Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Erik.dv

Erik.dv

Medlem
  • Plats Stockholm
  • Sysselsättning Bor och jobbar i Stockholm med reklamfilm. Mitt liv har lyckats inblanda datorer, främst de av Äppelsmak, ibland kanske lite för stor del (till det bättre och sämre). Har sedan länge vara mycket intresserad av färg, form och design.
  • Registrerad 2001-12-14
  • Senast aktiv 2021-10-21
  • Antal inlägg 7752

Foruminlägg

De senaste inläggen Erik.dv har skrivit i forumet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-10-26 16:37
Ursprungligen av reboot81:

7+ på 11.0.3 upplever inte problemet med DND /Strömsparläge.

Det jag menade var att knapparna för DND / Strömsparläge inte lider av kalkylatorns problem. Där har man programmerat saker korrekt i avseende animation kontra user interaction.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-10-26 09:53
Ursprungligen av keptang:

Sa inte att det är ett problem utan hur iOS beter sig i många fall.
Och självklart borde detta vara enkelt att fixa i Kalkylator-appen tycker jag.

Det skulle kunna vara ett default beteende och därmed problem i iOS men troligen bara en programneringsmiss i specifik app.

Skulle våga säga ett av de mindre problemen iOS plågats av.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-10-26 09:21
Ursprungligen av keptang:

Så är det väl by default i iOS och appar?

Prova ta fram notifikationsfältet eller kontrollcenter t.ex. samtidigt som du stänger en app och animationen för att stänga app körs.

Juat när man stänger eller switchar mellan appar köper jag detta beteende men inte när input-kontroller faktiskt nyttjas löpande. Har dock svårt att hitta en app med animation likt Kalkylatorn som beter sig rätt.

- Music Widgeten kan man klicka snabbt play / pause och dess animation upplevs avbryta.

- Do Not Disturb knappen fungerar precis som den ska. Dubbelklick avbryter animationen och den övergår inte till DND.

- Low Power Mode fungerar på samma sätt. Dubbelklicka och enheten går inte över till Low Power Mode.

Så detta är troligen inte ett iOS problem utan en programmeringsblunder för Kalkylatorn specifikt. Och felet betor som sagt inte på lag utan på att programmet inte tillåter User Inputs när animationen visas.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-10-25 17:54

Felet beror väl inte på animationslagg utan snarare att appen inte tillåter använderinteraktioner när animationer görs. Det som borde ske är att pågående animation avbryts eller på annat vis övergår till ny animation där användarens input har prio. Nu är felet att appen inte tillåter interaktion under pågående animation.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-10-24 10:14

En annan grej Apple måste lösa är att deras GUI inte alls är speciellt optimerat för HDR. Det blir otroligt mörkt / muggigt. Troligen en effekt av att SDR / sRGB material mappas till HDR / Rec.2020 på ett mindre optimalt sätt. PS4:an lider av snarlika problem.

Så ytterliggare på min wish-list är ett HDR-optimerat GUI.

Den bästa rekommendationen man kan ger användare av Apple TV 4K idag är att köra 4Kp60 SDR vilket är lite sorgligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-10-23 13:50
Ursprungligen av star-affinity:

Bra förslag – har du skickat dem hitåt? --> https://www.apple.com/feedback/appletv.html

Det finns några spel som funkar okej med Siri-fjärren tycker jag, men för de flesta är exempelvis Steelseries Nimbus att föredra. Antar att Apple tänker att man skaffar en sådan om man vill spela ordentligt.

Ett problem är om spel "kräver" tredjepartskontroller. Det kommer begränsa marknaden ordentligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-10-22 12:31

De saker som saknas för att Apple TV 4K ska bli tekniskt mer "perfekt":

1. Stöd för auto-sensing av HDR vs SDR. Man bör även ha ett val att "disable HDR content" eller "map HDR content to SDR".

2. Stöd för auto-sensing av upplösning och frame rate. Detta bör vara ett val man får göra mot sin TV. Vissa apparater föredrar native 24p, andra föredrar 60p, vissa apparater kan köra 1080p120. Gör en smidig / snygg "Apple setup guide" så detta löses snyggt. Min gamla TV hade problem med att det blev olika audio-delay med 24p eller 60p vilket gjorde att jag alltid körde 60p och förlitade på att TV'n tog bort onödiga rutor (vilket många apparater löser felfritt idag). Men ex. 25p > 60p blir nog aldrig korrekt.

Ovan bör då auto-switcha på något vis när man väl spelar upp media då ex. GUI'n blir jobbigt med 24p / HDR. Hackigt och ofantligt ljust.

3. Avancerat stöd för subtitles in SDR och HDR. Val av storlek, typsnitt, skuggor eller black-box, val av intensitet av subtitlar. I HDR kanske rent av subtitle intensiteten ska vara dynamsik, dvs den upplevs som 100 nits i SDR men på HDR-content per scen (skulle behöva testas, kanske blir otroligt irriterande också).

4. Stöd för alla UHD ljud och bild format. Folk gnäller över avsaknad av bl.a. Dolby Atoms men det känns sådär prioriterat skulle jag säga. Väldigt få har tillgång till vettiga Atmos-system. Däremot måste man lösa stöd för tjänster som YouTube. Antingen måste Apple lösa det eller så måste Google lösa det. Jag skulle personligen förespråka att alla gick över till HEVC.

Framåt borde man även likt XBOX stödja variable frame rate över HDMI.

Detta är om man ska nyttja Apple TV som en TV-box. Vill Apple seriöst satsa på spel behöver man se över den där vidriga kontrollen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-10-21 11:40

https://youtu.be/WbKCZpQN72c

Bra genomgång. Apple TV 4K vs 4K UHD blu-ray.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-10-19 19:56
Ursprungligen av stefanprofiler:

Bridge uppdaterades också igår till Bridge 2018.

