Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
gnrv

gnrv

Medlem
  • Registrerad 2004-02-04
  • Senast aktiv 2005-08-18
  • Antal inlägg 105

Foruminlägg

De senaste inläggen gnrv har skrivit i forumet.

  • Medlem
  • 2004-07-25 08:12
Ursprungligen av lasselu:

jag tror inte ett smack på att det var Kernighan och Ritchie som hittade på det...det måste vara djävulen själv som ligger bakom...och C++ är ju inte mycket roligare det...

Hehe, den formuleringen har jag själv använt för att förklara Objective C jämfört med C++.
När Brad Cox designade Objective C var han starkt influerad av Smalltalk... men när Bjarne Stroustrup skapade C++ var det under ett kontrakt med djävulen själv! Och sedan dess har det blivit ännu värre: senare tillägg till C++ designas och godkänns av en standardiserings-kommitté!

  • Medlem
  • 2004-07-25 01:03

Jag har hållit på och lära mig Cocoa nu i några månader, och det har resulterat i ett exempel-program som jag hoppas att andra kan ha nytta av. Jag har framför allt försökt få rätt på känslan i programmet så det känns som ett Mac-program, och ger lite tips om relevanta delar av Cocoa-API:t.

Det är ett enkelt vektorbaserat ritprogram a la Illustrator, fast man kan bara rita rektanglar.

Intressanta (?) ämnen som jag tar upp:
Document-based application
NSUndoManager
Key Value Binding
Drag n drop
Objective C++

XCode-projektet finns nu att ladda ner på en sida som serveras från min burk här hemma:
http://g102-1.vildanden.afb.lu.se/

  • Medlem
  • 2004-07-20 17:58
Ursprungligen av schmuck:

När jag flög hem från NYC ...

Tack för ett gott skratt!

  • Medlem
  • 2004-07-15 19:18
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Är det någon som kan hitta dessa och ge mig en väg eller har det hemma och kan mejla mig dem?

Vore super schysst!
Snabbt gärna också.

http://developer.apple.com/games/sprockets.html

  • Medlem
  • 2004-07-08 21:10

Jag har senaste 12" fast bara 60 gig, och den är riktigt tyst! Ibland när jag startar program har jag undrat om hårddisken jobbar eller inte Modellnumret är Hitachi IC25N060ATMR04-0 enligt System Profiler. Kan det vara så att 80 gigarn är av ett annat fabrikat?

  • Medlem
  • 2004-07-06 19:46

jättetrevligt program! schysst av författarn att släppa det med GPL! Gillar "Open Hidden..." skarpt!

  • Medlem
  • 2004-07-06 18:17
Ursprungligen av emilsson:

Ta vilket cocoa program som helst du har kompilerat och starta i ThreadViewer (ett av hjälp programmen) så ser du 2 trådar, fler om du skapar fler själv. Och ja, den visar bara dom trådar som startas av din applikation. Det är bara en process men 2 trådar.

Ursäkta min dåliga franska Det hade varit strålande om det var som du säger, men jag har inte sett några bevis för det... Mina program visar bara en tråd i Thread Viewer, kanske eftersom jag inte skapat några andra trådar än GUI-tråden.

  • Medlem
  • 2004-07-06 00:17

det låter som ett intressant problem, men koden du skickade med inlägget säger inte mig någonting om trådar eller ärvda medlemmar. kan du inte skicka lite mer kod som kan vara relevant?

  • Medlem
  • 2004-07-06 00:04
Ursprungligen av emilsson:

Det ska sägas att det mesta skrivet i Cocoa blir flertrådat, fönstren och interface går i en annan tråd än det bakomliggande "programmet", så viss vinst med dubbla processorer blir det vare sig man vill eller inte.

Ursäkta franskan, men det där är rent nonsens. Kan du skicka mig ett xcode-projekt med källkod som demonstrerar ditt påstående? mer specifikt, att när man kör ditt program så använder processen flera trådar utan att du uttryckligen skapat dem i programkoden?

  • Medlem
  • 2004-07-05 23:54

"webbsidorna" som visas i itunes använder ett egendefinierat xml-format.

http://hcsoftware.sourceforge.net/jason-rohrer/itms4all/

citat från sidan ovan. enda apple skulle kunna ha ändrat i 4.6 är väl krypteringsnyckeln...:
Here is what I know about the iTunes Music Store Protocol so far:
iTunes communicates with Apple almost exclusively through HTTP [browsing the store and playing preview clips works through a web proxy, even with no direct connection to Internet].

iTunes authentication (logging in so you can actually buy something) is not happening through HTTP [no requests hit my web proxy when iTunes tries to log in; logging in fails without a direct Internet connection].

iTunes fetches gzipped XML files from Apple to lay out its GUI (to display the store front, genre pages, and search results).

