Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple får passa sig så att de inte gör sina trognaste anhängare till sina fiender

Tråden skapades och har fått 91 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Johan Nilsson:

Förklara gärna igen för mig hur Apple förlorar på att jag lägger in program på telefonen jag köpt av dem? Och då menar jag inte att låsa upp den för att använda den på andra nätverk.

Det är nog inte otroligt att Apple en dag vill kunna sälja egna program och program från tredje part i iTS. Det brukar vara svårt att sälja något som ansetts vara gratis. På det viset förlorar Apple pengar redan idag genom att folk som lägger in egna program sätter käppar i hjulen för en kommande affärsmodell.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-03 12:36
Ursprungligen av Redglittercoffin:

Det är nog inte otroligt att Apple en dag vill kunna sälja egna program och program från tredje part i iTS. Det brukar vara svårt att sälja något som ansetts vara gratis. På det viset förlorar Apple pengar redan idag genom att folk som lägger in egna program sätter käppar i hjulen för en kommande affärsmodell.

Har det varit något problem i OS X?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-10-03 17:23
Ursprungligen av Johan Nilsson:

Förklara gärna igen för mig hur Apple förlorar på att jag lägger in program på telefonen jag köpt av dem? Och då menar jag inte att låsa upp den för att använda den på andra nätverk.

Apple har tätat igen hålen som tillät hackers att obehindrat skriva och läsa till filsystemet på iPhone. Att obehindrat läsa och skriva till filsystemet är precis vad som behövs både för att installera tredjepartsmjukvara OCH för att låsa upp telefonen, och fiffla med mjukvaran på alla andra tänkbara och otänkbara sätt.

När tredjepartstillverkare släpps in så kommer det förmodligen vara via någon form av krypterad/säkrad installationsprocedur i iTunes. Obehindrad åtkomst till filsystemet kommer förmodligen aldrig vara aktuellt.

Återigen så kan inte Apple anpassa sig efter hackers metoder för att få obehindrat åtkomst till filsystemet. Du gör en stor tankevurpa när du antar att det är två olika typer av säkerhetshål som tillåter installation av tredjepartsmjukvara, upplåsning av telefonen, etc. Det är samma.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-02 21:42

Utan att lägga någon värdering i det hela kan jag bara nämna att när jag stoppade in ett spel som ej är släppt i Europa och inkluderade amerikansk firmware-uppdatering i mitt chippade wii så fick jag upp en stilig varningstext som sade att om jag hade chippat så tog Nintendo inte något som helst ansvar för vad som hände och undrade om jag verkligen ville fortsätta.

Känns inte så olikt denna sitsen, man påpekar att "har du gjort något vi inte stöder riskerar du nu förstöra din pryl" men ger användaren valet att inte njuta av nya versioner/uppdateringar. Att man tar sig mödan och slänga på en varningstext som vänder sig till folk som de som hackat för att vara justa tycker jag var en snygg gest.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-02 21:57

Jag blir även lite förvånad när folk skriver att det minsann är på grund av onda kapitalistiska AT&T som kära Apple gör så här. Var det inte ganska mkt svinande från Apple's sida mot siter som förklararade hur man skulle köra OS X på wintel-burkar? Det handlade inte om "vi stöder inte men lek gärna på" utan de tog aktiva steg för att förhindra detta.

Givetvis kan man argumentera att det är en annan sak då de tjänar sin cash på hårdvaran men det går ju även att argumentera att dessa "early adopters" får upp ögonen och sedan sprider glädje och beröm över OS:et och köper en dator från Apple vid nästa uppgradering.

Jag gillar Apple, mest på grund av att jag anser deras produkter är överlägsna konkurrenternas men även för att jag blir imponerad på deras varumärkesteknik, hur Steve hype:ar saker med mera. Men det gör inte att Apple vill tjäna mindre pengar än något annat aktieägt företag. De kanske gör mer långsiktiga investeringar, men det är en helt annan sak än att de är altruistiska.

  • Medlem
  • 2007-10-02 22:05

Jag förstår inte riktigt hur man kan bli arg på Apple över det dom gjort. Eller dom gjort, det är väl andra som gjort fel först. Det är som om man blir sur över att PCn med Mac OS inte funkar helt 100. Tycker det är rätt märkligt att detta Apple "gjort" t o m var på förstasidan på dn.se häromdagen.

