Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
gnrv

gnrv

Medlem
  • Registrerad 2004-02-04
  • Senast aktiv 2005-08-18
  • Antal inlägg 105

Foruminlägg

De senaste inläggen gnrv har skrivit i forumet.

  • Medlem
  • 2004-06-27 10:33

Jag programmerar i Cocoa på fritiden, och håller på med ett projekt som kanske kan bli en tutorial till en sådan sajt som ni pratar om. Det är ju en helylle-idé att öppna en svensk Cocoa-sajt, men enligt min mening är det bättre att bidra till någon av de sajterna som redan finns. Jag hade hellre skickat in en tutorial till någon existerande sajt än en helt ny, som kanske ändå går om kull efter något halvår.

  • Medlem
  • 2004-06-25 10:40
Ursprungligen av Danne V:

Är på 10.2.8 och har aldrig gillat Aqua-ränderna och rundade hörn på fönstren.
Använder därför "ThemeChanger" och har ett tema som heter "AquaExtreme" - helt utan ränder, utan "släta" ytor och fyrkantiga hörn.
Kanske de kan va nåt?

Steve är galen i rundade hörn på rektanglar, så dom lär inte försvinna i första taget: se följande anekdot på folklore.org:

http://www.folklore.org/StoryView.py?project=Macintosh&story=Round_Rects_Are_Everywhere.txt&sortOrder=Sort%20by%20Date&detail=medium&search=round%20rects

  • Medlem
  • 2004-06-21 11:37

Jag har också letat, men inte hittat, något sådant program. Både på amigan och i X11 på linux kan man ha större upplösning än skärmen tillåter, och då scrollar skärmen när man rör musen nära kanten på skärmen.

En annan sak som har fattats på Mac OS X är program som ger stöd för vridbara skärmar, såna skärmar som man kan vrida 90 grader för att få porträtt-orientering istället för landskap.

Emellertid finns detta inbyggt i ATI:s drivrutiner för deras retail-grafikkort till Mac, och kallas VERSAVISION.

Nu kommer det intresssanta: deras lösning på problemet skulle förmodligen även kunna användas för att lösa ditt problem, om man är programmerare.

Hur kan ATI trolla på det här viset? Taget från http://robertgpatterson.com/techtipsfaq.html

According to Inside Mac Games, VERSAVISION exploits a feature of Quartz Extreme, which "makes [screen rotation] possible by treating the entire desktop as an OpenGL texture. The desktop can be transformed and manipulated while maintaining full 2D and 3D acceleration." This may mean that a solution for any Quartz Extreme-compatible graphics card could be forthcoming. As of now, though, ATI is clearly holding it back as an exclusive feature of the retail Radeon 9800 Mac Edition card.

Varför inte då låta denna OpenGL-textur vara större än skärmen, och bara visa en bit av den i taget, och scrolla den när musen kommer nära kanten? Du, sharewareprogrammerare med idétorka, som läser detta, antag utmaningen!

  • Medlem
  • 2004-06-20 13:22

Från FAQ:n på deras sajt:

"Hur kan det vara så billigt (det tar minst en halvtimme för mig att rita en bana)?

Bilderna friläggs inte i Sverige utan i Fjärran Östern , därav även möjlighet att utföra servicen under natten ( som är morgon i Asien )"

Gratulerar alla ni som jobbar med grafisk produktion: outsourcing har kommit till er bransch!

  • Medlem
  • 2004-06-06 21:02

Jag postar en uppdatering här för att meddela att jag köpte AlchemyTV, och är nöjd med den!

Hårdvaran är utmärkt, och ger fin bildkvalité. Mjukvaran är OK, och det tyska företaget som utvecklar den (http://www.meilenstein.de) verkar mycket sympatiska, och släpper uppdateringar hela tiden. Till slut kommer nog även mjukvaran att bli perfekt!

Som utvecklare är jag särskilt intresserad av att kunna använda kortet i mina egna program. Om någon annan är intresserad kan jag berätta att det dyker upp en ny vdig i QuickTime som man använder för att fånga bilder och video, vilket funkar utmärkt.

