Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.5 Leopard

Tråden skapades och har fått 660 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-24 10:23

Jag tror att iCal kommer att få sig en rejäl genomgång.

Nya bilder: http://www.thinksecret.com/news/0610leopardshots2.html.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-24 20:06

Nu skriver Appleinsider om att Apple har bekräftat resolution independence i Mac OS X 10.5
Länk till Appleinsiders nyhet
Länk till artikeln i Appleinsiders nyhet

Tillägg: Ingen överraskning iofs men nu är det svart på vitt. Apples sida är intressant läsning även för oss som inte är utvecklare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-24 22:38

Jag igen, OpenGL ska tydligen få sig en rejäl hastighetsökning i och med Mac OS X 10.5 Allt finns att läsa på http://developer.apple.com/leopard/overview/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-15 00:18

Flera bilder, nu från 9A303. Nytt är bla ett File Recovery-program. Man undrar vilka stora features som är hemliga om den så pass stor feature slinker ut bara sådär...

http://www.aeroxp.org/board/index.php?showtopic=6763

Man kan inte säga annat än att man är -nyfiken på vad som komma ska.

det är väl bara att hosta upp vad det kostar att få hem ett alldeles eget dev-kit?

File Recovery lät som en riktigt riktigt bra funktion.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-22 08:00
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-10 09:51

Nu är tydligen Mac OS X 10.5 9A326 släppt internt på Apple. Problem med .Mac, utskrifter, och Quicktime är fixade. Ny funktioner är bla snabbare start, Boot Camp 1.2, Safari 3, Spotlight som söker på andra datorer på nätverket och Textredigerare som öppnar Word 2007 dokument.
iSync har blivit ersatt med Sync Manager, undrar vad detta medför?

http://www.macshrine.com/2006/12/09/exclusive-leopard-9a326-seeded

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-17 00:37

Nu har någon fransman tydligen hittat bevis på att Mac OS X 10.5 stödjer ZFS. Trevligt!

Ursprungligen av acke:

Nu har någon fransman tydligen hittat bevis på att Mac OS X 10.5 stödjer ZFS. Trevligt!

Härligt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-18 18:51

Här kommer lite dirt om Apple DVD Player 5.0

http://www.appleinsider.com/article.php?id=2417

a pitch-black motif with satin platinum highlights

Likt det i iPhone kanske?

Hej! Kanske en dum fråga nu, men när släpps leopard med nya maskiner?
Tänkte beställa en macbook pro och då vill jag gärna få med leopard.

maila apple o fråga.
April kanske om det släpps i mars som jag hört några tipsa om här.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-24 19:27

Nya bilder, den här gången på 9a343. Inget speciellt att hetsa upp sig för. They better have några riktiga stora secret features att visa upp.

http://flickr.com/photos/tobias-digital/sets/72157594495430436/

Det måste komma något som är wow annars är rätt många väldigt besvikna.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-01-24 23:45
Ursprungligen av draags:

Det måste komma något som är wow annars är rätt många väldigt besvikna.

Precis! WOW funkar ju redan i Tiger

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-24 20:41

Tänk vilken otrolig press Apple har på sig att leverera i och med Mac OS X 10.5. Större än någonsin måste jag nog säga. Men släpper de Mac OS X 10.5 i April har de haft två år på sig att jobba på det. Med tanke på det och Vista så har jag svårt att trå att det inte kommer att vara ett otroligt släpp.

Ursprungligen av acke:

Tänk vilken otrolig press Apple har på sig att leverera i och med Mac OS X 10.5. Större än någonsin måste jag nog säga. Men släpper de Mac OS X 10.5 i April har de haft två år på sig att jobba på det. Med tanke på det och Vista så har jag svårt att trå att det inte kommer att vara ett otroligt släpp.

Det är just det som jag anser är den största skillnaden mellan Apple-användare och Windows-användare. Har man en mac så väntar man sig alltid mer av nästa operativsystem. Man tackar inte bara och tar emot, oavsett hur resultatet blev. Nu när Vista kommer verkar det mest vara "jahaa... det funkar så.. det kanske är bra." Folk bryr sig mer om sina grafikkort.

