Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Snoddas

Snoddas

Medlem
  • Registrerad 2004-08-24
  • Senast aktiv 2014-07-17
  • Antal inlägg 10

Foruminlägg

De senaste inläggen Snoddas har skrivit i forumet.

1
Ursprungligen av miri:

jag tycker inte fujis sensor är något självklart, konstiga uppräkningar i linjer och moire problem.

mvh

om man kör i 12MP läget ja...

...men fujis sensor körs av naturliga skäl bäst i 6MP läget...
med "falsk" 12 MP så är det klart att det finns en uppenbar risk för artefakter och moire..
i 6 MP läget är den inga problem, inte enligt dpreview i alla fall.

12MP läget är nog mest en plojgrej egentligen men svår att "mörka" i dessa tider när megapixel är enklast kvantifierabara försäljningsargumentet...

dom 6 extra megapixlarna är ju uppenbart till för att förbättra dynamiken inte pixel upplösningen..

Kolla senaste numret av "allt om digital foto"
bildjämf mellan D2H och S3, aningen mer än subtil skillnad i en högkontrast situation..

Ursprungligen av miri:

Beror på vad du menar. Skulle Nikon ha plagierat deras brusredusering?

nej, inte snott, bara att de (få) testbilder från d2x jag sett verkligen SER brusreducerade ut...

dynamikomfånget verkar inte heller vara imponerade även om signal/brusförhållandet är högt (lågt brus i lågdagrarna)
så det går nog att lätta upp lågdagrarna en hel del verkar det..
men som sagt...jag har sett för få bilder för att säga nåt om det egentligen...
ett D2X-hus med fujis sensor...i fullformat...=)

pentax nya med mellanformats sensor då....kan det vara nåt...?

Ursprungligen av miri:

Det finns alltid en baksida på allt det vackra. S3 bättre återgivning liggger främst i högdagrarna, bättre vore om de mörka partierna kunde lyftas fram med större teckning. I de mörka partierna är brusvärdena högre och färginformation är svårare att få fram. Högdagrarna består inte av samma problem brusmässigt/signalmässigt, och är lättare att korrigera så länge informationen ligger inom histogrammet ytterändar.h

är det utfrätt är det svårt att korrigera, håller nog inte med om att det bara är i högdagrarna det syns, om jag får svamla lite så tror jag att
det högre dynamikomfånget gör att hela histogrammet kan flyttas till höger ett exponeringssteg, vilket gör att man slipper underexponera, och kameran kan därmed utnyttja a/d omvandlarens mätområde bättre, det borde även synas i lågdagrar, så tillvida att skuggor inte blockar igen så tidigt som med andra DSLR, man bör även få finare tonövergångar, att det är synbart i ALLA motivsituationer är nog inte säkert.
Men jag tror fuji pratar om 1 exponeringssteg i varje ände av exponeringsområdet OCH bättre tonövergångar, 14 bitar ger ju teoretiskt också 4 ggr fler steg att leka med jämfört med 12 bitar.
Se mätresultat av dynamiskt omfång för s3 långt ned på den här sidan.
http://www.imatest.com/docs/tour_q13.html#dynamic

"Tråkigt" nog för mig så verkar det som om jag ser skillnad på bilder tagna med d70 respektive S3, rent ovetenskapligt sett...=)..men det vore verkligen intressant att göra ett "blindtest" med utskrivna testbilder av samma motiv, det är ju en sak är ju att kolla testbilder på datorn.. bilder från d70 kan ju se riktigt bra ut dom också...=)
med bra objektiv och rätt ljussättning..och det är ju vad man ser som räknas...=)

Ursprungligen av miri:

Själv vill jag ha en ny kamerastandard med optilk och en sensoryta avsedd och framräknad för digitalfoto.
mvh

4:3 formatet är ju det, hävdar olympus i alla fall!

Ursprungligen av miri:

d2x
mvh

är det inte lite NeatImage-känsla över D2X bilderna...?
berätta...

