Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som fått sin nya iMac Alu!

Tråden skapades och har fått 284 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Höör
  • 2007-11-25 20:31
Ursprungligen av pichia:

Jag har en fundering om ljudet inte har någonting med strömförsörjningen att göra i stället för hårddisken. Nånstans är det lite mysko att en hårddisk som snurrar i 72 krpm skulle orsaka ett så lågtfrekvent ljud som det här handlar om.

Har aldrig känt nåt behov att räkna på det där.

Jag är ganska (och med ganska menar jag väldigt) säker på att ljudet i min iMac kommer/kom från hårddisken. Bootade single user så att inget skulle störa diskens sömn. Väntade lite, hårddisken stannade och vibrationerna försvann. Körde lite ls så att disken kom igång igen och vibrationerna kom tillbaka.

Vi får se vad de har gjort med den när jag får tillbaka den.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-25 22:59
Ursprungligen av Kuslon:

Har aldrig känt nåt behov att räkna på det där.

Jag är ganska (och med ganska menar jag väldigt) säker på att ljudet i min iMac kommer/kom från hårddisken. Bootade single user så att inget skulle störa diskens sömn. Väntade lite, hårddisken stannade och vibrationerna försvann. Körde lite ls så att disken kom igång igen och vibrationerna kom tillbaka.

Vi får se vad de har gjort med den när jag får tillbaka den.

Jo, jag kom på sen att min teori hade en svaghet. Att ljudet inte kom omgående när datorn slogs på, men först när den började ladda systemet från hårddisken. När systemet laddades från Leopard-DVDn vid systemuppgraderingen var den också alldeles tyst.

När tror du du får tillbaka din dator? Du får gärna berätta om och hur de då lyckades lösa problemet.

Ursprungligen av pichia:

OK, tack ändå.

Jag har en fundering om ljudet inte har någonting med strömförsörjningen att göra i stället för hårddisken. Nånstans är det lite mysko att en hårddisk som snurrar i 72 krpm skulle orsaka ett så lågtfrekvent ljud som det här handlar om.
-Jag tycker att ljudet låter som ett lågt H.
-50 Hz är ett lågt H.
-Inmatningsströmmen har 50 Hz i Europa.
-Strömingången till datorn är strax under mitten av datorn bak till.
-Ljudet kommer ugnefär från mitten av datorn.
-Det verkar vara samma ton från både 20" och 24" imacar (av vad jag har kunnat lyssna mig till i affären efteråt), alltså oberoende av frontglasskivans storlek, så det handlar nog inte om glasskivans egenfrekvens.
-Min PowerBook, som har både fläktar och hårddisk (som de flesta datorer än idag) är "knäpptyst". Den har extern strömförsörjning.

Är jag ute och cyklar?

50 Hz är inte ett lågt H. Snarare ett G eller kanske ett F. Eftersom a1 har frekvensen 440 Hz har a frekvensen 220 Hz, A frekvensen 110 Hz och A1 frekvensen 55 Hz. Således motsvarar 50 Hz typ G1.

Ursäkta bildkvaliten! Sjukt gammal kamera med 2,1 mp.

Annars är jag väldigt nöjd med det hela

  • Medlem
  • Skövde
  • 2007-10-31 19:41

hej
Ni som har fått er iMac,vilken programvara fick ni.Var det OS X Leopard elle?
Och grattis för er nya iMac

Ursprungligen av fedi-93:

hej
Ni som har fått er iMac,vilken programvara fick ni.Var det OS X Leopard elle?
Och grattis för er nya iMac

iLife 08
Leopard för 85 spänn via Apple.se

  • Medlem
  • Mark
  • 2007-10-31 21:55

Hämtade min imac idag på machuset i Borås... ficj med 10.5 cpu drop-in kit.. trevligt..

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-11-04 00:39

Jag rekomenderar alla med iMacs - eller desktops över huvud taget - att ställa den på rejäl isolering mellan dator och skrivbord. har man inte ett väldigt tungt/tjockt/solitt bord så uppstår resonans. Sådan är naturlagen.
Hårdgummi duger inte - det måste vara något som verkligen absorberar frekvevserna. Stora mjukgummifötter eller skumplast med hög desitet är lösningen - 20-30 mm.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2007-11-04 10:22

Ni som besällt Leopard för 80 Kr, hur lång tid tog det innan ni fick skivona?

  • Medlem
  • 2007-11-04 14:57
Ursprungligen av basic:

Ni som besällt Leopard för 80 Kr, hur lång tid tog det innan ni fick skivona?

Up-to-date 1: Skickades okt. 26, out for delivery måndag, okt. 29.
Men, TNT ljög att jag inte var hemma (visst satt jag hemma och väntade, vi har dessuton porttelefon) , så jag fick Leopard okt. 30

Up-to-date 2: Beställdes okt. 31, skickades okt. 31, out for delivery torsdag november 1.
Men, UPS ljög att jag inte var hemma,:mad: så jag fick Leopard nov. 2

Jag bor i Stockholm.

