Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
anon7369

anon7369

Medlem
  • Registrerad 2004-08-11
  • Senast aktiv 2013-12-05
  • Antal inlägg 13

Foruminlägg

De senaste inläggen anon7369 har skrivit i forumet.

1
Ursprungligen av macwitty:

Men finns det inte någon mobil (Samsung?) som har plats för 2 simkort
Har för mig att jag läste om det för ett tag sedan

Här är lite information om Samsungtelefonen (GT-B7722). Är själv lite sugen på denna om den fungerar bra att synca med OS X. Har ännu inte hittat någon information om det.
Samsungs första 3g-mobil med två sim-platser - M3

Samsung har även en billigare telefon med möjlighet till två sim-kort (GT-C5212 DuoS).

Framförallt rekommenderar jag dig att provsitta olika stolar. Och gör det länge.

En bra stol (som passar din kropp) är värd mycket pengar. Det kan vara skillnaden mellan att bara orka jobba effektivt 5-6 timmar om dagen eller att ge allt under 10 timmar och ändå inte vara trött.

Jag röstar på en begagnad stol av erkänt märke. Finns mängder med firmor som säljer begagnade kontorsmöbler. En beg. Kinnarpsstol i bra kondition bör rymmas inom din budget.

Om du kan stå ut med lite udda färg är detta ett tips:
Begagnade Kinnarps arbetsstolar i udda färger

Om du ännu inte provat denna stolen, gör det. Tycker den är ganska ful, men min rygg älskar den. Samt att en halvsittande/stående ställning ger kroppen energi. Går att hitta begagnad inom din prisklass.
HÅG Capisco

Tänk även på att höjden på bordet är minst lika avgörande för en bra arbetsställning som stolen. Ett par reglerbara benbockar gör underverk. När du väl ställt in rätt höjd, utifrån din längd, behöver du inte ändra igen.

Min erfarenhet är att det är bättre att sitta på en pall/barstol med ett skrivbord i rätt höjd, än en ergonomisk kontorsstol och ett för lågt skrivbord. Är själv över medellängd. På ett kontor/företag jag jobbade på var borden inte höj- och sänkbara, med följden att min rygg dog. Lösningen blev att ta med två plankor och placera dessa under skrivbordsbenen för att få en ergonomiskt riktig sittställning.

Ursprungligen av torsig1967:

Kan meddela att jag nyligen hade laddproblem med två olika batterier (Apples egna):

1. Laddlampan i laddarens kontakt helt släckt.
2. Batterierna laddades inte.
3. MacBooken fungerade dock på nätadapterns ström.

Således var inte nätadaptern helt död men det var ändå den det var fel på. Ny Macallyladdare (400 kr) och allt funkar bra igen. Uppenbarligen kan laddarna vara halvtrasiga.

Hade på min PB G4 samma problem som du beskriver. Först var jag helt övertygad om att det var batteriet. Men det visade sig vara laddaren.

Här kommer en förenklad förklaring över ström och de problem som min laddare hade.

Det började med att lampan på laddaren enbart lyste grönt, som om batteriet var full-laddat. Datorn påstod dock att batteriet laddades. Även om det tog ganska lång tid. Efter det blev laddaren successivt sämre för att under en tid fungera ungefär som en Airline-nätadapter = datorn får ström för att jobba, men batteriet laddas inte. Efter det dog laddaren helt om jag inte hade sladden i vissa vinklar. Visade sig vara glapp i sladden mellan datorn och laddaren, precis i infästningen till laddaren.

En elkabel består i sin enklaste form av två metalltrådar, av en fas och en nolla. Dessa metalltrådar placeras normalt parallellt och gjuts in i plast. Vilket ger en platt kabel. För att kabeln ska bli smidigt så använder man många tvinnade trådar istället för en tjock metalltråd. Desto större total diameter på metallen i trådarna desto mer ström kan man skicka genom kabeln.

Apples kabel mellan laddaren och datorn är helt rund och väldigt smidig. Den är konstruerad på liknande sätt som en antenn/koaxialkabel. Kabeln bygger på en mittkärna av extremt tunna tvinnade trådar. Utanpå kärnan finns ett isolerande överdrag. Utanför överdraget är det en spunnen/flätad strumpa av tunna metalltrådar och utanpå det finns det vita plasthöljet.

