Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Snart kommer min iPhone

Tråden skapades och har fått 526 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-09-29 22:17

Nu har jag faktiskt hittat en liten brist. Håller på att lägga in egna städer i "Weather" men Norrland verkar inte riktigt finnas. Jag har fått in Sundsvall (där jag bor) och Umeå men sen är det svårare.

Har sökt på Vilhelmina, Kittelfjäll, Tärnaby, Klimpfjäll, Dikanäs m fl orter i södra Lappland men inte hittat något. Måste nog vara en annan tjänst än vad Dashboard använder sig av för där finns minsann Kittelfjäll med. Och fint väder brukar visas också!

Ursprungligen av Eva:

Måste nog vara en annan tjänst än vad Dashboard använder sig av för där finns minsann Kittelfjäll med. Och fint väder brukar visas också!

Ja, jag kan bekräfta det du skriver. Får in in Kittelfjäll (om jag söker på Kittelfjall) i Dashboard men inte på iPhone. Underbart ställe förövrigt, Kittelfjäll alltså

Ursprungligen av Adrian B:

Ja, jag kan bekräfta det du skriver. Får in in Kittelfjäll (om jag söker på Kittelfjall) i Dashboard men inte på iPhone.

iPhonen använder sig väl av Yahoo! om jag inte minns fel (samma som Stocks), och det gör inte den i Dashboard.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-09-29 22:40

Gavle finns, så lite täckning över Norrland har de ju............

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-30 00:30

Ok, nu är det så att jag inte har en Iphone, men en bekant kommer snart att skicka från usa. Jag har dock en liten undring, hur är ljudkvalitén på mp3-delen? Är den bättre än förra ipoden, lika eller sämre?

  • Medlem
  • Habo
  • 2007-09-30 00:40

Fick just en hemsk tanke.
Har köpt iPhone från USA och TÄNK om dessa levereras med 1.1.1 firmware... då är jag helt körd

Laddat batteri?

Hur vet man att iphones batteri ar laddat? Anvader en ipod mini reseladdare. Jag har en gron batterisymbol. Visas en "fulladdat" symbol?

Ursprungligen av skellefteroger:

Hur vet man att iphones batteri ar laddat? Anvader en ipod mini reseladdare. Jag har en gron batterisymbol. Visas en "fulladdat" symbol?

Ja, batterisymbolen högst uppe till höger i displayen visar hur laddat batteriet är.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-09-30 20:05
Ursprungligen av Adrian B:

Ja, batterisymbolen högst uppe till höger i displayen visar hur laddat batteriet är.

Jag kan ej trycka på den symbolen i hörnet, så jag undrar.. kan man få reda på lite mer specifikt hur mycket det är kvar på batteriet? Under Settings/About finns inget sådant vad jag kan se.

Ursprungligen av joakimd:

Jag kan ej trycka på den symbolen i hörnet, så jag undrar.. kan man få reda på lite mer specifikt hur mycket det är kvar på batteriet? Under Settings/About finns inget sådant vad jag kan se.

Ah, näe mer specifikt än så tror jag inte man kan se.

Ursprungligen av wunderbaren:

iPhonen använder sig väl av Yahoo! om jag inte minns fel (samma som Stocks), och det gör inte den i Dashboard.

Ah, det förklarar saken.

Ursprungligen av soft:

Fick just en hemsk tanke.
Har köpt iPhone från USA och TÄNK om dessa levereras med 1.1.1 firmware... då är jag helt körd

För tillfället: Ja. Det finns inget sätt att nedgradera (ännu) och inget sätt att aktivera eller låsa upp (ännu). Tids nog kommer de nog att knäcka det, men jag är rädd att det kommer att ta sin tid. Första knäckningen baserade sig på buggar som gjorde att de kunde få ut viktig information ut telefonen, dessa buggar har Apple rimligtvis täppt till nu.

En sak som jag faktiskt inte har helt klart för mig är: Om man inte aktiverar telefonen, går den ändå att använda som surfverktyg och iPod, eller vägrar den göra någonting alls innan aktivering?

Edit: Ok, det verkar finns sätt att nedgradera mjukvaran från 1.1.1 till 1.0.2, men det ger inte tillbaka möjligheten att låsa upp för den fasta mjukvaran (firmware) är fortfarande nyare. Men det kan ge tillbaka möjligheten att använda iPhone som en iPod touch ungefär. Det ger tillbaka möjligheten att använda jailbreak och lägga in nya program, enligt den här sidan.

Edit 2: Längst ner på den sistnämnda sidan påstår någon att det också går att låsa upp igen... undrar om det verkligen är sant?

