Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone Elite team har släppt en "revirginizer"

Tråden skapades och har fått 200 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-10-26 20:38
Ursprungligen av koze:

Kan man kanske använda ett sånt program för att återställa baseband och få bort problemet med sms som inte skickas?

Vågar inte svara på det.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-27 01:41

Har jag förstått rätt om jag säger att man måste ha en wifi-uppkoppling för att kunna uppdatera sin upplåsta 1.0.2 till 1.1.1?

Ursprungligen av Sayoung:

Har jag förstått rätt om jag säger att man måste ha en wifi-uppkoppling för att kunna uppdatera sin upplåsta 1.0.2 till 1.1.1?

Om du kör "min" guide så ja, då krävs det så vitt jag förstått det. Men till Windows finns det andra sätt tror jag, iBrickr kör t.ex. över USB istället vilket känns lite smartare då den inte kräver nätverk. Folk som råkat ut för att all radiotrafik dör (wifi, GSM, bluetooth) vid användningen av anySIM (det är inte vanligt men det verkar hända ibland) har använt sig av Windows-metoder för att lösa det just för att det går över USB.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-29 19:23
Ursprungligen av Adrian B:

Om du kör "min" guide så ja, då krävs det så vitt jag förstått det. Men till Windows finns det andra sätt tror jag, iBrickr kör t.ex. över USB istället vilket känns lite smartare då den inte kräver nätverk. Folk som råkat ut för att all radiotrafik dör (wifi, GSM, bluetooth) vid användningen av anySIM (det är inte vanligt men det verkar hända ibland) har använt sig av Windows-metoder för att lösa det just för att det går över USB.

Menar du denna? http://www.hacktheiphone.com/111/iphone_step1_windows.html

För den måste man använda sig av SFTP.

Har du länk till en guide eller liknande för usb-uppgradering?

Om du syftar på det jag skrev om min guide så menar jag samma som länkats tidigare i den här tråden. Om du menar det där jag sa om iBrickr så har jag ingen guide att länka till, jag vet inte ens om hela processen går att göra på det sättet, jag vet bara att iBrickr i sig inte kräver trådlöst nät utan kan kommunicera med telefonen över USB. Det är möjligt att revirginizer-processen inte går att göra utan trådlöst nät, inte ens från Windows.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2007-10-30 09:43
Ursprungligen av Adrian B:

jag vet bara att iBrickr i sig inte kräver trådlöst nät utan kan kommunicera med telefonen över USB. Det är möjligt att revirginizer-processen inte går att göra utan trådlöst nät, inte ens från Windows.

Fast då är det bara att föra över revirginizer filerna via iBrickr och sen installera Term-vt100 i installer.app så kan man köra revirginizer i terminalen direkt på iPhone, helt utan Wifi.

Ursprungligen av Jetwash:

Fast då är det bara att föra över revirginizer filerna via iBrickr och sen installera Term-vt100 i installer.app så kan man köra revirginizer i terminalen direkt på iPhone, helt utan Wifi.

Ah, ja det var så jag tänkte mig att man skulle göra det, men jag hade ingen länk som bekräftade att det går.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-10-27 22:50

Okej, nu är jag igång igen! Jag ska fan ha upp min iPhone till 1.1.1! Jag har dock stött på problem igen. Den här gången tror jag dock att de är "ganska bra". Jag försöker helt enkelt göra Adrians Guide från början.

Jag får errorlog från bbupdater -v som lyder såhär:

"Citat"
==================
ERROR: There was a problem with virginizing.
ERROR: The status return was different than expected.
ERROR: The following is the current output of "bbupdater -v":
----------
Resetting target...
pinging the baseband...
issuing +xgendata...
firmware: DEV_ICE_MODEM_04.01.13_G
eep version: EEP_VERSION:207
eep revision: EEP_REVISION:8
bootloader: BOOTLOADER_VERSION:3.9_M3S2
Done
----------
ERROR: It should be:
----------
Resetting target...
pinging the baseband...
baseband unresponsive to pinging
Done
----------
ERROR: Please visit:
ERROR: http://code.google.com/p/iphone-elite/wiki/RevirginizingTool
==================
"Slut citat"

Innan jag lyckades låsa min telefon totalt förra gången så hade jag faktiskt lyckats göra en 100% lyckad "revirginize" på telefonen. Såhär gjorde jag sedan (när telefonen krashat) för att få tillbaka min 1.0.2-telefon:

När väl iTunes fick kontakt med telefonen körde jag normal restore och uppgraderade till 1.1.1 (som iTunes tvingade mig till) -> nedgraderade till 1.0.2 (enligt en bra guide) ->jailbreakade, aktiverade och låste upp med anySIM 1.1. Chip! En normal telefon. Men är den i samma skick som när den var ny 1.0.2 och upplåst med AnySIM 1.0 ?

Min fråga är nu: När jag körde den lyckade revirginizern (första gången) och sedan stegen ovan. Har jag då reparerat de fel i basbandet som anySIM 1.0 orsakade?

Är ni med på vart jag vill komma?

EDIT: jag kunde inte hålla mig, så jag uppdaterade den. Allt jag "kom fram till" i det här inlägget verkar stämma. Min virginize fixade allt redan första gången, så det var bara att hoppa rakt in i guiden där man ska köra "pre 1.1.1 update", och sen var det bara att köra på. Dessutom verkar anySIM 1.1 låst upp telefonen för gott för den var upplåst o klar efter jailbreak, activation och ssh-install. Försökte köra anySIM ändå, men det gick inte igenom. Telefonen funkar bättre än någonsin nu.