Efter flitig användning börjar trådarna i sladden att gå av. Beror ofta på en kombination av materialutmattning i metallen och fysisk påverkan.

Vad det gäller min laddare var det den yttre strumpan av trådar som hade börjat gå av. Efter som det till en början bara var ett fåtal trådar som inte hade kontakt gick strömmen fram till datorn, men inte tillräckligt mycket för att både driva datorn och ladda batteriet samtidigt.

Tycker personligen att det är en konstruktionsmiss/girighet från Apples sida att göra en laddare där det vanligaste felet, glappkontakt i sladden inte går att reparera. Att tvingas köpa en ny laddare kan dessutom inte vara vidare miljövänligt...

Tänkte dela med mig av mina erfarenheter av MBA. Har haft datorn sedan slutet av November 2008. Är grymt nöjd. Den fungerar perfekt för mina ändamål.

Har datorn som min huvudsakliga dator. Har även en Mac Mini som jag använder som mediaspelare och ftp-server. Jobbar som en blandning av AD, grafisk formgivare och projektledare. Använder mest Adobe CS3 (InDesign, Illustrator och Photoshop), Keynote, Word och Excel.

Bytte från en PowerBook G4, 15", 1.67 GHz, 2 GB ram och 80 GB HD. Till en MacBook Air, 1.86 GHz, 2 GB ram och 128 GB SSD. MBA är mer än dubbelt så snabb... Den gamla datorn bytta jag inte ut för att den var för långsam (även om mer fart alltid är trevligt) utan att den helt enkelt var fysiskt utsliten. Bär med mig min dator nästan överallt. Valde mellan en MacBook 13" och en Air. Till slut var det den lägre vikten som avgjorde valet.

Vi börjar med det tråkiga. Dom nackdelar som jag upplever är:
- Tar ca. 7 sekunder från vila tills airport är aktivt och har hittat en basstation.
- Extremt usel högtalare.
- Tar lång tid att ladda batteriet. (Jämfört med PB G4 - är en känsla jag har)
- Skulle vilja att skärmen gick att vinkla längre bakåt.

Nu till hyllningssången... Inan jag köpte datorn var jag tveksam över ett par saker. Har visat sig att min oro var i dom flesta fallen var helt obefogad. Minin och Airen kompletterar varandra på ett bra sätt.

- Bara en USB-port.
Har hittills inte varit något problem. När jag är mobil har jag bara behov av 3G dongel. Har en USB-hubb till vilken jag har kopplat: 2 st. hårddiskar, skrivare, scanner, Wacombord, tangentbord och mus. Grymt smidigt att bara plugga in laddare, skärm (jag gillar Mini DisplayPort) och USB-kabel och så är allt klart.

- Avsaknad av FireWire-port.
USB-porten är tillräckligt snabb för externa hårddiskar. Jobbar inte med video, så det har ännu inte varit något problem att inte kunna koppla in en filmkamera.

- Inte tillräckligt snabb
Har precis layoutat en tidning i InDesign (CS3) på 60 sidor. Var inget problem med farten i datorn, trotts alla högupplösta bilder. (Om det är jag som är långsam eller datorn som är snabb låter jag vara osagt... )

- Ingen ethernet-port
Sedan jag köpte datorn har jag behövt ethernet vid ett tillfälle, för att kunna ställa in ett ADSL-modem. Kopplade in min Mac Mini och fjärrstyrde den med Skärmdelning. Så det löste sig smidigt.

- Ingen DVD-brännare
Bränner inte vidare ofta. Fungerar smidigt att använda DVD:n i Minin som fjärrskiva när jag får CD/DVD-skivor från kunder. Tog ganska lång tid att installera alla program över fjärrskiva och trådlöst nätverk. Speciellt CS3-paketet. Men det är ju en engångsföreteelse, så det var på det hela ok.

- Inbyggt batteri
Helt ok batteritid, så jag har inget behov av ett extra batteri. Går på dom flesta ställen att hitta ett eluttag. Dock så tar det lång tid att ladda batteriet jämfört med min förra dator.