Every gzipped XML file is encrypted with AES-128 (Rijndael) in CBC mode. The CBC initialization vector is included in the HTTP header (x-apple-crypto-iv).

The AES key is 8a9dad399fb014c131be611820d78895. This key is hard-coded somehow in iTunes.

  • Medlem
  • 2004-07-05 22:05

Apple verkar ha fixat buggen med quicktimes dubbla highlight i Tiger. Se screenshot. Dessutom har dom mer itunes-lika färger på tidsaxeln.

http://g3.wasd.dk/files/cuk.ch/images/quicktime2.gif

  • Medlem
  • 2004-07-03 20:01
Ursprungligen av Anders Täpp:

Bra sammanfattning Akesson.

En sak förstår jag fortfarande inte. Vad menar egentligen Schiller när han säger "... Mac OS X allows many more applications to take advantage of an extra chip by automatically dividing computing tasks"

Det där är enligt min åsikt en mening skriven på språket "marketing speak". Man ska inte tolka in för mycket i formuleringar som är skrivna i detta språk. Andra exempel på "marketing speak" är "PowerMac G5 är världens snabbaste persondator".

Edit: ett exempel från Redmond: "Windows är mer kostnadseffektivt än Linux"

  • Medlem
  • 2004-07-03 19:20

För att utnyttja flera processorer måste ditt program använda mer än en tråd. En tråd kan bara köras på en processor åt gången, men om du har flera trådar, kan de köra på varsin processor, d v s samtidigt.

Här följer min uppfattning som programmerare om vilken arbetsinsats som krävs för att utnyttja flera processorer. Av beskrivningen nedan bör framgå att ett program inte automatiskt utnyttjar flera processorer, programmeraren måste utföra mer arbete för att detta skall ske.

Vi tänker oss ett hypotetiskt program som har ett grafiskt gränssnitt. I detta gränssnitt finns minst en knapp, som får programmet att utföra något beräkningskrävande arbete.

För det första gäller att det grafiska gränssnittet körs i en egen tråd, GUI-tråden. När du trycker på någon knapp i gränssnittet är det GUI-tråden som blir informerad. Som alla trådar, så kör GUI-tråden bara på en processor i taget.

Därför faller det sig naturligt för den late programmeraren att utföra arbetet i GUI-tråden, på samma ställe i programkoden som han får reda på att knappen blivit nedtryckt.

Medan GUI-tråden jobbar med detta, kan den inte utföra sina vanliga uppgifter, t ex svara på nya "events": inmatningar och musklick. Dessa events läggs i en kö. Om GUI-tråden misslyckas med att processa events under en lång tid, så visas den snurrande badbollen. För att undvika detta, så kan den programmeraren säga att "när GUI-tråden får tid över, skall den utföra en liten del av arbetet, och sen återgå till att hantera events". Men det finns ett bättre sätt...

Den mer ambitiöse programmeraren startar istället en så kallad "worker thread". Denna tråd får inte ändra i gränssnittet, det får bara GUI-tråden göra. Därför måste arbetar-tråden kommunicera med GUI-tråden för att gränssnittet skall kunna ge någon feedback på hur arbetet fortgår.

En programmerare som vill utnyttja flera processorer skapar flera stycken worker threads, minst en per processor, och listar ut ett sätt att dela upp arbetet mellan dessa trådar så att de kan arbeta oberoende av varandra. Om de inte kan det, utan en arbetartråd måste vänta på att en annan ska bli färdig, så har man inget vunnit.

Ett exempel. Photoshop vill applicera ett filter på en bild. Om Adobe's programmerare är lata, så appliceras filtret på hela bilden ifrån gui-tråden. Då svarar inte programmet under tiden, utan visar i bästa fall bara en progressbar.

Om de är lite mer ambitiösa, så startar de en worker thread som gör jobbet, så att man kan göra annat i gränssnittet under tiden, t ex trycka på en "Cancel"-knapp i progress-dialogen.

Om de vill utnyttja flera processorer, t ex 4 stycken, så delar de upp bilden i fyra bitar, och applicerar filtret på varje bit för sig med fyra olika trådar.

  • Medlem
  • 2004-06-30 20:11
Ursprungligen av Niklas Hjelm Smith:

Kolla aktierna också. Apple's har gått upp medan Microsofts har gått ner. Kanske en slump, men kanske meningen också?

När jag kollade på filmen hade MSFT gått upp, men PIXR gått ner!

  • Medlem
  • 2004-06-29 00:52

Här är en till. Aluminium hade vart snyggt.