Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Björn Öst

Björn Öst

Medlem
  • Sysselsättning Svårt datorspelsberoende hemmabionörd
  • Registrerad 2003-12-09
  • Senast aktiv 2021-02-08
  • Antal inlägg 524

Foruminlägg

De senaste inläggen Björn Öst har skrivit i forumet.

Dom designar väl templaten i photoshop, och lägger även in fejkttext där för att visa hur det kan bli. Sen sparar dom en jpeg och mailar dig och självklart bli inte en liten brödstil i en 72 ppi-bild så värst tydlig.

Hör om de inte kan spara designförslagen som photoshop-pdf med bibehållen vektordata och inbäddad text.

det är väl W för att växla oavsett vilket läge du står i? Blir inte så bra om dina användare står i en textbox förstås, men ni kanske kan ändra snabbkommande så man måste trycka nån modifier-key också? Själv klickar jag bara med musen längst ner i verktygslådan.

Japp, efter att du gjort dubbletten högerklickar du bilden och väljer 'konvertera urklippsbana till ram', sen markerar du innehållet med vita pilen och raderar det. Kvar är då en ram med samma form som urklippsbanan. Den fyller du med dekorfärgen för lackmasken.

Är det ett vanligt fyrkantigt foto räcker det förstås att bara dubblera ramen som den är och sen fylla efter att ha tagit bort innehållet.

Det är viktigt att du använder just en dekorfärg eftersom det måste skapas en femte tryckplåt utöver de vanliga cmyk-plåtarna.

Säkrast, när du skapar tryck-pdfen sen, är att först göra en pdf med lacklagret släckt. Sen göra ytterligare en pdf med bara lacklagret tänt. Annars måste du troligen sätta alla lackobjekt till övertryck för att inte de egentliga bilderna ska försvinna. Glöm inte berätta för tryckaren vad den extra pdfen är till.

Senast redigerat 2007-03-20 08:16

Det behövs en extra film/plåt med dubletter av objekten som ska lackas. Dessa måste ligga i 100 procent täckning av en dekorfärg annars kommer rippen försöka göra raster i lacken, du kan alltså inte bara färga tex ett gråskaleobjekt med en dekorfärg.

I indesign är det smidigt där man enkelt kan göra om en urklippsbana till ett fyllt objekt. Förslagsvis låter du lackmaskerna ligga på ett eget laget så kan du gömma dom när det behövs.

Jag tänker inte hindra dig, verkar onödigt bara och kanske inte helt enkelt att få dem precis på rätt ställe.

Beroende på hur Arkitektkopia hanterar din bild kan det också bli problem om du har text i den. Om du sparat som psd, (eller vilket format som helst annat än PDF med inkluderade vektordata) och bilden monteras i Indesign så får du ut texten rastrerad i samma upplösning som bilden, blir inte vackert precis.

Vi får ibland annonser i Photoshop-format med både text och bild. Ofta ligger de i RGB eller med en avvikande cmyk-profil. Det är lätt att de slinker igenom med fyrfärgsblandning i den svarta texten då efter att ha färgkonverterats när vi gör PDF på hela tidningen.

Det viktiga är att du får med utfall i bilden. Så gör dokumentet tex 6 mm för stort på bäde höjd och bredd och tala om för arkitektkopia att du har 3 mm utfall. Behöver de skärmärken och andra tryckmärken är det lätt för dem att lägga till själva. De lär ju inte rippa direkt från Photoshop.

Ska du använda text i trycksaken så är ju inte Photoshop idealiskt. Bättre att fixa till bilderna där och sen sätta ihop det hela i Indesign. Där är det en baggis att få med alla tryckmärken man kan önska.

De menar säkert en 1-bitars (rent svart och vit mao). Ta en kopia på din transparenta bild, gör om till gråskala och kommandoklicka lagret så borde det bli en markering av det som inte är genomskinligt. Fyll markeringen med svart. Avmarkera och kör filtret maximum satt till en pixel (filter>annat), gör till ett lager och ändra läge till bitmapp. Klart.

Eventuellt kan du behöva köra en invertering sist, minns inte om det är det vita eller svarta som blir masken.

Jag kör Trade Gothic Light som brödtext (8 på 11,5) i en tidning vi gör. Känns både modernt och ser seriöst ut, tycker jag.

http://www.videohelp.com/tools?tool=IfoAR2WS

Bara för PC tyvärr, men kanske du kan gå igenom .ifo-filerna i en texteditor och ändra själv?

Testa att ställa frågan på:
http://www.adobeforums.com/cgi-bin/webx/.ee6b324/

(Sättet jag beskrev borde ha funkat dock, jag ritade en liknande blixt och fick samma problem vid Färdigställ, men banhanteraren fick bort de överlappande banorna.)

Verkar knöligt, ja.

Jag använder inte Illy tillräckligt mycket för att komma med några goda råd, men testa att direkt efter 'färdigställ' markera det som var linjen, sen under markera välj 'samma fyllningsfärg' (eller bara skiftklicka tills bägge banorna som utgjorde linjen är markerade) och efter det alt-klick på första knappen i banhanteraren.

1. Avgruppera och markera textblocket, sen i kontrollpaletten eller omformapaletten fäller du ut den lilla menyn och väljer skalförändra textattribut.

2. Du lyckas förmodligen klicka på något annat än själva texten, nåt text- eller bildblock som ligger över det du klickar på. Du kan testa att dubbelklicka pipetten och ställa in att bara hämta textattribut och se om det hjälper.

Du skulle ha sökt på valfri siffra (^9) och lämnat tomt i ersätt med-rutan samt lagt till det önskade formatet i den understa delen av sök & ersätt-rutan (måste klicka "fler alternativ" för att rutan ska synas).

Då hade det räckt med ett klick :).

Ser ut som du satt övertryck eller multiply på bilden, alternativt satt färgen på blocket till samma som bakgrundsfärgen. Börja med att kolla att bildblocket inte har nån färg.

Tänk på att grått i CMY inte ska innehålla lika delar av de tre färgerna i motsats till rgb. Ett typiskt gråbalansfält i dagspress är 30c 22m 22y 0k som då ska likna 30k så nära som möjligt. För 50k tror jag TU:s rekommendation är 50c 40m 40g 0k.