Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
speedy

speedy

Medlem
  • Plats Göteborg
  • Sysselsättning Driver bolag med fokus på iPhone-utveckling, The App Factory, i Göteborg. Tidigare jobbat med utveckling, 3D-grafik samt gymnasielärare. Civilingenjör i Medieteknik.
  • Registrerad 2003-03-10
  • Senast aktiv 2017-11-23
  • Antal inlägg 236

Foruminlägg

De senaste inläggen speedy har skrivit i forumet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-01-20 11:30

Det är just det, jag kan inte boota från DVD, login-fönstret hänger sig. Man ska hålla inne C-tangenten för att starta upp från DVD, right?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-01-20 11:23

Installerade typ någon konstig version av Frontrow för att testa, loggade ut och sedan dess så kraschar login-fönstret hela tiden (sant! det skapas en kraschlog). Det ENDA läget som datorn kan startas upp i är darwin... Nu har jag inte pillat med darwin eller någonsin formaterat en hårddisk härifrån, men det verkar vara rätt uppenbart att mitt MacOSX aldrig kommer att starta igen utan en fräsch installation. Så, jag postar en bild till er gurus out there och hoppas på att ni kan ge mig några instruktioner om hur jag skall gå tillväga för att fixa problemet. Tack!

http://kawzon.se/mac.jpg

Senast redigerat 2007-01-22 19:34
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-14 08:48

Jag är Civ. Ing. i Medieteknik, men har fram tills nu mest hållt på med Java + bildanalys, så spel är en rätt ny arena för mig. De andra som var med kan jag inte svara för. Jag kan dock meddela att jag fått nytt jobb som visualiseringsprogrammerare på ett företag i Gbg, istället för den lärartjänst jag haft i 1&1/2 år, vilket är mkt trevligt och bör bidra till många idéer på utvecklingsfronten (tyvärr gäller de flesta av dessa C#, men Blender finns ju för alla plattformar!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-11 13:24

Jo, men Windows-marknaden är ju också lite större än Mac-världen... Dessutom kan man med C# och XNA utveckla egna spel till Xbox360, gratis. Att fortsätta med Java hade ju varit för Mac-användare, såklart. Java följer förresten med winxp också, det är jag (nästan) säker på.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-11 09:17

Tills vidare kommer jag att förlita mig enbart på mina egna insatser och skriva ett 2d-spel i C# (ja, jag har faktiskt gått tillbaka till winxp) och försöka få över det till xbox360 vilket nu skall vara möjligt. Eventuellt blir det mindre spel gjorda i Blender3d och därmed möjliga att publicera på alla plattformar (win, mac, linux). Om fler här på forumet är intresserade av att veta mer om Blender, besök www.blender3d.com för att ladda ner, www.sweblend.se för ett svenskt blender-forum eller www.blenderartists.org för det största (och bästa) blender-forumet (på engelska).

PM:a mig gärna om det är någon här från GÖTEBORG som är intresserad av spelutveckling, så kanske (kanske), kan det bli något att hoppas på igen.

/ Mis-jö Gonzales.

PS: Jag ska tillägga att jag redan skrivit grunderna för spelet i Java, vilket jag gjorde på min mac mini, så egentligen vore det kanske inte fel att fortsätta med det, men C# är vägen till en större värld, så javan är lite osäker i dagsläget. DS

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-10 11:08

Ja ni, kära 99mac:are... Utveckling utan pengar och kommunikation över nätet enbart är uppenbarligen ingen bra idé. Projektet tog fart, men har lagts på hyllan p.g.a. bristande kommunikation och arbete. Motivationen är tydligen inte så stor när inga pengar finns att visa (inte så konstigt kanske). Som hobby-projekt och med ett sammansvetsat gäng i samma stad kanske detta hade varit genomförbart, men inte så som vi försökte. Så en läxa till er som funderar på spelutveckling:

1) Påbörja aldrig någonting utan att först skapa en gedigen planering och se till att alla i gruppen är motiverade att utföra sina uppgifter!
2) Håll kommunikationen enkel, träffas istället för att emaila varandra.
3) Skapa inte spelmotorn från grunden, använd färdiga lösningar (t.ex. Unity el. Torque)
4) Se till att få spelet fungerande innan ni lägger ner tonvis med tid på grafik (använd enkla och snabba modeller till en början).

Tyvärr blev det inget av detta projekt, men jag har fortfarande drömmar om ett spelföretag i Göteborg. I dagsläget sitter jag mest med Blender3d (som har inbyggt spelmotor) och övar på att skapa karaktärer och andra lågpolygon-objekt. Eventuellt, förhoppningsvis och med lite hjälp, kanske det blir verklighet igen någon dag.

Peace out.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-02-28 00:25

ControllerMate hittas på: http://www.orderedbytes.com/controllermate/

Tangenterna (special) är (för RF):

Media: AL Consumer Control Configuration
Stop: Stop
Play/Pause: Play/Pause
Tidigare spår: Scan Previous Track
Nästa spår: Scan Next Track
Förstoringsglas: AC Search
Epost: AL Mail Reader
Hus: AC Home

Volymknapparna och Mute funkar ju by default.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-02-05 12:16
Ursprungligen av HannesP:

First Person Shooter är ett enormt överskattat koncept, och det krävs någon nästan ouppnåeligt för att göra ett sådant som slår. Jag tror inte att det är the way to go.