Senast redigerat 2007-09-30 14:34
Ursprungligen av Adrian B:

En sak som jag faktiskt inte har helt klart för mig är: Om man inte aktiverar telefonen, går den ändå att använda som surfverktyg och iPod, eller vägrar den göra någonting alls innan aktivering?

Undrar detta också då jag tänkte använda den mer som en handdator än en telefon...

Det enda som man kan göra innan man har aktiverat den är att ringa nödnummer. Ingenting annat.

får min iphone imorgon, förhoppningsvis... har en liten fråga. när man ska restora och låsa upp den, ska man ha att simkortet i eller inget sim alls... hittar ingen info i guiden på modmyiphone.com

Ursprungligen av lilleskutt:

får min iphone imorgon, förhoppningsvis... har en liten fråga. när man ska restora och låsa upp den, ska man ha att simkortet i eller inget sim alls... hittar ingen info i guiden på modmyiphone.com

I guiden står det när man ska ta ut det.

Man ska inte ha något SIM-kort i.

tack för snabba svar... var nog lite trött igår när jag läste guiden...:cool:

Wi-Fi problem..

Fick hem min iphone igår, och har låst upp den idag, fungerade klockrent.. Men jag har ett problem, kan ej använda Wi-fi på den. Hittar mitt nätverk hemma men får ej upp någon symbol längst upp när jag är ansluten, går ej att surfa i safari,kan det ha att göra med att jag inte har något simkort i den (än)?
Glad för tips och trix...

Hm, beställt två iPhones via en polare i USA. Har (extremt noga) följt Order status och Fedex Track för att se var gobitarna befunnit sig.

De har hela tiden varit på samma plats vid samma tidpunkt. I eftermiddags ser det dock ut som på bilderna nedan. Vad kan ha hänt med den ena? Stulen, borta, bara försenad eller något annat? Låter konstigt att de har skickat två paket, fast iofs fick jag två trackingnummer.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2007-10-02 11:47
Ursprungligen av johan_fbg:

Hm, beställt två iPhones via en polare i USA. Har (extremt noga) följt Order status och Fedex Track för att se var gobitarna befunnit sig.

De har hela tiden varit på samma plats vid samma tidpunkt. I eftermiddags ser det dock ut som på bilderna nedan. Vad kan ha hänt med den ena? Stulen, borta, bara försenad eller något annat? Låter konstigt att de har skickat två paket, fast iofs fick jag två trackingnummer.

Skulle den skickas från Shenzhen då? Skulle den inte det så har du nog bara fått fel tracking nummer. Förövrigt är Bothell en mycket fin liten by, där har jag bott en stund.

var och köpte en nu, men kan verkligen inte få den aktiverad via phoneactivationserver är jag tvungen att göra det vi en gophone plan då?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-02 10:23

Hur kan man göra för att maila från telefonen när man är ute på stan och kör på ngn annans nät?
Kan man lägga in fler smtp-servrar som i Mail på datorn? Ngn som vet?

Pentry

Ursprungligen av Pentry:

Hur kan man göra för att maila från telefonen när man är ute på stan och kör på ngn annans nät?
Kan man lägga in fler smtp-servrar som i Mail på datorn? Ngn som vet?

Jag tror du bara kan ha en SMTP-server. Många SMTP-servrar går bra att nå från varsomhelst nuförtiden, bara man använder autentisering.

Sen ska man förstås också slå på SSL om mejlservern tillåter det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-02 13:07
Ursprungligen av Adrian B:

Jag tror du bara kan ha en SMTP-server. Många SMTP-servrar går bra att nå från varsomhelst nuförtiden, bara man använder autentisering.

Sen ska man förstås också slå på SSL om mejlservern tillåter det.

Du menar att jag manuellt ska skriva in smtp
servrar efter behov. Men hur vet jag vilket servernamn
jag ska välja om jag inte vet vilket wifi-nät jag är i ?

Ursprungligen av Pentry:

Du menar att jag manuellt ska skriva in smtp
servrar efter behov. Men hur vet jag vilket servernamn
jag ska välja om jag inte vet vilket wifi-nät jag är i ?

Nej nej, inte alls. Du ska bara använda en och samma hela tiden. Det kräver förstås att du har tillgång till en SMTP-server som tillåter anslutning varifrån som helst, men det gör alla vettiga eposttjänster i dagsläget (t.ex. om du använder Gmail eller om du har ett eget domännamn hos ett webbhotell), bara man autentiserar SMTP-servern.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-02 14:43
Ursprungligen av Adrian B:

Nej nej, inte alls. Du ska bara använda en och samma hela tiden. Det kräver förstås att du har tillgång till en SMTP-server som tillåter anslutning varifrån som helst, men det gör alla vettiga eposttjänster i dagsläget (t.ex. om du använder Gmail eller om du har ett eget domännamn hos ett webbhotell), bara man autentiserar SMTP-servern.

