Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fräschaste synthsolot?

Tråden skapades och har fått 153 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2005-03-12 23:33
Ursprungligen av lasselu:

Kom på ett till...Manfred Mann's Earth Band - You Are, I Am

Kill it Carol ....minimoog, talkbox å Cp80. Vad mer kan man begära en lördagkväll

http://rockfreunde.de/manfredman.html

• Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-03-12 23:02

Hela låten är ubergrym...:)

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-03-12 23:12

Jo! Musikermusik som sagt

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-03-12 23:25

Visslingarna ja! Street Dance! Den är fan skitbra! Spelas nu!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-03-12 23:30

Ah! Där var ju solot! Ja, det är fräscht!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-14 16:11
Ursprungligen av PF:

Ah! Där var ju solot! Ja, det är fräscht!

Visst det är grymmast, finns dessvärre inte med på singelversionen. Det är en sån fruktansvärd intensitet i hela solot.
Skumt ändå att det inte finns någon sida tillägnad den här gruppen, "one hit wonders" visserligen med ändå stora.

/max

Finns det någon möjlighet att få höra det där solot (utan att bryta mot lagen)?
Man blir ju lite nyfiken, liksom. Att köpa skivan är kanske inte det lättaste.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-14 18:58
Ursprungligen av Underhill:

Finns det någon möjlighet att få höra det där solot (utan att bryta mot lagen)?
Man blir ju lite nyfiken, liksom. Att köpa skivan är kanske inte det lättaste.

har försökt att hitta nåt klipp på amazon.com eller något liknande och även kollat på andra ställen, men utan resultat.
Prylen är att jag har skivan på vinyl hemma och skulle gärna lägga upp en provlyssning, men jag vet inte hur man gör det utan att bryta mot lagar av olika slag, nån som vet?

/Max

Ursprungligen av Maxwell:

Prylen är att jag har skivan på vinyl hemma och skulle gärna lägga upp en provlyssning, men jag vet inte hur man gör det utan att bryta mot lagar av olika slag, nån som vet?
/Max

Lägg upp bara en bit av låten. Välj ut den viktigaste delen (solot som alla talar om och lite till så ska det vara grönt.

• Oregistrerad
  • 2005-03-16 21:27

Vet inte om det räknas till ett solo, men introt till Van Halens "Jump" är grymt tycker jag. "Sounds Like a Melody" med Alphaville innehåller också en skön passage ungefär 3 minuter in i låten. Introt till "Only You" med Yazoo är så man smälter - det är vår för mig! Även passagen ungefär en minut in i låten "Too Pieces" (Yazoo) är grymt skön.

Inte så många solon där kanske, men det är knepigt med syntar och solon.

Ursprungligen av Thomas Kahn:

"Sounds Like a Melody" med Alphaville innehåller också en skön passage ungefär 3 minuter in i låten.

Slutet på den låten, på maxisingelversionen, när stråkarna helt tar över är en klassiker!!!

Introt till Jump är ju klassiskt men det finns ju ett syntsolo efter gitarrsolot också , och det går ju inte av för hackor heller , direkt
Snygga arpeggion...

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2006-04-19 21:58

Detta solot på en ARP Oddysey e lite crazeee.
http://www.youtube.com/watch?v=fMg2vbN9kLA

Ursprungligen av Mårre:

Njaee, det var ett riktigt lamt solo, speciellt för att vara från Mr Hancock. Känns nästan som jag skulle kunna ha gjort lika "bra" själv.

Ursprungligen av Dalleponken:

Njaee, det var ett riktigt lamt solo, speciellt för att vara från Mr Hancock. Känns nästan som jag skulle kunna ha gjort lika "bra" själv.

Verkligen inte.:p
Solot var ju riktigt "fräscht".
Ett typiskt herbiesolo. Eller har jag missat något?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-04-26 09:53
Ursprungligen av Mårre:

Japp, särskilt slutet. Fast jag håller fortfarande fast vi att Pete Robinson i Underhuggaren är stråt vassare. Ingen diss mot Herbie, men han är bättre på clavinet och rhodes.

