Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
reinventor

reinventor

Medlem
  • Namn Stefan L.
  • Plats Stockholm
  • Sysselsättning Har kört applemaskiner sedan 1979, varit hacker, programmerare, programledare, projektledare, reklamare, regisör, producent... Nu bara vanlig user...
  • Registrerad 2003-04-03
  • Senast aktiv 2020-04-17
  • Antal inlägg 100

Foruminlägg

De senaste inläggen reinventor har skrivit i forumet.

Ursprungligen av amandareventlid:

Jag skickar vidare detta till vår utvecklare Anton som ska kolla på det närmare och se om vi kan lösa det. Har du fortfarande samma problem @wurpan?

Hej! Eftersom jag ändrade min mail till att gå till mitt iCloud-konto, så fungerar det ju nu för mig. Har inte provat att ändra tillbaks till min one.com-mailaddress sen mina initiala problem, så har inte kunnat testa det.

Ursprungligen av wlao:

Har haft liknande problem med en Macmini kopplad till en förstärkare, och till slut föll jag till föga och köpte en HDMI detective att sätta mellan macen och förstärkaren. Har funkat klanderfritt sedan dess.

Länge sen jag skapade denna tråd och jag gav upp HDMI-porten till förmån för en Thunderbolt till HDMI-adapter istället och det har funkat bra sen dess.

Ursprungligen av amandareventlid:

Fick du det att funka? Felsökte one.com och vad kom de i sådana fall fram till? Kanske kan detta också hjälpa @wurpan

Hej igen!

Ett drygt halvår senare, så loggar jag in här igen och ser detta meddelande...

Tyvärr har jag inte testat att fixa detta sen dess, så vet inte om one.com fortfarande svartlistar er, men det kanske har löst sig i och med 99.se ändringen?

Ursprungligen av wurpan:

Har min mail hos one.com också och sista mailet jag fick från 99mac var 4:e November 2015, när dom gratulera mig på min födelsedag.. sen blev det tyst :/

Alla mail från 99mac sorteras in i en egen mapp hos one så dom borde inte ha hamnat i spam eller nått sånt heller.

Jag misstänker att 99macs server ligger svartlistad hos one.com och det är egentligen bara 99mac och one.com som kan lösa detta.

Jag har fortfarande kvar att 99mac mailen skickas till min icloudmail vilket jag egentligen inte gillar.

Om problemet inte går att undvika helt, så skulle den bästa lösningen vara någon form av script som återställer HDMI-hårdvaran i macminin utan att starta om den. Jag hade hoppats på att SwitchResX skulle göra det när man ställer om upplösningen, men det verkar tyvärr inte fungera så, även fast jag kommer åt SwitchResX via TeamViewer från min andra Mac när problemet uppstått.

Mina kunskaper går dock inte tillräckligt långt för att veta om detta alls är möjligt.

Ursprungligen av keptang:

Uppdatera till senaste MacOS också om du inte gjort det.
Testa också att ha den direkt kopplad till TVn.

Vissa Macar har problem med HDMI.
Min (Mac mini 2011) beter sig faktiskt lite konstigt också genom min Pioneer-receiver, ibland ger den inte korrekt signal till receivern och receivern stänger av sig (och går över till direkt passthrough för HDMI) så jag måste slå på den igen. Hoppar dock inte ur när den väl är igång.

Har inte velat uppdatera till Sierra på denna burk pga inkompatibilitet med vissa programvaror som jag har, så vill verkligen undvika det. Verkar dock ha den senaste Firmware versionen MM61.0106.B0B som är den som kommer efter MM61.0106.B0A som nämns av Apple här https://support.apple.com/en-us/HT201518

Kan tyvärr inte ha HDMI-kabeln direkt till TVn permanent, då jag använder Receivern mer till bara musik(utan att TVn är påslagen) än till något annat. Har dock testat alla kombinationer i samband med felsökning så klart, där det tydligaste exemplet är att Mac Minin inte heller hittar en annan extern skärm inkopplad med en helt annan HDMI-kabel när problemet väl uppstått. Den externa skärmen funkar dock fint efter en omstart av minin, precis som mot Receviern och LG-TVn.

Intressant att höra om dina problem med HDMI också, även om det är andra problem, så det verkar ju som att Apples HDMI implementationer inte är så välskrivna.

