Fredrik_e
Summeringen i mixern är ju faktiskt omöjligt att bara gångra, så enkelt är det ju inte.
eftersom om du har 20 kanaler igång samtidigt, vardera med 16 bitar, och på mastern har du 16 bitar ut
så kan man helt enkelt inte bara gångra, allting måste mer eller mindre kvantiseras ner och summeras ihop så att de i slutändan återigen blir 16 bitar... och det är Den beräkningen som iallafall jag fått för mig kallas Sound engine.
+att det är något som främst sker i Renderingen, där motorn bidrar med att helt enkelt beräkna fram bästa möjliga, ex hoppa 256 bitar fram i varje spår och sen se hur dom bäst ska läggas ihop, utan att påverka ljuden på dom individuella spåren. Däremot är det ju annorlunda i ett analogt system, där är det ju inte så att man behöver tänka på sånt direkt då är det som du säger, bara kanal1+kanal2=dubbelt så högt = sänka volymen. och inte mer med det.
skulle man göra likadant på ett digitalt system får man digital dist... Det vore roligt att ha insyn i det här, även om jag inte är mattematiker eller så.
Det är ju även här Dithring kommer in. många plugga rhar ju "dither". där det helt enkelt läggs till lite white noise brus för att motorn lättare ska kunna räkna ut allting. riktigt Hur det går till vet jag inte, men ett tips för dom som bara kör på det för att det står "good quality" är att inte köra dithering förrens i absoluta slutskedet, eftersom det snarare bidrar till att öka brusgolvet på låten.
(beroende förståss, på vilken dithringsmetod man använder, finns ju olika, som t ex inte lägger till om det inte finns en insignal, och då är ju det tyst, När det är tyst)
men dithring är en helt annan diskussion egentligen skulle jag tro. fast experter skulle säkert itne hålla med mig. men jag villf rämst veta skillanderna på olika sequencerprogram. och få ett slut (eller en bra början) på det här med varför ena programet Låter bättre än det andra.