Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya video-iPod - officiell tråd

Tråden skapades och har fått 352 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av e.landberg:

något bra gratisprogram att kovertera video-format?
till, m4v, mp4, mpeg-4 och mov

Videora har precis kommit i ny version, med stöd för H.264!
http://www.videora.com/en-us/Converter/iPod/

Ursprungligen av andreasholmstrom:

Videora har precis kommit i ny version, med stöd för H.264!
http://www.videora.com/en-us/Converter/iPod/

Jippieee!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-30 12:34
Ursprungligen av andreasholmstrom:

Videora har precis kommit i ny version, med stöd för H.264!
http://www.videora.com/en-us/Converter/iPod/

Blir H.264 bättre än mpeg4??

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-10-30 16:34
Ursprungligen av Stenelo:

Blir H.264 bättre än mpeg4??

Svar : ja ,vid samma filstorlek

Hjälp med tillbehör!
Jag vill (nej förresten, jag menar SKA) köpa en IPOD video 60Gig och vill gärna få med mig alla tillbehör på en gång. Finns det någon här som kan tipsa mig vilka tillbehör jag bör köpa?
1. Jag vill kunna föra över bilder direkt från min IXUS 700 kamera till ipoden med full upplösning.
2. Jag vill kunna koppla IPOD:en till TV:n så jag kan sen mina foto samt videoklipps på TV.
3. Jag vill ha fjärrkontroll så jag slipper resa mig från soffan
Rätta mig om jag har fel, men är det inte så att man behöver lite extra tillbehör (förutom sladden) för att kunna koppa till TV?
Fjärrkontrollen, har IPOD G5 en inbyggd mottagare eller får man med den när man köper kontrollern?
Naturligtvis stödjer jag denna sajt genom att handla genom här!

Tacksam för svar!
/Mvh - New_Era

Du behöver nya docken och en fjärr till ja vad annars fjärrstyrning...
Du behöver en " Camera connector" till att föra över bilder, klicka HÄR för att se vilka kameror den stöder...
Och en sladd för att se på tv...
alla dessa MÅSTE kjöpas seperat för det följer inte med ipoden, säljes på apple.se.

  • Medlem
  • 2005-10-31 13:14

Jag köppte en IPOD AV CABLE, IPOD USB POWER ADAPTER och NEW GRIFFIN POWERPODAUTO ADAPTOR som tillbehör. Då kan du koppla ipod:en till tv, ladda den via vanligt vägguttag och även ladda den i bilen. Ska du ha fjärr så har jag för mig att man även måste ha en universal dock.

För er som använder videora 0.9 och upplever problem med att få dina H.264 filer godkända av iPoden, så finns det lite knep. Videora har fortfarande lite buggar, men som den här personen från videora's forum skriver så verkar problemet ligga i bitraten.

"If I encode w/H.264 @ 768 - the results would vary. Sometimes the video would transfer to the ipod, but in most cases not.
If I lowered the bitrate to 384 or 576, the transcoded videos would transfer to my ipod without problems."
http://www.pspvideo9.com/forums/viewtopic.php?t=2335

Hoppas detta problem är borta i 1.0

min ipod 30gb befinner sig just nu i arnhem, väntar ivrigt på den. någon som vet om belkin battery pack funkar till 5g ipoden

  • Medlem
  • 2005-11-13 12:25

Det har varit mycket diskussioner om hur svår den nya iPod:en är att få tag på. Jag måste dock ha haft tur då jag bara svängde in till OnOff butiken och köpte en svart iPod med 60Gb. OnOff hade den hemma, så det tog väl cirka 5 minuter innan jag hade den i handen.

Jag tar gärna emot tips vilken laddare (för nätet) som rekommenderas. Ska man köpa universaldockan, eller finns det något annat bra/bättre?

mvh Manor

Ursprungligen av Manor:

Det har varit mycket diskussioner om hur svår den nya iPod:en är att få tag på. Jag måste dock ha haft tur då jag bara svängde in till OnOff butiken och köpte en svart iPod med 60Gb. OnOff hade den hemma, så det tog väl cirka 5 minuter innan jag hade den i handen.

