Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
goranlin

goranlin

Medlem
  • Registrerad 2004-12-02
  • Senast aktiv 2017-03-25
  • Antal inlägg 291

Foruminlägg

De senaste inläggen goranlin har skrivit i forumet.

Ursprungligen av Hagelin:

Har aldrig provat det själv, men ProfCast ($59.95) kanske kan vara ett alternativ för dig.

Tack för förslaget. Jag är ännu mer intresserad av förslag från någon som provat själv eller har någon motivering varför något annat sätt än de jag prövat skulle vara bättre eller enklare.

Jag vill göra korta föreläsningar med stillbilder från Powerpoint. Jag har provat olika sätt. Förr gjorde jag det hela PowerPoint, antingen genom att tala in avsnitt i studio och lägga ljudfilerna till varje bild, jag gjorde bilderna först och en ljudfil till varje bild. Jag har också provat med att göra ljudfiler och lägga dem i pdf-filer.

Nu provade jag igår att göra bilder i PowerPoint och sen spara dem som jpg efter att ha ökat inställningarna för PP så bilderna blev bättre. Defaultinställningen på 300x300 bildpunkter kunde bara duga till små bilder. Sen talade jag in all prat i Garageband inställd för Podcast med manlig röst. Sen la jag in bilderna i Podcast-tidslinjen i Garageband. Jag gjorde först bilderna i PP kvadratiska för att passa bättre i iPod.

Till att börja med var Garageband-projektet 135 Mb för 11 minuters tal med 16 bilder. Sen sparade jag det som en kompakt version i Garageband och då blev det 22,7 Mb. Slutligen "delade" jag det i Garageband till hårddisken och då blev det 13,3 Mb. Det blev då bra ljudkvalitet och bra bildkvalitet men filen blev ganska stor. Filformatet blev då .m4a Jag kan lyssna och titta på det i Quicktime och i iTunes på Mac men undrar hur Windowsanvändare kan se och lyssna på det? Vore något annat format bättre?

Tänker mig att lyssnare ska kunna se det på min Wordpresswebbplats och/eller ladda ner det till iPod.

Jag är tacksam för förslag på alternativa sätt uppnå åtminstone liknande kvalitet på andra sätt.

Ursprungligen av hugin:

Oj, jag visste inte att Fetch fanns fortfarande.

Ja, en tom fil är vad som efterfrågas. Det viktiga är att du ser till att rättigheterna blir rätt på den så att pluginen kan skriva över dem. (Hur man gör det i Fetch har jag ingen aning om. Har inte använt det sen förra årtusendet.)

Den är kompatibel med WP 2.5.

Jodå Fetch kommer i nya versioner och jag köpte den senaste som en del av MacHeist-paketet strax före jul.

Sökte litet mer och hittade en gammal tråd på 99mac där http://www.xml-sitemaps.com/ nämndes och jag provade den och skickade en webbplatskarta till Google.

Gör plugin[en?] till WP att nya sidor skickar nya webbplatskartor till Google och den därför är att föredra framför den webbtjänst som nämndes?

Det vore ännu bättre om man kunde skapa en grafisk översikt typ flödesdiagram för att lägga ut och hjälpa besökare hitta. Finns något Macprogram som fixar en sådan karta?

Ursprungligen av hugin:

Meta-taggar har i princip ingen betydelse idag.

Om du inte redan har det, så skulle jag föreslå att du fixar ett konto på Google Webmaster Tools och lägger in denna plugin: http://wordpress.org/extend/plugins/google-sitemap-generator/ så att Google enklare hittar alla sidor på din site.

Tack för förslag!
Jag har installerat google-sitemap-generator men förstår inte hur jag skapar de två filer som ska läggas in, "create two files in your WordPress directory ... named sitemap.xml and sitemap.xml.gz". Jag använder Fetch som ftp-program och kan skapa nya mappar men hur skapar jag nya filer? Kan jag spara en tom fil och kalla den sitemap.xml?

Jag hittar info om att denna plugin är uppdaterad 30 mars 2008 men inte att den funkar med WP 2,5?

Jag har en sida på min webbplats kallad "Görans statistiklänkar", den finns på http://www.goranlindgren.se/akademiska-kurser/gorans-statistiklankar/
Om man söker i Google efter sidan så hittar man den men men om man går till adressen som man får kommer man till startsidan på min webbplats och eftersom sidan är en undersida till "Akademiska kurser" hittar man kanske inte dit. Jag vill skriva dit en metatagg så att de som hittar sidan via en sökmotor kommer direkt till den sidan och inte till startsidan. Vad ska jag skriva in för att uppnå detta?
Tacksam för alla förslag!