Jag har comhem som internetlev. med mail1.comhem.se som smtp, och Telia som står för eposten, som inkommande.
Är inte riktigt med på hur du menar. Comhem ska då ha en smtp-server med ett annat
namn än det jag använder? Eller funkar inte det?

Sen kan man då undra hur Apple har tänkt att detta ska fungera smidigt? Meningen med telefonenär ju att man ska kunna vara extremt mobil, eller?

P

Senast redigerat 2007-10-02 14:59
Ursprungligen av Pentry:

Jag har comhem som internetlev. med mail1.comhem.se som smtp, och Telia som står för eposten, som inkommande.
Är inte riktigt med på hur du menar. Comhem ska då ha en smtp-server med ett annat namn än det jag använder? Eller funkar inte det?

Vad jag försöker få fram är att den som tillhandahåller din epost (i detta fall Telia) också bör ha en SMTP-server som man får ansluta till var man än är. Oavsett om du sitter hemma med Comhem eller om du är på Bahamas och ansluter till ett trådlöst nät där.

Exempel: Om man använder Gmail så kan man kolla sin post på pop.gmail.com och skicka sin post på smtp.gmail.com oavsett varifrån man ansluter sig.

Med andra ord: en inställning som fungerar i hela världen. (För att minska spammandet krävs oftast autentisering, dvs ange namn och lösenord även för att skicka, men det är en inställning som man kan göra i Mail i iPhone och det fungerar utmärkt.)

Har man sin epost hos ett webbhotell brukar det också fungera utmärkt att ansluta varifrån som helst.

Jag vet inte hur Telia fungerar, men grundregeln brukar vara att Telia suger, så det är möjligt att dom inte tillhandahåller en SMTP-server autentisering som man kan ansluta sig till varifrån som helst. Det är något du får kolla med Telia i så fall.

Ursprungligen av Pentry:

Sen kan man då undra hur Apple har tänkt att detta ska fungera smidigt? Meningen med telefonenär ju att man ska kunna vara extremt mobil, eller?

Ja och har man en vettig epostleverantör så fungerar det väldigt smidigt. En inställning som fungerar överallt.

Behöver hjälp!

Jag har fått min iphone att funka någerlunda. låste upp den med hjälp av http://iphone.unlock.no/
jag kan gör allt utom att ringa folk
kan även kolla mitt saldo på den om jag trycker 210, men det funkar inte att ringa.
Antar att jag missat någon inställning ?
har provat med +46 osv.

jag har ett gammalt 2g gsm kontantkort från comviq.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-02 22:09
Ursprungligen av Adrian B:

Vad jag försöker få fram är att den som tillhandahåller din epost (i detta fall Telia) också bör ha en SMTP-server som man får ansluta till var man än är. Oavsett om du sitter hemma med Comhem eller om du är på Bahamas och ansluter till ett trådlöst nät där.

Exempel: Om man använder Gmail så kan man kolla sin post på pop.gmail.com och skicka sin post på smtp.gmail.com oavsett varifrån man ansluter sig.

Med andra ord: en inställning som fungerar i hela världen. (För att minska risken för spam måste man däremot slå på autentisering, dvs ange namn och lösenord även för att skicka, men det är en inställning som man kan göra i Mail i iPhone och det fungerar utmärkt.)

Har man sin epost hos ett webbhotell brukar det också fungera utmärkt att ansluta varifrån som helst.

Jag vet inte hur Telia fungerar, men grundregeln brukar vara att Telia suger, så det är möjligt att dom inte tillhandahåller en SMTP-server autentisering som man kan ansluta sig till varifrån som helst. Det är något du får kolla med Telia i så fall.

Ja och har man en vettig epostleverantör så fungerar det väldigt smidigt. En inställning som fungerar överallt.

Taget!

Jag var lite trött senast jag skrev. Fattade lite långsamt. Det visade sig, efter ett samtal med Telia, att dom visst hade ordnat det ganska nyligen. Dom skulle gå ut med info till sina kunder i oktober om detta. Nu funkar det finfint!

Tack för tålmodigt förklarande!

Går det inte att synka mail på iPhone och i Mail.app så alla mail finns på båda ställen? När jag kopplar samman dem genom dockan alltså. Får det inte att fungera iaf, och det känns som en ganska grundläggande funktion, eller?

Bevaka tråden