Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
AndersEklöv

AndersEklöv

Medlem
  • Registrerad 2003-11-07
  • Senast aktiv 2006-01-24
  • Antal inlägg 36

Foruminlägg

De senaste inläggen AndersEklöv har skrivit i forumet.

1

Har du uppgraderat till 7.1? Om inte så gör det för det finns en del förbättringar som jag har fattat det, sen kan man bara uppdatera via osx till 7.1.1

Detta löser dock inte ALLA kraschar vid BOUNCE-försök. Jag har försökt med lite 3-parts tillverkares pluggar (de är förstås demos, men ändå fullt fungerande) o när man jobbat ett tag så vill man bounca o då stängs programmet ned ibland. Men det har aldrig hänt när jag bara använt Logics egna pluggar.

Lite småbuggar har jag märkt av, som att programmet ibland kraschar vid vissa tillfällen. Men sen har ju jag en massa andra minst sagt tveksamma program igång samtidigt, vilket ju aldrig är ett bra alternativ. Det bästa man kan göra är att installera om OSX och bara uppgradera o sen bara använda datorn till musik, och inte regelbunden internet-aktivitet som jag annars gör.

MVH
anders

Martin skrev:

"Däremot så är det inte möjligt att skapa en mono-mp3 i Logic i dess bokstavliga mening. När du väl kommer till "bounce"-alternativen så har du bara stereo att välja mellan (förutom surround). Så oavsett om din låt är i mono och du enbart bouncar via left-kanalen så kommer mp3:an från Logic i alla fall att bli en stereo-mp3, fast med mono-material."

Detta stämmer dock inte.

När man gör om main-out från stereo till mono och bouncar i MP3 kan man visst få filen till mono. Det gäller bara att ställa "stereo mode" alternativet till "normal". Då mixar logic ned i mono från den kanal som visas i main-out regeln. I mitt fall är det Output 1.

Om man sedan ställer om main-out till stereo igen och mixar ned, även denna gång med "stereo mode" på "normal", så blir MP3an i stereo, precis som utgången. Men hur vet jag detta? Jo detta avgörs av storleken på det nedmixade materialet.

Min stereofil blev 7 mb stor och min monofil blev 3,5 mb. Någon skillnad på ljudstyrkan är det dock inte.

Lösningen på mina problem blev helt enkelt att flytta alla pluggar från Main-out (stereo) till valfri BUS och skicka min audio-kanal dit. Nu kunde jag ha Main-Out i mono men ändå höra min musik i både vänster o höger kanal. Som sagt, om jag lägger alla pluggar på main-out (satt till mono) så hör jag som sagt bara förändringar i vänster kanal, vilket kan bli lite störigt.

Så skillnaden i stereo mono för mig är enbart att filerna skall bli så små de kan bli, för jag har massor.

Tack för all hjälp.

Hej,

Jag skall bounca ner ett monospår till en mono MP3a.
Då händer nåt mycket konstigt.

Jag sitter med den sista ändringen och arbetar då med Channel EQ när jag märker att det låter som ett stereospöke när jag gör stora svep o allmänt stora eq ändringar. Då inser jag att det bara är den VÄNSTRA kanalen som påverkas av eq pluggen. Men jag kör ju ut allt i mono, för alla pluggar ligger på MAIN UT o den är satt till att vara mono (via den lilla ikonen längst ned på strippen i the enviroment).

Det roliga är att när jag klickar på denna lilla knapp för att få om MAIN UT till stereo igen, så försvinner effekten och både vänster o höger kanal låter lika dant. Alltså: när jag slår om till stereo igen så låter det mono igen!!!!!.....

Finns det nåt som jag inte gjort rätt?
Har jag hittat en bugg eller är jag dum?

Gör så här för att testa om det jag säger funkar lika dant hos dig:

1. öppna ett projekt o lägg in en audiofil som är mono. Sätt kanalen till mono.
2. slå om master-regeln till mono.
3. öppna en Channel EQ och höj o sänk Master Gain i denna plugg.
4. om det bara är vänster kanal som påverkas så är det samma som hos mig!
5. fundera ut hur man ändrar det eller om det över huvud taget är fel...

en förklaring jag har är att när masterregeln är satt till mono väljer den att enbart påverka en av kanalerna. När man sen BOUNCAR så är filen en ren monofil....

Om detta är rätt så är det ju dumt för man vill ju kunna höra sitt material som det kommer att bli. Och om man sätter om MASTER-regeln till stereo igen så måste man ladda om pluggarna, en enkel match förstås... men ändå störig.

e de nån som testat ESI Juli@ kortet med den konfiggen jag har?

Hej,

Jag har problem med mitt ljudkort, m-audio audiophile 2496, som inte vill sammarbeta med min MAC G5 dual 1.8!

Min G5:a är den modell med PCI-X och 4 minnesplatser. LOGIC PRO 7.1.1 sequencern o OSX 10.4.x är OPERATIVET.

Vilket ljudkort skall jag byta till? Det får inte kosta mer än max 2000kr...