Tyvärr har Meilenstein inte exporterat något API för TV Tunern ännu, men de har "lovat" släppa ett terminal-program för att styra tunern nån gång i framtiden... TV Tuner-funktionaliteten i deras program är implementerad med hjälp av plugins, så jag testar just nu att extrahera interface:t för dessa plugins med class-dump (http://www.codethecode.com/Projects/class-dump/index.html). Jag skall prova kopiera in plugins:arna i ett eget cocoa-program och se om jag kan skrämma igång dem.

Vad som händer när man använder deras vdig är att den visar den kanal som man senast ställde in i programmet som följer med kortet, så den är ändå ganska användbar.

  • Medlem
  • 2004-05-31 11:41
Ursprungligen av olov:

Nä. (Utan att säga emot dig om att Qt är ett bra klassbibliotek). Virtuella metoder, dynamiska typomvandlingar och RTTI. Compile-time?

olov

Jag vet att det finns folk som inte håller med mig om att C++ är ett feldesignat programspråk (men jag vet inte varför ), så därför skrev jag en disclaimer i början av min post "Om man som jag tycker att C++ är ett feldesignat programspråk"

Historisk notis: Orsaken att Qt använder ett eget RTTI-system var att inte alla stora C++ kompilatorer stödde RTTI på den tiden. Qt har ju funnits i många år nu.

  • Medlem
  • 2004-05-31 00:27

Det var nån snubbe som ville ta bort papperskorgen från dockan. Ända sedan apple uppfann drag n drop har soptunnan varit drag destination för att ta bort element ur ett program och skapa en fil med motsvarande innehåll i papperskorgen. I OS X flyttade dom över den till dockan för att den inte skulle kunna bli dold av programfönster, och istället alltid vara tillgänglig som drag destination. Tyvärr läser inte Apple sina egna human interface guidelines, och har uppfunnit nya papperskorgar för iphoto, mail.app m fl som dessutom är helt separata från den riktiga papperskorgen. suck.

  • Medlem
  • 2004-05-31 00:13

Finder är ju ett heltokigt program t ex. Eftersom jag kan se in i framtiden har jag en buggrapport för Tiger: "Bugg #45129: Finder är lika dålig som i Panther".

  • Medlem
  • 2004-05-30 23:47
Ursprungligen av Chaosstar:

Någon som kan spekulera i hur stor chansen är att de släpper en skärm med mer än 72dpi?

Du kanske var ironisk där, men om det var nån som missade det tänkte jag påpeka att dagens apple-display:er är på 90-100 dpi.

  • Medlem
  • 2004-05-30 23:28
Ursprungligen av svanerik:

http://hem.passagen.se/svanerik/tre.zip

Det finns en pdf-fil om uppgiften i zip-filen.

Perfa! Problemet är raden

ifstream in("divers.bin", ios::in | ios::binary);

Där försöker du läsa en fil som heter "divers.bin", och eftersom du inte anger nån katalog som filen skall finnas i, så letar programmet bland annat i "current directory". Problemet är att current directory är "build"-mappen, det är där programmet körs ifrån. Själva divers.bin ligger i förälder-katalogen, "tre". En enkel lösning är att helt enkelt flytta in divers.bin i build-katalogen. En annan lösning är att skriva hela sökvägen till divers.bin, i mitt fall

ifstream in("/Users/gnrv/Desktop/tre/divers.bin", ios::in | ios::binary);

Lycka till!

  • Medlem
  • 2004-05-30 16:14

En fördel med Qt är att det transformerar C++ till ett helt nytt programspråk. Om man som jag tycker att C++ är ett feldesignat språk, så kan man dra nytta av att Qt tillför mer introspection och runtime-orienterade features. C++ är ju ett statiskt språk, allting händer i compile-time. Tack vare Qt:s basklass QObject så blir det ett riktigt bra runtime-språk, och det är väsentligt när man ska koda ett GUI.