Annars Jan Hammer.

• Oregistrerad
  • 2006-04-24 15:03

Leonard Cohen, I'm your man (Technics keyboard) ..

Har dessutom hittat det ljudet i en märklig väldigt begränsad technics preset-racksynth (PCM) som jag shoppade på börsen i gbg för 500 pix för några år sedan ..

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

Ursprungligen av Don:

Leonard Cohen, I'm your man (Technics keyboard) ..

Har dessutom hittat det ljudet i en märklig väldigt begränsad technics preset-racksynth (PCM) som jag shoppade på börsen i gbg för 500 pix för några år sedan ..

---

Du får gärna truddelutta lite grann i en fil med burken Jag har nämligen källan till trum&bas-kompet, en Yamaha PS-6100.

• Oregistrerad
  • 2006-04-24 22:32
Ursprungligen av charliecrash:

Du får gärna truddelutta lite grann i en fil med burken Jag har nämligen källan till trum&bas-kompet, en Yamaha PS-6100.

Ahh! Tjusigt! Jag som trodde det var technics rakt igenom på den låten .. hehe

Ska ta och ratta ner en dag när andan faller på, har inte ens den där inkopplad i systemet längre, men den åker fram ibland när man vill ha nåt kecko ljud på nåt...

---

Chick Corea och Happy the Man brukar slänga ur sig fräscha Moog och ARP-solon. Annars imponerade Prince med ett riktigt tufft keytar-solo på Rave Un 2 2000-livespelningen, sekunden efter att Maceo Parker tystnat.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-04-24 21:57

Världens bästa synthsolo enligt mig utför Pete Robinson på Janne Shaffers "Underhuggaren" som återfinns på LPn "Janne Shaffers andra LP" ifrån 1974.

Lyssna:
Pete Robinson i Underhuggaren

I konvolutet betecknas solot som "Arp-moog" vilket gör att jag gissar att den monofoniska leaden är en Moog med ribbon-kontroller, exempelvis en Micromoog.

Nån som vet?

Ursprungligen av kroffe:

Världens bästa synthsolo enligt mig utför Pete Robinson på Janne Shaffers "Underhuggaren" som återfinns på LPn "Janne Shaffers andra LP" ifrån 1974. Lyssna:
Pete Robinson i Underhuggaren
Nån som vet?

superfunk!

OMD - Enola Gay, stynthsolot i den låten skojar man inte bort.

• Medlem
  • 2008-05-18 11:32
Ursprungligen av visionfactory:

OMD - Enola Gay, stynthsolot i den låten skojar man inte bort.

Vilket jag tycker låter helt sjukt likt highscoremusiken till c64-spelet The Great Giana Sisters.

Flera här har nämnt Jarre och Dominique Perrier. Mr Perriers solo på flera liveversioner av "Souvenir of China" är bara så... övernaturligt... vackert. Gåshud.

Det här med synthsolon är ju en definitionsfråga, men jag måste ändå säga att leadsynthen i Vangelis "Blade Runner Blues" från soundtracket är sådär mellankoliskt bitterljuvt att det skär djupt nånstans i hjärttrakten...

• Medlem
  • 2006-04-26 02:02

trevliga rekomendationer! har uppskattat att lyssna på dom
jag skulle referera till några japanska exempel men är inte säker på hur mycket man kan kalla dom "solon" då synthen redan är lead-instrumentet.
kolla klippet från livevideon av Zuntata's framförande här iallafall:
http://www.slightlydark.com/forums/showpost.php?p=37812&postcount=29
jag skulle dock föredra den här typen där synthen känns mer accepterad än om den är som nån exotisk sidekick

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-26 09:16

Pet Shop Boys - "It's A Sin" .. och då syftar jag på violinslingan som går i bakgrunden genom hela låten. Många skulle nog säga arpeggio, men det är banne mig ett solo som spelas mot slutet av låten Det är bland de bästa violinslingor jag har hört .. och den är skriven på en synth. Jahopp.

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2006-04-26 14:34

kroffe: fräscha prylar! Var hittar man mer??

Bevaka tråden