Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Webapp: TV-tablå till iPhone/iPod Touch

Tråden skapades och har fått 107 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-11-17 21:48

Tja,

med kombinationen tristess och att det inte finns en bra TV-tablå till iPhone (vad jag vet) så pillade jag ihop en enkel webapp som visar dagens tablå för de vanligaste svenska kanalerna. Det är inga coola effekter när man hoppar mellan sidorna, men det beror mest på att jag inte hittat nåt bra sätt att få det att funka utan att hacka.

Ni hittar min webapp här: http://www.tvapp.se.

Det är en ganska lång adress, men det går ju att göra ett bokmärke. Jag ska se om jag kan hitta någon kortare domän att lägga in den under.

Berätta gärna vad ni tycker om den. Nedan finns några saker som jag tänkt på, men inte fixat än:

- möjlighet att läsa mer om ett program.
- möjlighet att välja "kanal-paket" precis som i TV-widgeten i OSX.
- möjlighet att skapa en profil och lägga in sina egna kanaler
- snygga slide-effekter när man hoppar mellan sidorna.
- möjlighet att se fler tablåer än dagens.

Fyll gärna på listan om ni saknar något.

/Herman

Senast redigerat 2007-12-17 23:00

Grym! Precis vad jag har saknat, ett snabbt sätt att kunna kolla vad som är på TV!

  • Medlem
  • Österåker
  • 2007-11-18 02:18

Tack, precis vad jag funderade på att knåpa ihop igår så hittar jag det färdigt.

Enda jag saknar är vanliga Discovery channel (Ej HD).

Är www.tv.nu så dålig?

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2007-11-18 19:23

Tjena!

Denna sida var riktigt bra! Det enda jag saknar är möjligheten att se alla kanaler samtidigt mellan två klockslag så man enkelt får en översikt.

Snyggt jobbat!

Ursprungligen av Dee:

Tjena!

Denna sida var riktigt bra! Det enda jag saknar är möjligheten att se alla kanaler samtidigt mellan två klockslag så man enkelt får en översikt.

Snyggt jobbat!

Återigen, duger inte www.tv.nu för detta?

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2007-11-18 20:15
Ursprungligen av theplague:

Återigen, duger inte www.tv.nu för detta?

Självklart inte. Den är ju ful, överbelamrad med reklam, seg och allmänt karma-sänkande. Med andra ord inget jag vill surfa in på med min iPhone, speciellt inte över EDGE/GPRS.

Till trådskaparen:

Kanonbra jobbat. Det jag saknar mest är en vy där man kan se vad som är på TV just nu på samtliga kanaler samt de två nästkommande programmen. Skulle öka användbarheten rejält enligt min mening.

Ursprungligen av theplague:

Återigen, duger inte www.tv.nu för detta?

Måste säga att TVApp är betydligt bättre eftersom det är direktanpassat för iPhone.

(Jo, jag vet att jag svarar på ett halvgammalt inlägg, men det är värt att poängtera att en väl anpassad iPhone-lösning mycket väl kan motivera att man skapar en sajt som gör samma sak som en existerande sajt gör, om man kan göra det så pass mycket bättre.)

Ursprungligen av jacoblo33:

När det blev klart att det var mitt program som var problemet så googlade jag cookies lite. Lösningen kan vara nyttig för andra som får liknande problem.

Tackar, det hjälpte mig att komma en lösning på spåret för samma problem som jag upplevde.

Man kanske också kan lägga in lite snygga Ajax-script, så den blir ännu bättre

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2007-11-19 07:02

Håller med akesson, tv.nu fungerar inte så bra på iPhone. Denna är mycket bättre.

Jag menar en överblick som fungerar ungefär som http://tvguide.swedb.se/tv

Ha det!
Dennis

Jättebra! Har saknat en bra tv-tablå till iPhone. Nu behöver man bara vänta på att någon liten Nisse sätter sig ner och gör en riktig tv-tablå-app.

Ursprungligen av ztaafen:

Jättebra! Har saknat en bra tv-tablå till iPhone. Nu behöver man bara vänta på att någon liten Nisse sätter sig ner och gör en riktig tv-tablå-app.