Är det någon som fattar varför de låste iPhone's funktioner från början, alltså de som inte inbegriper telefonfunktionen. Vad gör det Apple eller AT&T om jag lyssnar på musik, synkar kalendern eller surfar på nätet? Jag har ju för fan betalt för den!

Fuck Apple! Alla som hatar Apple sätter på sig en svart tröja imorgon. (Det var väl endå ingen som ägde en röd och kunde sätta på sig för munkarna i Burma häromdagen).
-Äh, jag skoja bara. Apple rules! (Men lite irriterad är jag ändå...)

Ursprungligen av Anders S.:

Alla som hatar Apple sätter på sig en svart tröja imorgon.

Jag går alltid klädd i svart - tänk om någon läser det här och tror att jag hatar Apple för det.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-10-02 23:27

I en snar framtid så kommer det att finnas en stor expanderande mängd varor/tjänster som konsumeras med en mobiltelefon. Idag säljer Apple bara musik, film och spel (tror jag). Om Apple släpper in tredjepartare så kommer det program som gör att man kan köpa tjänster hos konkurrenter med deras iPhone.
Denna bevakning av "kommersiella nätverk" är inget konstigt alls hos kapitalismen. Man kan givetvis inte ringa på Telias nätverk med ett Tele2-kort i sin nalle. Man kan givetvis inte installera OSX på en PC. Har man en SuperSatBox så får man inte in konkurrenten TjohoSatCableTV i den. Har man en XX-plotter/GPS så är det OS'et som följde med som gäller. Etc. Om man inte hackar alltså.

Gillar man kapitalism och fri marknad så gillar man läget.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-10-03 00:09

Apple är nog inte heller glada att så många inte uppgraderar på grund av diverse hack: nya WiFi iTunes Store borgar ju för riktigt många impulsköp som man nu går miste om.

finns nog tillräckligt många som ej hackat sina telefoner, som fortsätter använda dom och gör dessa köp..

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2007-10-03 06:23
Ursprungligen av rosen888:

finns nog tillräckligt många som ej hackat sina telefoner, som fortsätter använda dom och gör dessa köp..

Och jag kan piratkopiera photoshop för det finns ju så många som betalar ändå.
Och jag kan ju fiffla med skatten för det finns ju så många som betalar ändå.
Och jag kan ju ...
osv.

Eller?:mad:

Ursprungligen av Micke F:

Och jag kan piratkopiera photoshop för det finns ju så många som betalar ändå.
Och jag kan ju fiffla med skatten för det finns ju så många som betalar ändå.
Och jag kan ju ...
osv.

Eller?:mad:

Så du tycker det är samma sak att piratkopiera photoshop, fiffla med skatten och lägga in program på en telefon som man faktiskt äger och betalat minst 4000 för?

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2007-10-03 16:04
Ursprungligen av Johan Nilsson:

Så du tycker det är samma sak att piratkopiera photoshop, fiffla med skatten och lägga in program på en telefon som man faktiskt äger och betalat minst 4000 för?

Naturligtvis inte, men det är ju lite av samma resonemang:
Jag kan skapa egna regler eftersom jag tar för givet att andra följer de regler som [valfri organisation].satt upp. JAG står över "lagen".

Mao. jag kan gå runt Apples tanke att deras produkt ska fungera på ett visst sätt eftersom de vill skydda sitt varumärke, tjäna en slant (extra) etc etc.

Jag tycker bara det är konstigt att man tycker det är "elakt" eller what ever av Apple att säkerställa sin produkts funktion.

Ursprungligen av Micke F:

Naturligtvis inte, men det är ju lite av samma resonemang:
Jag kan skapa egna regler eftersom jag tar för givet att andra följer de regler som [valfri organisation].satt upp. JAG står över "lagen".

Mao. jag kan gå runt Apples tanke att deras produkt ska fungera på ett visst sätt eftersom de vill skydda sitt varumärke, tjäna en slant (extra) etc etc.

Jag tycker bara det är konstigt att man tycker det är "elakt" eller what ever av Apple att säkerställa sin produkts funktion.

