Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Björn Öst

Björn Öst

Medlem
  • Sysselsättning Svårt datorspelsberoende hemmabionörd
  • Registrerad 2003-12-09
  • Senast aktiv 2021-02-08
  • Antal inlägg 524

Foruminlägg

De senaste inläggen Björn Öst har skrivit i forumet.

Informationspaletten visar om det är rgb, cmyk och även upplösning när du klickar bilden. Funkar inte för allt men för de vanligaste bildformaten.

skift-kommando-snedpil (den till vänster om page down)

Ska du skriva ut dubbelsidigt, med första sidan numrerad 1-1000 och andra sidan onumrerad? Följ Richard Rönnbäcks instruktioner i den här posten:
http://www.99.se/quark/9413-automatisk-numrering-i-quark.html

Du lägger upp mallsidorna som jag skrev ovan, gör en textruta på högersidan för din nummerserie. Ställ in styckeformat att stycke börjar i nästa ram. Sen går du till dokumentets första sida och monterar din nummerserie, håll shift nedtryckt när du klicka över din textruta. Nu ska alla sidor du behöver skapas. Skriv ut dubbelsidigt. Klart! (du får nog lägga till sista baksidan manuellt))

P.S. För att få på rätt styckeformat från början kan du först montera din nummerserie i en egen textram på skrivbordet och där lägga på formatmallen. Sen klicka länkrutan i den textramen, och när du laddat pekaren tar du bort textramen. Nu är det bara att shiftklicka över nummerserierutan.

Senast redigerat 2008-03-06 09:05

Det borde väl bara vara att köra uppslag och montera 1:a pdf-sidan på höger mallsida och den andra på vänster?

Normalt är [svart] text inställd på övertryckning, kolla om du ändrat det i programinställningarna. Alternativt markerar du allt text, öppnar attributpaletten och klickar i övertrycksfyllning.

Vad händer om du klickar OK ändå?

Ser det ut som det ska har det nog råkat bli en stilblandning. Man byter typsnitt men ett tomt utrymme behåller av nån anledning den gamla fonten men får ändå nya stilvarianten tilldelad. T ex om du byter från Times till Frutiger 75 Black, så tycker Indesign att det plötsligt saknar *Times* 75 Black.

Det brukar gå att få bort med sök och ersätt.

Testa att altklicka den första knappen i banhanteraren när du ritat klart.

Diskussioner och en del förslag på lösningar här:
http://www.adobeforums.com/webx?128@@.3c057463

Fick precis veta att mitt senaste jobb ska gå på ett nytt tryckeri. I deras guide för PDF-export står bland annat:

"Fliken Avancerat
Här är det viktigt att du inte färghanterar PDF-filen. Därför ska det vid ”Färg” stå ”Ändra inte”. Det är bättre att låta vår rip och programvara göra detta jobb."

På bilden som visas i guiden inkluderas inga icc-profiler. Man kan ju undra vad deras programvara utgår ifrån? Det blir ju skillnad i det färdiga resultatet om den till exempel förutsätter sRGB jämfört med AdobeRGB.

I det här fallet tog jag reda på att de trycker enligt ISO-standard. Då infaller frågan: Om nu mina bilder redan är cmykade enligt ISOcoated.icc, men deras programvara ändå ska ge sig på nån färgkonvertering, gissar den då att mina färgvärden kanske är i Euroscale Coated och konverterar redan korrekta bilder en gång till?

Vad svårt det är med tryckerier som inte vill göra riktigt som man lärt sig...

Nu skriver jag ju bara med en lapp att det är cmykat och klart, inga färgkonverteringar ska göras, så jag räknar inte med några problem. Men man undrar hur de själva tänkt sig att det ska gå till?

Är det kanske nåt jag inte vet, finns det smart programvara i ripparna som ändå kan identifíera använda färgrymder i Indesigndokumentet och monterade bilder, eller har tryckeriet helt enkelt inte full koll på processen?

Märkligt som sagt, de har inget gemensamt bilderna som blir galna, som att de har nån genomskinlighetseffekt men inte de som blir korrekta? Vad står din genomskinlighetsblandning på, dokument-RGB eller dokument-CMYK? Är de sparade i samma filformat?

Om du bara väljer cmyk får du den cmyk-profil och återgivningsmetod du ställt in som förval i färginställningarna. Med 'konvertera' kan du välja vilken profil som helst som finns installerad, och även välja en annan återgivingsmetod.

Isåfall kanske de kör ut din fil på utrustning som inte korrekt klarar av att hantera genomskinlighet? Monterar dina filer i Quark eller så...

Jag kör själv alltid ut till pdf 1.3, det känns tryggare att ha sett "slutresultat" av förenklingen innan jag skickar. Det kan ge lite trista vita linjer i pdfen beroende på acrobats kantutjämning när du kikar på pdfen, men dessa syns inte i tryck. För att inte skrämma kunder med vita linjer under korrekturstadiet kan du maila pdf 1.4-filer som korr.

Ska 'lämna färg oförändrad' vara vald vid exporten med, enligt dem? Isåfall räknar tryckeriet nog med att du cmykat alla bilder korrekt i Photoshop själv.

I vårt arbetsflöde jobbar vi med alla fotografiska bilder i RGB och har tryckeriets ICC-profil vald som CMYK-profil för Indesigndokumentet och låter Indesign konvertera till CMYK vid pdf-exporten.

För att CMYK-konverteringen ska utföras korrekt så behövs även en insparad RGB-profil i bilderna, Indesign behöver ju veta vilken färgrymd bilden ligger i från början för en korrekt översättning.

Är färghanteringen avslagen så konverterar fortfarande Indesign till CMYK vid exporten om detta är valt, men får ju utgå från någon generisk RGB-profil (förmodligen sRGB) som kanske inte alls stämmer med färgrymden som RGB-bilderna är i från början.

Edit: Häpp, Janne var snabbare än mig.

Nyckeln till ett RGB-flöde ligger väl i färghanteringen. Hur kommer det sig att ni har den avslagen?

Vet ej, jag kör CS1 på Mac OS 10.4.11. Här uppför det sig som det alltid gjort när det gäller spara och öppna.

Om du exporterar pdfer så brukar första sökvägen sparas in i dokumentet. Om du vill spara till ett annat ställe eller annat namn senare, så måste du efter exporten göra en ändring i ditt dokument och spara för att den nya sökvägen ska bli kvar. Jag brukar bara knuffa nåt fram och tillbaks och sen trycka spara.