Fortsätt gärna diskutera om det bara var en slump, eller om det är såhär det funkar.

MVH Herman

Senast redigerat 2007-10-28 01:36

Finns det något program ännu som gör hela virginize processen utan att man behöver blanda sig in för mycket själv?

jag är sugen på 1.1.1 men gillar inte riktigt att allt mekande och alla saker som kan gå fel.

//K

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-10-29 18:57

Scriptet "virginator.sh" bygger på att man lägger upp filerna på telefonen själv, ser till att de har behörighet att köras och sen skriver man 2 kommandon (logga in och öppna filen) i terminalen (os x) och sen följer man instruktionerna som består av typ "yes/no"-frågor. Jag är ingen van terminalare, men jag tycker det var väldigt simpelt.

Något program har jag inte sett till ännu dock, men det kommer nog!

/Herman

anySIM kräver ett SIM-kort för att låsa upp, visst kan jag låsa upp med mitt eget SIM-kort även om telefonen är någon annans?

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2007-10-31 07:45
Ursprungligen av Adrian B:

anySIM kräver ett SIM-kort för att låsa upp, visst kan jag låsa upp med mitt eget SIM-kort även om telefonen är någon annans?

Japp. Jag har låst upp iPhone med mitt Tele2 SIM och sen bytt till ett Telia SIM utan problem.

Det där med norz har jag också fått, fick det efter att kört ieraser. Men gjorde precis som du hoppade över backup steget.

Ursprungligen av Jetwash:

Japp. Jag har låst upp iPhone med mitt Tele2 SIM och sen bytt till ett Telia SIM utan problem.

Perfekt. Jag hörde att det till och med gick bra med AT&T:s kort, det är ju enklast så om ska låsa upp åt andra, någon annan som kan bekräfta att det är problemfritt?

Jag struntade också i den. Allt gick fint tills iTunes slänger upp dialogrutan:

"Det gick inte att uppdatera Peters iPhone.
Ett oväntat fel inträffade."

Lyckligtvis så gick det att starta om telefonen igen och vid nästa försök att uppdatera gick det som det skulle.

Bra att det fungerade. Rent allmänt verkar mycket handla om att försöka igen om något går snett. Jag tycker jag har sett det rätt ofta i råd och tips om allt möjligt kring iPhone.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-11-04 17:01

Den här guiden verkar ju riktigt bra, men ja kör fast redan i steg två punkt fyra...

You must have a patched lockdownd file already installed.

Resten av guiden är det ju inga problem med men hur får jag tag på en patchad lockdownfil och vad är det för något?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-08 18:53
Ursprungligen av Rafi:

Den här guiden verkar ju riktigt bra, men ja kör fast redan i steg två punkt fyra...

You must have a patched lockdownd file already installed.

Resten av guiden är det ju inga problem med men hur får jag tag på en patchad lockdownfil och vad är det för något?

Jag lade in 1.1.1 igår kväll, och använde mig av just den guiden. Jag blev också mycket förvirrad av det du skriver om, vet inte alls om det här med "lockdownd". Inte helt lätt att läsa sig till på nätet heller märkte jag. Men jag körde på ändå, och det funkade. Hade låst upp 1.0.2 med den här guiden, om det kanske säger något om ifall dina förutsättningar liknar mina.
Allt gick bra till slut som sagt, men det fanns stunder då det kändes tungt. När jag körde "bbupdater -v" fick jag felmeddelanden om att tjänsten var igång, men letade lite på internet och hittade att kontrollera commcentertjänsten med "launchctl unload ..." och det funkade perfekt.
När jag sen hade aktiverat (hur smidigit som helst med appsnap!) så hade jag problem med installern. Den fastnade på "checking sources" och "refreshing sources" ibland, men det kan ha berott på att jag hade för lite tålamod. Efter flera försök och lång väntan funkade det fint.

Nu har jag en fungerande åäö-skrivande 1.1.1-iPhone!

kan man andvända den till att återställa en 1.1.2
så man kan lägga in den gamla 1.1.1

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-11-08 20:08

mrmums

Löste problemet med filen efter ett tags googlande, hade samma problem med bbupdater, men efter att ha väntat ett tag så fungerade det! Hade problem med att telefonen hängde sig först men löste det genom att följa råden i denna tråd!

supastition

Du får nog vänta ett tag till...

Ursprungligen av supastition:

kan man andvända den till att återställa en 1.1.2
så man kan lägga in den gamla 1.1.1

Det vet vi inte förrän 1.1.2 kommit ut och folk testat det.

Låter bra att man kan nollställa sin telefon som rubriken löd.

Men som nybliven iPhoneägare blev jag förvånad över vilken vändning diskussionen tog. Trodde att alla (i princip) körde med 1.1.3 eftersom jag bara har inriktat med på sådana trådar. Så många är alltså "fast" 1.0.2 tills nu och kan komma upp till 1.1.1. Varför inte 1.1.3 och Ziphone? Är det inte samma hårdvara i alla iPhones?

Ursäkta min (säkert dumma) fråga, men jag blev lite nyfiken. Kan jag som har en ny iPhone med 1.1.3 hamna i samma sits när nya uppdateringar kommer?

Bevaka tråden