- Värmeutveckling och fläktljud
Datorn är både svalare och tystare än min gamla PowerBook G4. Är ytterst sällan som jag hör fläkten. Uppdaterade modellen som kom i höstas har inte de värmeproblem som första generationen har. Kan titta på filklipp på YouTube utan att fläkten startar.

- Glossy skärm
Har bara jobbat med datorn inomhus än så länge. Har ännu inte retat mig på reflexer.

Hyrverket har en gruppförsäkring för sina medlemmar som verkar vara relativt förmånlig. Att vara medlem i hyrverket kostar inget.

http://www.hyrverket.se/for_fri_forsakring.asp
http://www.allians.com/html/hyrverket.html

Är du i ett expansivt skede kan en metod för att höja debiteringen vara att ge nya kunder ett högre pris än dom befintliga. Större kunder är vana att betala något högre timmpriser, så dina arvoden avspeglar den storlek/kvalitet på firma du vill vara. Det gäller dock att inte blanda ihop vem som ska betala hur mycket.

Någon som vet om Motorolas MOTOKRZR fungerar tillsamans med en mac?

Den står inte med på Apples sida för enheter som fungerar med iSync. Det jag behöver är endast att kunna synka adressbok och kalender. Samt kunna tanka över musik till mobilen.

Är det dessutom någon som har provat telefonen som har erfarenheter så skulle jag vara tacksam för kommentarer.

Fråga efter vad dom har för organisationsnummer, det brukar skrämma dom mest härdade skojarna... Ställer dom en mot fråga till dig om ditt org.nr. är det bara att säga; vänta nu, det var du som ville göra affärer med mig?!?!
www.svenskhandel.se finns en varningslista över blufföretag (Klicka på "Varningslistan" uppe i menyn). Företaget du nämner är dock inte med på den listan (ännu?).

Själv så kräver jag dessutom att alla företag som ringer och vill göra affärer med mig skickar erbjudandet skriftligt. Det gäller ALLA inkl. telefoni, el, bredband, försäkringar eller vad nu den påflugna rösten i telefonen vill prångla på mig. Är dom inte beredda att skicka erbjudandet skriftligen så är det inte seriöst.

Ursprungligen av icep:

Men om man trycker företagsloggan på jackan gör de någon skillnad för någon sa de till mig innan.

Kan inte dom exakta reglerna och praxis för "Profilkläder", som är det du syftar på. Men så länge inköpen stannar inom rimlighetens gräns, och inte har privat karaktär, så brukar skatteverket godkänna utgiften. Vilket betyder att 25 t-shirts med logo och datum för kick-off över bröstet tolkas som profilering för företaget och är därmed ok. Men 1 st. dunjacka i en enskild firma med logotyp i diskret brodyr är mer tveksamt, men för den skull inte orimligt = dom flesta firmor startar med en person...

Profilkläder är reklam och marknadsföring. Rent bokförings mässitt går det att jämföra med kostnad för att klistra företagets logo på sidan av en bil. Att tydligt profilera företaget så att kunder och konkurrenter ser vem dom jobbar med.

Du får på firman ta nödvändiga och skäliga kostnader för införskaffande av intäkt (kommer inte ihåg den exakta ordalydelsen...). Tycker du att jackan är det och kan motivera kostnaden, t.ex. "det är viktigt att vara visuell och visa upp företagets nya profil när jag är på kundbesök det stärker vår image och leder till nya affärer" eller "det är normalt bara stora firmor i min bransch som har profilkläder, genom att jag har det också tror mina kunder att jag har ett stort seriöst företag vilket leder till mer jobb och bättre lönsamhet". Så kommer du troligtvis få rätt mot Skatteverket om dom skulle göra en revision och mot förmodan slå ner på inköpet. Som du redan har förstått är det en stor gråzon...

Ursprungligen av leonardo:

Innan Du ger Dig till att köp ett AB i England, så kolla med Skattemyndigheten om det får bedriva verksamhet i Sverige rakt av, eller om det finns begränsningar. Acceptera inte svar i stil med "Det går inte", utan kräv att de i så fall ska hänvisa till lagrum och/eller skattemålsdomar i högre instans.

Som båda länderna är med i EU så får det enligt EU:s grundlag inte finnas några hinder för att bedriva verksamhet i ett annat medlemsland...

