Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.5 Leopard

Tråden skapades och har fått 660 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-27 20:37

Sen att bläddra igenom, som jag har nu, 690 album från 1030 artister... jag tror en lista är ett ganska bra medel där. Men en blädra album grafisk vore nice. Det skulle dock kräva att man hade album-art till alla album, vilket jag inte orkat fixa.

En annan funktion som vore snutt är om Finder:n kunde suga ner album-arten och lägga på mappen. Kanske rent av identifiera ett abum som ett album och göra mappen lik ett CD-case

Nä, prio för Leopard är det inte, då det antagligen faller på iLife-utvecklarna snarare än OS-utvecklarna.

En sak som de dock måste fixa är Spotlight-integrering med iTunes. Nu när man söker på en artist får man upp filerna i Findern, totalt värdelöst. Vill inte he filerna, vill få upp artisten i iTunes-fönstret från sökningen! Ju!

Nej prio ett för Apple är inte skivomslag, jag kan nog räkna bort rätt många saker i denna tråd som är mindre viktigt än att fixa en Finder som är värdig att finnas med i ett modernt OS som OSX säger sig vara.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-27 22:51

Jo, fast där måste hela Spotlight GUI:t system-wide göras om. DET är det helt klart hög prio på. Idag är det en halvdan sökfunktion som är extremt rörig.

Ursprungligen av Erik.dv:

Jo, fast där måste hela Spotlight GUI:t system-wide göras om. DET är det helt klart hög prio på. Idag är det en halvdan sökfunktion som är extremt rörig.

Har precis suttit och skrivit en lång rapport o letat info i tidigare rapporter och uppsatser. Det hade varit guld om jag kan hamna rätt direkt i en pdf när söker med spotlight. Att bara få fram filen känns som 1900-talet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-29 00:36
Ursprungligen av Code Red:

Har precis suttit och skrivit en lång rapport o letat info i tidigare rapporter och uppsatser. Det hade varit guld om jag kan hamna rätt direkt i en pdf när söker med spotlight. Att bara få fram filen känns som 1900-talet.

Menar du istället för att lista alla filer som innehåller det du söker på, så skall den öppna alla filer automagiskt? Om inte; när jag dubbelklickar på en "funnen" PDF-fil så öppnas filen i Förhandsvisning, och har mitt sökord "använt" i dokumentet så att alla företeelser är listade.

En del förbättringar skulle kunna se ut så här:

Finder:
Flikar (färgade)
Gruppvy
Nya filer kan "se nya ut" genom att skina tex och gamla filer kan "se gamla ut" genom att gulna tex
ZFS (?)
Sopkorg i sidofältet
Backupfunktionalitet/Systemåterställning
Visa eller göm dolda filer med ett enda klick

Aqua:
Ett enkelt och säkert sätt att ändra GUI-teman, ikoner, systemljud och grafiska effekter
Resolution Independent GUI
Ett 3D interface som inte suger
Snabbknapp för fullskärmsläge
Ett enhetligt GUI som inte distraherar en. Mac OS 8 och tidigare verkade ganska bra i det avseendet
En anpassningsbar Äpple-meny
En ny Application Switcher Menu
Virtuella skrivbord á la VirtueDesktops
Mer flikar i de flesta program

Dock:
Det enda jag vill ha är möjligheten att låsa fast ikoner

Program/Spel:
Ett ritprogram skall finnas i ett OS!
Dictionary med fler språk
Kraftigt förbättrade versioner av QT Player, iTunes och Safari
Program eller widget med periodiska systemet
Fler smakfulla spel som Tetris, Breakout och Mah-jong
Eventuell ihopslagning av iCal, Mail och Adressbok

Mvh/T

Senast redigerat 2006-06-27 13:36
Ursprungligen av Netzach:

Menar du istället för att lista alla filer som innehåller det du söker på, så skall den öppna alla filer automagiskt? Om inte; när jag dubbelklickar på en "funnen" PDF-fil så öppnas filen i Förhandsvisning, och har mitt sökord "använt" i dokumentet så att alla företeelser är listade.

Jag tror han menar att visa och öppna ska vara samma sak.

Helt klart.

Fast jag ser det som en självklarhet att de måste göra något åt både Findern och Spotlight.

De andra önskningarna är mer plus långt ut i kanten.

Intressant tanke och ja det vore bra - men om Word skulle öppnas varje gång skulle jag bli galen.

När jag utvärderade Mandrake (linux) för ett tag sen så blev jag imponerad av att jag kunde ställa in i programinstalleraren att hämta program från linuxservrar istället för från skivorna. Så ville jag installera firefox så skrev jag programmets namn o så fick jag valet att installera detta. Det fungerade även med program o drivrutiner som inte var bundlade med Mandrake. Easy urpmi heter funktionen.

Ursprungligen av Code Red:

När jag utvärderade Mandrake (linux) för ett tag sen så blev jag imponerad av att jag kunde ställa in i programinstalleraren att hämta program från linuxservrar istället för från skivorna. Så ville jag installera firefox så skrev jag programmets namn o så fick jag valet att installera detta. Det fungerade även med program o drivrutiner som inte var bundlade med Mandrake. Easy urpmi heter funktionen.

pakethanteraren är både en förutsättning för att använda linux (eller liknande opensource-baserade os) som desktop-os och samtidigt dess största fördel imo.
att os-makarna kan distribuera programvaran i princip helt fritt gör det möjligt med dylika funktioner.

fink odyl i alla ära, men eftersom de flesta mac-apps (som 'vanligt folk' använder alltså) inte är fria blir det svårare med en liknande funktion för mac os.
man skulle kunna tänka sig att tredjepartsutvecklare kunde 'registrera' sina apps hos apple på så sätt att uppdateringar för alla program sköts genom apples egna programuppdaterare. (om man själv vill naturligtvis.)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-29 11:21

Jag hoppas verkligen att Apple implementerar lite mer PDF funktionalitet i Preview till Leoparden. Just nu är jag fast i det otroligt tunga Acrobat bara på grund av att jag vill kunna använda överstrykningspenna funktionen.

