Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

test

Ipad Pro 9,7 tum – bäst på nästan allt

Apples senaste platta har tagit sig igenom hinderbanan som är 99mac:s testlabb, och visar sig både vara en värdig arvtagare till Ipad Air 2 och leva upp till namnet Ipad Pro.

Bildskärm

Apple tar upp en hel del nyheter kring skärmen hos Ipad Pro 9,7-tum. Men det är väldigt luftiga beskrivningar och breda ord. Färgrymden är större och ska gå till DCI-P3-nivå, alltså digital biograf-standard som ger större räckvidd i mättade gröna och röda toner jämfört med normal HDTV-standard. Samma ändring som hos senaste Imac 5K med andra ord. Skärmen hos Ipad Pro 9,7 tum ska också vara ljusstarkare än tidigare.

Kombinationen av högre ljusstyrka och större färgrymd är tecken på att skärmen använder kvantpricksteknik. Blåa lysdioder som genom kvantprickar omvandlas till rött och grönt ljus. Detta skiljer sig från vanliga "vita" lysdioder (blå diod med gult fosfor) vilkas ljus sedan filtreras i LCD-panelen. Apples information och även deras "testguide" ger inga svar, och är egentligen endast reklamtexten från hemsidan. Fast med fler ord.

Sammanfattning

Någon omedelbar skillnad är det inte mot tidigare Ipad-modeller men vi kan observera högre ljusstyrka och effektivare reflexfilter. Den utökade färgrymden nås ifall du knyter an färgprofiler till dina bilder. Allt annat återges enligt rådande färgstandard. True Tone och den tydligare Night Shift-funktionen påverkar färgerna mer efter omgivningen vilket i sig själv är både gott och ont. Skärmen kan bli behagligare men det blir också per definition fel färger.

Skärmen är den ljusstarkaste Ipad-skärmen hittills där vi mäter 520 cd/m2 vilket är en synbar men inte enorm förändring mot de strax under 400 cd/m2 vi sett med tidigare Ipad-modeller. Kontrastförhållandet är 1 200:1 vilket också är bra. Betraktningsvinklarna är heller inga problem i praktiken så länge du håller enheten i handen. Återigen är det inget som specificeras, men beteendet i vinkel är den hos en typisk IPS-panel.

Återger standard så gott som rätt

Däremot mäter vi ingen större färgrymd hos Ipad utan det är snarare en mycket precis återgivning av Rec.709-färgrymd och 2,2-potensgamma med minimala avvikelser. Allt ligger verkligen på rätt nivåer för vad som är de facto-standard för dagens skärmar. Så var är de extra färgerna Apple utlovar? Det finns förklaringar till detta längre fram i texten. Först tar vi upp de uppenbara praktiska förändringarna.

Vi kan se att skärmen klipper lite av de allra mörkaste nyanserna vilket ger en liten skiftning i tonkurvan nära svart. Detta verkar vara lite av Apples standard och effekten är att dina bilder återges aningens mörkare ut i skuggtoner än vad de egentligen ska. Mängden posterisering är mild. Alltså att bandning och tydliga steg mellan närliggande toner i stort lyser med sin frånvaro. Viss posterisering kan ses men inte mer.

Reflexfiltret ska också vara bättre med hela 40 procent. Exakt vad de 40 procenten består av är oklart men vi kan direkt konstatera att reflektioner är bättre dämpade hos Ipad Pro 9,7 tum jämfört med äldre modeller. Kombinera med högre ljusstyrka och det går att köra Ipad Pro 9,7-tum i besvärligare miljöer.

Vid en första anblick är det inte alltför stor skillnad mot befintliga Ipad-modeller. Allt är som vanligt och inga konstiga färger märks av. Men det finns två nya funktioner som har inverkan på färgerna, True Tone och Night Shift.

True Tone och Night Shift

True Tone är den nya funktionen som analyserar omgivningsljuset och förändrar vitbalansen för att bättre matcha omgivningen. I de flesta fall betyder det en gulare och varmare ton som följd av hur inomhusbelysning verkar. Skulle du använda Ipad Pro 9,7 tum utomhus vid skymningen eller inne på en nattklubb med mycket blått ljus kommer den förstås att ändra vitbalansen ditåt. Sensorerna för detta verkar sitta i skärmen, inte i kameran för övrigt.

True Tone-funktionen snedställer färgrymden något. Effekten är mer subtil (men fullt mätbar) när vi talar om starka färger, likt en stark grön gräsmatta eller liknande. I en miljö med varmgul inomhusbelysning kommer röda toner att förstärkas, bli något mer mättade och gröna toner som följd också bli något gulare. Detta är inget konstigt eller oväntat men det säger också sig själv att True Tone-funktionen inte är lämplig för den som behöver fatta någon form av beslut kring just färger.

