga: Varför kan inte bara Adobe släppa att [Alt] ska användas för att dra-kopiera objekt och införa det som genomgående kommando för att flytta vyn? Sätt [Alt]+[Space] för dra-kopiera istället – jag antar att de flesta oftare flyttar vyn än kopierar.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Anders,

Och det är sant: InDesign har fler paletter. Quark använder istället dialogrutor. Varje lösning har fördelar och nackdelar: Paletter ligger öppet hela tiden och tillåter dig att göra andra saker under tiden. De har alltså bättre funktionalitet. Dialogrutor stängs däremot, och har sämre funktionalitet, men ger ett renare gränssnitt.

Dialogrutor har dock fördelen att de går *väldigt* snabbt att "öppna > mata in värden> stänga". Exempel: jag vill ta bort (eller ändra) infällningvärdet på ett stycke. Gör slår då in:
1. [Äpple]+[shift]+"F"
2. [Tab]
3. "0" eller vilket värde jag nu ska sätta in
4. [Enter]

Allt det där tar mindre än en sekund och sitter i ryggmärgen.
Vilka alternativ finns för detta i ID? Tja jag skulle ju kunna slänga upp Stycke-paletten ([Äpple]+[Alt]+"T") men om jag redan har framme den paletten så GÖMMER Indesign den för mig istället. Jag är lessen, men det är INTE bra funktionalitet enligt mig.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Ett bra exempel på de olika ansatserna är figursättning/infällning. InDesign använder en palett och man kan alltså jobba, ändra placering, storlek, form osv på boxen och applicera nya värden utan att behöva öppna eller stänga en dialogruta, eller ge extra kommandon. Quark kräver att man öppnar en dialogruta, och under tiden den är öppen är man helt blockerad att göra andra saker. Följden är att man blir tvungen att chansa på ett värde, eller skriva i, klicka på en knapp och se hur det blir.

Alltså: Palletter ger bättre funktionalitet, men tar skärmyta.

Hmm ja, kanske. Nu använder jag mig av separata block med 0-infällning i Quark som gör att jag visuellt kan justera infällningen så som jag vill ha den. Skulle väl iofs funka lika bra i ID.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Angående att InDesign kräver fler klick är det inte sant, inte generellt. Jag har faktiskt suttit och räknat och jämfört Det finns en del saker som kräver fler, än del som kräver färre, och för majoriteten är det ingen skillnad alls.

Det som jag framför allt retar mig på i ID är att man i Kontroll-rutan (kul att Adobe äntligen införde en sån efter två generationer av program förresten...:D ) måste flippa mellan Text-delen och Stycke-delen. I Quark har man alla värden man (oftast) använder i samma ruta.
Hmm, hörde jag ett klick-ljud någonstans...

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Men återigen, jag misstänker att du reagerar på att det är fler verktygsbyten i InDesign, och det beror på att du inte kan de "gestures" som används.

Oooh, don't get me started on "gestures"! Favoriten är ju att det är två olika kommandon för att flytta vyn ([space] och [alt]). Men den debatten har vi väl redan haft en gång, så vi behöver inte dra upp det igen. Jag antar att du tycker att det också är bättre i ID?

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Om jag inte behövde leva så skulle jag ta mig fasen ge InDesign-kurser helt gratis så att alla fick lära sig rätt från början, istället för att sitta och vara frustrerade

Jag tror jag fortsätter använda Quark så slipper jag bli frustrerad. Hoppas min chef låter mig, bara...

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Vilket program fyller skärmen med fönster?

Nu måste du väl ändå skoja!
Vilket program?
Eeh, ja "InDesign CS" heter det. Görs av ett stort företag som heter Adobe. Som verkar tycka att paletter (eller "flikar" om man nu vill använda sig av det) är det bästa som finns på jorden.

Skämt åsido, sen vår senaste batalj för ca ett år sedan, Richard, så har jag fått möjlighet att verkligen testa InDesign CS i skarp produktion. Vid sidan av Quark 6.5 då naturligtvis.

Faktum är att mitt första intryck står sig: Det är ett kraftfullt program med många väldigt bra funktioner – jag saknar faktiskt ingenting rent "verktygsmässigt" i InDesign.
MEN användagränssnittsmässigt är det en total katastrof! Fler klick för samma operation som i Quark – det är bara inte acceptabelt när man sitter 8+ timmar med programmet varje dag.
Och efter ett (1!) års användande kan väl inte ens du hävda att det skulle bero på att jag är ovan vid programmet.

Främsta skälet: paletterna/flikarna – jag bara hatar dem av hela mitt hjärta! Det står mellan att fylla hela min fina 21 tumsskärm med paletter eller ha flikar som jag inte hittar någonting bland.