Ifall någon har något plugin eller annat till Preview som ger denna funktionen så vore jag evigt tacksam för hjälpen.

  • Medlem
  • Simrishamn
  • 2006-07-03 23:49

Jag vill ha ny Finder med det som de flesta tar upp - bättre multithreading, stabilare att vara ansluten till servrar, osv. Och så vill jag att den ska vara skriven med Cocoa!

Jag skulle också uppskatta en ny Interface Builder, eftersom den nuvarande luktar på tok för mycket OpenStep. Lite smidigare Xcode skulle också vara skönt. Fast Dev-verktygen är iofs fristående från OS:et.

Vet inte om dessa postats, men vad tror ni, fake eller ej?

http://trinityrubicon.blogspot.com/2006/06/mac-os-x-105-leopard-screenshots.html

Ursprungligen av Johan S:

Vet inte om dessa postats, men vad tror ni, fake eller ej?

http://trinityrubicon.blogspot.com/2006/06/mac-os-x-105-leopard-screenshots.html

Bekräftad fejk:

http://trinityrubicon.blogspot.com/2006/06/jig-is-up.html

Mvh/T

de var ju lite synd

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-06 16:40

Att IE skulle komma tillbaka till mac känns ju inte som en jättestor risk... hoppas jag

De torde väl isåfall vart ett försök att påvisa virtualiseringen som varit omtalad i 10.5..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-09 08:22
Ursprungligen av Johan S:

De torde väl isåfall vart ett försök att påvisa virtualiseringen som varit omtalad i 10.5..

Läste någonstans att det inte kommer någon sådan teknik från Apple. De kommer att finputsa på Boot Camp i och med Mac OS X 10.5 och låta Parallels sköta resten.

Jag önskar att Apple byggde in IP PBX (Asterisk eller liknande) med användarvänligt gränssnitt i Mac OS X 10.5 Server (Leopard Server). Apple kanske skall vidareutveckla iChat med VoIP stöd och då passar IP PBX in i server lösningen. Med rätt PCI kort (tillbehör) kan samtalen även gå ut i PSTN nätet. Vad tror ni?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-09 08:20

Jag igen om Dock...
Jag skulle vilja ha en Dock där man kan snabbvälja hur den ska se ut. Ha olika konfigs beroende på vilket program man är i. Tex, "Photoshop", auto hide, bara 5 symboler i Dock och den ska vara "pinnad" vänster botten. Olika saker kräver olika Dock-inställningar tycker jag.
Apple, tid att uppdatera Dock.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-13 17:34

är nybliven macägare. vad brukar det kosta att uppdatera till nya operativsystem? som nu t.ex från tiger till leopard..

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-07-13 19:14

Brukar kosta ca 1 200:- ordinarie pris. Studenter och lärare betalar ca 800:-.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-14 09:08

brukar det vara värt det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-14 16:59
Ursprungligen av bj8:

brukar det vara värt det?

Som vanlig konsument, kanske.
Som pro, ja.

det beror ju lite på hur man ser det...

de mesta som utgör det jag tycker gör det värt att uppgradera till 10.4 är sådant som fungerade dåligt tidigare, dvs nu fungerar det som man tycker de borde göra.
i detta avseende är ju en styv tusing för buggfixar/speedups lite oförskämt.
å andra sidan är det helt klart prisvärt om man ser till hur bra 10.4 faktiskt är och det i så fall egentligen var tidigare versioner som var icke-prisvärda...

nu hoppas jag ju att 10.4->10.5 blir mer spännande än 10.3->10.4 givetvis, men ändå..

vore också kul om de kunde lägga in en maximera knapp efter typ 7 år... och inte den där muppiga maximera till innehåll knappen som aldrig används och som suger fett.

Ursprungligen av NightFlash:

vore också kul om de kunde lägga in en maximera knapp efter typ 7 år... och inte den där muppiga maximera till innehåll knappen som aldrig används och som suger fett.

Att fönstret anpassar sig till innehållet i stället för över hela skärmen är ju utmärkt tycker jag. Som nån skrev här, när skärmarna är så pass stora som dom är numera, har 20" widescreen, är det ju helt onödigt att slösa utrymmet på ett enda fönster.

Ursprungligen av bruksarn:

Att fönstret anpassar sig till innehållet i stället för över hela skärmen är ju utmärkt tycker jag. Som nån skrev här, när skärmarna är så pass stora som dom är numera, har 20" widescreen, är det ju helt onödigt att slösa utrymmet på ett enda fönster.

Förstår inte varför alla jämnt måste vara emot personlig smak? Ok att du, och många andra, inte gillar att ha fönster över hela skärmen. Men för oss som gillar en grå, enhetlig bakgrund utan ikoner och skräp bakom Word-dokumentet så vore en sådan valmöjlighet kanon, t.ex. genom Ctrl-klick på plusknappen. Och ingen kommer att tvinga någon att använda den. Lovar!

Bevaka tråden