Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som fått sin nya iMac Alu!

Tråden skapades och har fått 284 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-21 18:44

Stiligt!
Tänkte bara påpeka att det finns en nyare Apple Universal Dock, som kännetecknas av "smalare" profil på IR-ögat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-21 21:38
Ursprungligen av Spiken:

Stiligt!
Tänkte bara påpeka att det finns en nyare Apple Universal Dock, som kännetecknas av "smalare" profil på IR-ögat.

Det är sjukt vad de försöker mjölka pengar ur oss konsumenter...

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2007-10-21 20:57

Fick min iMac för nån vecka sen... väldigt bra på alla sätt förutom att hårddisken brummar... så jag är inte nöjd än. Blir att skicka in skiten. För närvarande sitter jag och försöker få ur minnena jag satte i själv. Kanske dumt att skicka iväg den med dem. Men jag får fan inte ut dem. Sitter som berget.

EDIT: Fick ut minnen med hjälp av en liten mejsel....

Senast redigerat 2007-10-21 22:54
  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-21 22:25

Jag håller med! Jag köpte den gamla modellen – på rea – för några veckor sedan istället, kändes knappast värt att köpa en helny bara för att få en annan front på dockan...

[QUOTE="Spiken;1376455"]Jag håller med! Jag köpte den gamla modellen – på rea – för några veckor sedan istället, kändes knappast värt att köpa en helny bara för att få en annan front på dockan...[/QUOTE

Den nya var betydligt fulare än den gamla tyckte jag med det lilla IR fönstret

  • Medlem
  • Motala
  • 2007-10-22 17:00

Äntligen fått min då.

Visade sig att jag har en "fastnad" pixel, visar konstant rött när övriga skärmen är svart, jobbigt
Mailar jag Apple om det?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-10-22 18:19

Apple har ju inget mailadress. Är det färre än tre pixlar det är fel på kan du inte få den utbytt, häva köpet inom 14 dagar kan du däremot göra och beställa en ny helt enkelt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-22 18:24

ring, skicka tillbaka, du kommer alltid störa dig på den och när det väl är för sent så byter inte apple ut den...

  • Medlem
  • Motala
  • 2007-10-22 23:03

Mailade min närmaste apple återförsäljare dataservice i norrköping, fårse vad de kan göra åt det.

Vill helt klart få den utbytt. Undrar om de DS kan hjälpa mig med backup också isåfall? Har redan skeppat iväg min gamla MacBook, så jag kan inte ta backup själv.

Skitsnack delux om att TN-panelen i 20" skulle vara dålig! :D:D
Den är helt perfekt!

Tack för det Apple. Gick på exakt en vecka....Nu står den här i all sin glans. Min vackra, söta och rara 24"are. Såg just att min Leopard är förberedd för skeppning. Anländer troligen tisdag eller onsdag. YUMM

  • Medlem
  • Motala
  • 2007-10-26 16:38

fick hem min utbytesmac idag, den första hade en fastnad pixel, den ny hade en död. jättetrevligt

Hur var den övriga kvalitén på skärmen då? Vilken storlek?

  • Medlem
  • Motala
  • 2007-10-27 17:53

24"

tycker den här är lite gulaktig, och faktiskt ljusare på vänster sida.
släpper igenom mer ljus i hörnen också, tyvärr

ligger en beställning på en ny, kommer nästa vecka.

Men när man har beställt, så finnst det en sida som heter apple order status. Där ser man om den är påväg eller inte. Men något jag undrar över. Var sätts grejerna ihop? I sverige? Jag ångrar att jag valde en graverad ipod tillsammans med imacen för det kommer ju göra att det tar längre tid o få sändningen. Synd att man inte kan se mer noggrannt vad de gör med sin beställning.

Jag graverade också min iPod.. ångrar det lite jag också! :/

Ursprungligen av rosen888:

Jag graverade också min iPod.. ångrar det lite jag också! :/

tror du att leveransen komm att ta längre tid i och med att jag beställde en gravering på en ipod. jag vill ha imac nu!

ja, men antagligen kunde dom ta bort det från beställningen! Det va vad dom sa idag när jag ringde iaf. Hoppas att det fungerar..!:tveksam:

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2007-10-30 18:01

Min iMac skickades ifrån Arnhem i Tyskland i alla fall!

  • Medlem
  • Dals-Ed
  • 2007-10-30 18:48

Fråga till er som har en iMac:

Jag fick min idag, och märkte att tangentbordet luktade en del, en sorts kemikalieaktig lukt. Jag får lätt huvudvärk av det. Luktar era tangentbord också? Luktade de, för att sedan sluta lukta? Hur lång tid tog det?

Hälsn. Samuel

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2007-10-30 22:17

Nja, om jag sätter näsan till tangentbordet så luktar det lite plast/nymålad färg typ men det är ju inte så att man märker det annars.

Ge det ett par dagar.........