Dessutom är det slött – och då kör jag en PM G5 dubbel 2 GHz med 2 GB i RAM så jag tror INTE att det beror på datorn... (och JA, jag har varit inne och stängt av så många plugins jag bara kan, så det är inte det heller)

Om Quark fixar bättre skärmritning, lite bättre textflödning och bättre PDF-funktioner – SAMTIDIGT som man behåller rappheten och enkelheten i användargränssnittet så kommer det spöa skiten ur InDesign.
Synd bara att alla som redan gått förlorade till Adobe-sidan inte inser det...

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Nu är jag iofs oerhört partisk men jag måste ändå medge att jag är måttligt imponerad.

Varför är jag inte förvånad...

Ursprungligen av crownswe:

Precis. Därför skrev jag inte "alla gillar Canon" utan bara "alla gillar Apple". Ja, utom en då.

Man kanske skulle ta och starta "99nikon"...

Fast allvarligt talat har jag faktiskt inte så mycket emot Canon.
Men man gillar väl alltid det man är van vid, antar jag.

Ursprungligen av Fredric:

Plåtar man Raw som de flesta som har den möjligheten säkert gör så måste man hur som helst pilla med bilderna för att vara helt nöjd.

Sant, men det är fortfarande en fördel att ha en kamera som exponerar rätt och klarar av att ställa vitbalansen rätt (tro mig, jag vet, för D100 fixar INTE vitbalansen särskilt bra...)

Ursprungligen av stfm:

Annars är nog magkänslan bäst, tycker jag, eftersom kamerorna är så pass likvärdiga. Jag tycker att "inombordsmanipulering" av bilder i kameran är fel, så jag skulle inte välja Nikon om det inte går att stänga av. Annars har jag ingen preferens, förutom att jag nog rent allmänt gillar Nikon mer. Det var just 350D, som jag föll för.

Jag stod i valet mellan Nikon och Canon för några år sedan. Då var modellerna Nikon D100 och Canon D60. Jag valde Nikon eftersom jag gillade känslan i handen bättre, alla reglage satt där de skulle osv.
Just då var faktiskt Nikon-kameran även prestandamässigt bättre (bättre autofokus och AdobeRGB i kameran bland annat). Det dröjde dock inte länge innan Canon kom med 10D och då var positionerna det omvända.

Idag har jag svårt att hävda att min D100 skulle stå sig sådär fantastiskt bra i jämförelse med t ex Canon 20D.
Men det spelar faktiskt ingen roll för det kommer komma nya kameror från både Nikon och Canon (och Minolta och Olympus och Pentax och...), så om man alltid ska ha det som för tillfället är bäst så blir det ett jäkla hoppande fram och tillbaka mellan märkena.

Man köper inte en kamera, man köper ett kamerasystem.
För min egen del gillade jag Nikon bäst.

Ursprungligen av stfm:

Det görs ju massor med zoomar som är helt identiska bortsett från fattningen. Förvisso har Canon en högre beskärningsfaktor, så kantskärpan borde vara en aning sämre när den sitter på en Nikon. Även skärpedjupet blir ju annorlunda.

Frågan är om man vill göra en test med Sigma eller Tamron-optik. Det känns på nåt sätt mer "rättvist" mot tillverkarna att använda deras egen optik när man kvalitativt testar kamerorna.

Annars kan ju slutsatsen bli "med den här crappiga Sigma-gluggen ser man tydligt att Nikon-kameran är sämre än den dåliga Canon-kameran".

Ursprungligen av crownswe:

Vi gillar Apple. Jag gillar Canon.

Jag gillar Apple men inte Canon.

Ursprungligen av CyberPet:

Dum fråga kanske; men är bilderna med de olika kamerorna som presenteras i denna tråd tagna med samma optik, för att avgöra om vilken kamera som är bäst? Alla köper ju inte kit-objektivet med kameran.

Själv inbillar jag mig att ett test med olika kameror i deras "default-inställningar" från fabrik plus samma optik och samma bländare/slutare och motiv borde vara mest rättvist. Dvs man sätter på ett optik som ger samma optiska förutsättningar, då man kan lätt skylla på bättre/sämre optik från en tillverkare. Sätt på samma dåliga/bra optik (Tamron eller Sigma som har fattning för båda).

Nej, alla köper inte kit-objektivet med sin nya DSLR, men jag skulle tro att de flesta som köper en 350D eller D50 gör det. Därför är det intressant att testa kamerorna mot varandra på det sättet.

Oftast så görs väl tester med fast 50mm-optik för att få en så bra jämförelse som möjligt.
Det blir mer komplicerat om man ska hitta zoom-optik som matchar varandra.

Ursprungligen av maco:

Kim Wallung på fotosidan är superb på de testerna !

Hur menar du?