Wow, blast from the past! Går det att använda nu?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-10-19 11:54
Ursprungligen av calinou:

Vad håller dom på med? Varför ska samma program finnas i så många olika varianter + dessutom Bridge?

Det kan man verkligen fråga sig. Bridge är förvisso dött (eller har inte uppdaterats sedan CS6).

Senast redigerat 2017-10-19 12:50
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-10-15 23:45
Ursprungligen av emilakered:

Jo, kopplingen behöver syncas om eftersom tv:n byter läge - absolut! Det handlar dock om någon eller några sekunders svart skärm, som skulle kunna hända vid start av till exempel HDR-material. Netflix i min tv klarar av det utmärkt - när HDR-material startar byter den läge, när det stoppas byter den tillbaka. Rent krasst är det ju vid video i fullskärm (för ATV) som det spelar någon roll.

PS4 Pro gör det väl också rätt automatiskt, eller jag kankse missförstår dig? Har jag en HDR-kompatibel kedja och startar ett HDR-spel så byter tv:n läge. Minns jag rätt håller den sedan HDR även om jag plockar upp overlay-meny. Hur det är med PiP-saker (om det är vad du menar) vet jag faktiskt inte, aldrig blivit av att testa.

PS4 Pro löser det halv-automatiskt. Som standard är allt SDR / 60 Hz. Startar du en app som har HDR-stöd växlar TV’n till HDR men PS4:an verkar här låsa sig till HDR. Växlar du från ett HDR-spel till huvudmenyn så är allt kvar i HDR. Inte så optimalt.

Sedan har du appar som Netflix med blandat SDR och HDR material. Här växlar PS4’n till HDR för hela appen så SDR material påverkas markant. Inte heller så optimalt.

I sammanhanget stödjer flera spel byte mellan SDR och HDR inne i spelet. Detta bytet sker som du beskriver på någon sekund svart ruta. Däremot kräver detta ofta att man ställer om spelets ljushet / kontrast för att saker ska se snarlika ut. Rent tekniskt går det garanterat att få en hyfsat snygg lösning även om den innebär fade till svart i någon sekund.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-10-13 17:10
Ursprungligen av emilakered:

All metadata som behövs finns i tv:n och läses via HDMI (EDID). Väldigt många andra produkter klarar av att skifta vid behov, så ur den aspekten är det lustigt att Apple gjort det såpass klumpigt.

En anledning är nog att Apple vill ha saker "konsekventa". Byte av upplösning, SDR / HDR eller Hz kan behöva re-synca kopplingen till TV'n. Att köra 24 Hz i ett GUI är också hemskt (speciellt när man byggt det som Apple gjort).

Med det sagt borde Apple lösa detta bättre. Man borde ha en lista på "automatiska upplösningar" och även ha en "force setting X" så man kan forcera in det man vill ha.

Tittar vi på exempelvis en PS4 Pro så är saker snarlika som Apple TV även om de är något mer automagiska så är det ofta "per app" och du kan där inte ha en HDR och SDR app uppe samtidigt och skifta mellan HDR och SDR - den låser sig alltid till HDR om du kör en HDR app.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-10-13 14:16

"+ Köpta 1 080p-filmer konverteras automatiskt till 4K."

Borde nog stå "uppgraderas automatiskt" då konverteras låter som de skalas upp.

Det borde även stå 1080p inte 1 080p, även om ni säkert är 08:0r hela bunten!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-10-11 19:14
Ursprungligen av Thomas Ytterberg:

Nej, helt klart inte. Xbox one S beter sig också likadant som PS4 Pro, tack för info där har endast vanliga PS4. Senast jag kollade Xbones brydde den sig inte alls att försöka konvertera mellan olika EOTF utan verkar trycka SDR direkt till HDR. Kalasmörk bild...

Vad man kan hoppas på inför framtiden är möjligheten att växla format SDR/HDR, Rec.709/Rec.2020 utan att synka om allt. Samt adaptiv frekvens. Det senare är ju "announced" i HDMI 2.1 men ännu inte spikad.

Men PS4:an auto-swoppar mellan HDR och SDR on the fly i den mån att ett HDR-program ställer om output från SDR till HDR. Stänger du programet går den tillbaka till SDR. Dock verkar maskinen inte lösa detta on the fly om både en SDR och HDR app är aktiv.

Egentligen måste man per source i en app säger vad som är vad, både för SDR / HDR och framerate.

PS4 Pro mappar om SDR godtyckligt till HDR. Luma och färger blir fel i olika grader.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-10-10 17:03

Jag kan i Apple TV 4K diskussionen tillägga att en PS4 Pro med HDR kopplad till en LG OLED (B7) har hyss för sig också.

Netflix appen kommer alltid rulla i 60 Hz och HDR om man ställt in TV'n att hantera HDR. Det innebär att allt SDR-content blir i viss mån skalat till HDR. Jag tror PS4'n försöker balansera färgerna så gott den kan men ljustyrkan är på tok för hög. Menyerna ser även väldigt konstiga ut (igen, jag tror den försöka få SDR se ut som SDR men att TV'n är instället på HDR).

Vidare i denna djungel hör till att TV'n kan ha spännande saker för sig. Min LG-TV inställd på "PC" som input beter sig vansinnigt med HDR-material. Jag misstänker TV'n förväntar sig RGB 8-bpp eller dyl från en dator. Ställer man inputen till "Game Console" ser saker korrekt ut (förutom att SDR alltid är Wide color gamut).

Inget ska vara lätt…