Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Rolf Höjer

Rolf Höjer

Medlem
  • Plats Umeå
  • Registrerad 2004-07-05
  • Senast aktiv 2008-01-11
  • Antal inlägg 27

Foruminlägg

De senaste inläggen Rolf Höjer har skrivit i forumet.

Ursprungligen av Björnbusen:

Jag förstår uppriktigt sagt inte vad problemet är. Gör det verkligen nåt om man skickar med lite extrainformation om när, var och hur bilden är tagen? Den ointresserade är ju inte direkt tvingad att läsa det.

Lite extrainformation!?! Det kunden behöver veta är vem / vilka som är på bilden, när bilden är tagen och var, men det var den övriga informationen som min kund undrade över varför den fanns. Alltså den information om vilken kameramodell som använts, kamerans serienummer, objektiv, tid, bländare etc etc. Vem har nytta av detta? Och om någon har nytta av detta, varför kan man inte stänga av den funktionen om man inte har nytta av den?

Japp, jag ska skicka in det som en feature request; jag kan väl inte vara den enda person som undrat över varför det inte finns nån avstängningsknapp för denna information i Photoshop. Och varför vissa delar av exifdatan överhuvudtaget finns med.

..."Personligen tycker jag inte att det är så konstigt att inte Photoshop redigerar den informationen, själva tanken med exifdata är väl att det är just kameran och inget annat som ska skriva det. Om det vore direkt redigerbart av användaren så försvinner ju lite av poängen..."

Nä, jag är inte paranoid. Jag tycker bara att om Exifdata ska finnas med i File Info, ska det vara jag som plåtis som bestämmer att den ska vara där, inte Photoshop, Adobe eller nån annan.

Anledningen till att jag tog upp detta är att jag fick en fråga från en kund om varför denna meningslösa information fanns med bilderna de fick och jag visste inte varför, det var ju ingen information de behövde för att använda bilderna. (De behöver bara veta vem det är på bilderna, inget annat, och att jag har plåtat.) Kunden tyckte också att det var lite amatörmässigt med all denna data som man kanske kan behöva om man just håller på att lära sig att fotografera och exponera och vill veta varför bild 1 blev bra men inte bild 2, och att man då kan kolla tid och bländare och sånt.
(Fast det finns info om GPS och sånt, och har man GPS inbyggt i kameran då kanske man ska vara försiktig med vad man plåtar och varför...)

Rolf

Nu har jag läst lite i instruktionsboken och, det är tyvärr som jag misstänkte, informationen som finns i Camera 1 och Camera 2 samt det som finns under Advanced, History och RAW är INTE redigeringsbart. Dvs. EXIF-informationen som medföljer bilden är inte redigeringsbar. Naturligtvis finns det säkert nåt litet hack som tar bort detta, men det vill nog inte Adobes support tala om för mig...

Men, vem är smartskallen som kommit på att denna information alltid ska finnas? Det gör att det verkar lite amatörmässigt över Photoshop. Jag har också en känsla av att jag hört / läst nånstans, när PS CS kom ut, att denna information ska finnas för att amerikanska militära myndigheter ska kunna kolla av världens befolkning lite till i sin paranoja. Hoppas att jag har hört / läst fel om det.

Kanske Rickard Rönnbäck vet mer och hur man tar bort denna information.

Rolf

OK! Jag ska testa detta, men först måste jag komma på hur man gör. Det är konstigt att Adobes support inte förklarar detta när jag frågar dom.
Det står säkert i instruktionsboken nånstans, men det gällar att hitta stället först.

Ursprungligen av miri:

Öppna PS och File Browser. Gå till Edit , gå ner till Meta Display options
Här kan du nu skriva /göra om dina metataggar hur du själv vill ha dom.
Dvs ta bort all information som du tycker är onödig
mvh

Det var vad jag trodde också, och det var det jag gjorde först, men exif-informationen finns fortfarande kvar under Advanced i File Info och under Camera data 1 och Camera data 2. Det är bara i själva File Browser-fönstrets Metadata Options som det försvinner, inte i File Info eller ur XMP-informationen, där jag vill att det ska försvinna. Eller har du nåt speciellt knep eller nåt som inte funkar i min PS för att jag inte klickat i eller ur nån särskild ruta nånstans.

