Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny Generation med iPods

Tråden skapades och har fått 272 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av DrRotmos:

Jag hörde det på hans dialekt

Jag graverade in mitt namn. Praktiskt och sänker rejält andrahandsvärdet. Vilket är utmärkt om den blir stulen

Bra tänkt.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-07-20 00:41

Men alltså steehl: Vad är det som är "*suck*" med iTunes? Det är ju jättebra! Smidigt å käckt...

Ursprungligen av Legolas:

Men alltså steehl: Vad är det som är "*suck*" med iTunes? Det är ju jättebra! Smidigt å käckt...

Skriver som jag skrev i en annan tråd. Det är inget fel på iTunes smidigt å bra program. Det som är fel är att man inte kan välja om man vill använda iTunes eller inte. Kontroll och begränsning är inget positivt i min mening. Läste i en annan tråd att många tyckte att denna begränsning var bra för att iTunes skapar fina databaser (Lr hur det nu var), detta borde ju mjukvaran på poden klara själv.

Fick jag välja skulle iPoden haft stereo mic ingång, möjligheten att flytta ALLA filer hur man vill och LCD display. Det är funktioner som jag tycker att en modern HD-MP3 spelare SKA ha. I övrigt verkar iPoden ruskigt perfekt.

Och inga inlägg nu, med argument som: "fick man välja skulle man ju vilja ha TV och tvättmaskin i den"

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-07-20 00:55
Ursprungligen av steehl:

Skriver som jag skrev i en annan tråd. Det är inget fel på iTunes smidigt å bra program. Det som är fel är att man inte kan välja om man vill använda iTunes eller inte. Kontroll och begränsning är inget positivt i min mening. Läste i en annan tråd att många tyckte att denna begränsning var bra för att iTunes skapar fina databaser (Lr hur det nu var), detta borde ju mjukvaran på poden klara själv.

Fick jag välja skulle iPoden haft stereo mic ingång, möjligheten att flytta ALLA filer hur man vill och LCD display. Det är funktioner som jag tycker att en modern HD-MP3 spelare SKA ha. I övrigt verkar iPoden ruskigt perfekt.

Och inga inlägg nu, med argument som: "fick man välja skulle man ju vilja ha TV och tvättmaskin i den"

Okej, jag förstår hur du menar. Det är väl det ända som man isåfall skulle anmärka på. Men jag tycker iTunes funkar för mina behov. En annan sak som är riktigt sletet är ju batteritiden... Annars är iPod det bästa man kan ha!

  • Medlem
  • 2004-07-20 01:16
Ursprungligen av steehl:

Skriver som jag skrev i en annan tråd. Det är inget fel på iTunes smidigt å bra program. Det som är fel är att man inte kan välja om man vill använda iTunes eller inte. Kontroll och begränsning är inget positivt i min mening. Läste i en annan tråd att många tyckte att denna begränsning var bra för att iTunes skapar fina databaser (Lr hur det nu var), detta borde ju mjukvaran på poden klara själv.

Fick jag välja skulle iPoden haft stereo mic ingång, möjligheten att flytta ALLA filer hur man vill och LCD display. Det är funktioner som jag tycker att en modern HD-MP3 spelare SKA ha. I övrigt verkar iPoden ruskigt perfekt.

Och inga inlägg nu, med argument som: "fick man välja skulle man ju vilja ha TV och tvättmaskin i den"

Jag skulle vilja att den har teleporter!.......... och röntgenkamera så att man kan se nakna tjejer!

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-07-20 07:25
Ursprungligen av steehl:

Skriver som jag skrev i en annan tråd. Det är inget fel på iTunes smidigt å bra program. Det som är fel är att man inte kan välja om man vill använda iTunes eller inte. Kontroll och begränsning är inget positivt i min mening. Läste i en annan tråd att många tyckte att denna begränsning var bra för att iTunes skapar fina databaser (Lr hur det nu var), detta borde ju mjukvaran på poden klara själv.

Fick jag välja skulle iPoden haft stereo mic ingång, möjligheten att flytta ALLA filer hur man vill och LCD display. Det är funktioner som jag tycker att en modern HD-MP3 spelare SKA ha. I övrigt verkar iPoden ruskigt perfekt.

