Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.5 Leopard

Tråden skapades och har fått 660 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-21 20:15
Ursprungligen av Leftrustle:

Förstår inte varför alla jämnt måste vara emot personlig smak? Ok att du, och många andra, inte gillar att ha fönster över hela skärmen. Men för oss som gillar en grå, enhetlig bakgrund utan ikoner och skräp bakom Word-dokumentet så vore en sådan valmöjlighet kanon, t.ex. genom Ctrl-klick på plusknappen. Och ingen kommer att tvinga någon att använda den. Lovar!

Det "skall" gå att alt-klicka på zoom-knappen för att få fönstret att "maximera" sig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-15 12:33

"Zoom/Optimera" knappen är precis det man vill ha. Vem tusan vill att ett Safarifönster ska täcka hela 20" ytan? Maximera blir mindre och mindre intressant ju större skärmarna blir, om man inte jobba med ett program som kan/ska jobbas med i fullscreen vilket är ganska få.

Personligen är jag förvånad att inte MS gick bort från "Program i fönster" i Vista. Nej, just det, de hittade ju på något annat banbrytande och tog bort program-menyer som standard istället

Ursprungligen av Erik.dv:

"Zoom/Optimera" knappen är precis det man vill ha. Vem tusan vill att ett Safarifönster ska täcka hela 20" ytan? Maximera blir mindre och mindre intressant ju större skärmarna blir, om man inte jobba med ett program som kan/ska jobbas med i fullscreen vilket är ganska få.

Instämmer.

Däremot så är detta bra i program som tex Aperture där det faktiskt går från minimera till maximera.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-19 06:13
Ursprungligen av draags:

Däremot så är detta bra i program som tex Aperture där det faktiskt går från minimera till maximera.

Jo, det är ju inte direkt som att utvecklare inte har möjligheten till att lägga till fullskärmsläge "manuellt" om de skulle känna behovet av det.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-07-15 13:57

Håller med Erik. Jag har aldrig förstått viljan av att maximera fönster. En intelligent funktion i fönstret som anpassar det efter innehållet känns betydligt vettigare. Och att inställningarna inte ändras förrän jag verkligen ändrar dem. Som storlek, placering av fönster och placering av innehåll.

Och ska vi fundera kring gränssnitt tycker jag det är mycket märkligt att Apple blandar beteendet att fönster=program med det klassiskt maciga att ett dokument=fönster. När jag trycker på stänga-knappen på ett fönster i tex Garageband så vill jag naturligtvis inte avsluta programmet, utan stänga dokumentet för att öppna/skapa ett nytt.

Konsekvens är viktigt när det gäller gränssnitt anser jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-15 14:45

Håller med där Kalle. Vissa program kan givetvis vara "single window applications" men jag skulle säga de flesta gör sig bättre som multi-window + paletts faktiskt. Väldigt få gör sig bra som singel-window + fullscreen dock.

Viktigt är också att man är konsekvent i hur saker funkar.

Men vi får väl se.. Kanske Apple tar tag i detta iom 10.5 och sätter ett Unified interface över hela mjukvarulinjen. Jag blir shockad varje gång jag sätter mig vid en OSX-maskin utan Iridium idag. Interfacet känns rörigt.

EDIT: Det märkliga är att Apple själva har forskat i 20 års tid om just hur interface "bör vara" och man bryter mot sina egna regler nu. Mycket konstigt.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-19 00:13
Ursprungligen av Erik.dv:

Jag blir shockad varje gång jag sätter mig vid en OSX-maskin utan Iridium idag. Interfacet känns rörigt.

Jag håller med! Personligen tycker jag att Uno ser snyggare ut, men smaken är som baken.

brushed metal/unified-blandningen (eller motsvarande) skulle ju vara en fördel om man därur kunde lura ut (eller snarare direkt veta) om ett fönster är ett 'dokument' eller ett 'program'.
jag tror att tanken var sådan från början, men de har ju inte riktigt funkat som tänkt i så fall...

Har nu under en rätt lång tid kört utan teman likt Uridium och Uno.

Idag installerade jag Uno.

OJ! vilken befrielse - inte så "tungt" som tidigare med brushed metal.