Har med intresse läst om Asus eee pac som kanske börjar säljas i Sverige under sommaren. Den är mycket liten och väger under 1 kg. Den har

• You’re always connected with built-in WiFi 802.11 b/g that automatically detects and connects to the Internet at any hotspot. http://eeepc.asus.com/global/product.htm

Innebär detta att den kan koppla upp sig mot Airport extreme/Time capsule?

Senast redigerat 2008-03-25 11:35

På Dustinhome hittar jag två olika minnen som vad jag förstår båda passar i MacBook senaste modellen. Men det ena har ordet Apple med i rubriken och är något billigare än det andra (fast det brukar bli dyrare med Apple....) Vad är skillnaden emellan dem och spelar den någon roll?

CORSAIR VS 2GB DDR2 SO-DIMM PC-5300 667MHZ APPLE
370 kr inkl. moms
Artikelnr. 5010128866
Tillverkare KINGSTON VALUERAM
Tillv. art. nr. VSA2GSDS667D2 G
http://www.dustinhome.se/pd_5010128866.aspx

CORSAIR SO-DIMM 2GB DDR2 VS 667MHZ
395 kr inkl. moms
Artikelnr. 5010106769
Tillverkare CORSAIR
Tillv. art. nr. VS2GSDS667D2
http://www.dustinhome.se/pd_5010106769.aspx

Senast redigerat 2008-03-21 10:04

Jag har beställt en MacBook av senaste och minsta modell och Parallells ingick (studenterbjudande just nu). Det vore intessant att prova Linux men jag vet inget om hur man gör detta. Det finns olika Linuxvarianter har jag förstått. Men vilken är enklast att installera och fungerar bra med Parallells på MacBook? Var hämtar man och hur installerar man?
Tacksam för råd!

Jag funderar på att köpa en MacBook av minsta modellen med standardbestyckning och ev. köpa mer minne någonannanstans senare.

Jag har sett nöjda användare här på 99mac. Det verkar inte vara några vanligt förekommande fel på dem. Är det rätt uppfattat?

MacBook Air verkar inte kunna mer, snarare mindre och vara betydligt dyrare. Fast liten, lätt och läcker....

Jag och min fru ska bara ordbehandla och skriva e-brev och läsa webbsidor på den. För annat har jag en iMac. För att kunna flytta runt med den hemma och även borta verkar tele2:s mobila bredband vara billigast och funka ganska bra?

Tacksam för råd och synpunkter!

Jag har nyss anpassat ett tema för WordPress efter egna önskemål. Temat heter Mimbo är ett så kallat magasintema vilket betyder att det fungerar mer som cms än blogg. Det är snyggt och har många bra funktioner. Men det är svårt att inse vilken del av koden i olika filer som styr vad.

Nyligen köpte jag Macheists paket med 10 program för $50 och då ingick programmet CSSEdit. Det var mycket användbart för att med dess hjälp analysera min webbsida eftersom programmet hämtar en kopia av den css-fil som styr sidan och man kan då ändra i i programmet för att se vad som händer med sidan. Sen kan man spara den ändrade filen och ladda upp den och då få det ändrade utseendet på sidan. Jag tycket det var mycket bra eftersom det för mig var svårt att inse vad de olika delarna i css-filen styrde.

Mitt resultat finns på www.goranlindgren.se

Min mus åker upp i högerhörnet och går inte att få därifrån. Jag har en tådlös Applemus men samma sak händer när jag pluggar i en gammal trådbunden Macmus. Jag har gjort flera omstarter. Förstår ingenting? Tacksam för förslag!

Jag vill kunna sälja mina egna böcker från min webbplats. Hittills har jag bara skrivit två (Gör en bok och Hemsida utan konsulter) Jag säljer mest via Adlibris och Bokus och några enstaka via min webbplats. Dessa kunder betalar nu i förskott via postgiro varvid jag skickar boken när jag får pengarna. Jag slipper på så sätt skriva fakturor. Det vore kanske bra om kunder kunde köpa böcker direkt från min webbplats genom att betala med kort eller via sin Internetbank. Om jag förstått rätt kan jag starta en e-butik och teckna ett avtal med t.ex. Paypal eller Payer för betalningarna. E-butiken kan jag starta hos något webbhotell eller använda någon open-source-lösning. Jag planerar inte att sälja några andra produkter utan bara mina egna böcker så en e-butik är kanske overkill för mina mycket begänsade behov?