Jag tror att spel idag måste erbjuda originalitet och spelglädje för att bli något.

Spelglädjen i vårt spel blir samma som i CS, fast för Mac, så det blir väl dubbelt då! Vår tanke med detta första spel är att rikta in oss mot datorer med begränsad prestanda, dvs typ 32MB grafikkort. Vi vill med detta skapa ett spel som de flesta mac-ägare kan spela, inte bara de som pyntat ut pengar till de fetaste datorerna, utan även billigare varianter som Mac Mini osv. Vi (jag) håller på att experimentera med grafik och texturer nu för att testa hur man kan skapa intressanta miljöer med bara väldigt lite texturminne. Förhoppningsvis postar jag skärmdumpar under våren så denna tråd fortsätter att växa.

Vi gör ett FPS också för att vi tror att det verkligen saknas ett snabbt och galet sådant för Mac, så jag tror efterfrågan finns på riktigt. Många användare här sitter säkert med en gammal PC hemma, enbart för att kunna lira CS eller liknande (jag gör det iaf) och personligen skulle jag vara mycket glad över att kunna slänga den burken någon gång så mina fötter får mer plats under skrivbordet...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-30 12:27

3D-modellerare/animerare: Hör av er! Vi behöver någon som kan skapa schysta banor till vårt kommande multi-player FPS. Spelet är fortfarande i idé/testfas, så inflytande på banornas och karaktärernas stil samt spelet som helhet blir mycket stort som grafiker!

Vi använder Toque Game Engine (ej Shader-versionen) för spelutvecklandet och kan därmed distribuera spelet på Mac, Win och Linux samtidigt. Det finns ett FPS-exempel vi utgår ifrån som vi skriver om till vårt eget spel. Det första spelet vi gör kommer att bli ett lag-baserat FPS a la Counter-Strike. Vi siktar på att först få ut ett spel och kolla popularitet innan vi fortsätter med mer avancerade spel. Nåt säger mig dock att det finns efterfrågan för ett CS på mac...

Terräng kommer att modelleras direkt i Torque, byggnader i QuArK och karaktärer i Blender3D. Eventuellt kommer även byggnader skapas i Blender, vi får se om exportern fungerar som den skall... Vi är för tillfället 3 personer varav 2 är programmerare, så vi behöver minst en grafiker till för att ro detta projekt i land tills hösten. Mvh, speedy

PS: Läs gärna mer om Torque och Blender på www.garagegames.com och www.blender3d.com. QuArK har vi inte börjat med än, men det är som sagt .map-filer för byggnader som gäller, så vilken brush-modellerare som helst funkar ju. DS

Senast redigerat 2006-01-31 09:28
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-02 01:30

Ni verkar ju alla ha missat Blender3D (www.blender3d.com) , ett riktigt monster till program som dessutom är gratis! Jag har använt 3dsMax mycket innan och provat på både Maya och Lightwave, men jag måste nog säga att ingen kan tävla om förstaplatsen för arbetsflöde och snabbhet mot Blender3D. De har dessutom precis släppt en ny version (men jag skulle nog rekommendera 2.37 ett tag till iaf tills de flesta buggarna blivit fixade). Jag skojar inte, det är helt sjukt att det är gratis! ETT MÅSTE att kolla upp innan man bestämmer sig. Det finns dessutom en hel del bra forum att besöka för hjälp (bl.a. www.elysiun.com)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-21 14:15

Någon som jobbat med Blender3D som kan vara intresserad av detta projekt? Som ensam grafiker blir det nog lite överväldigande.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-21 07:15

Skaffa CONTROLLERMATE så kan du använda alla specialknappar. Jag har RF-versionen och har skrivit egna skript så jag kan starta Front Row med Media-knappen på den separata Numpad-dosan, perfekt som fjärrkontroll!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-17 20:57
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Hellre 10% av en liten marknad än 0.001% av en stor!

Frågan är vilket som blir mest... Nä, men jag håller med faktiskt. Mac-community känns lättare att komma i kontakt med än PC.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-17 20:17
Ursprungligen av zlugg88:

Tycker det är lite väl mycket prat om Torque. Förvisso har jag inte använt Torque för att göra något seriöst, men jag tyckte det verkade lite onödigt knivigt.

Tycker att Unity verkar intressant. Funderar på att titta på det någon gång då jag är uttråkad.

Har redan kollat på det och är lite impad faktiskt. Tycker dock att den verkar dra rätt mycket cpu även på enklare spel/grafik? Vi har inte förkastat något, men inte heller valt något. Det lär väl bli en fet debatt om ett par veckor rörande detta. Eftersom jag inte sitter och testar de olika paketen i skrivande stund har jag svårt att uttala mig om något specifikt, så nu håller jag tyst. ...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-17 20:13

Jag jobbar också som lärare (vikariat inom datorkunskap, multimedia & 3D-animering), visserligen på gymnasiet bara, men jag tycker det är helt ok. Lärare skall man respektera (man börjar förstå att de verkligen brinner för att faktiskt lära ut, vilket är helt makalöst egentligen), var vore vi utan dem?