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-11-03 17:29

Nån som märkt av följande:

Jag har problemet med att nånting i datorn börjar vibrera i takt med nån fläkt, jag tror att det kan vara hårddisken. Empiriska tester visar att att det är beroende på vilken vinkel jag har skärmen/datorn i. Om den är vinklad lite uppåt uppstår brummet, vinklar jag den helt lodrätt försvinner det. Vinklar jag tillbaka den, lite uppåt återkommer brummet direkt. Ljudet är inte högt, men tillräckligt högt för att vara störande.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-04 00:19
Ursprungligen av vox2000:

Nån som märkt av följande:

Jag har problemet med att nånting i datorn börjar vibrera i takt med nån fläkt, jag tror att det kan vara hårddisken. Empiriska tester visar att att det är beroende på vilken vinkel jag har skärmen/datorn i. Om den är vinklad lite uppåt uppstår brummet, vinklar jag den helt lodrätt försvinner det. Vinklar jag tillbaka den, lite uppåt återkommer brummet direkt. Ljudet är inte högt, men tillräckligt högt för att vara störande.

Jag har exakt samma "problem". Det är inget jag lider av, då jag oftast har någon form av musik på, men det är lite märkligt. Hade varit roligt att få en förklaring på varför detta ljud endast uppstår i en viss skärmvinkling.

  • Medlem
  • Höör
  • 2007-11-06 13:16
Ursprungligen av vox2000:

Nån som märkt av följande:

Jag har problemet med att nånting i datorn börjar vibrera i takt med nån fläkt, jag tror att det kan vara hårddisken. Empiriska tester visar att att det är beroende på vilken vinkel jag har skärmen/datorn i. Om den är vinklad lite uppåt uppstår brummet, vinklar jag den helt lodrätt försvinner det. Vinklar jag tillbaka den, lite uppåt återkommer brummet direkt. Ljudet är inte högt, men tillräckligt högt för att vara störande.

Ersatte min gamla iMac G4 med en ny iMac 20" igår och jag har samma problem. G4:an var nog mer högljudd, men det här hårddiskbrummet är mycket mer irriterande.

Finns det någon som har en _tyst_ ny iMac, dvs. är det lönt att försöka få den lagad?
Disken heter WDC WD3200AAJS-40RYA0.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-11-06 14:01
Ursprungligen av Kuslon:

Ersatte min gamla iMac G4 med en ny iMac 20" igår och jag har samma problem. G4:an var nog mer högljudd, men det här hårddiskbrummet är mycket mer irriterande.

Finns det någon som har en _tyst_ ny iMac, dvs. är det lönt att försöka få den lagad?
Disken heter WDC WD3200AAJS-40RYA0.

De flesta är tysta, men det är ett känt problem, man får datorn utbytt av Apple om den brummar. Det är hårddisken som ligger mot chassit. Allafall vad jag sett på apples diskussionsforum.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-11-07 17:15
Ursprungligen av Sidde:

De flesta är tysta, men det är ett känt problem, man får datorn utbytt av Apple om den brummar. Det är hårddisken som ligger mot chassit. Allafall vad jag sett på apples diskussionsforum.

Coolt... ska nog ta och ringa Apple då.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-23 18:08
Ursprungligen av Sidde:

De flesta är tysta, men det är ett känt problem, man får datorn utbytt av Apple om den brummar. Det är hårddisken som ligger mot chassit. Allafall vad jag sett på apples diskussionsforum.

Har du möjligen kvar nån länk angående detta?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-11-24 15:15
Ursprungligen av pichia:

Har du möjligen kvar nån länk angående detta?

Nej, har inte kvar någon info om det, jag har själv inte problemet så uppmärksammade det inte direkt mycket.

Sökte lite på macrumors, hittade inget med en bra förklaring, bara folk med felet.
På discussionsidorna på apples sida är så jobbigt att söka och tidskrävande, att det överlåtar jag till någon annan som har tid.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-24 16:24
Ursprungligen av Sidde:

Nej, har inte kvar någon info om det, jag har själv inte problemet så uppmärksammade det inte direkt mycket.

Sökte lite på macrumors, hittade inget med en bra förklaring, bara folk med felet.
På discussionsidorna på apples sida är så jobbigt att söka och tidskrävande, att det överlåtar jag till någon annan som har tid.

OK, tack ändå.

Jag har en fundering om ljudet inte har någonting med strömförsörjningen att göra i stället för hårddisken. Nånstans är det lite mysko att en hårddisk som snurrar i 72 krpm skulle orsaka ett så lågtfrekvent ljud som det här handlar om.
-Jag tycker att ljudet låter som ett lågt H.
-50 Hz är ett lågt H.
-Inmatningsströmmen har 50 Hz i Europa.
-Strömingången till datorn är strax under mitten av datorn bak till.
-Ljudet kommer ugnefär från mitten av datorn.
-Det verkar vara samma ton från både 20" och 24" imacar (av vad jag har kunnat lyssna mig till i affären efteråt), alltså oberoende av frontglasskivans storlek, så det handlar nog inte om glasskivans egenfrekvens.
-Min PowerBook, som har både fläktar och hårddisk (som de flesta datorer än idag) är "knäpptyst". Den har extern strömförsörjning.

Är jag ute och cyklar?

Bevaka tråden