Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Sten_UNICELL

Sten_UNICELL

Medlem
  • Registrerad 2004-05-11
  • Senast aktiv 2009-11-07
  • Antal inlägg 59

Foruminlägg

De senaste inläggen Sten_UNICELL har skrivit i forumet.

Ursprungligen av Fredse:

Jag har inte arbetat i Unicell men jag kan konstatera att demoversionen har ett vidrigt gränssnitt.

Du är härlig i Din beskrivning av UNI_BAS - "ett vidrigt gränssnitt" - Jo, Du är ju inte den ende som har klagat på just gränssnittet. Det finns förstås dom som tycker precis tvärtom. Man kan gott säga att det varit blandade åsikter om just gränssnittet. Vi som står bakom Unicells program tycker förstås det är roligt att utseendet väcker så starka känslor.

Du skriver samtidigt: "Jag har inte arbetat i Unicell". Prova gärna - Du kommer säkert att förstå varför UNI_BAS är på väg att bli Sveriges mest sålda ekonomiprogram för småföretagare.

Men visst lyssnar vi - den som laddar ner programmet idag, möts av ett uppfräschat gränssnitt.

Senast redigerat 2005-02-13 00:56

[QUOTE="TERdON"]Faktiskt brukar en av (främsta?) anledningarna till att man anlitar inkassoföretag vara att man faktiskt inte vill ha en kund igen. ........

... - Därom tvista de lärde.

[QUOTE="TERdON"]Vad gäller kronofogden är det viktigt att veta att om det är någon som tar högre avgifter än inkassoföretagen, så är det kronofogden.......

... - Om Du går till Kronofogden med ett ärende , visst får Du betala och det rejält. Om Du trodde att inkassoföretagen har rabatt hos fogden så trodde Du fel. Går Ditt inkassoföretag till fogden med ett ärende så får Du betala inte bara det som Kronkalle ska ha utan även ett rejält pålägg till inkassoföretaget. Att sköta detta själv är ytterst enkelt och fogden är oftast mycket hjälpsam. Om Du sköter det hela själv, då är det Du som bestämmer takten. - Vill Du behålla kunden så tar Du det lite sakta annars öser Du på. Bestäm själv.

Häller med om det mesta som sagts. Personlig behandling alltid bäst. Bara ett litet tillägg:
Varning för factoring och inkassoföretag.

Factoring: Ett factoringföretag tar inte minsta hänsyn till att Du tappar en kund. Dessutom titta på den ränta Du betalar. Ofta över 35%!!!!! Jo, dom kanske tar en viss kreditrisk - MEN bara för de fakturor som dom är 110% säkra på att få betalt för, En synnerligen dålig lösning.

Inkassoföretag: Ett inkassoföretag tar inte minsta hänsyn till att Du tappar en kund. Ett inkassoföretag tjänar dessutom mer pengar om kunden INTE betalar i tid. Om kunden betalar efter första påminnelse: Inkassoföretaget får betalt för en aktivitet - därefter är affären avslutad. Om det krävs två åtgärder: Inkassoföretaget tjänar dubbelt så mycket ...alla börjar förstå och den som anlitat bolaget får vänta på betalningen.

Ibland räcker det inte att ringa. Man måste då ta till inkassorutiner.
Det är bättre att själv ta hand om inkassorutinen. Ett bra ekonomisystem har ett inkassosystem inbyggt. (Se gärna på vårt UNI_EKO, UNI_PRO eller UNI_FAK). Där kan Du när det gått för långt faxa en utskriven ansökan om betalningsföreläggande till kunden. Ange att ansökan kommer att postas till kronofogden imorgon om han inte kontaktat Dig dessförinnan. De flesta ringer faktiskt. Säg att Du kan stoppa ansökan om Du får faxat ett kvitto på betalningen - och förvånansvärt många betalar och tackar så hemskt mycket för den trevliga behandlingen av ärendet. Du har kunden kvar.

Ursprungligen av Anton S:

Är det någon som kan tipsa om något enkelt program för lagerhantering? Det är en restaurang som vill kunna hålla koll vad som finns i lagret och stämma av med inventeringar en gång i månaden. Detta borde det väl finnas färdiga lösningar i t.ex. Filemaker eller något liknande program.

