Jag har fått ett uppdrag av min nya chef. Han är affärsrådgivare och utvärderar omsättningsresultat varje månad för flera kunder i konfektionsbranschen. För en uppdragsgivare har han följande scenario:
Företaget har c:a 140 definerade organisationsenheter, dvs kombinationer av säljytor, tillverkare, varugrupper, artiklar och kommentarer. Dessa är just nu definerade i ett excel-ark.
I en Access-tabell har jag varje månad tusentals rader med alla köp som gjorts i varuhuset. I denna säljtabell står säljar_id, kundnummer, säljyta, tillverkare, varugrupp, artikel, antal varor, inköpspris, butikspris datum osv.
För utvärderingen summeras alla köp månadsvis för varje OrgNr och utvärderas sen ett helt år för alla organisationsenheter i två steg, en ny tabell för omsättning och en för lagerhållning.
Resultatet ser ungefär ut så här:
Månad OrgNr Lager
Jan 06 5000 324St
Feb 06 5000 301St
....
Dec 06 5000 287St
Jan 06 5001 302St
Feb 06 5001 290St
....
Dec 06 5001 277St
Jan 06 5002 262St
Feb 06 5002 291St
....
Dec 06 5002 269St
osv
Nu till kruxet:
Access kan inte utföra arrays, dvs för org_nr 1-140 summera alla värden för jan-dec och skriv dem i en tabell.
Vad jag måste göra i Access är att skapa 140 Queries och köra dem efter varandra mha ett VB-macro och i slutet av varje query spotta ut resultatet i en ny tabell.
Om jag definierar alla OrgNr i en parametertabell i FM, (här är det viktigt att komma ihåg att spalterna för varje OrgNr kan ha fler värden t ex "säljyta 9 och 13 men inte artikel 4300 och inte artikel 4500")
kan jag då enkelt, och jag menar verkligen enkelt läsa kriterierna i parametertabellen och använda dem i en dynamiskt query på säljtabellen (och inte 140 fördefinerade) för att skapa resultattabellen?
Låter det krångligt? Är det också I Access iaf. Förhoppningsvis är det enklare i FM. Om det stämmer säger jag till chefen att vi byter till FM.
Tacksam för all hjälp!