Ursprungligen av keptang:

Ja, men det var iofs ett tag sen nu, men problemet har dock återkommit efter att jag gjort det, kanske var problemet något mindre frekvent efter jag gjorde det sist men minns ej exakt, så ska prova igen.

Jag har försökt googla runt ang detta men hittar bara gammal info som rör andra problem med Mac Minins HMDI.

Med jämna mellanrum(ca 1 ggr/vecka) så "glömmer" min Mac mini bort att den har en HDMI-port och kan inte hitta enheter kopplade till den. Jag kan avhjälpa problemet genom att starta om den, men använder den som både server, Plex Server, Plex mediaspelare samt fjärrstyrd för Spotify mm, så skulle verkligen vilja undvika att behöva starta om den när problemet uppstår.

Går det att återställa HDMI-porten på något sätt medans den är igång?

Det en late 2012 Mac mini (Macmini6,2 med Boot ROM-version MM61.0106.B0B) som är kopplad till min Denon Receiver som i sin tur är kopplad till min LG-TV.

Problemet uppstår efter att jag stängt av TVn och efter en okänd tid(kanske 6 tim eller mer) senare försöker sätta på TVn igen, då hittar inte TVn någon signalkälla.

Jag har provat att koppla in en annan extern skärm med andra HDMI-kablar när problemet uppstår, men det gör ingen skillnad när den väl "glömt bort" HDMI-porten.

Jag kan komma åt Mac Minin via TeamViewer och då kan jag se att den inte känner av någon skärm. Inte heller min receiver som jag annars spelar musik genom hittas.

Har någon annan här hört talas om detta och vet om det finns någon lösning?

Ursprungligen av biberu:

@reinventor: Underligt. Det görs ingen skillnad på de två adresserna i vårat system, och de tycks ju gå iväg som de ska härifrån. Är det något annat som skiljer hos dig? Olika eller flera klienter kopplade till något av kontona?

Tack för svaret!

Jag kontaktade supporten på one.com tidigare och de ville ha info enl nedan:

Felix: För att leta efter mail i våra loggar så behöver vi följande information:
Felix: - Avsändaradress
Felix: - Mottagaradress
Felix: - Datum och klockslag
Felix: Skicka denna information till [email protected] så kan de felsöka detta vidare.

Jag ska försöka testa detta vid tillfälle, men hinner tyvärr inte nu, då det blir en del trixande

@IngoX @reboot81 Tack för svaren!

Jag inser att jag var lite otydlig där. Vad jag menade med länken var att det kan bli farligt om man inte håller tungan rätt i munnen, dvs man behöver ha en del koll för att inte råka illa ut. Och vad kan inte hända i samband med systemuppdateringar, dator- och nummerbyten mm i framtiden? En del problem uppstår ju just eftersom man kört på i så många år och man glömmer vad man gjort.

Personligen skulle jag föredra en Recovery Key(som ett alternativ), då jag redan har ett fungerande och säkert system för det. Nu blev min lösning istället att damma av ett gammalt analogt nummer för detta syfte, eftersom jag inte vill blanda in någon väns nummer i detta.

Jag undrar dock vad som kommer hända många av mina framförallt kvinnliga vänner som bara har en iPhone och inget annat. Har de inte lagt in några betrodda nummer och de förlorar sin iPhone kommer det bli komplicerat för dem och det verkar hända rätt ofta om man ser till flödet på Facebook.

Hej!

Jag har haft konto på 99mac sen 2003, men slutade få några email från 99mac.se i Oktober 2015.

Eftersom jag inte heller får någon uppdatering på om någon svarar i Forumet på något av mina inlägg försökte jag idag lösa problemet med att mata in min mailadress igen, men det fungerar inte för min ursprungliga adress eller någon av mina andra adresser under den domänen(som ligger hos one.com). Det kommer inte heller något mail till någon skräpmapp och andra mail kommer fram som de ska.

Matar jag däremot in min Apple-mailadress istället så går det bra. Jag vill dock ha 99mac.se-mailen skickade till min andra adress.

Har fler här varit med om detta problem? Kan detta vara ett fel i databasen eller kan mail från 99mac-servern blivit svartlistade hos one.com eller kan detta bero på något annat? Vad kan jag göra för att lösa detta?

