Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.5 Leopard

Tråden skapades och har fått 660 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Men nya dockan på sidan av skärmen är en regelrätt katastrof. Men jag ahr den inte där så jag bryr mig inte, men jag kan definitivt förstå andras kritik.

Va!?! Har de verkligen tagit bort spring loaded folders helt?
Jag gillade tanken på detta för saker jag använder ofta. Såg ju fram emot detta...

Vid närmre eftertanke kan de inte tagit bort detta. Var ju en av de saker han presenterade som en av de tio stora nyheterna i Leopard.

Undra om upplösningsoberoendefunktionen funkar bra?
skulle gärna köpa en 22" widescreen, men tycker den har lite för låg upplösning

Ursprungligen av Nilzon:

Undra om upplösningsoberoendefunktionen funkar bra?
skulle gärna köpa en 22" widescreen, men tycker den har lite för låg upplösning

Den är väl inte aktiverad? Under WWDC 07 sa man åt utvecklarna att vara redo under 2008 för då räknade Apple att vara det.

Ursprungligen av Rickard A:

Den är väl inte aktiverad? Under WWDC 07 sa man åt utvecklarna att vara redo under 2008 för då räknade Apple att vara det.

meeeen, det är den funktionen jag längtar mest efter i Leopard :C
var det inte tänkt att den funktionen skulle varit med i Tiger först?

Ursprungligen av Nilzon:

meeeen, det är den funktionen jag längtar mest efter i Leopard :C
var det inte tänkt att den funktionen skulle varit med i Tiger först?

WWDC 2006 menade jag. Tittade just på det (ADC on iTunes) men nu är inte det med längre. Jag är dock 100% säker att förut sa: " Have your applications ready (for resolution independence) by 2008 because that is when we expect to be ready".

Oavsett vilket kommer inte Leopard när det levereras vara upplösningsoberoende så att du märker något av det.

Dräglar över de nya högupplösta iconerna.. släng dig i väggen Crystal Project

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-09-01 03:00

Vad exakt kommer upplösningsoberoendet att göra? Blir kompatibiliteten med projektorer och liknande storbildsskärmar bättre?

Ursprungligen av boris91:

Vad exakt kommer upplösningsoberoendet att göra? Blir kompatibiliteten med projektorer och liknande storbildsskärmar bättre?

http://www.tuaw.com/2006/05/21/on-resolution-independence/
http://en.wikipedia.org/wiki/Resolution_independence
http://developer.apple.com/releasenotes/GraphicsImaging/RN-ResolutionIndependentUI/index.html

Systemkraven har tydligen ökta lite i senaste betan.

I 9A499 var de: "an Intel processor or a PowerPC G4 (800 MHz or faster) or G5 processor"

I 9A527 är de: "an Intel processor or a PowerPC G4 (867 MHz or faster) or G5 processor"

Undra vad som gjorde att man blev tvungen att hoppa upp 67Mhz? Iom det utesluter man första iMac G4 som startade på 800Mhz.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-09-02 21:26

Jag är osäker på hur stor roll dessa 67Mhz egentligen spelar. Ska väl ändå gå att kompensera med minne

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-09-02 23:06

Skulle tippa på att det är datorgränserna i tex grafikkort som är högre, men dock drygt då QS 2002 inte kvalifiserar sig fulländat längre.

Ytterligare ett tecken på att vi närmar oss en färdig produkt är att texten i Read Me filen inte längre innehåller något om "Developer Preview"

I 9A499 stod det:
"Important: Mac OS X Leopard Developer Preview is prerelease software."

I 9A527 är den texten borta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-03 19:33
Ursprungligen av Rickard A:

Ytterligare ett tecken på att vi närmar oss en färdig produkt är att texten i Read Me filen inte längre innehåller något om "Developer Preview"

I 9A499 stod det:
"Important: Mac OS X Leopard Developer Preview is prerelease software."

I 9A527 är den texten borta.

Vad kommer efter DP? Är det betor?

Jag har nu haft tillfälle att fingra lite på en Developer Preview av 10.5, och efter 10 minuters testande så gillar jag:

• Att man inte kan byta namn på hemkatalogen. Tror att ACL:er används för att åstakomma detta, men är inte säker, dock. Bra att det äntligen är spärrat.

• Att FInder inte tvärhänger sig när man har en/flera nätverksvolymer anslutna och kontakten med nätverket förloras. Det gick att avmontera dom snyggt och fint, inga badbollar så långt ögat nådde.