Ett alternativ är EMU 0404, vilket har både SPdif och balanserade ingångar/utgångar. MEN ÄR DET NÅN SOM PROVAT MED MIN ANORDNING?

tacksam för svar.

Hej.

Jag har en G5a dual 1.8ghz, modellen med PCI-X o 4 minnesslots. Sen har jag problem med mitt M-audio Audiophile 2496 kort som med de senaste drivrutinerna, 2.0.5, bara krånglar under OSX 10.4.3!!!

LOGIC PRO 7.1 säger efter 2 bars uppspelning att kortet o Logic tappar kontakten och sen fortsätter det så hela tiden. Varannan BAR under uppspelning kommer samma meddelande.

I användning med Quicktime är det en annan sak, här distar/phasedistar ljudet på ett sätt jag aldrig varit med om på någon dator. När jag sätter ner samplingsraten (i verktygsprogrammet audio & midi inställninar) till 33000hz istället så funkar ljudet perfekt....

Jag är dock ny på MAC och har alltid kört PC, men det verkar som om det är drivrutinen som krånglar. Jag har dock precis uppgraderat den till den senaste efter att ha kört v.2.0.4 med samma problem. Uppgraderingen skedde in enlighet med M-audios instruktioner.

Vad kan ha hänt? Blir det bättre av att bara skifta PCI-X slot för ljudkortet, eller måste jag installera om allt?

Enligt M-audio skall det finnas 2 olika G5:or:

1 modell med PCI & 4st minnesplatser - denna är inkompatibel med DELTA KORT!!!
1 modell med PCI-X & 8st minnesplatser - denna funkar fint!!!

Nåt mer info ger de inte, MEN JAG HAR en modell med PCI-X & 4 minnesplatser!!!

Konstigt minst sagt...

Har nån en aning vad mina problem har för grund?

Jag menade inte att jag normalt har användning av mer än 5 reverb samtidigt eftersom jag mest använder delay. Men i särskillda fall finns särskillda behov. Jag har ibland använt reverb som alternativa effekter, med gate-effekt och modulation etc. Att använda Spacedesigner till nåt annat än en HI-FI version av ett vanligt reverb är i mitt ställe inte aktuellt.

Visst vet jag hur man kan gruppera kanaler o lägga effekter på Bussar, men på många spår lägger man tonhöjdskorrigering o effekter som hjälper till med mångfalden av ljud i en kör t.ex.

Mitt mål är att KUNNA göra det om produktionen visar sig behöva det. Givetvis är en dual-maskin bättre än en enkelprocessor, men jag vill gärna hålla budgetten nere och i Imacen får jag en helhetslösning. Läste SounsOnSound:s test på 1.8ghz iMac G5, där de som max kunde få in 46 instanser av PlatinumVerb innan Logic 6:s mätare slog i taket. Det är mer än 4 gånger så många som jag kan lägga i Cubase på min 2,4Ghz Athlon 64 3800+ maskin. Nu snackar vi reverbet RoomWorks som tillkommit i SX3 och är det första drägliga reverb som cubase (enligt mig) har innehållit. För man måste ju räkna reverben efter vilken ljudprestanda de har, eller man själv tycket att de har.

Mitt test av reverbet innehåller 6 ljudspår av små trummor i wave, sedan så många reverb jag kan lägga på dem (och givetvis se efter så att alla används aktivt). Detta sätt är ju inte naturligt men det är likadant som iMacen testades. Jag kommer upp i 10 instanser RoomWorks med min "tunga amd64". Detta är en ganska futtig summa. Kombinera den kapaciteten med lite mjukvarusyntar, automation och andra pluggar. Det blir inte särskillt många instanser. Sen kan man ju frysa spåren så klart, men det tar upp Xtra ram-minne och hårddiskplats eftersom frysning bara är en enklare form av bouncning.

Nu är det väl bara att bita ihop för man får vad man betalar för, eller? På macen, som visserligen är dyrare, får man i en allmänhet stabilare miljö (som jag fårstått det). Man får ett gratis operativsystem (gratis så till vida att det följer med datorn). Man får en skärm på köpet och med logic får man mycket fler och rätt mycket bättre ljudande pluggar. Detta kan ju förstås diskuteras, men jag har testat logic 7 i en närliggande studio och det är helt klart programmet för mig. Om än gränssnittet på logic för en cubasenisse kan verka krångligt till en början.

Sen att det är jobbigt med 2 maskiner samtidigt är inte ett argument för att behålla Cubase. Att strömma samplingar av stråkar och större softwarepianon är inget större problem, det görs enkelt genom en inspelning av delayet och en kompensation för det. Däremot är det en större risk att vara beroende av 2 maskiner, men det är jag berredd att ta, för många av instrumenten kan jag ersätta på något sätt.

Macs gränssnitt o logic är nåt jag får lära mig, o logic kan jag jobba rätt hyfsat i. Men sen är det en inlärningsprocess som jag inte måste skynda på med alltför snabbt, för visst måste jag först få bukt med mina PC problem. Annars kan jag ju inte använda den alls...