Vad jag svamlar...

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-01-24 23:48
Ursprungligen av Redglittercoffin:

Det är just det som jag anser är den största skillnaden mellan Apple-användare och Windows-användare. Har man en mac så väntar man sig alltid mer av nästa operativsystem. Man tackar inte bara och tar emot, oavsett hur resultatet blev. Nu när Vista kommer verkar det mest vara "jahaa... det funkar så.. det kanske är bra." Folk bryr sig mer om sina grafikkort.

Vad jag svamlar...

Mmmm... Men det är sant svammel
Windows är ju så junkig kod att allt fixas med bättre hårdvara

Ursprungligen av acke:

Tänk vilken otrolig press Apple har på sig att leverera i och med Mac OS X 10.5. Större än någonsin måste jag nog säga. Men släpper de Mac OS X 10.5 i April har de haft två år på sig att jobba på det. Med tanke på det och Vista så har jag svårt att trå att det inte kommer att vara ett otroligt släpp.

De framstår som lite fåniga om de kontrar med flashiga mail-templates o säger att de ska sopa banan med vista. Så ja, något mer lär de dra fram ur hatten men vad? Vista är ju redan släppt så MS kan ju inte kopiera något o lägga in nu så det argumentet håller ju inte.
Personligen tycker jag det är synd att operativsystem bloatas mer o mer av sånt som tidigare var frivillig mjukvara. Man verkar ha gått in i väggen när det gäller sättet att arbeta o fyller det med extra features för att förnya sig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-25 00:42
Ursprungligen av Code Red:

De framstår som lite fåniga om de kontrar med flashiga mail-templates o säger att de ska sopa banan med vista. Så ja, något mer lär de dra fram ur hatten men vad? Vista är ju redan släppt så MS kan ju inte kopiera något o lägga in nu så det argumentet håller ju inte.
Personligen tycker jag det är synd att operativsystem bloatas mer o mer av sånt som tidigare var frivillig mjukvara. Man verkar ha gått in i väggen när det gäller sättet att arbeta o fyller det med extra features för att förnya sig.

Problemet handlar ju delvis om att man, för att kunna marknadsföra ett OS, måste trycka på saker som går att visa i bild. Det är ju ej längre endast tekniskt kunniga/intresserade som man försöker sälja till. De nya API:er som kommer, och som verkligen kommer att resultera i ny, bättre och mer snabbutvecklad programvara från tredjepartsutvecklare, går ju inte att visa upp för ickeutvecklare. Apple har sas fångat sig självt i sin oerhört framgångsrika marknadsföring. Frågan blir inte huruvida en feature är kanon för användaren, utan om den är kanon i marknadsföringen. Time Machine är ju ett utmärkt exempel på att en kanonteknik endast får vara med i en Keynote om den är tillräckligt visuell. Detta vid WWDC som ju riktar sig mot utvecklare, men som följes av vanliga entusiaster!

Vänligen, Ylan

Precis, time machine är i praktiken oanvändbar för de flesta om det krävs 2 diskar.
Problemet är att man fastnat i skrivbordsmetaforen (inte bara Apple) o mitt sett att arbeta har eg inte ändrats så mycket sen windows 95 (från dos-miljö). Effektiviteten har blivit högre men inte alls i samma takt som hårdvaruutvecklingen. Det kan liksom inte nya glossyknappar, mailtemplates eller genomskinliga aerofönster ändra på. Dock så är spotlight en liten revolution för mig om det bara pallade mer filertyper o smartare (individuella) visningssätt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-25 01:43
Ursprungligen av Code Red:

Precis, time machine är i praktiken oanvändbar för de flesta om det krävs 2 diskar.
Problemet är att man fastnat i skrivbordsmetaforen (inte bara Apple) o mitt sett att arbeta har eg inte ändrats så mycket sen windows 95 (från dos-miljö). Effektiviteten har blivit högre men inte alls i samma takt som hårdvaruutvecklingen. Det kan liksom inte nya glossyknappar, mailtemplates eller genomskinliga aerofönster ändra på. Dock så är spotlight en liten revolution för mig om det bara pallade mer filertyper o smartare (individuella) visningssätt.