Kunderna har inte nån nytta av den informationen, och ingen annan heller, inte ens jag. Fullständigt värdelös information att veta om jag använde 1/125 s och bländare 11, 16-35mm objektiv, om blixten utlöstes, vilket serienummer min smälla har etc.

Nix, funkar inte. När du öppnar bilden igen är informationen likförbannat där. Informationen verkar vara inbäddad i bildfilen och raderar man allt i Advanced försvinner copyright-informationen och informationen om vad bilden föreställer också, och den skulle ju vara kvar, men när bilden öppnas igen, ja då finns all den där onödiga informationen där igen.
Jag misstänker att detta är ett sätt för Adobe, Canon, Nikon, amerikanska regeringen att kolla att du använder din egen smälla, gluggar och Photoshop, ingen lånekamera eller fuskversion av Photoshop här inte, och denna information går till Adobe på nåt underligt sätt via bredbandet. (Är jag överdrivet paranoid?)

Varför är det så mycket irrelevant information som finns i "File Info" i Photoshop CS, och hur kan man ta bort allt som inte kunden behöver veta?

Jag vill alltså ta bort allt som handlar om vilken kamera det är fotograferat med, dess serienummer, bländare, tid, om blixten utlöstes eller inte etc etc.
Har försökt på mängder av sätt genom att stänga av vad som ska visas i "Meta data display options", men det hjälper inte.

Och Adobes support vägrar hjälpa till.

Någon som har ett förslag?

Rolf

...Detta förändrar dock inte trådens syfte: att förstå vad en standard är. Varför en standard behövs...

Nej, naturligtvis förändrar det inte trådens syfte.

Jag håller med dig i att en standard behövs. Jag vill också att mina bilder ska se ut i trycket som de gjorde på min skärm. Och jag använder också färgsticka om det är kritiskt med att färgerna ska vara de rätta, och jag brukar plåta av ett vitt papper för på så sätt ställa in min egen vitbalans i kameran och på så sätt få en hyfsat rätt färgtemperatur vid fotograferingen för att det sedan ska bli så rätt och så lätt som möjligt att färgkorrigera bilderna i Photoshop. Jag vill också att det är ett jämt flöde från min dator till kundens dator till tryckeriets. Att alla håller sig till samma standard är en förutsättning för att ditt resultat i din dator blir det samma i magasinet när det är tryckt.

Det jag opponerar mig emot är, som jag uppfattar det, den styrning som får det tekniska att verka viktigare än bildens innehåll, både för fotografen och tryckeriet, att ju mer dyra prylar du har, desto bättre bilder blir det. Och detta stämmer till en viss del, men bara tekniskt. En "dålig" bild är alltjämt dålig, sen spelar det ingen roll om du har det allra bästa som går att få i kamera, dator och skärmväg, gjort alla inställningar rätt i Photoshop etc. Och detta löser man inte genom det tekniska. Det verkar finnas en förkärlek bland fotografer att diskutera teknik hellre än bildinnehåll. Detta tycker jag är synd. Ibland uppfattar jag det också som om det finns ett påbud från vissa i teknik-, och tryckeribranschen, att så här är en rätt färg. Det finns naturligtvis inte någon rätt färg, bara hur vi uppfattade den och hur jag som fotograf vill ha den att se ut i bilden; såtillvida det inte är av allra yttersta vikt att färgen ska vara samma i verkligheten som vid trycket, och då använder man en färgsticka för att få det resultatet.