...

Är det någn som vet? När man går in på apple order status kan man se när datorn är skickad och när den beräkans levereras. Nu har äntligen min dator skickats (4:e november) men ska inte levereras förrän 14-19 november! Man undrar ju förstås hur det kan ta tio dagar. Men det handlar mest om att man inte vet inte vart den är skickad ifrån. Så ni som har fåt den, hur lång tid har det tagit för era imacar? 10-15 dagar????

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-11-04 11:02
Ursprungligen av mjg:

Jag rekomenderar alla med iMacs - eller desktops över huvud taget - att ställa den på rejäl isolering mellan dator och skrivbord. har man inte ett väldigt tungt/tjockt/solitt bord så uppstår resonans. Sådan är naturlagen.
Hårdgummi duger inte - det måste vara något som verkligen absorberar frekvevserna. Stora mjukgummifötter eller skumplast med hög desitet är lösningen - 20-30 mm.

Kan tillägga att det fungerar alldeles utmärkt på ett rätt tunnt glasbord utan att få resonans. Däremot den externa disken är åt helvete på bordet, den vibrerar så mycket att den flyttar på sig själv. iMacen är troligtvis tillräckligt tung för att göra skapa en perfekt yta mot glasbordet.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-11-04 12:39
Ursprungligen av mjg:

Jag rekomenderar alla med iMacs - eller desktops över huvud taget - att ställa den på rejäl isolering mellan dator och skrivbord. har man inte ett väldigt tungt/tjockt/solitt bord så uppstår resonans. Sådan är naturlagen.
Hårdgummi duger inte - det måste vara något som verkligen absorberar frekvevserna. Stora mjukgummifötter eller skumplast med hög desitet är lösningen - 20-30 mm.

Tack för tipset! Jag ska testa! Återkommer med resultat.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2007-11-05 00:36

Första gången gick leveransen på 5 dagar men tyvärr var min första iMac isönder så jag fick reklamera den. Ringde och reklamerade den en fredag, Apple skickade en ny samma dag och jag hade min ersättnings-iMac på måndagen, otroligt snabbt : )

Man kan ju kolla mer exakt var iMacen befinner sig om ni går in på TNT:s hemsida och söker med "Carrier Tracking Number" som står på Apples beställningsstatus. Skriv in det på TNT:s söksida så står där mer exakta uppgifter.

Visste exakt vilken dag datorn skulle komma innan posten hade fått uppgifterna, så jag stack själv och hämtade den nere på uppsamlingscentralen, postgubben blev glad eftersom han inte behövde köra ut till mig.

Så här såg postgången ut:

Datum Tid Ställe Status
29 okt 13:40 Malmo Delivered
29 okt 04:43 Malmo Out For Delivery
27 okt 20:03 Malmo Import Received
26 okt 23:15 Eindhoven Shipped From Originating Depot
26 okt 22:12 Helsingborg Hub Consignment Received AtTransit Point
26 okt 20:20 Arnhem Hub Consignment Received At Transit Point
26 okt 20:16 Arnhem Hub Consignment Passed Through Transit Point

Senast redigerat 2007-11-05 00:47

Jodå, min iMac är tyst. :]

Funderar på att ringa apple ang ljudet från min iMac...

Bara den är igång utan någon belastning hör jag konstant fläktljud (eller är det hdd ljud).

Min fråga är...
Utan belastning ska inte iMacen vara knäpptyst?

Har även jag en WDC WD3200AAJS-40RYA0.

  • Medlem
  • Mörbylånga
  • 2007-11-07 07:36

Förstår inte så mycket av ert tekniska prat men efter att ha varit en olycklig PC ägare bara i 3,5 år så blev jag övertalad att skaffa mig en Mac och är nu nybliven Pappa till en Imac 20 tum. och är supernöjd ! Vilken dator ! Har allt och lite till av det jag vill ha. Något skrivprogram värt namnet kunde man ju skickat med men nu har jag ,efter ett tips, "laddat ner" Neooffice och det verkar också super.

Finns det inga MAC-ägare i Kalmar som vill bilda en opretantiös klubb som träffas på nåt fik 1 g/mån för att prata Mac?

Ha de bra.

Jag instämmer i talaren ovanför. Efter att velat i några månader slog jag till med en 24" 2,4. i måndags.
Efter att levt med Windows och dess problem var det som att komma hem. Nu förstår jag varför Macägare aldrig går tillbaka till den andra världen. Jag är kär!!

Vill bara säga att jag har haft den "bättre" 20" Imac hemma i en vecka nu med leopard och är helnöjd. Inga problem med frysningar eller brummande ljud. Skulle lätt köpa den igen eller kanske en 24" Framförallt är den så snygg och är ännu snyggare hemma än i butik.