True Tone går inte hela vägen och här är Ipaden och den vita väggen bakom belyst av varmgul belysning på 2 700 K. Panelen har förändrat sin färgtemperatur till motsvarande 4 200 K och kommer därför att i alla fall framstå som blåare än omgivningen. Men inte lika tydligt blå som vid normal vitpunkt på D65 och 6 500 K färgtempereratur. Skillnaden är tydlig för ögonen men för kameran är det inte det.

Bra eller dåligt? Både och. Tanken är att efterlikna papper vilka är så "vita" som omgivningsljuset tillåter. Men Ipad är inget papper som reflekterar ljus utan är sin egen ljuskälla. Där kommer True Tone att skapa en godtycklighet man annars vill undvika. Man kan ogilla eller gilla funktionen men när det handlar om rätt och fel så är det helt enkelt fel. Fel som i fel färger då.

Du kan stänga av True Tone. Du kan dock inte ställa hur stark den ska jobba och skärmen kommer därför inte att anpassa sig helt efter omgivningen. Till exempel kan vi hålla upp den i ljuset från varmgul inomhusbelysning. Men skärmen tar sig inte till de nivåerna helt och hållet utan ser fortfarande lite turkos eller blå ut i sin godtyckligt ställda vitbalans.

Mildare ljus på kvällen

Night Shift-funktionen minskar förekomsten av blått ljus, alltså mer energirikt ljus med kortare våglängd. Detta ljus stör sömnen och kan också i längden verka irriterande för ögonen. Därför börjar det bli vanligt med bildskärmar som har någon form av "blått filter". Nackdelen med detta är förstås att det skevar till färgåtergivningen och motsatsen till blått är rött+grönt, det vill säga gulare bild. Night Shift är en inställning och kan schemaläggas eller aktiveras direkt via Kontrollcenter.

Standarden för vitt ljus, D65, baseras på dagsljus vid mulet väder i norra Europa (30-talets Frankrike för att vara mer exakt) och ska innehålla en betydande mängd blått ljus för att nå sin färgtemperatur på 6 500 K. När vi minskar det blåa ljuset förändrar vi också färgtemperaturen och skiftar hela färgskalan mot rött.

Den förinställda varianten med färgtemperatur-reglaget i mittenläget tar ned färgtemperaturen till 4 200 K och ljusflödet från skärmen minskar också med cirka 25 procent. Hela vägen till positionen "Varmare" tar färgtemperaturen till 2 800 Kelvin och då är vi nere på nivå med glödlampsljus.

Som ett varm glödlampsljus

I det läget har också ljusflödet från skärmen minskat ordentligt med närmare 45 procent. Vi får alltså ut maximalt runt 300 cd/m2 eftersom mycket av ljusenergin i framför allt gröna våglängder är bortfiltrerat. Men det är antagligen sak samma, eftersom det lär användas i en miljö med mild belysning där 300 cd/m2 i vilket fall lär upplevas som skärande starkt för ögonen. Den totala minskningen av ljusstyrka i skärmen går hela vägen ned till 3 cd/m2 vilket är skönt ifall vi hamnar i totalt mörker och ska läsa text.

Apple ska ha en eloge för att Night Shift faktiskt följer svartkroppskurvan ganska väl. Det vill säga att vitbalansen med Night Shift-funktionen följer den naturliga skiftningen mot rött. En del skärmar med liknande funktioner kan vara lite för dåliga eller effektiva på att filtrera bort grönt ljus. Då blir vitbalansen mer grön eller mer lila/magenta jämfört med exempelvis glödlampsljus.

Nu är syftet med Night Shift inte att återge färger på ett viss sätt, utan syftet är att minska det blåa ljuset och göra det behagligare att läsa text och liknande på kvällen när du sitter i lugn och ro med Ipad och väntar in sömntåget.

Ur ren användar- och upplevelseaspekt kan True Tone och Night Shift därför ändå vara ett hinder. Film, grafik, foto och allting annat man betraktar på skärm är som regel avsett för att återges med D65-vitbalans. Ändrar man detta skiftar man om färgerna. Så det må vara mysigt med bokläsning på kvällen och behagligare ljus. Men filmer och bilder kommer inte se ut som de ska se ut. Fast det är kanske priset du får ta för att kunna somna ostört och för att slippa fel sorts grus i ögonen.

Större färgrymd via färgprofiler

Att färgerna mäter exakt mot Rec.709/HDTV-standard (vilket sRGB bygger på) är intressant eftersom Apple skryter med "25 procent fler färger" och liknande snömos. Ipad Pro 9,7 tum ska följa DCI-P3-färgrymden som antagligen lär bli en slags kommande standard även för skärmar. Färgrymden används redan för digitala biografer och utvecklingen på tv-sidan går också mot DCI-färgrymd, särskilt ihop med högt dynamiskt omfång (HDR) och de UHD-standarder och riktlinjer som finns, exempelvis UHD Premium.