(Höjden är nog QP-cards första gråskale-kort. Om man kollade på den tryckta bilden på lådan som korten kom i, (en fräknig och rödlätt tjej som hade ett gråskale-QP-card framför sig) såg man att det vita, svarta och grå på den tryckta bilden INTE överensstämde med hur kortet såg ut i verkligheten).

Rolf

Jag läser med större och större förvåning om allt tekniskt snack när det gäller digitalfotografering och publicering – bildskärmar hit och kalibrering dit, olika CF-kort, CMOS och CSS-chip, upplösning, Canon mot Nikon, gluggar med ljusstyrka 0.9 etc. –, men ingenstans läser jag om att göra bra bilder; att fånga ögonblicket åt framtiden. Jag trodde det var vår huvudsakliga uppgift som fotografer att klippa ut den där lilla delen av verkligheten som visar det som hände, som visar den person vi fotograferar hur han/hon är, och som förmedlar till läsaren/tittaren en känsla av närvaro.

Färg är relativt och beroende på hur vi uppfattar den – hur många av oss fotografer har den lilla färgstickan "med rätt färg" med oss och har den med i varje bild vi fotograferar – utom när färgöverenstämmelse är av yttersta vikt, vid produktfotografering i studio tex. Inte har jag det i alla fall. Naturligtvis ska man försöka få det att se ut så nära verkligheten som bara möjligt är, men det blir i alla fall så som jag som fotograf såg det och kommer ihåg det. Man ska naturligtvis se till att vit- och svartpunkt är rätt satta, men sedan... Den röda klänningen på kvinnan du fotograferade, hur röd var den, vilken röd färg hade den. Det går inte att återskapa utan att ha färgstickan med, och ska kanske inte heller gå att återskapa. Det är inte det viktigaste. Det viktigaste är att bilden är bra som bild, inte en tekniskt perfekt bild, vare sig den är digital eller analog. En tekniskt perfekt bild kan många gånger vara fullständigt urtråkig (behöver naturligtvis inte vara så), eftersom du inte tänker på det du ska när du fotograferar, att vara uppmärksam, utan tänker på det tekniska istället. Hur många gånger brydde man sig om färgöverensstämmelse när allt fotograferades i svart-vitt, eller ens med negativ färgfilm. Man kopierade de svartvita kopiorna så att de skulle gå att trycka och man kopierade färgkopiorna så att de inte såg allt för skräckfilmsaktiga ut (vitt är alltid vitt). Men nu när allt är digitalt har fotograferandet, bildskapandet, kommit så i skymundan av all teknisk apparatur att många verkar ha glömt varför de blev fotografer. Titta på nyhetsinslag på TV när alla stillisar står och kollar på lcd-skärmen på baksidan av kameran, i stället för att vara uppmärksamma och fotografera. Inte gjorde vi det när vi hade film i kamerorna – då väntande man på att få se resultatet efter framkallningen; någonstans visste man att det var rätt exponerat (lite överexponering gjorde visserligen inget) och man intresserade sig för bilden, man visste också att det satt, men nu verkar det som om alla är så rädda för att det inte ska vara tekniskt perfekt, att många glömmer att göra bra bilder till förmån för olika tekniska undersökningar, som alla som gick på fotoskolor kommer ihåg som en del av undervisningen och som vissa uppfattade som roligare än själva fotograferandet, istället för att lära sig bildspråk och att ta bra bilder. (Detta är absolut ingen kritik mot dig Mikael Risedal ((miri)), du är en bra fotograf med ett bra bildspråk. Men ibland blir det lite för mycket teknisk mumbo-jumbo bara. Det är bra att veta hur kameran fungerar, så att man inte står där när det gäller och undrar hur man ska göra, men det viktigaste är, och förblir, att vi som professionella fotografer skapar bra och intressanta bilder).