Nu har min kommit! fy fasen va underbar! hihi

Om bara apple kunde få fingret ur och skicka min iMac någon gång, har gått mer än en vecka sedan beställning och jag börjar bli otålig. Bör man ringa och gny lite hos dom tycker ni?

Ursprungligen av Blomqvist:

Om bara apple kunde få fingret ur och skicka min iMac någon gång, har gått mer än en vecka sedan beställning och jag börjar bli otålig. Bör man ringa och gny lite hos dom tycker ni?

Jag hade beställt av Applestore först, men det tog lika lång tid för mig, ingen ändring på beställningsstatusen. Så jag avbokade och åkte till Pc-city, 500:- billigare och packade ned den i bilens baksäte direkt.:cool:

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-11-07 17:24
Ursprungligen av Blomqvist:

Om bara apple kunde få fingret ur och skicka min iMac någon gång, har gått mer än en vecka sedan beställning och jag börjar bli otålig. Bör man ringa och gny lite hos dom tycker ni?

Jag beställde min för drygt en vecka sedan, 29/10.
Idag skeppades den!
Dröjer nog minst en vecka tills jag får den, beräknad leverans 16/11.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2007-11-07 18:04

Skickade tillbaka min första 24" iMac pga resonansljud från hårddisken. Idag, tre veckor senare, fick jag en ny. Exakt samma jävla förbannade ljud. Dessutom är skärmen sämre. Backlighten läcker igenom. Har idioterna på Apple ingen kvalitétskontroll innan de skickar iväg skiten? Funderar på att lämna fanskapet och ta pengarna tillbaka. Så förbannat krångligt att skicka tillbaka skiten också när de tvunget skall komma på arbetstid när man inte är hemma.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2007-11-07 18:17
Ursprungligen av manlix:

Skickade tillbaka min första 24" iMac pga resonansljud från hårddisken. Idag, tre veckor senare, fick jag en ny. Exakt samma jävla förbannade ljud. Dessutom är skärmen sämre. Backlighten läcker igenom. Har idioterna på Apple ingen kvalitétskontroll innan de skickar iväg skiten? Funderar på att lämna fanskapet och ta pengarna tillbaka. Så förbannat krångligt att skicka tillbaka skiten också när de tvunget skall komma på arbetstid när man inte är hemma.

Du kan be dem komma till arbetsplatsen å andra sidan.

Är nervös i väntan på min iMac när jag läser sånt här...

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2007-11-07 18:35
Ursprungligen av iggy:

Du kan be dem komma till arbetsplatsen å andra sidan.

Är nervös i väntan på min iMac när jag läser sånt här...

Javisst, jobbar man på samma ställe varje dag så går det ju bra. Jag är linjemontör på Vattenfall och är runt lite varstans. Jag kanske kan ge dem koordinater till ett ställe ute i skogen? Fast man vet ju aldrig vart man är någonstans när de behagar köra ut paketet.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2007-11-07 18:37
Ursprungligen av manlix:

Javisst, jobbar man på samma ställe varje dag så går det ju bra. Jag är linjemontör på Vattenfall och är runt lite varstans. Jag kanske kan ge dem koordinater till ett ställe ute i skogen? Fast man vet ju aldrig vart man är någonstans när de behagar köra ut paketet.

Värre problem än mig då som "bara" har 6 olika arbetsplatser (kyrkogårdar) jag är på

Korkat system är det hur som helst eftersom det är svårt att välja något annat än just utkörning av prylarna.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2007-11-07 18:40
Ursprungligen av iggy:

Värre problem än mig då som "bara" har 6 olika arbetsplatser (kyrkogårdar) jag är på

Korkat system är det hur som helst eftersom det är svårt att välja något annat än just utkörning av prylarna.

Korkat? Det är fullständigt idiotiskt. De kan ju fan inte ens ringa innan de åker ut.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2007-11-07 18:42
Ursprungligen av manlix:

Korkat? Det är fullständigt idiotiskt. De kan ju fan inte ens ringa innan de åker ut.

Fast de brukar ringa när man inte är hemma har jag för mig så man kan fixa ny tid och plats väl?

Det bästa vore hur som helst om man hade möjlighet att välja att få det med posten, alternativt kunnat välja kvällstid.

Ursprungligen av iggy:

Fast de brukar ringa när man inte är hemma har jag för mig så man kan fixa ny tid och plats väl?

Det bästa vore hur som helst om man hade möjlighet att välja att få det med posten, alternativt kunnat välja kvällstid.

Jag håller med er då jag inte fick mitt Leopard förens en vecka efter då jag var tvungen att vara hemma från 8-17 och vänta. Dock sa de att jag kunde hämta upp det i lagret eller sätta en fullmakt på dörren. Fullmakt är ju helt uteslutet ifall det är en dator men ifall man har bil är ju uthämtning ett bra alternativ!

Bevaka tråden