Vilken lag?! Det är inte olagligt att hacka sin telefon så att man kan lägga in egna program på den. Det är inte ens olagligt att låsa upp den i USA enligt DMCA.

Apple hade kunnat låta uppdateringen känna av om något var ändrat på telefonen och om så var fallet gett ett meddelande att den här uppdateringen och framtida inte kommer fungera på en modifierad iPhone, men ta gärna in den till en Apple Store så hjälper vi att återställa den när du tecknar ett AT&T abonnemangen.

På så sätt hade man skyddat sina intressen och sluppit en massa badwill.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2007-10-03 18:03
Ursprungligen av Johan Nilsson:

Vilken lag?! Det är inte olagligt att hacka sin telefon så att man kan lägga in egna program på den. Det är inte ens olagligt att låsa upp den i USA enligt DMCA.

Apple hade kunnat låta uppdateringen känna av om något var ändrat på telefonen och om så var fallet gett ett meddelande att den här uppdateringen och framtida inte kommer fungera på en modifierad iPhone, men ta gärna in den till en Apple Store så hjälper vi att återställa den när du tecknar ett AT&T abonnemangen.

På så sätt hade man skyddat sina intressen och sluppit en massa badwill.

Nja, jag vet att det i fallet iPhone-hack inte handlar om lagöverträdelse per se, men många tycker ju att det är ok att bryta mot det avtal Apple & AT&T _tänkt_ sig ska höra till telefonen - och som de nu agerar för att hindra folk att bryta/ej aktivera.

Det är ju bara så märkligt att många gnäller (kanske inte du) över att Apple slagit undan fötterna på "gräsrötterna" för att - i sann affärsanda - hålla ingångna avtal och fortsätta tjäna pengar.

När det gäller detta med att Steve & co skulle anpassat 1.1.1-uppdateringen till 3:e-partsprogrammen, så tycker jag (som jag länkat till i början av denna tråd) att följande länk sammanfattar problemet med ett sådant förfarande rätt så bra:
http://brockerhoff.net/bb/viewtopic.php?p=2191#2191
(via daringfiraball.net).

/M

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2007-10-03 09:11

Gissa varför Mac OS X fungerar bättre än Windows? Förutom att det är världens bästa operativsystem beror det på att Apple har kontroll på hela kedjan, hårdvara och mjukvara. Microsoft har släppt det och därför är mängder av win-datorer numera grönsaker pga dålig kompabilitet, virus och annat.
På samma sätt har dom koll på iPod, Apple TV och iPhone.

Btw, hoppas att det blir Telia som får iPhone, då kan man använda den även här uppe i norr också

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-03 12:21

Det som stör mig är inte själva operatörshacket, utan att de förstör för tredjepartsutvecklarna. Visst, Apple valde att låsa telefonen och inte släppa ett utvecklarkit. Men varför?

Det är lite som när Steve Jobs gnällde på skivbolagen att de skulle släppa DRM-fria låtar i iTunes. Nu låser de iPhone. Tror att det skulle bli succé om de öppnade för tredejepartsutvecklare.

Ska jag kunna köpa OS X för att installera på en hackintosh, och sen klaga på att nästa uppdatering hindrar min PC för att använda iLife - även om jag läst licensavtalet?

Mja, jag har svårt att bli upprörd över detta...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-03 14:11
Ursprungligen av crownswe:

Ska jag kunna köpa OS X för att installera på en hackintosh, och sen klaga på att nästa uppdatering hindrar min PC för att använda iLife - även om jag läst licensavtalet?

Mja, jag har svårt att bli upprörd över detta...

Jag har svårt att sambandet med iPhone och en pese med knäckt OS X.

Ursprungligen av tobot:

Jag har svårt att sambandet med iPhone och en pese med knäckt OS X.

Det är ju just det man gör, knäcker OS X och bryter mot Apples villkor.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-03 14:49
Ursprungligen av wunderbaren:

Det är ju just det man gör, knäcker OS X och bryter mot Apples villkor.

Öhm, ja man bryter villkor, men där upphör jämförelsen. Ingen har knäckt iPhones OS X och kört det på en annan telefon vad jag vet?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-10-03 12:48

Telefonen säljs ju låst som så många andra telefoner i USA.