• Stacks, Spaces och den där Preview-grejjen. Trevliga och användbara funktioner som man säkert kommer gilla mer och mer, ungefär som Exposé och Spotlight i 10.4, som det i alla fall för mig tog ett tag att "komma in i" ordentligt.

Jag gillar inte:

• Dock och den genomskinliga menyraden (ingen högodsare, direkt). Enda trösten är väl att så många kommer att hata dessa delar av Leopard att fem minuter efter att den är släppt finns det haxies som återställer allt till gamla goa Tiger igen. Typ, ett systemtillägg med en kryssruta: "Use Tiger style Dock and menu bar" eller nåt.

Ursprungligen av Mattias A:

• Att man inte kan byta namn på hemkatalogen. Tror att ACL:er används för att åstakomma detta, men är inte säker, dock. Bra att det äntligen är spärrat.

Det var väl för väl. En inbyggd varning när man kör program från monterade skivalvbilder också, och Apple kommer i ett nafs se till att antalet startade trådar på 99mac kommer sjunka drastiskt.

Ursprungligen av Mattias A:

Jag gillar inte:

• Dock och den genomskinliga menyraden (ingen högodsare, direkt). Enda trösten är väl att så många kommer att hata dessa delar av Leopard att fem minuter efter att den är släppt finns det haxies som återställer allt till gamla goa Tiger igen. Typ, ett systemtillägg med en kryssruta: "Use Tiger style Dock and menu bar" eller nåt.

Dockan utan den dimmiga bakgrunden, men med spegeleffekten kvar tycker jag fungerar.

Ursprungligen av Olav Rust:

Dockan utan den dimmiga bakgrunden, men med spegeleffekten kvar tycker jag fungerar.

Nice! Så har jag aldrig sett den förrut. Mycket bättre!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-03 23:02

Fan vad sugen jag är på 10.5!!
Köpte 3st MacBooksPro idag, men man kan väl knappast hoppas på att men får en uppgradering på köpet, datorerna kommer om ca 2 veckor.. Vet att jag fick det förut när jag köpte en burk innan jaguar kom ut.

Hur stabil är 9A527? är det fortfarande buggdisco?

Ursprungligen av Fredric:

Hur stabil är 9A527? är det fortfarande buggdisco?

Nej den senaste känns *mycket* mer stabil. Jag har faktiskt inte stött på något annat än några lokaliseringsmissar, typ för små textpanes så sista bokstaven klipps.

10.5 börjar kännas mogen och attraktiv.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-09-04 14:48

Tid?

Någon som vet exakt realeasedatum för leopard?

Ursprungligen av Lazon:

Någon som vet exakt realeasedatum för leopard?

Det finns inget releasedatum satt för leopard än, oktober har apple sagt och inget mer.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-04 15:42
Ursprungligen av Mikael E:

Det finns inget releasedatum satt för leopard än, oktober har apple sagt och inget mer.

24:e oktober är en onsdag och det skulle ju vara en fin dag för ett släpp...!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-04 16:56

Jag hörde 10e.

Yes!!

Ursprungligen av Yes:

Jag hörde 10e.

Yes!!

Var hörde du det?

Min värld går under om jag får vänta mer än 40 dagar 15 timmar 26 minuter 20 sekunder på Leopard

Tror ni inte det är kanske läge för Apple att presentera exakt datum imorgon? Det är väl event då?

Ja, det är ett event imorgon, men det är inriktat på iPod, så Leopard låter inte så troligt..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-05 00:18

Ett datum ligger väl ändå i tiden med tanke på att det är 1,5 mån +/-2 veckor innan det är dags. Bara för att de skulle kunna nämna Leopard så betyder det ju inte för den skull att den botar cancer och mättar svältande barn, eller får andra fantastiska nyheter i sista sekund.

Ursprungligen av Netzach:

Ett datum ligger väl ändå i tiden med tanke på att det är 1,5 mån +/-2 veckor innan det är dags. Bara för att de skulle kunna nämna Leopard så betyder det ju inte för den skull att den botar cancer och mättar svältande barn, eller får andra fantastiska nyheter i sista sekund.

För Mac OS X 10.4 annonserade man ett leveransdatum ca två veckor innan det fanns i butik. Så det lär dröja.

http://www.apple.com/pr/library/2005/apr/12tiger.html

Bevaka tråden