I dagsläget används SPCS Administration 2000 men det är ett alldeles för komplicerat program för de som ska använda det.

Det som krävs är möjlighet till FIFO-värdering, se aktuella saldon på olika artiklar, gärna export till Excel, lägga in följesedlar m.m.

Vi på UNICELL har flera olika alternativ som Du kan välja mellan:

UNI_BAS - ett riktigt enkelt administrativt program som i grundversionen saknar lagerredovisning, men där det finns tilläggsmoduler för lagerredovisning. Lagermodulen i UNI_BAS finns i två varianter. Dels en enkel lagerredovisning och dels en med både strukturartiklar och FIFO (First-In-First-Out). UNI_BAS kostar 1.250:- och den avancerade lagermodulen 1.500:- (ex mom)

UNI_LAG ett lagersystem med struktur och fifo 1.500- ex mom

Ytterligare varianter finns och nya är på gång.

Du kan ladda ner gratis demo från: http://www.unicell.se/

Visst Kennet. Vi behöver kanske inte fördjupa oss alltför mycket i detta. Förstå bara min irritiation när en diskussion blir så ensidig som denna var fram till det att jag bjöd lite motstånd. Du fär gärna göra en jämförelse mellan UNI_BAS och Föreningssparbankens lösning och sedan komma tillbaka med en nyanserad redogörelse.

[QUOTE="Kenneth Pilo"]Föreninssparbanken svarar:

"Tjänsten E-bokföring ska ............

Hm!

Förlåt reklamdroppet Tjompa, men Du har kanske observerat att hela diskussionen ursprungligen är ett "reklamdropp" från Föreningssparbanken.
Jag döljer inte min identitet, och tyckte att det behövdes lite balans i diskussionen. Själv skulle jag kanske också vara tveksam till en bokföringslösning där jag står med "byxorna nere" när jag skall tala med banken om mitt lån. Dom har ju full insyn i hela Din verksamhet. Nä, jag skulle föredra att åtminstone behålla kalsingarna på.

Vidare, Gabriels "kväljningar" kan jag inte göra något åt just nu (.. om Du slutar med att flytta runt fönstren och stöka till det på skärmen så blir det kanske lite bättre). Turkos, ja - samma turkos som
mapparna i OSX. Gabriel är å andra sidan inte ensam om att ha synpunkter på UNI_BAS utseende. Kanske inte så väldigt snyggt, kanske till och med fult. OK - vi kan inte vara alla till lags. MEN jag kan lova Dig att det går inte en dag utan att vi upprepat får höra spontana glädjetjut från våra kunder. Tack för ett jä...la bra program/ Äntligen ett program som är gjort för vanligt folk/ Jag har tittat på alla bokföringsprogram - utan att förstå ett dugg - i UNI_BAS klarnade allt .....osv osv

Funktion före allt annat - men vi ska försöka bättra oss även när det gäller färgsättningen.

Senast redigerat 2005-01-22 18:16

[QUOTE="Kenneth Pilo"]Föreningssparbanken har en tjänst på nätet som verkar för bra att vara sann. De kallar den e-bokföring.

"Du kan även komplettera e-bokföring med Fakturering med kundreskontra. När du fakturerar förs uppgifterna in i bokföringen och när du får betalt prickas inbetalningarna av i din kundreskontra. "

Jomenvisst låter det bra. Vill Du betala 200:- kr i månaden så OK.
Ett alternativ är UNI_BAS från UNICELL http://www.unicell.se/. UNI_BAS är komplett från början med bokföring, fakturering, kunder, artiklar och leverantörer. Ladda ner gratis och prova. UNI_BAS kostar 1250:- ex moms i ENgångsavgift - det blir 100/månad första året och sedan gratis resten av tiden Du använder programmet.
UNI_BAS kan Du lägga på ett USB-minne. Då har Du bokföringen med dig vartän Du befinner Dig oberoende av om Du har tillgång till internet eller ej.

Roligt att höra att Du gått en SPCS-kurs i bokföring. SPCS är duktiga att i sin marknadsföring skryta om fördelen med alla lärarledda kurser i både bokföring och hantering av SPCS program.