Hela meningen med att låsa den är ju för att man skaffar sig ett avtal med en operatör som båda finner fördelaktigt, klart man försöker se till att det följs sedan, om folk börjar "fuska" så faller ju hela meningen med avtalet.

Vet inte om något köpvillkor/kontrakt/EULA tvingar användaren att teckna ett abb. hos AT&T med eller inte men om det gör det så är det ju än mer korrekt, och om det inte gör det så visste du ju att telefonen var låst och inte skulle fungera ..

Vad gäller tredjepartsutvecklare så är det ju bara att beklaga att Apple inte vill ha dem, men Apple gör ju en del osmarta grejer. Läste en review tidigare idag med en kille ifrån Valve som hade träffat Apple flera ggr för att diskutera vad de kunde förbättra i OS X för att göra det bättre för spelutvecklarna, men gång på gång skiter Apple i det och så träffas de en gång till. Trots att han tyckte att det var ologiskt då just spel är anledningen till att så väldigt många människor inte köper en mac, så han såg inte meningen med det.
Och han har ju rätt.

Hur som helst vill du ha din frihet, en olåst produkt och programvara ifrån tredjepartstillverkare undvik Apple/iPhone. Det är ju inte svårare än så. Vi har ju hela tiden vetat att situationen för utveckling av program på telefonen suger, köp en bättre.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-10-03 18:49

Hackare klagar när producenter hackar deras hack.
Någon stämmer ett företag för en prissänkning.
Aktiespekulanter är tagna på sängen och stämmer mäklare för att dom förlorat stålar.
Shopoholics med skuldsanering bespottar kontokortsföretagen för att dom fick deras plastkort.
Medborgare vräker ut sig i mediamaskinen och deppar ihop och klandrar samma mediamaskin veckan efter.
Överviktiga vräker i sig chips och läsk och stämmer tillverkarna när första hjärtattacken slagit till.

Dekadensen är utbredd idag. Så här var det inte för bara 10 år sedan. Någonting har hänt. Ingen känner stolthet längre, ingen kan stava till "integritet". Värdighet är pretto.

Jag förstår ingenting. Finns det ingen stake alls kvar i samhället? Blir ingen vuxen nuförtiden? Hur blev det så här?

Lord, help us!

Ursprungligen av mjg:

Hackare klagar när producenter hackar deras hack.
Någon stämmer ett företag för en prissänkning.
Aktiespekulanter är tagna på sängen och stämmer mäklare för att dom förlorat stålar.
Shopoholics med skuldsanering bespottar kontokortsföretagen för att dom fick deras plastkort.
Medborgare vräker ut sig i mediamaskinen och deppar ihop och klandrar samma mediamaskin veckan efter.
Överviktiga vräker i sig chips och läsk och stämmer tillverkarna när första hjärtattacken slagit till.

Dekadensen är utbredd idag. Så här var det inte för bara 10 år sedan. Någonting har hänt. Ingen känner stolthet längre, ingen kan stava till "integritet". Värdighet är pretto.

Jag förstår ingenting. Finns det ingen stake alls kvar i samhället? Blir ingen vuxen nuförtiden? Hur blev det så här?

Lord, help us!

Haha, de har lyckats med andra ord...
Sanna mina dar!
Och skrik på till "honom" du, säg till när du får ett svar =P

i övrigt så tycker jag ändå att det är skillnad på att gnälla och att framföra kritik, vilket jag tycker att en och annan lyckas bra med i den här tråden.

Grabbar, grabbar. Det här gick visst helt över styr. Res tipin, tänd pipan och låt oss begrunda vår dårskap tillsammans.

Rekommenderar en bra bok: Illusionen om Gud, av Richard Dawkins.

Och, eftersom man aldrig kan vara för tydlig: och och !

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-05 07:20

Dagens TheGuardian: Phone could mark the end of the geek affair with Apple

Tesen är: Apple håller på bli ett företag för konsumentprodukter inte för de som vill kunna modifira sina prylar.

Jag tycker det var bra skrivet faktiskt.
Hoppas att Apple kan ta sådan hær kritik till sig och iaf tænka øver det.

Bevaka tråden