Ursprungligen av IngoX:

Du tittar på fel supportsida! Du har, precis som du säger aktiverat Tvåfaktorautentisiering men du tittar på supportsidan för Tvåstegsverifiering. Med det nyare Tvåfaktorautentisiering används ingen återställningsnyckel. Allt är lugnt, du behöver inte göra något mer.

Och ja, det väldigt snarlikt och lätt att blanda ihop:

Det äldre Tvåstegsverifiering var det första alternativet som kom som alternativ till besvärliga "säkerhetsfrågor" (om sin första lärare, favoritbil osv). Det använder sig av fyrsiffriga verifieringskoder och genererar en återställningsnyckel som man behöver spara. Läs om det här: https://support.apple.com/sv-se/HT204152

Det nyare Tvåfaktorautentisiering kräver minst iOS 9 och OS X 10.11 El Capitan och bygger på tillförlitliga enheter och sexsiffriga verifieringskoder. Du måste bekräfta minst ett betrott telefonnummer som kan ta emot koder via sms eller röstsamtal. Jag skulle rekommendera att i förväg lägga till ett telefonnummer även till en betrodd kompis, förutom sitt eget nummer, som valbart alternativ den dagen när telefonen är stulen och mobilnumret spärrat. Läs om det här: https://support.apple.com/HT204915

För att ändå besvara trådens fråga; om man har det äldre Tvåstegsverifiering och tappat sin återställningsnyckel så loggar man in på sidan "Hantera ditt Apple ID" (https://appleid.apple.com) och stänger av Tvåstegsverifiering. Man får då skapa nya återställningsfrågor. Sedan kan man återaktiviera Tvåstegsverifiering och får då en ny återställningsnyckel. Det är omöjligt att missa steget med återställningsnyckel utan att skriva upp den, för man måste skriva skriva in den en gång innan aktiveringen är klar.

Eller om man numera har skaffat nyare macOS i sin dator så aktiverar man istället det nyare Tvåfaktorautentisiering direkt i Systeminställningar > iCloud > Kontodetaljer (eller motsvarande på iOS-enheten)

Tack för ett mycket uttömmande svar!

Som du säger skulle jag verkligen behöva ha ett betrott nummer till, då detta annars känns lite osäkert om man tappar bort eller får mobilen stulen. Känns konstigt att Apple helt tagit bort alternativet med en Recovery Key för kunder som mig, då det inte alls känns säkrare utan snarare tvärt om. Läste denna artikel som visar hur farligt det kan bli:
http://thenextweb.com/apple/2014/12/08/lost-a...

Tyvärr ger det ju samma svar fast bara på svenska. Det finns ingenstans att klicka på "Ersätt förlorad nyckel", se bif skärmdump.

Ed: Typo

Senast redigerat 2016-11-05 17:44

Finns någon här som vet hur jag nollställer/får en Recovery Key för mitt svenska iCloud-konto?

I samband med att jag nyss uppdaterade min iPhone, så tvingades jag aktivera tvåfaktorautentiering i processen. Inget fel med det egentligen, men det leder till att jag inte har full tillgång till mitt konto om jag tappar min iPhone utan att ha en Recovery Key, som jag aldrig fick i uppdateringsprocessen.

Jag har försökt googla runt, men eftersom mitt konto är på svenska och det inte ser ut som även Apples egen supportsida(https://support.apple.com/en-us/HT202649) säger att det ska göra så har jag kört fast.

Jag kan bara skapa App-specifika lösenord, men det verkar inte vara samma sak som en Recovery Key för hela mitt iCloud-konto.

(PS. Eftersom detta handlar om iClound på alla plattformar var jag osäker på om tråden hör hemma under MacOS eller iOS DS.)

Ursprungligen av reboot81:

Uppmärksamt av dig, men jag tror du kan vara lugn. Servrarna är legitima sådana, och de stora datamängderna är inte likställt med skadlig kod.
För nästa resa rekommenderar jag en VPN-tjänst, tex https://www.frootvpn.com/
För 4USD per månad så krypteras din trafik från dator/mobil till frootvpn's server och som därefter går ut på nätet. Cafeägaren som avlyssnar trafiken via sitt gratis-wifi kan inte utläsa ett jota av trafiken.

Missade tacka häromdan när jag såg detta. Jag ska kolla upp alternativen bland VPN-tjänster tills nästa gång jag reser.