Om kunderna ska kunna betala med kort utan att behöva registrera sig på vägen bortfaller vad jag förstått Paypal eftersom man där som kund måste starta ett konto (en plånbok) och där sätta in pengar och sen förs dessa över.

Payer har ett krav på en omsättning på minst 1500 kr/mån vilket jag kanske inte uppnår och då får man betala en avgift på ca 1500 kr.

Jag håller just nu på att göra en ny webbplats i WordPress och det finns några plugins för e-handel där men det kanske inte funkar mot svenska banker?

Tacksam för alla råd och gärna exempel på någon som säljer ett mycket begränsat sortiment i små volymer.

Jag vill starta en WordPress-blogg som jag vill koppla till ett diskussionsforum i bbPress. Det ska gå bra sägs det. Jag vill alltså skapa ett diskussionsforum där varje nytt inlägg på min blogg skapar en ny tråd i forumet. Temat K2 verkar vara en bra start som dessutom redan finns översatt till svenska? Om jag förstått rätt är detta tema redan förberett för många ändringar och förberett för många plugins. Det verkar bra så man slipper ändra så mycket när WP kommer i en ny version, är det rätt tänkt?

Jag har läst att man kan ha en mer oförändrad startsida på bloggen där en del är densamma och de nya inläggen läggs i en mer begränsad del av sidan. Helst vill jag ha en sådan startsida och ändå koppla ihop den med forumet, och helst ska någon redan ha översatt det mesta till svenska. RSS-flöden i kortform från några webbplatser och bloggar vill jag också få rum med.

Jag är tacksam för alla råd och tips om hur min plan kan genomföras så enkelt som möjligt. Jag har grundkunskaper i HTML och CSS men vill gärna undvika att göra sådant som andra redan gjort.

Min blogg kommer att handla om digitaltips för författare, lärare, forskare, studerande och andra intresserade och innehållsmässigt likna "Görans digitaltips" http://gorandig.blogspot.com/

Ursprungligen av Taz_1999:

För att detta skall fungera så måste du på din nya webbsida (dvs inte din blogg) ha någon typ av script som tolkas av servern. Servern skall alltså läsa koden till din webbsida, hitta ett kommando som betyder ungefär "hämta URL'en från bloggen där borta och gör snygg HTML av den och lägg in det här" och som avslutning så skickas det hela till webbläsaren.

Sådan kod kan man skriva i Lasso, PHP eller något annat, dvs din nya webbsida måste vara skriven i Lasso eller PHP, bara HTML räcker alltså inte och detta språk måste stödjas på servern.

Om även din nya webbsida är någon typ av CMS (som din blogg, dvs bloggspot är), tex Joomla, Wordpress eller något sådant, så kan det finnas inbyggda funktioner, eller tillägg att ladda hem, som ger dig just denna funktion.

Du måste helt enkelt berätta mera.

Tack för klargörande svar! Jag har efter letande på nätet också kommit fram till detsamma. Jag trodde det var enklare. Det finns webbplatser där man kan omvandla ett rss-flöde till html-kod som kan klistras in på en webbsida och jag hittade också olika program man kan köpa för samma funktion. Många av dem verkade inriktade på hur trafikmätningen för webbplatsen påverkades.

Jag hjälper några små fiskeföreningar som vill kunna visa en samordnad sida där de senaste inläggen från dem visas på samma sida. Jag har testat och sett att det fungerar om samlingssidan finns hos Blogger och alla föreningar har ett RSS-flöde från sina sidor.

Vet du (eller någon annan läsare) om sådana enkelt skötta funktioner finns till WordPress eller Joomla som du nämnde? Eller Moodle?

Jag letar alltså efter enkla lösningar som inte kräver att man förstår PHP eller andra språk. Jag hittade också tillägg till Dreamweaver som klarade detta men de kostade några hundra, helst ska det vara gratis (ja, jag har köpt Dreamweaver men vill inte köpa några tillägg).

Jag vill göra en webbsida och där ha en ruta med RSS-flöden, framförallt från från bloggar på Blogger. Jag har förstått att flödet från min blogg "Görans digitaltips" har länken http://gorandig.blogspot.com/feeds/posts/default
Men om man lägger den länken på en webbsida får man en länk. Hur kan jag få rubrikerna från inläggen på webbsidan?