Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.5 Leopard

Tråden skapades och har fått 660 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Redglittercoffin:

Volume Shadow Copy är ett exempel från Windows Server 2003 och Vista.

http://en.wikipedia.org/wiki/Volume_Shadow_Copy

Jovisst, men tar man backup med samma fysiska disk försvinner backupen också om disken skulle krascha, därför är det ganska meningslöst för viktig data.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-03-03 14:24
Ursprungligen av Redglittercoffin:

Volume Shadow Copy är ett exempel från Windows Server 2003 och Vista.

http://en.wikipedia.org/wiki/Volume_Shadow_Copy

Och det där är skillnad mot ZFS Snapshop som är med i Time Machine?
Ingenting. Förutom att MS använder ett uråldigt filsystem och Apple kommer använda ett sprillans nytt.

Problemet är om disken krashar spelar det ingen roll om du har snapshop på dina filer.
Däremot om du råkade skriva över innehållet i en fil och vill ha tillbaka det går det kanon.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-03-03 12:44
Ursprungligen av Code Red:

Precis, time machine är i praktiken oanvändbar för de flesta om det krävs 2 diskar.

Som föregående talare skrev, hur skulle backup se ut utan 2 st diskar.
Men detta var inte min poäng.
Time Machine fungerar över nätverksenheter också. Och säkerligen kommer apple erbjuda backup genom .mac också.

Och fler företag kommer nog erbjuda sådan form utav backup också, över internet. Räcker med att de har en AFP eller WebDAV-share så löser det sig kanonenkelt.

Ursprungligen av Sidde:

Och säkerligen kommer apple erbjuda backup genom .mac också.

Och fler företag kommer nog erbjuda sådan form utav backup också, över internet. Räcker med att de har en AFP eller WebDAV-share så löser det sig kanonenkelt.

Skönt med den typen av backup om ens hus skulle brinna upp eller om någon elak tjuv snor ens backup disk.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-03-03 15:36
Ursprungligen av draags:

Skönt med den typen av backup om ens hus skulle brinna upp eller om någon elak tjuv snor ens backup disk.

Sådant är ju ett måste. Jag förvarar min data på backupdiskar och även ute på Internet. Så en brand inte tar allt.

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-03-03 23:39
Ursprungligen av Sidde:

Som föregående talare skrev, hur skulle backup se ut utan 2 st diskar.
Men detta var inte min poäng.
Time Machine fungerar över nätverksenheter också. Och säkerligen kommer apple erbjuda backup genom .mac också.

Det är bara ett krux: det är sjukligt segt. Håller man på med musik och/eller video och/eller fetfoto så kan man glömma backup via Internet.
WebDAV är absurt segt - fruktansvärt - stenålderskänsla - fyra steg tillbaka i utvecklingen.
Vill man dessutom ha 500 gig därute så får man ta upp stora plånboken.

Jag önskade att det var annorlunda - att ha backup skilt från boendet är guld.

Ursprungligen av mjg:

Det är bara ett krux: det är sjukligt segt. Håller man på med musik och/eller video och/eller fetfoto så kan man glömma backup via Internet.
WebDAV är absurt segt - fruktansvärt - stenålderskänsla - fyra steg tillbaka i utvecklingen.
Vill man dessutom ha 500 gig därute så får man ta upp stora plånboken.

Jag önskade att det var annorlunda - att ha backup skilt från boendet är guld.

Men för alla som inte håller på med det är det ju utmärkt, och de som gör det kan ju i så fall ha en extra hårddisk lokalt.

precis. Samvetsfråga endast då apples eller andras eula inte är förenliga med svensk lag.

Ja, och samvete är mer ute än mexitegel nu för tiden, så kör hårt...

hur många macmodeller kör 2 diskar? Som du påpekar har inte ens du en extern disk idag för backup. Själv kör jag laptop o orkar liksom inte dra fram en extern disk så fort jag gör någon ändring på ett kundmöte eller liknande. Men, time mashine verkar coolt men det kanske hade varit på sin plats med ett grymt dvd-backup-program. Timemashine skyddar ju inte mot datorstöld brand etc då backupen antagligen står på en armlängds avstånd.

Sant.

Jag har ett flertal FW diskar men ingen som jag kör backup på - framförallt eftersom det har verkat bökigt och att man varit slapp.

Ja visst skulle man kunna köra dvd-backup men det hade enbart varit som ett kompliment.

Jag har också en bärbar -- och kommer troligtvis inte orka koppa in en disk varje gång som du säger - jag måste finna någon lösning runt något trådlöst eller genom Airport och dess USB utgång.

Men oavsett så är detta det enda alternativet - man kan inte göra backup till samma disk.

En lanlösning är det som behövs. Även om det bara fungerar hemma/kontoret. Skulle även vilja ha möjligheten att lägga det på min PC (vars låda tillåter ett gäng diskar utan att jag behöver ha massa smålådor drälla runt hemma/kontoret).

En disk till nya Airport Extreme kanske kommer funka? Släng in disken i ett brandsäkert skåp bara...

Man köper ju en AirPort Extreme till vilken man kopplar in så många hårddiskar Time Machine kan tänkas behöva. Sen ställer man undan dem så man slipper se skräpet.

Sa alla församlade med enad röst, fast jag var lite sen.

Är det så eller bör det vara så (enligt oss)?