Eftersom Du gått en kurs i bokföring kan Du säkert svara på fölajnde fråga:
Du har fått en kreditnota från en leverantör. Skall Du debitera eller kreditera 2440 (Leverantörsskulder). Om du måste fundera, då kanske tiden Du ägnade åt kursen var bortkastad. Om Du väljer UNI_BAS från UNICELL behöver Du i detta läge aldrig göra annat än ätt trycka på knappen "Kreditnota" - programmet vet sedan om det ska vara debet eller kredit.

Vi på UNICELL skryter gärna med att det ännu inte är en enda person som frågat efter en kurs i att hantera vårt program UNI_BAS. Många av dom drygt 2.000 företagare som använder UNI_BAS hade inte den blekaste aning om skillnaden mellkan debet och kredit när dom började använda programmet.

Alltså , det finns dom som går på kurser - och det finns dom som köper program där man inte behöver gå på kurs.

Det är inte fel att titta på UNI_BAS som innehåller både bokföring och fakturering, kund- och leverantörsreskontra.

Ingen här har talat om leveratörsreskontra. Ändå är det så att just leverantörsreskontran innebär att Du sköter Din bokföring på mindre än halva tiden. Leverantörsfakturorna utgör i de flesta företagen en övervägande del av verifikationerna. Kan man underlätta bokföringen av leverantörsfakturor innebär det därför en stor tidsvinst för bokföringen i sin helhet.
I UNI_BAS lägger man in sina leverantörer - t.ex Telia. När man lägger in Telia anger man också att Telias fakturor normalt konteras mot konto 6211 (Telefonkostnader). Fortsättningsvis när man får en faktura från Telia: Klicka på Telia och skriv in fakturabeloppet - Tryck på Spara och fakturan är bokförd. Detta är förstås mycket snabbare än att kontera varje faktura manuellt och Du slipper tjafset med debet och kredit

"Så fort företag börjar på att utveckla för PC, så blir ofta Mac-versionen lidande.
Min bror har Hansas paket. De fungerar på både Mac och PC. Undvik dock den version dom kallar "Office/2" eftersom den är buggig för OSX och i stort sett endast utvecklas på PC-sidan."

Nu är Du allt lite väl kategorisk. Vi på Unicell började utveckla på Mac - och vi har fortsatt att utveckla på Mac. Vi utvecklar i 4D och utan att vi bad om det kom en version av 4D där vi bara för över vår utvecklingsfil till PC, kompilerar om - och vips så har vi en färdig PC-version.
Du kan inte mena allvar om Du påstår att vårt Mac-intresse skulle försämras av den kompileringen.

UNICELL´s program går på både Mac (OS9 och OSX) och Windows.

För den som letar efter något enkelt - UNI_BAS - enklare finns inte!
För den som letar efter något avancerat - UNI_PRO - mer avancerat finns inte på Mac.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Joel, i en enskild firma är du och firman samma sak, det som är avgörande är programmen används i näringsverksamheten. Om du använder dem så är kostnaden avdragsgill. För registreringen hos programvaruföretagen är det sak samma. Även vissa kostnader som du haft innan verksamhetens start kan vara avdragsgilla, men för enkelhetens skull så bör du starta företaget snarast.

Som bhagert så skulle jag också rekommendera dig att få hjälp med ekonomin, det kostar inte mycket och då får man någon som kan svara på alla såna här frågor. Beroende på var du bor så kan du också kanske ta kontakt med http://www.nyforetagarcentrum.se/ som är en stiftelse som kostnadsfritt kan ge dig information om vad du bör tänka på.

Du har säkert rätt Rickard i att man kan få mycket hjälp av Nyföretagarcentrum. MEN tyvärr får man nog sålla lite av den info man får där. Det är en stiftelse och dom uppger sig vara objektiva, men objektiviteten sträcker sig inte längre än att dom bara rekommenderar leverantörer som sponsrar dem. Frågar man efter ett bokföringsprogram så existerar bara SPCS på "deras" marknad.
Sedan om man ska köra bokföringen själv eller lämna bort den är ju också en kostnadsfråga. Det är dessutom en fråga om hur enkelt/svårt bokföringsprogrammet är.
Titta på UNI_BAS, vårt enklaste program som innehåller både bokföring, fakturering, kunder , leverantörer och artiklar och kostar bara 1.250:- + moms. Fakturera i UNI_BAS och registrera Dina leverantörsfakturor så har Du redan 70% av bokföringen klar utan att anstränga Dig.

