Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
speedy

speedy

Medlem
  • Plats Göteborg
  • Sysselsättning Driver bolag med fokus på iPhone-utveckling, The App Factory, i Göteborg. Tidigare jobbat med utveckling, 3D-grafik samt gymnasielärare. Civilingenjör i Medieteknik.
  • Registrerad 2003-03-10
  • Senast aktiv 2017-11-23
  • Antal inlägg 236

Foruminlägg

De senaste inläggen speedy har skrivit i forumet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-17 18:26

Tack! (det hoppas jag också...)

Cypher: Aha, skall kolla skillnaden om det är värt pengarna, vad tycker du?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-17 15:50

Fortsätt att fråga på / anmäla intresse, jag kommer att skicka PM så småningom till de som vill vara med!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-17 15:48

Förberedelserna sker nu fram till sommaren, vilket innebär att vi i princip skall ha färdiga små program-tester på en fungerande 3d-omgivning, animering, interaktivitet och nätverk. "Till hösten" menas att lanseringen sker UNDER hösten, alltså inte 1:a augusti, utan snarare 1:a november. Eftersom tiden (och manskapet hittills) är knapp, är alltså vår första prioritet att hitta ett lämpligt spel-SDK som kan hjälpa oss på traven. Torque 3D verkar mycket kompetent och vi kommer (med flojons tillåtelse) testa demot så snart som möjligt. Missuppfatta inte, det kommer behövas massor av programmering, men ett SDK sparar faktiskt massor av tid och arbete och är absolut någonting vi kommer att tillämpa.

Angående projektledare så ser det faktiskt ut som om jag blir det, därför håller jag redan på att sätta samman en sida för att lättare sköta projektet med att lista och fördela arbetsuppgifter. Speldesigner har vi dock inte än (har iaf inte tagit kontakt med någon som gjort inlägg här än, haft för mycket att göra i övrigt).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-17 12:28
Ursprungligen av Cypher:

... GarageGames plattformsoberoende 1000 USD spelmotor, Torque 3D, ...

Kollade upp den och priset låg ju faktiskt på otroliga 100$, inte 1000$! Ser ju mycket lovande ut!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-17 02:01

Johan S: Jag ringer på tisdag så hinner vi formulera oss på papper först!

Cypher: Tackar! Skummade igenom råd om affärsplan, verkar mycket vettig. Skall läsa när det väl är dags att skriva den i början av nästa vecka.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-16 19:57
Ursprungligen av Cypher:

Såg inte hela rubriken förrän nu...

Låter som en kul och realistisk idé som säkert kommer att bli lyckat

Det lät nästan som när man säger att en fest var "trevlig"... Jag tror den teoretiska lönen var lite avskräckande, så jag ändrade lönen kalkylen till 20.000 brutto istället (även om jag såklart inte har en aning om hur mycket den blir innan affärsplanen är klar).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-16 19:50
Ursprungligen av Hasse Carlsson:

har ni några tankar när det gäller musiken?

Inte ännu, det kommer förmodligen när grafiken börjat tuffa på. I'll keep you posted!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-16 19:23

Jag jobbar på affärsplanen, men liksom titeln på diskussionen kommer alltså företaget inte existera officiellt förrän sommaren -06 (och med det alla löner osv.). Tiden fram tills dess är meningen att vi skall tillbringa med att planera, diskutera, testa och godkänna mindre saker, som val av fysik- och grafikmotor, grafisk profil på spelet samt ljud och musik. Till sommaren kommer vi alltså att sitta heltid framför skärmarna och lansera spelet till hösten då depressionen åter sätter in (som i skrivande stund) <- tvingat leende

Finansiellt tittar jag i första hand på sponsorer, riskkapital och lån. Räntan idag är faktiskt rekordlåg, så man får väl hoppas det håller sig ett tag tills det är dags (fast samtidigt vill man ju köpa schyst lägenhet, d'oh!). Gällande löner osv. är det samma förutsättningar som alla start-up-bolag, låg fast lön med bonus vid vinst det första halvåret. En enkel kalkyl:

Anställda: 10
Lön: 20.000 innan skatt => 30.000 inkl. arbetsgivaravg.
Sammanlagt: 1.8 miljoner på ett halvår som företaget skall stå för (exkl. lokaler, utrustning osv.)