Ok: "Tidpunkt för säkerhetskopiering: Time Machine säkerhetskopierar varje kväll vid midnatt om du inte väljer en annan tidpunkt från denna meny." Då spelar det ingen roll om man gör flera ändringar under dagen. Man behöver bara jacka in externa disken innan 24 alltså.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-01-29 23:58

En fråga:

Frontrow ska tydligen bli en del av Mac OSX Leopard. Frågan är dock; kommer alla kunna använda detta UTAN Apple Remote? Jag har tex. inte någon kamera på iMacen...

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Man kan även köpa en iPod-docka som har detta IR-öga för att få funktionaliteten på äldre Mac:ar.

Är detta en funktionalitet du vet kommer med Leopard? Jag har aldrig hört talas om att den dockan ska låsa upp Front Row, eller läst att detta ska gå någonstans.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-01-30 15:45
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Adzam 1.
Front row är ju redan en del av Tiger. Dessutom är det inte kameran som används, det är en IR-sensor som sitter i äpplet på iMac:en eller den röd-svarta pricken på Mac mini, MacBook och MacBook Pro. Man kan även köpa en iPod-docka som har detta IR-öga för att få funktionaliteten på äldre Mac:ar.

Förtydlig:

Jag menar självklart nya FrontRow (appleTV). Dagens frontrow går att styra med piltangenterna, borde vara samma på nya hoppas jag...

Sen så sitter väl IR-porten i iMacens kamera?! Låter riktigt sjukt att den sitter i äpplet... :S

Tycker jag låter vettigt. Vad kostar iLife, 700? Varför inte ha med det i OS X, blir en bra deal för oss konsumenter, samtidigt som Apple ökar andelen som uppgraderar till Leopard och kan därmed minska på bakåtkompatibilitet lite.

Låter också vettigt konkurrensmässigt, då Microsoft bakat in motsvarande iLife i Vista.

Det vore faktiskt fint om iLife följde med. Men jag är så tveksam till Looprumors att det nästan känns mindre troligt nu när de skriver om det.

Har pratat om detta tidigare i denna tråd om ett önskemål och det är att man även kan söka efter exempelvis program genom att skriva in deras kategori - exempelvis ftp - poff - så får man fram alla program som har med ftp att göra. Skriver man internet - poff så händer samma sak. Alla program som har med internet att göra kommer upp.

Då när jag skrev detta var det fler som tyckte att idén var korkad - så många program har man inte att man behöver detta.

Nu drar jag igång denna idé igen efter jag såg detta:

http://94-west.com/Valet/HUD_large.html

Jag tycker fortfarande att detta är en bra funktion. Jag har flera gånger fått hjärnsläpp när jag vill använda antingen Spotlight eller QS, kommer inte på vad programmet heter som jag söker men jag vet vad det gör, för tex ftp.

Ja menar visst kan man gå in i sin program mapp för att leta, men allvarligt...

Man kan också se det som att - jag eller min fru vill spela något roligt spel, du skriver in spel och poff så kommer alla spel snyggt upp.

Ja visst jag kan göra en mapp med alla spel.

jasså, vad tänkter du på? Jag har ingen aning.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-02 17:14

Ny build ute, 9A377a. Verkar sabba mer än vad den fixar. Med det är ju vanligt med Mac OS X builds, kanske alla programbetor.

En sak som jag tycker är otroligt bra är att Apple nu äntligen har fått upp ögonen för att man vill använda mobilen som modem och har därför fixat så man kan skapa modemscripts som man kan skicka med iSync-pluginen. Wohoo!

Added support for Modem Script bundles : A new pane has been added to edit the Modem Script settings of a phone. The export options now allow to export a Modem Script bundle along with an iSync Phone Plugin. (Limitation: exported Modem Script bundles are not yet supported by Leopard)

World of Apple

Maj är väl den sista månaden som kan kallas för vår, eller? Gissar på att Leoparden kommer då, i elfte timmen. Med tanke på hur mycket det har skojats från Apples sida om förseningar med Vista så är de nog angelägna om att hålla tidplanen.

det är ju just det att timemashine är ingen feature man får bara för man kör in leopard. Man måste ju ha en extra disk. Majoriteten kommer nog inte köpa det ändå. De enda jag känner som har lösa backupdiskar är de som har jobbgrejor.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-03-03 19:31
Ursprungligen av Code Red:

det är ju just det att timemashine är ingen feature man får bara för man kör in leopard. Man måste ju ha en extra disk. Majoriteten kommer nog inte köpa det ändå. De enda jag känner som har lösa backupdiskar är de som har jobbgrejor.

Man måste inte ha en extra disk för att köra time machine. Nätverksenheter går precis lika bra. Och som jag skrev ovan. Företag kommer säkerligen se möjligheten och erbjuda backuptjänster över Internet.

Och för aktivering by default, om apple vill så kan de säkert göra så om du köper .mac så aktiveras backup-möjligheten direkt.
I Windows ser det ju ut lika dant. Allafall i 2003. Du måste aktivera det för att det ska gå igång. Även i andra system som Solaris måste du det.

Jag kommer inte exakt ihåg ursprunget till kritiken. Det var nog något om kejsarens nya klder o kosmetiskt skit istället för riktiga innovationer. Nu är det mer bloatware som segar ner datorn. Det nya filsystemet verkar iofs grymt intressant.

Realtidsbackup hela tiden lär ju inte vara drömmen för annars så sega osx.

Bevaka tråden