Exempel på vad man kan göra i Qt:
döpa ett objekt när det skapas, och senare hämta pekare till objekt baserat på namnet.
fråga ett objekt om det är av en viss klass, och vilka klasser det ärver av.
få klass 1 att anropa metoder på en instans av klass 2 utan att den behöver känna till interfacet för klass 2. Detta kallas signals och slots, och har man inte Qt måste motsvarande funktionalitet implementeras med observer pattern.
anropa get/set-metoder baserat på en sträng innehållande egenskapens namn (liknar key-value coding i Obj-C)
XML-baserat format för att definiera dialogrutor, med en OK editor, Qt Designer (motsvarar nib filer i Obj-C och Interface Builder).
Sist men absolut inte minst: Qt definierar cross-platform klasser för det som händer bakom kulisserna: trådar, xml-parsning, nätverkskommunikation, med mycket mera.

Objective C är också ett utmärkt runtime-språk och lämpar sig också mycket bra att programmera GUI:n i. Jag skulle vilja påstå att kombinationen Obj-C + XCode + Interface builder är storleksordningar bättre än Qt, men funkar tyvärr bara på mac.

  • Medlem
  • 2004-05-30 16:00
Ursprungligen av svanerik:

Vad är det för skillnader mellan c++ på mac och pc? När jag försöker köra ett projekt som funkar på skolan säger den: File could not be loaded.

Det är lite svårt att svara på med så lite detaljer. Du kan ju lägga upp ditt projekt nånstans (zippa ihop hela projektet) så kan jag testa ladda ner det och försöka lista ut vad som är fel.

  • Medlem
  • 2004-05-23 21:41

Tack för tipsen, ska surfa loss på dom där länkarna. Med kompression menade jag framför allt kompression som tar tid att packa upp, t ex mpeg. YUV 4:1:1 och liknande spelar inte så stor roll, för det går snabbt att "packa upp"

<rant>
Angående komprimering, vet inte om nån bryr sig om vad jag tycker, men det stör mig att alla förknippar firewire med DV-komprimering. Ofta står det video-firewire converter eller liknande, men man kan mycket väl skicka okomprimerad video över firewire, det finns t o m en standard för det. Men alla rackarns video-capture produkter ska tvunget DV-komprimera det innan dom ids skicka det över en firewire kabel. En svhs till okomprimerad firewire lösning hade vatt så fint för då kunde man jobba på en bärbar dator vid demonstrationer och dyl...
</rant>

Senast redigerat 2004-05-23 21:59
  • Medlem
  • 2004-05-23 09:44

Hallå där!

Finns här några videoproffs som kan tipsa om hur man får in video i mac:en? Datorn är i det här fallet en G5:a med PCI-X eller vad det heter.

Jag har en Sony EVI-D30 zoom-pan-tilt kamera som spottar ur sig S-VHS, och jag vill kunna få in videoströmmen i datorn okomprimerad.

Jag är egentligen inte intresserad av videoproduktion, jag behöver videobilderna till ett program vi utvecklade i vårt exjobb. Jag hoppas kunna skriva en helt ny och förbättrad mac-version av programmet nu när jag har switchat. Det är en ansiktsigenkännare/ansiktsföljare, och videon analyseras i realtid on the fly, så jag vill helst ha okomprimerade bilder...

Tacksam för alla tips!

  • Medlem
  • 2004-05-11 22:11
Ursprungligen av Nicklas Högås:

Om någon till äventyrs vill uppleva den här segheten med ett i övrigt spännande program, så kan ni testa att ladda ner och köra Maestro, det program som NASA använder för att hantera Spirit och Opportunity på Mars. När man har installerat programmet kan man ladda ner 3D-bilder från Mars och titta på, förutsatt att det inte är så segt att man ger upp innan.

Om någon med G5:a testar det här, så är jag nyfiken på hur pass det flyter.

Det flyter men man hade definitivt inte kunnat skriva Unreal Tournament i Java3D, för fps:en kan räknas på mina tio fingrar...