Vilket är en del pengar, men säg då att vi säljer spelet för 200:- online. Exklusive server-avgifter så får vi då in 1.8 miljoner om vi säljer 9000 exemplar. Det är rätt många exemplar, men inom rimliga gränser anser jag. Det är ju också utslaget på ett halvår, per dag blir det 50 exemplar. Säljer vi däremot det dubbla, ja, då blir det väl 40.000 i lön den månaden då. Det är också helt rimligt tycker jag...

Poängen med denna grova kalkyl är att det alltid är ovisst med start-up:er, men mindre ovisst om man har lång tid på sig att planera sin affärsidé och affärsplan. Därför är detta en passiv verksamhet fram tills sommaren (även om jag förmodligen kommer jobba några timmar varje kväll efter jobbet med det fram tills dess...) Men som flojon sa, jag jobbar med en projektsida, från där vi skall kunna sköta det mesta inom detta företagprojekt (lite av ett affärssystem), vilket skall underlätta en del tror jag.

Så, för att avrunda: Säg inte upp er från jobbet nu, gör det 3 månader innan sommaren. Det här kommer bli det roligaste jobbet vi någonsin kommer att ha.

Senast redigerat 2005-10-17 18:28
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-13 11:04

Programmerare behövs också såklart! Jag är mer inriktad mot grafiken (modellering etc.) med har nyligen också börjat med cocoa. En så länge är det bara flojon som är duktig på den biten alltså.

Ang. spelet i sig är det som sagt inte helt bestämt vad det blir. Det är ju en diskussion man får ta gemensamt. Jag har mest funderat på ett multiplayer fps i stil med BF2 eller CS, något som inte riktigt finns för mac alltså. Detta skulle vara ett bra första-spel för företaget, då varken grafik eller spelidé ligger i fokus, utan spelkänsla. Ett mp-fps är också lätt att ta till sig, dvs. det finns ingen handling att ogilla och man får därmed en bredare målgrupp, vilket i sin tur ger en starkare finansiell trygghet under start-up-fasen av företaget. Spel #2 kan givetvis vara vadsomhelst (rollspel eller dylikt). Jag vet att flojon är mer för rollspel, men för mig kvittar det faktiskt (jag tänker mest på hur företagen skall kunna överleva + att jag gillar de flesta typer av spel.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-23 12:06

Jag och en kille till planerar att starta ett spelföretag nästa sommar. Fram tills dess måste vi planera, testa och läsa på om allt möjligt. Vi kommer att utveckla vårt eget framework och skapa massor av fin grafik till ett multiplayerspel för mac. Projektet är på fullt allvar och ingen halvtidssysselsättning när det väl sätter igång. Nu är vi bara två personer, men vill vara minst 4! Intresserade?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-16 13:46

Är det någon som haft problem mellan adsl-modem till mac med Spray adsl? Jag har stora bekymmer där modemet har en downstream på 2400kbps men surfandet känns inte snabbare än ett modem??? Var kan det finnas en flaskhals tror ni? Alla förslag är välkomna!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-27 12:17

Jag har köpt ett tiscali-abonnemang, men Spray köpte ju precis upp tiscali så jag kan inte använda några andra mail-adresser längre, riktigt irriterande! Finns det ingen "fri" smtp-server man kan använda?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-12 22:39

Undrar varför, hatar att spekulera. Några förslag? Kanske bara snubblade någon på sladden?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-02-10 22:47

Jag vill bara tillägga att Pages export till Word-dokument är helt värdelös, alla Word-filer jag exporterar går inte att öppna upp i Word på PC utan att få Word att krascha! Det är så för alla jag skickar dokumenten till, trots att jag köpt iWork (ej beta). Skärpning Apple! Se till att fixa till formatet som resten av världen använder sig av, det borde man kunna kräva.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-06 15:52

Någon som känner till problemet att batteriet i en PB lägger av när den kommer ner till 50%? När jag sedan stoppar i strömadaptern så visar den 0%, men när den laddats upp till 49% så hoppar den "magiskt" upp till 100%!!! Datorn använder alltså bara halva batteriet konstigt nog och så har det inte alltid varit utan bara de senaste månaderna. Förslag?