Och inga inlägg nu, med argument som: "fick man välja skulle man ju vilja ha TV och tvättmaskin i den"

Du kan ju använda andra program än iTunes så... själv kör jag anapod där jag kan kopiera filer preis hur jag vill... kommer fram i utforskaren så behöver aldrig ens starta nått program.

Vad ska du med LCD skärm till? lättare att se vad det står på en monokrom skärm... visst e det fint det håller jag med om men funktionen blir sämre. dessutom drar det mer batteri.

Någon som ska ta hem en 20gb från usa så köper jag gärna.

Ursprungligen av kainen:

Du kan ju använda andra program än iTunes så... själv kör jag anapod där jag kan kopiera filer preis hur jag vill... kommer fram i utforskaren så behöver aldrig ens starta nått program.

Vad ska du med LCD skärm till? lättare att se vad det står på en monokrom skärm... visst e det fint det håller jag med om men funktionen blir sämre. dessutom drar det mer batteri.

Nu var jag kanske lite otydlig...

#1 Jag menade självklart att du ska kunna välja om du vill använda iTunes eller om du bara vill föra över filerna direkt utan att installera något program.

#2 Med LCD display, menade jag LCD fjärr (Var trött igår), Sedan så får den gärna vara monokrom, det stör mig inte. Skönt att kunna se info utan att behöva kolla på den stora displayen.

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-07-20 11:22
Ursprungligen av steehl:

Nu var jag kanske lite otydlig...

#1 Jag menade självklart att du ska kunna välja om du vill använda iTunes eller om du bara vill föra över filerna direkt utan att installera något program.

#2 Med LCD display, menade jag LCD fjärr (Var trött igår), Sedan så får den gärna vara monokrom, det stör mig inte. Skönt att kunna se info utan att behöva kolla på den stora displayen.

LCD fjärr?? vad mumlar du om? hehe

Ursprungligen av kainen:

LCD fjärr?? vad mumlar du om? hehe

En fjärrkontroll med LCD-skärm kanske?

Ursprungligen av kainen:

LCD fjärr?? vad mumlar du om? hehe

En fjärrkontroll med LCD display...? Nu kan det knappast bli tydligare.

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-07-20 12:03
Ursprungligen av steehl:

En fjärrkontroll med LCD display...? Nu kan det knappast bli tydligare.

Ahh... haha... nu va det visst jag som va trött

  • Oregistrerad
  • 2004-07-20 01:12
Ursprungligen av Legolas:

Men alltså steehl: Vad är det som är "*suck*" med iTunes? Det är ju jättebra! Smidigt å käckt...

Jag tror att steehl tenker på att iTunes snor en massa system ressurser i onödan.
Dessutom, iTunes är ju bara smidigt att ha om man har hela sitt musikbibliotek i iTunes. Och det är bara roligt att ha musik i iTunes om alla ID3 taggar sitter som de skal. Man vill ju inte att samma artist dyker upp få fler ställen (Tretow, Michael B och B Tretow, Michael).

Jag har en del sånger som är lösrivna från sina album. Hur skal man behandla de i iTunes? Jag har lagt de til en spellista som kallas VA, men de för ju til at det listas en jädrans massa album som det bara finns en sång til.
Inte så snyggt tycker jag, blir så enda lösningen att faktiskt ändra informationen i ID3 taggarna? T.ex. sätta Album til Va på alla de sångerna?

Skulle vara mycket smidigare om man bara kunde slänga de i en mapp som man kallar singlar eller nått. En lista (som den i iPoden) som innehåller mina album bode ochså bara innehålla mina album (läs: kompletta album). Anda sånger kan ligga under VA eller Unknown.

På andra MP3 spelare med mapp struktur lägger jag udda sånger (såner utan album) i rooten på spelaren eller i en egen mapp.

Andvänder man inte iTunes så är det jobbigt att behöva lägga inn musiken i bibloteket bara fär att kunna kopiera över den til iPoden.

Blev visst lite OT...

Hey, om nån snor min iPod ska dom fan inte kunna kränga den iaf

Hmm, iPoden är ju lika läcker som vanligt, det är dock en grej som får mig att tveka.

Kan man använda 4G poden som en flyttbar disk? Det vill säga att den dyker upp som en enhet utan att man behöver installera programvara? (För det har väl alltid varit omöjligt med iPod, eller?)