Jag uppskattar alla inlägga jättemycket och är tacksamför eventuella tester som ni sett eller gjort själv på imac G5, för dualmaskinerna vet jag ju nu är tillräckliga, vilken modell jag än väljer.

tack

Förresten, hur mycket drar mjukvarusyntarna i logic? Kan jag klara mig med en 1.8ghz iMac G5? Jag har hittat den i Usa för en bråkdel av vad en begagnad dual g5 kostar i sverige. Sen skall jag ju ha en licens för logic oxå...

Den största anledningen till logic o mac är att cubase krånglar, o jag skall ha kvar min PC-maskin för att köra samplingsinstrument genom. Midi från macen till PC:n o stereo-analogt till macen igen. Jag kanske inte behöver mer än en Imac G5, åtminstone för tillfället. Vad tror ni?

Det är trots allt mest trackpluggar jag kommer att använda macen till och att slutföra mixen, men de flesta instrument kommer gå genom PCn...

Vad jag förstår klarar Imac G5 2ghz en jäkla massa pluggar. Realistiskt är ju inte att köra mer än 15 instanser av reverb (spacedesigner) och sedan en 50-60 andra pluggar, som max.

ja det blir rätt många kanaler av bara sången, kanske 15 kanaler eller fler om man räknar alla extra körer för olika partier som i sin tur skall ha sin egen mix och effektuppsättning. Jag har sedan gjort det till vana att även dubbla alla gitarrer som håller grundkompet, särskillt när det handlar om rockigare projekt.

Sen har man kanske 5-6 olika syntljud som skall ha lite olika pluggar. Efter det gör jag kanske effekter (pitchuppgångar o svep etc.) o arpeggion av en sådär 4 syntar, och de drar ju en massa kraft, åtminstone vissa patchar.

Trumspåren i mina projekt är alltid gjorda för hand av antingen midi eller små wavefiler. Här reserverar jag ju plats för att Cubase /tredjehandstillverkade mjukvarupluggins till slut slutar fungera som de skall. Ibland kan jag fixa det men ibland går det inte. Med wavefiler kan jag jobba fritt och direkt applicera en effekt på enskillda filer för att skapa intressant sound.

trummorna tar väl 10 spår

sen har jag 10 spår med lite loopar för Percussion och färdiga / hemmagjorda effekter, alltså effekter som inte har med något annat instrument att göra.

Den senaste mixen (som då inkluderade mixdowns i stereo av ca. 7 körspår) låg på 44 spår. Men detta hade jag tillverkat i Cubase för att sedan mixa i Logic, överfört via färdiga spår i WAVE.

Sådär kan det vara, men jag kan i vissa låtar klara mig med allt som allt 15 spår. Poängen är med att köpa en dyr mac att jag skall ha ett högt tak och kunna vara säker på att inte göra slut på all kraft för fort. En begagnad mac o logic kostar ju inte mer än en ny pc med samma kraft i Cubase.

okej, jag fattar. Tack för era snabba svar. Jag menar 120 reverbpluggar är ju jävligt bra. Space designer är ju ett impulsverb o har väl lika mycket med minnet o hårddiskarna att göra ... Men en 10 space designer (mer lär jag aldrig använda), en 20 distpluggar, en 25 kompressorer o lite annat smått o gått skall den nog dra. Sen hur mycket det krävs av macen för att spela upp mjukvarusyntarna får jag väl läsa mig till i testet.

Tack för svaren. Posta gärna mer tester här om ni kommer över nåt.

... tjenna, jag har lite frågor om mac o logic. Nu kör jag Cubase SX3 o är inte direkt nöjd för det kraschar hela tiden, drar på tok för mycket kraft för de ganska dåliga pluggarna man får med programmet. Jag köp PC oc h det är det ena hård/mjukvarufelet efter det andra.

Jag har således bestämt mig för att gå över till Mac o logic och hoppas på stabilitet och mer kraft för pengarna helt enkelt. Visst är jag rätt haj på datorer vid det här laget, för jag har hållt på med musik i 3 år o har haft alla fel man kan tänka sig, men när det kommer till Mac har jag mindre än en susning...

Jag måste kunna köra minst 40 audiospår i stereo och ungefär en 10-15 mjukvarusyntar samt en 100-120st trackpluggins på det. Gjorde ett test på min äldre PC med logic 5.5.1 och det gick till 35 audiospår o 115 pluggar innan det började spraka. PC:n var utrustad med en Pentium 4 på 2.6Ghz o tillräckligt med ram för det dubbla projektet..

Min fråga är väl både hur stabilt Logic o mac i själva verket är och även vilken dator jag måste köpa för att uppnå mina behov...

Räcker en G5 dual 1.8ghz o en gig-1.5 eller måste jag över det?

Hej!

Jag undrar om någon har nåt tips om stråkar (midibanker) som används mer eller mindre frekvent av dagens producenter. De får gärna funka till Cubase såväl som Logic. Kör med lite av båda, men gillar Cubase bäst.

Tack på förhand

Anders

1