Visserligen är min skärm kalibrerad med kalibrator och jag har dagljuslysrör (D50) i taket vid datorn, men jag tycker inte att mina bilder är bättre färgöverenstämmande nu, än när jag kalibrerade min skärm med Apples inbyggda kalibrering, när jag ser mina bilder i tryck bredvid min skärm. De ser lika ut i trycket som på skärmen. De flesta av oss har också någon liten färgblindhet, vi uppfattar också färger olika och vi kommer alltid att göra det, vad än alla färgkonsortier och sammanslutningar säger om vad som är rätt färg eller inte.

När jag var liten hade vi i färgkritlådan i skolan en färg som hette "hudton" – jag är säker på att min kompis Sanna inte skulle uppfatta den som rätt hudton när det gäller henne.

Rolf

Ursprungligen av Mondo:

Nej, det kan det inte. (Jag försökte radera mitt inlägg om att det nog var fel på minnet: det var lite för tvärsäkert.) Det är nog bäst att du backar upp alla dokument och installerar om datorn. Men jag föreslår att du först ringer Apple och ber om hjälp. Du har ju fri support i tre månader.

Tre månader är länge sedan passerade, ska jag ha nåt gjort nu får jag stå för det själv. Tyvärr. Datorn har gått som den ska hela tiden fram till nu. Inte ett enda problem från det att jag slog på den. Men jag hoppas att det löser sig med nytt minne och ominstallation.

Ursprungligen av Mondo:

Det verkar onekligen vara något fel på minnet. Men som sagt: det är garanti på det. Ta med minnet och inköpskvittot till butiken så får du det utbytt.

Kan ett dåligt minne göra så att hela datorn flippar ur? Samma strul kvarstår efter att jag plockat ur minnet, slängt alla cache-filer, byggt om skrivbordet etc. Ingenting hjälper - förutom ominstallation kanske. Finns det inget sätt att nollställa allt utan att installera om allt?

Ursprungligen av Robo-X:

Du kan prova att byta från svensk till engelsk finder i System inställningarna och logga ut. Logga in igen och kör Cache Out, Cocktail eller Onyx och ta bort alla system cache filer. Starta om datorn när det är klart. Byt tillbaka till Svensk finder och se om det hjälper. Men det låter som att ett av dina minnen är dålig.

//Rob

Samma problem efter att jag plockat ut det minne som "Hardware Test" sa var dåligt. Ska snacka med Macoteket i morgon och be dem byta ut minnet. Fungerar det inte då återstår ominstallation.
Jag kan inte heller öppna .dmg filer. "Filsystem som inte kan anslutas" påstår varningen. Se bild.

Senast redigerat 2005-12-06 11:47
Ursprungligen av Errol Garner:

Spill av kodek kan ju vara något åt att det saknas en codec , med tanke på att minnet ger en felkod så kanske det är läge att plocka ut det minnet och prova datorn uta n det.

Mja, kanske det. Men hur kul är det att köra OS X med 128 MB internminne. Alla program och sånt fungerar, kanske saggar de lite men inte så mycket att jag blir mer irriterad än jag redan är. Men det kan var en idé, om problemet försvinner då är det bara att hasta ner till Macoteket och be dom byta ut minnet. Dom har väl fortfarande livstids garanti på sina minnen? Får bli i morgon då.

Ursprungligen av Errol Garner:

Texten om utrymmet som finns kvar på hårddisken uppdateras tyvärr inte i alltid realtid. Har du provat att starta om datorn?

Starta om? Det var det första jag gjorde, men det hjälpte inte. Jag har slängt en del från hårddisken för att se om det hjälpte men det var samma, trots att utrymmet faktiskt ökade i realtid.
Jag har kört "Hardware Test" oxå, men det enda den fann var att ett minne var dåligt.
Felkod 2MLB/10/4:99 vid snabbtest och felkod 2MEM/1/4: DIMM0/J1600, vid långsam test. Fast systemet märker inte att det är fel på det minnet. Jag har fortfarande 640 MB.
Det lutar åt att backa upp allt viktigt och installera om.
Är det ingen som vet vad "spill av kodek" innebär som jag frågade om.