Hur mycket inflytande har iTunes på din musikhantering, måste alla överföringar ske via iTunes? (Denna fråga hänger ihop med den förra)

/Jocke

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-07-19 22:30
Ursprungligen av steehl:

Hmm, iPoden är ju lika läcker som vanligt, det är dock en grej som får mig att tveka.

Kan man använda 4G poden som en flyttbar disk? Det vill säga att den dyker upp som en enhet utan att man behöver installera programvara? (För det har väl alltid varit omöjligt med iPod, eller?)

Hur mycket inflytande har iTunes på din musikhantering, måste alla överföringar ske via iTunes? (Denna fråga hänger ihop med den förra)

/Jocke

Installera programvara?! Förklara dig nu, jag har aldrig behövt installera programvara för att få iPoden att hoppa upp i Utforskaren som en extern hårddisk... Jag har testat hos kompisar som inte har iTunes oxå, fungerar ju utmärkt...

Ursprungligen av Legolas:

Installera programvara?! Förklara dig nu, jag har aldrig behövt installera programvara för att få iPoden att hoppa upp i Utforskaren som en extern hårddisk... Jag har testat hos kompisar som inte har iTunes oxå, fungerar ju utmärkt...

Det låter ju kanon! Då har jag fått hela grejen om bakfoten, men vad är det DrRotmos snackar om då? att man måste ha iTunes eller eghPod?

Ja, om man sätter den i FireWire Target Mode så kan den användas som flyttbar disk. Det går dock inte att överföra låtar hursomhelst till den då.

För att överföra låtar måste man använda något program, typ iTunes eller ephPod

Ja, för att kunna lägga in musik.

Så jag kan alltså lägga över andra filer, men när det kommer till musik måste jag använda iTunes eller ephPod... *suck*

Ja. Eller något annat program gjort för att lägga in musik på iPodar.

Dock borde det kanske gå att lägga in ett program typ ephPod på iPoden så att det går att flytta musik utan att installera nått iaf

Ursprungligen av DrRotmos:

Dock borde det kanske gå att lägga in ett program typ ephPod på iPoden så att det går att flytta musik utan att installera nått iaf

Någon som kan bekräfta detta?

Jag bara gissar alltså, jag kan prova när jag får min iPod, men det tar nog minst en vecka. Vore ganska bra om nån kunde testa ja.

Tycker samma här att ibland skulle man vilja slippa ha korrekta ID3 tags. Tar lite tid aoch fixa dessa och en mapp struktur i för sig skulle vara bra att ha ibland.

LCD-fjärr hade t.o.m. min gamla Minidisc - och den är bra många år gammal.

G4 har ju ingen fjärr öht!

Tror jag behåller min kära gamla G2:a ett tag till.

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-07-20 12:50

fast iofs så drar väll LCD fjärr rätt bra med batteri... :/

Ursprungligen av kainen:

fast iofs så drar väll LCD fjärr rätt bra med batteri... :/

Beror på hur man ser det. Ja den drar väl mer ström än en fjärr utan LCD. MEn å andra sidan så drar den mindre ström än den LCD:n som sitter på själva spelaren, så gillar man att använda skärmen så är det förmodligen ett strömsnålare alternativ.

iPod G5, man kan ju alltid önska
+ Flyttbar disk, även för musik (Spelbar musik)
+ Fjärkontroll med LCD (Som tillbehör)
+ Mic ingång (Anslutning av extern stereo mic, MD dödare)
+ Radio med inspelnings möjlighet

Ursprungligen av steehl:

+ Flyttbar disk, även för musik (Spelbar musik)

Det tror jag inte man kommer få se hos Apple och det beror på endast ett skäl: copyright lagarna. Det finns strikta lagar som Apple följer. Av samma anledning måste man ha annat program för att plocka ut låtarna från iPoden.

Ursprungligen av elektronen:

Det tror jag inte man kommer få se hos Apple och det beror på endast ett skäl: copyright lagarna. Det finns strikta lagar som Apple följer. Av samma anledning måste man ha annat program för att plocka ut låtarna från iPoden.

Nja, det beror möjligtvis på två skäl:

#1 Det du nyss påpekade

#2 Apple tjänar otroligt mycket pengar på att göra iTunes till det självklara valet för musikhantering.

Bevaka tråden