Ska du ha merparten av verksamheten i Sverige kan du registrera en filial hos Bolagsverket. Det som då händer (om jag kommer ihåg rätt) är att du får ett svensk org.nr. och redovisar moms i Sverige för den svenska verksamheten. Så bolaget kommer mot dina kunder se ut som vilket svenskt AB som helst. För den engelska verksamheten gäller självklart engelska skatter och regler. Vilket betyder att reglerna för t.ex. representation är bättre... Vad det gäller lön, skatt och sociala så betalas det i det land där löntagaren är skriven, så där tjänar du inget på att ha bolaget i utlandet.

Tittade själv för ett år sedan på att starta bolag i England. Men valde att starta ett AB för att slippa ha bolaget i två länder samtidigt. Samt att jag inte känner till Engelska skatteregler lika bra som dom svenska, vilket i mitt fall hade betytt högre kostnader för bokföring.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

I och med att man inte kan ställa siffrorna i relation till något annat så kan man ju bara jämföra dem inbördes och göra analogier med andra saker som har dubbla prestanda:

Skulle du välja en dubbelt så snabb dator ? En dubbelt så exakt mus? Föredra en skrivare med dubbla upplösningen? osv. osv.

Jag anser att man kan ställa siffrorna i relation till annat.

Samt att Intuos högre tryckkänslighet inte spelar någon roll för en normalanvändare. Den används t.ex. för att ställa storleken på penslar i Photoshop. Ju hårdare du trycker desto större blir penseln, fram till den maxstorleken som du ställt in. En pensel med 100 pixlar i diameter kan du genom att trycka olika hårt ställa (från 1 till 100 pixlar) i 512 steg (Graphire) och 1024 Steg (Intuos). Vilket betyder att du väldigt sällan kommer utnyttja ett Graphire till max.

Vad det gäller upplösning (Graphire 2032 lpi vs. Intuos 5080 lpi) så har dom flesta av oss inte tillräcklig kontroll på händerna för att göra så fina rörelser. Vill du öka kontrollen ger det mer att köpa ett större bord.

Anser att bästa köp är Intuos, för att pennan är så mycket skönare. Och A5 är bäst storlek-/prestanda-/prisförhållande. Har du inte råd med Intuos A5 så titta på Graphire XL.

Det jag anser är avgörande är hur stor yta på bordet du behöver. Ska du använda det som den mest ergonomiska musen du kan köpa, anser jag att det räcker med A6 storlek (Volito, Graphire). Den största nackdelen med Graphire är att pennan är väldigt "plastig".
Ska du däremot använda det för att retuschera bilder så vill du ha ett större bord. Det som framförallt gör att du får bättre kontroll är den större fysiska ytan.
Har du råd är min rekommendation Intuos A5.

OnSync version 1.6.1 - http://homepage.mac.com/antonioferraioli/

OnSync kan synka telefonen med adressboken i macen.

Det jag lyckades göra med programmet var:
Kan kopiera namn och nummer från SIM-kortet till datorn, men inte från telefonens minne.
Kan kopiera telefonnummer från datorn till SIM-kortet. Måste dock starta om telefonen för att se ändringen i telefonens telefonbok.

Programmet kan endast kopiera nummer och namn, ingen annan information.
Om du har mer än ett nummer per namn i adressboken i datorn, så kopierar programmet samma namnet flera gånger men med olika nummer till telefonen.
Har jag svenska bokstäver (ÅÄÖ) i adressboken i datorn så kan jag inte föra över den posten till telefonen. Har jag ÅÄÖ i namn i telefonen så blir dom ? eller något annat konstigt tecken när dom kommer över till datorns adressbok.
Den enda adresslista jag kan se, förutom SIM-kortet är "Emergency Numbers" (112), gissar att den ligger på SIM-kortet och det är därför jag ser det telefonnumret. Verkar som om jag kan ändra den, har dock inte försökt ännu...

-------
LG U8110 - 3 Sverige
Powermac G4 450 MP
Mac OS X 10.2.8
Apple Adressbok 3.0.3

Använde mig av inställningarna:
Mobile type: Generic GSM Phone
Serial device: /dev/cu.usbmodem
-------

/ande

1