Nej det vore otroligt skönt om Apple tänkte om och gjorde systemet mindre "tungt" och mer enhetligt.

Ursprungligen av draags:

Har nu under en rätt lång tid kört utan teman likt Uridium och Uno.

Idag installerade jag Uno.

OJ! vilken befrielse - inte så "tungt" som tidigare med brushed metal.

Nej det vore otroligt skönt om Apple tänkte om och gjorde systemet mindre "tungt" och mer enhetligt.

Instämmer i att iridium och Uno gör att det känns lättare. Men tyvärr kan dess utvecklare inget om Apple HIG de heller eftersom deras produkter gör det omöjligt att se vilka ytor man kan använda för att dra i fönster och vilka man inte kan göra det med. Något som ledde till sådan frustration hos mig att jag återvände till något där det man ser är samma sak som det som går att göra.

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Instämmer i att iridium och Uno gör att det känns lättare. Men tyvärr kan dess utvecklare inget om Apple HIG de heller eftersom deras produkter gör det omöjligt att se vilka ytor man kan använda för att dra i fönster och vilka man inte kan göra det med. Något som ledde till sådan frustration hos mig att jag återvände till något där det man ser är samma sak som det som går att göra.

Du har en poäng.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-20 16:17

jag kör också med Uno nu förtiden, smutt.

Personligen har jag lite problem med Previews Zoom funktion; jag fattar inte varför den nästan bara justerar i bredd och inte i höjd. Ifall man har en pdf som är så pass lång att den skulle gå in på höjden så vill jag ha ett max höjd fönster istället för som nu att jag får en rullgardin.

Kan nog oxå tycka att man borde kunna ha en möjlighet till att fylla hela skärmen.

Alt-klicka funkar inte för mig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-22 03:23

Skillnaden är väl egentligen att det blir två rörelser istället för en om man vill "maximera" i ett program där utvecklarna inte har använt funktionen alt-klick.

Äkta fullskärmsläge är på sätt och vis möjligt i Mac OS X med hjälp av ett tillägg. Läs mer här:

http://www.99mac.se/mac-os-x/101147-det-gar-att-ha-aekta-fullskaerm-i-mac-os-x.html

Mvh/T

  • Medlem
  • Öland
  • 2006-07-27 12:42
Ursprungligen av Filip:

Kolla in denna fake!
Jag håller fullständigt med, ge killen jobb på Apple!

http://gizmodo.com/gadgets/software/apple-os-x-leopard-faux-screenshot-contest-ends-in-multiple-fanboygasm-190146.php

Gillar dem inte alls. Alldeles för plottriga och röriga, speciellt Finderfönstret.

Ursprungligen av Filip:

Kolla in denna fake!
Jag håller fullständigt med, ge killen jobb på Apple!

http://gizmodo.com/gadgets/software/apple-os-x-leopard-faux-screenshot-contest-ends-in-multiple-fanboygasm-190146.php

Killen har många bra idéer. Det är långt ifrån välputsat och det finns fullt med tvetydigheter och saknar beteende. Skulle det putsas på så kan det alltid bli en ännu bättre Pathfinder för de som gillar den stilen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-27 16:46

inte putsa sönder grejerna, visst har killen en hel del bra ideer

En lite sak jag länge önskat mig är bättre inbyggd hantering av .zip filer.

Att slippa packa upp varje fil i ett arkiv när det bara är 1 man vill åt. Att .zip beter sig som vilken mapp som helst, precis som i Windows. Bara dubbelklicka på den så får man se innehållet och sen drar man ut de filer man vill åt.

lite bättre verktyg för oss som vill pilla lite extra skulle vara fint.
jag har i flera dagar letat efter ett vettigt sätt att få igång en stripad swap-partition, men alla metoder jag kollat på känns lite skakiga som bäst...