Gratis demo på http://www.unicell.se

Ursprungligen av hpe:

Hej!

Vill göra en liten koll bara...

Jag tycker mig se att flera saknar vad de kallar affärssystem (verkar finnas tusentals definitioner, därför jag skrivre som jag gör...) till Mac.

Vad önskar ni att detta system skulle kunna göra och hur många skulle vilja ha det? Har ni någon aning om efterfrågan på ett dylikt?

mvh hpe

Gå in på Google eller Atltavista och sök på "Affärssystem" - Du får cirka 34.500 träffar. Nu betyder inte detta att det finns så många affärssystem på markanden, men det finns säkert cirka 200 enbart i Sverige. För Mac finns det bara ett fåtal. Hogia skippade Mac - för att det var för lönsamt??

Det mest utvecklade affärssystemet för Mac (svenska) är f.n. UNI_PRO från oss (UNICELL) - hämta gärna en demo från hemsidan http://www.unicell.se

Det finns förstås massvis på den interrnationella marknaden, men dessa behöver anpassning för att kunna användas av ett svenskt företag. Brutet räkenskapsår är till exempel inte alltid förekommande i andra länder. Momsredovisning kan skilja mellan olika länder. Betalningar via internet skiljer sig åt. I Finland t.ex har man ett referensnummer som beräknas efter en viss mall på fakturorna (utöver fakturanummer).

Det spelar ingen roll vad man lägger in i ett affärssystem - det blir ändå aldrig komplett. UNI_PRO innehåller funktioner som tidsredovisning, anläggningsregister, projektredovisning, avtalsfakturering, samfakturering och samlingsfakturering, flera lagerställen, uthyrningsartiklar, serienummeruppföljning, valutahantering, produktionsorder, strukturartiklar, variantartiklar (t.ex färg/modell/storlek), restorderhantering, strökundshantering, leveransadresser, royaltyavräkningar etc. Och i botten finns förstår kraftfulla moduler för bokföring, order, lager, fakturering, kund- och leverantörsreskontra. Trots att UNI_PRO har allt detta och lite till så frågas det alltid efter nya moduler eller kundanpassning av existerande delar.

Som sagt - det spelar ingen roll vad just Ditt affärssystem innehåller - alltid passar det någon.

JO _ DETTA FINNS -
UNICELL har förmodligen det mest avancerade affärssystemet för Mac - UNI_PRO med bl.a:
Bokföring med budget avdelningsredovisning objektredovisning projektredovisning valutakonto etc

Order, Fakturering med acontofakturering, restorderhantering, strökundshantering, Rabattmatriser, leveransadresser,kopplat till leverantörsbeställningsruting och produktionsorder. Royaltyberäkning, samlingsfakturering/samfakturering. Intrastat. Fakturering faktura för faktura eller i batch.
Även uthyrning av artiklar - t.o.m. uthyrnaing av artiklar i struktur med kontroll av tillgänglighet.
Även konfektionsartiklar (storlekar/färger/modeller) En artikel med tusentals kombinationer.
Även individartiklar - följer upp serienummer per artikel och per kund

Avtalsfakturering (hyror, prenumerationer, periodiska leveranser etc)

Lager (flera lagerställen), Strukturartiklar, EAN-koder, valfritt antal prislistor för både kunder (utpris) och leverantörer (inpris)

Kund- och leverantörsreskontra, betalningsrutiner

Kravbrev och räntefakturering.
Inkassorutin med inkassobrev och ansökan om betalningsföreläggande

Tidsredovisning

Butikskassa
Hämta gratis demo - www.unicell.se

[QUOTE="swede"]Det är väl det som är problemet, det skulle behövas några fler affärssystem...

Vi får väl sätta igång ett OpenSource projekt, Linuxfolket borde ju vara intresserade av affärssystem de med och då räcker det ju att bygga en client till OSX. Serverbiten borde väl kunna kompileras ganska rakt av (kan man hoppas)

Grattis! - Men titta aldrig bara på ett enstaka system titta också på t.ex programutbudet från UNICELL - både enklare program och mer avancerade
www.unicell.se

Ursprungligen av el gringo:

hittade det på macworld.se - tänka sig

http://www.montania.se/?location=2,2,1