Men vi finner först inget sätt att komma åt den större färgrymden. Apples egna app Bilder återger bilderna vi matar in enligt Rec.709-standard. Samma sak med Safari. Appar likt Youtube-appen sätter heller inte färgerna mot DCI utan följer aktuell färgstandard. Allt är som vanligt.

Och detta är ju väldigt väl eftersom det annars blir fel färger med överdrivna röda och gröna toner. DCI-P3-färgrymden ger förstås mer möjligheter och tillgång till djupare färger. Men för material som från början inte är avsett för DCI-P3 blir det problem. Och dit räknas i princip allt vi konsumerar på skärm, webb, din kameras grundinställning, filmer, Youtube et cetera.

Vi gick igenom detta i detalj i testet av senast Imac 5K och visade var det kunde bli problem med väldigt olika färgåtergivning beroende på programvara som används. Läs den artikeln för en mer ingående förklaring om DCI-P3-färgrymd och de potentiella problem och möjligheter det ger. Att detta inte är ett lika framträdande problem med Ipad Pro 9,7 är förstås positivt.

Så får du tillgång till DCI-P3-färger

Samtidigt kommer också frågan: Hur får jag tillgång till DCI-P3-färgerna som skärmen är kapabel till? Ja, det är inte uppenbart så vi testar att konstruera ett par bilder i Photoshop och till dem tilldela färgprofiler för större färgrymder. Det vill säga att vi behåller bildens ursprungliga RGB-nivåer men bakar in en färgprofil som talar om att dessa RGB-värden ska fördelas över en annan färgrymd.

Effekten är att program som struntar i färgprofiler och enbart går på bildernas rena RGB-värden i grund och botten visar tre identiska bilder. Programvara som läser av profiler och beräknar om hur färgerna ska återges kommer att visa skillnader. På en halvgammal Iphone 6 ser de tre bilderna identiska ut. I Safari och Förhandsvisning i OS X matchas de mot skärmen. Chrome struntar i profiler och återger dem identiskt.

Har du en ny Imac med utökad färgrymd blir det än tydligare skillnader jämfört med äldre typer av Apples skärmar. Detta eftersom skärmen hos senaste Imac 5K också är fysiskt kapabel att återge dessa utökade färgnyanser.

Vi delar bilderna till Ipad Pro 9,7 tum och Bilder-appen hanterar färgprofilerna och återger de skillnader som finns där. Bra! Detta är alltså metoden för att komma åt den utökade färgrymden.

Observera att det som beskrevs ovan är metoden för att testa när Ipad Pro 9,7 tum använder färgprofilen och inte. Har du redan ett fungerande arbetsflöde för färg och ser till att dina bilder har färgprofiler ska det arbetsflödet fortsätta som innan.

DCI-P3 fast med fel vitbalans

Om du har en programvara som läser av profilerna i bilderna ska DCI-P3-bilden bli grönare och ge djupare toner av orange och gult. AdobeRGB-profilen ska ge intensivare, ljusstarkare toner av nyanser som innehåller rött. Ser du ingen skillnad på de tre bilderna ignoreras färgprofilerna och programvara/system går enbart på bildernas RGB-värden.

Du bör vara försiktig med att använda en DCI-P3-färgprofil till dina bilder eftersom DCI-P3-färgrymden har en annan och i jämförelse grönare vitbalans än D65 hos Rec.709 och AdobeRGB. Tonkurvan är också annorlunda. Detta är också ett av problemen vi tog upp med Imac 5K. Färgomfånget, gamuten, hos skärmen följer DCI-P3-nivåer. Vitbalansen är istället D65 och följer alltså inte DCI-standard.

Däremot kan du som fotograf nu använda exempelvis en AdobeRGB-profil på dina bilder och få skärmen att återge detta större färgomfång mot grönt och intensivare toner av rött. Något som inte varit möjligt med tidigare Ipad-modeller.

Kommentarer
23 svar

Inget är som väntans tider, särskilt om du går och väntar på en iMac med Apples egna processor.

Inom kort kommer 99mac bli Macradion och då blir det en ny plattform med ett betydligt modernare forum.

Då var Apple Watch Series 7 här och ryktena stämde inte i år utan det blev samma design som vi sedan tidigare är vana vid.

Varje resa har ett slut och varje slut har en ny början och nu är det dags för oss att gå över till en modern plattform.

Apples event är över och i detta extra långa avsnitt får vi följa Marcus, Marcus, Dennis och Thor när de följer eventet live tillsammans med efterföljande diskussion om intrycken det gav.

Är du en av de som inte gillade det nya utseendet på Safari i macOS Monterey? Nu kan du lugna dig, Apple har backat på designen.