Jag tar gärna emot tips vilken laddare (för nätet) som rekommenderas. Ska man köpa universaldockan, eller finns det något annat bra/bättre?

mvh Manor

www.kjell.com och www.istuff.se finns det nätladdare att köpa, kjell.com är ca 10kr billigare

Hur stor är sannolikheten att det kommer en firmware-uppdatering till iPods med färgskärm så man kan spela video? förstår att den är hemskt liten...

Ursprungligen av ApollonDeux:

Hur stor är sannolikheten att det kommer en firmware-uppdatering till iPods med färgskärm så man kan spela video? förstår att den är hemskt liten...

Till skillnad från G5an så har G4an inte video processor vilket gör att den inte kan avkoda filmer i format som MPEG, Divx och andra format. Den kan med rättare sagt bara spela upp filmer i raw och filmer i rå format är rejält stora. Därför är podzilla/linux projektet den ända vägen till video uppspelning på G4an.

Asså jag har köpt ipod video och e dt bara på min som batteriet tar slut jätte snabbt?

Är det nån som har podzilla/linux på sim iPod häromkring? Vågar man använda det eller?

OM batteriet försvinner för snabbt så beror det troligen på att du ser mycke tpå bilder och film eller att du bahöver ladda ur batteriet och ladda det på nytt.

Ursprungligen av ApollonDeux:

Är det nån som har podzilla/linux på sim iPod häromkring? Vågar man använda det eller?

Jo då installerar du det rätt så ska det fungerar utmärkt.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2006-01-17 00:07

Minnet i iPod60?

Jag har några nybörjarfrågor. Har inte ens någon iPod men tänker köpa en. Jag skall vistas i tre månader i fjärran land och vill ha en apparat, som jag kan ladda in massvis med timmar med musik i. Är inte intresserad av foton eller video. Enigt www.apple.com/se/ipod kan iPod60GB lagra:
15 000 låtar
25 000 foton
150 timmar video

Menas med detta, att om jag inte laddar ner ett enda foto och inte en enda sekunds video, så kan jag få in 15000 låtar? Eller kan jag ladda ner 15 000 låtar + 25 000 foton + 150 tim. video (låter orimligt mycket, men hela iPod verkar orimlig för en som knappt har lämnat vinylskivorna;) )?

Det här är väl egentligen en fråga för Apple-supporten, men jag tror att jag får tydligare och snabbare svar på det här forumet.

iLounge har knåpat ihop en guide för konvertering av film till iPoden, bra läsning:
http://www.ilounge.com/index.php/articles/comments/the-complete-guide-to-ipod-video-formats-and-display-resolutions/

Jag fick min 30GB i morse och är hittills skitnöjd. har dock inte hunnit testa mer än musik, men skall testa foto och video ikväll. Ang repor så kan jag inte upptäcka en ända hur jag än vrider och vänder på den. Har hanterat den hyffsat varsamt och haft den i fodralet såfort jag haft den i fickan. FOlk säger att den får repor av fodralet, men något sådant har jag ej upplevt. Underbart ljud med mina SONY MDR EX-71 också iPoden levererar gott med bas, bättre än 4G imo.

Eindpeng: Kom tillbaka när du har haft den i några veckor innan du kommenterar hur lätt den får repor. Kan inte påstå att man kan göra en sådan bedömning efter att ha haft den i max 10 timmar.

Det är det ena eller det andra.. 15000 låtar är sjukt mycket musik ändå.. Om du ska vistas utomlands kanske du behöver det där resekittet som finns att köpa. Adaptrar att byta med till laddaren(som du också måste köpa).

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2006-01-17 00:32

Tack för svaret, som kom så snabbt och tydligt som jag trodde.

Hur är de olika batteritiderna jämfört med gamla ipod video?
Skiljer batteritiderna sig beroende på om det är 30gb, 60gb, eller 80gb?

MVH / Alex

Bevaka tråden