Ursprungligen av miri:

Dpreview har full test på s3
http://www.dpreview.com/reviews/fujifilms3pro

även Phil Askey tycker kameran är för dyr och ev fördelar med fuji sensorn ses som små.
se mina tidigare inlägg.
Se även Phills brusinlägg om D70 vid jmf med S3, Nikon har ett mer filmlikt brus, korn och inte cmos sensorns röda/blå/gröna flammigheter .
Något som jag har tagit upp ett antal gånger här på forumet.
Således. En kamera som fortfarande står sig väl är Nikon d70.

mvh

ett antal olika tidningar och webbsiter som testat S3 och alla verkar vara ense om att bildkvaliten är i toppklass och att det större dynamikomfånget verkligen fungerar. Hur stor vikt man lägger vid den lilla extra bildkvalitet relativt det höga priset (i sverige) är frågan.

en liten ovetenskaplig prisundersökning.

I Japan hittar jag lägsta pris för S3 på ca 13000 SEK!
Eos 20D kostade ungefär samma i japan när den släpptes,
och idag kostar den motsv ca 11278 SEK.
D70 kostar motsvarade 5400 SEK i japan.
I tyskland hittar man S3 för ca 18600 SEK.

i det sammanhanget så blir ju 24000 för s3 i Sverige inte så prisvärt..
även om testbilderna ser väldigt bra ut,

Senast redigerat 2005-03-16 16:21

D70 har precis sjunkit i pris också på cyberphoto.se, 9850 sek med 18-70 gluggen, konkurrensen hårndar och efter PMA-mässan som börjar 20:e februari så vet vi om nikon kommer med några ersättare till d70 eller d100

Ursprungligen av miri:

Återkommer med en utförligare test av kameran, vi skall titta på dynamiska omfånget och bla testa bakstycken+ D2X+S3.

låter bra..

Ursprungligen av miri:

Inställningarna : jag får titta på bildfilerna ,kommer inte ihåg exakt vilka inställningar som valdes vid de olika bildtagningarna.

den extra dynamiken får man bara i wide-läge vad jag förstår. Inställningarna var tydligen fler och lite röriga.

Ursprungligen av miri:

Prismässigt : kameran är seg, känns omodern, och i mitt tycke alldeles för dyr. D70 som är en billig kamera hanterar bildfiler, buffring, serietagning , nerskrivning av bilder till kort, bläddring=visning av bilder på LCD otroligt mycket rappare.

Verkar vara ungefär samma intryck som flera andra har haft av S3:an. D70 är förståss en trevlig och prisvärd kamera men känns inte riktigt "arbetsmässig". Den dåliga sökaren är jag mest bekymrad över, avsaknad av vertikalgrepp är också en brist.
ISO 100 vill man gärna ha och lägre brus på högre ISO skadar aldrig. En uppdaterad D100 vore nice. Med tanke på att den har några år på nacken nu borde det vara dags. Hoppet till D2x känns lite väl stort i pengar räknat. Och S3:an verkar vara en dyr och seg väg att gå...

Ursprungligen av miri:

Nu blir det sista bilderna.
Här vill jag illustrera hur olika kameror mäter en bild. Denna bild är en högdagerbild. Nikon D70 har som alla Nikon kameror ett mer återhållsamt sätt att exponera bilden. Högdagrarna är intakta och bilden blir mörkare i mellanparier och skuggor. FujiS3 gör som Canon kameror, hissar mellanpartiet och skuggor med ett förstört högdagerområde som inte kan återskapas.En kontroll av histogrammet och FjiS3 bilden skulle underexponeras med ca 1 steg i detta motiv

kul att se ett test på s3, vi är många som är nyfikna på om den är värd sitt pris, själv är jag lite skeptisk, en uppföljare till D100 skulle nog vara ett bättre och billigare alternativ, men när kommer en sån? Kommentar till testet. Jag tycker nikon-bilden ser underexponerad ut, med brus som följd i lågdagrarna. Bruset verkar ju vara väldigt lågt på S3, spec vid högre ISO-tal. Se http://www.dpreview.com/reviews/konicaminolta7d/page18.asp.
Du har inte heller angivit vilka "modes" som du kör S3 kameran i, wide1, wide2 etc?

Ursprungligen av mr_walker:

Måste skriva nåt

man får visst inte vara för kort här..skriver lite mer för säkerhets skull...

1