Angående Time Machine ser jag det som att jag äntligen kommer att få tummen ur, och köpa en backuphårddisk. Vet inte hur mycket jag lagt i tid och pengar på att bränna CD:er och DVD:er. Hur gör man annars backup, om ej på en annan skiva? (Optisk eller magnetisk)

Spotlight är ett utmärkt exempel på en teknik som är stencool. Det är bara det att GUI:et i Tiger inte utnyttjar allt. Har för mig att det finns en template i XCode 3 (i Leopard) för att enkelt göra en Spotlightplugin för sina filtyper. Det har väl inte varit tillräckligt enkelt än, och därför hittar inte Spotlight alla filtyper än. Dessutom är det ganska trivialt för tredjepartsutvecklare att ta in Spotlightfunktionalitet i sin programvara, genom ett, som jag har förstått det, utmärkt API.

Leopard är stencool! Det verkar som att en hel del småutvecklare struntar i bakåtkompatibiliteten och låter nästa version bli leopard-only (TextMate, Delicious Library), Ett beslut som utvecklaren ej fattar lättvindigt. Det måste finnas tunga argument för att låta bli att sälja till dem som sitter kvar med Tiger. Argumenten kan, som jag er det sönderfalla i två huvuddelar:

1) API:erna som kommer i Leopard är så coola att utvecklarna inte gärna kan strunta i att använda sig av dem!

2) Leopard är så cool i sig att nästan alla potentiella kunder kommer att köra Leopard.

Wil Shipley på Delicious sitter inne med information som inte jag har, och det finns dessutom en del features som inte han känner till än.

Sedan håller jag med dig om att trycket på att förändra GUI:ts look varje år, inte blott och bart är av godo. En liknelse ligger i att det kan ta en halv arbetsdag att skapa en inbjudan till fredagsölen på en vanlig arbetsplats, då det inte duger att skriva ner en inbjudan på en lapp och kopiera upp. (OK, något överdrivet, men dock ett exempel på att utvecklingen inte alltid leder till produktivitetshöjning)

Vänligen, Ylan

Time machine verkar väldigt bra. Blir det slutet för Super duper? Jag har provat gratisversionen ett tag och hade tänkt att köpa det, men möjligheten att säkerhetskopiera över ett nätverk verkar inte så smidiga. Nu ska jag avvakta leopard.

En helt annan sak. Om man har två datorer, en arbetsplats hemma och en på kontoret i huset bredvid, måste man då köpa ett ex av leopard till varje?
Någon som provat att installera Tiger på två datorer. Kan man då använda programuppdatering två gånger, eller får man ett "Aja baja!" om att man redan uppdaterat den ena datorn?

Ursprungligen av Code Red:

Precis, time machine är i praktiken oanvändbar för de flesta om det krävs 2 diskar.

Om det inte skulle krävas 2 diskar vore detta som att lura folk in i en falsk trygghet. En backup lösning på en disk är minst sagt rätt korkat, eller hur?

För min del kommer jag att köpa en extra disk så fort Leoparden kommer till byn.

Jag är rätt övertygad om att Apple och Steve Jobs kommer att dra undan täcket och blotta en Leopard av vackraste slag samt med en enastående styrka.

Varför? Steve Jobs är för smart för att inte utnyttja detta tillfälle.

  • Medlem
  • 2007-02-15 12:54
Ursprungligen av draags:

Jag är rätt övertygad om att Steve kommer att dra undan täcket och blotta en Leopard av vackraste slag samt med en enastående styrka.

Det där var ganska snuskigt. O:-)

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-03-02 21:54
Ursprungligen av Code Red:

Precis, time machine är i praktiken oanvändbar för de flesta om det krävs 2 diskar.

Och...hur skulle en backup utan minst 2 diskar se ut? (jisses)

Ursprungligen av mjg:

Och...hur skulle en backup utan minst 2 diskar se ut? (jisses)

Volume Shadow Copy är ett exempel från Windows Server 2003 och Vista.

http://en.wikipedia.org/wiki/Volume_Shadow_Copy

Bevaka tråden