överlag är det flera punkter där arvet från mac plusens tid ligger den moderna användaren lite i fatet. exvis borde arbete med flera skärmar kunna förbättras väsentligt och finderns ambivalens mellan enkel-/dubbelklick leder till fullständigt ologiska konstigheter.
själv tycker jag att det är betydligt knepigare att veta om jag måste enkel- eller dubbelklicka på ikoner än att hålla isär vänster-/högerklick. ('system preferences'-fönstret är ju en fullständig nakenchock för nybörjaren som precis har lärt sig att dubbelklicka.)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-08-06 18:13

Jag vill ha snabbare Finder !
Finder är egentligen ett program !
Ett program som är anpassad för 64 bit processor ger ju snabbare Finder...
Hoppas det finns hos Leopard.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-07 13:40
Ursprungligen av REP:

Jag vill ha snabbare Finder !
Finder är egentligen ett program !
Ett program som är anpassad för 64 bit processor ger ju snabbare Finder...
Hoppas det finns hos Leopard.

Nej, att anpassa Finder för 64-bits-processorer gör den inte mycket snabbare. Finder har inte direkt någon fördel av en större minnesrymd, vilket ju är vad 64-bits-processorer ger.

Nu har jag äntligen lyckats titta genom Keynoten.
Det intreesanta är vad som är så hemligt så att de inte visar det.
Time Machine vill jag ha nu nu nu. Men jag hoppas man kan slå av det grafiska lull-lullet.
De har skapat ett backup program som det är enkelt och snabbt att återhämta data ifrån det är värt hur mycket som helst.

I övrigt var det inte så mycket som tokimponerade. Mail.app är intresant känns som om de inte berättade allt ang det. För på ett företag hur ska man kunna arbeta med gemensamma to-dos och liknande.

Jag tror de håller på några riktigt Killer-grejjer tills release.
Intressant ska det bli i alla fall.

Känns fånigt att det ska vara hemligt mm. Bara en typisk anti-MS-gerj för applefansen.
Dels för att Vista redan är spikad till 95% och dels för att MS antagligen får en utvecklingsversion av Leopard lika snabbt som alla andra.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-09 15:21
Ursprungligen av Code Red:

Känns fånigt att det ska vara hemligt mm. Bara en typisk anti-MS-gerj för applefansen.
Dels för att Vista redan är spikad till 95% och dels för att MS antagligen får en utvecklingsversion av Leopard lika snabbt som alla andra.

Det spelar väl ingen roll i sammanhanget om MS har tillgång till en utvecklarversion av Leopard. MS är ändå redan frånåkta med ljusår.
Det var roligt att höra hur MS förödmjukades under keynoten. Gissar att dom är ganska skitnödiga på MS nu.

Ursprungligen av Konrad:

Det spelar väl ingen roll i sammanhanget om MS har tillgång till en utvecklarversion av Leopard. MS är ändå redan frånåkta med ljusår.
Det var roligt att höra hur MS förödmjukades under keynoten. Gissar att dom är ganska skitnödiga på MS nu.

roligt, jag tänkte precis tvärt om...
fasen vad de måste känna sig skakis hos apple när de behöver krysta fram så utomordentligt fånig pr.

Senast redigerat 2006-08-09 16:16

Ännu en tråd om Leopard - finns det ingen chans att man kan hålla diskussionen i en tråd, 99 mac kanske borde jobba med semantik i databasen - precis en sådan som Apple jobbar på till sin nya finder som då kommer bli ljusår bättre än Vista. (om det fungerar)

Man kan tänka sig att Apple tänker så här. "-varför vänta på Vista när OSX har allt detta redan och framförallt fungerar. Sen kommer Leopard och då är vi ljusår ifrån Vista. Varför inte köpa en macburk när du ändå måste byta när Vista kommer. Oavsett vad kan du köra båda systemen."

Apple kanske inte har så många nyheter och vill därför berätta hur lång tid det tog att konvertera från ppc till intel och vill därför också förödmjuka MS för att de enbart kopierar.

Eller så är de helt enkelt rädda - det finns mycket kapital hos MS - i detta fall borde de vara mer rädda för den kommande Zune.

Vad man kan tycka är att Apple borde visat en sak som var wow på detta keynote - då hade deras förödmjukelse av MS känts mera ok. Fast då hade det kanske känts som att sparka på en som ligger.

hade de visat tillräckligt wowiga saker hade de inte behövt referera till vista öht.

Bevaka tråden