Och denna är o-riktig eller vadå? Hur mer riktig ska den bli?

Ja, men alltså inte en webb-app. Duh!

Ursprungligen av ztaafen:

Ja, men alltså inte en webb-app. Duh!

Varför ska man en TV-tablå som ett riktigt program? Det krävs ju internet-access vilket som, och det krävs väl inga mer komponenter (som man inte kan göra med webb-app) för att göra en snygg Tv-tablå?

  • Medlem
  • 2007-11-22 08:24
Ursprungligen av Patrik D:

Varför ska man en TV-tablå som ett riktigt program? Det krävs ju internet-access vilket som, och det krävs väl inga mer komponenter (som man inte kan göra med webb-app) för att göra en snygg Tv-tablå?

För att man sklulle kunna tänka sig att man tar hem hela dagens program en gång som man sedan kan granska när man vill. Då skulle man själv kunna välja när man uppdaterar sin lista.

Jag personligen vill slippa omaket att behöva öppna Safari varje gång jag vill se vad det är på tv. Dessutom, ifall man har en "native" app, så skulle den kunna spara ner tablån för ett par dagar, likt Xmltv till Mac OS X.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-11-20 16:09

Sådär, nu har jag stuvat om lite på sidan.

Ni hittar sidan på samma adress som i inlägget högst upp. Bättre adress is still to come. Sorry.

Detta har jag gjort:
- "ajaxierat" sidan, jag vet inte om det blev så snyggt, för det laggar på min iPhone i alla fall.
- lagt till "just nu" på förstasidan.
- Förberett för att kunna se tablåer en dag framåt/bakåt i tiden.

Jag hinner inte fixa mer nu, men ska fixa lite ikväll om jag hinner:
- fixa så man kan se tablåer framåt/bakåt i tiden.
- fixa så man kan se de program som sträcker sig över midnatt.
- fixa ajax-slide-scriptet på iPhone.

Har ni fler tips och funderingar så kom gärna med dem!

/Herman

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-11-21 16:25

Nu har jag uppdaterat sidan ännu mer.

Jag har dock stora problem med hur jag ska kunna göra någon form av preloader när jag laddar in kanalens tablå/program. Jag använder mig av jQuery och "interface", någon som vet hur det går att lösa? Varje sida laddas alltså först när de behövs. Jag vill ju att inladdningen ska ske innan sidan börjar sin "slide".

/Herman

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-21 18:50

Riktigt nice faktiskt : )

Bra jobbat. Uppskattas

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-22 07:47

Ni som använder iPhone Apper, vad använder ni för ikon till denna applikation?
http://www.jonsthoughtsoneverything.com/iphone_apper/

Önskemål:
1) Att när man går in på respektive kanal, så skrollas man automatisk till det program som fn. pågår.
2) Att kunna 'välja bort' kanaler som man inte är intresserade av.

I övrigt en lysande idé!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-11-22 14:09

kia2 tipsade (kanske omedvetet) om iphone apper, som jag gillade skarpt. Fixade en app som ni kan ladda hem här Ikonen är väl inte snyggast i världen, men jag gillar att slippa hoppa in i safari för att sen välja bokmärke. Man lägger ju in programmet via SSH eller iNdependence. Tack för tipset.

/Herman

Håller med Janne.M, att man kommer till det program som pågår vore himla trevligt.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-11-23 00:00

Janne.M: Är du nöjd med sättet jag löste det nu?

Snabbt jobbat!
Nu kommer man direkt in på det program som pågår...

Perfekt. Nu slipper man scrolla ner till nuvarande program. Det är ju faktiskt mest intressant vad som kommer på tv, inte det som har varit

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-12-03 13:25

Nu har det gått några veckor, och jag ser på besöktsstatistiken att folk är ganska trogna sidan, vilket är kanonkul!

Jag skriver detta för att jag skulle vilja ha lite mer feedback från er som använder sidan.

Är det något rent funktionellt som kan lösas bättre?
Är det några kanaler ni saknar?
Är det något i layouten som kan bli bättre?

Får ni ner några rader med feedback så blir jättenöjd!

/Herman

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-03 16:59

Hittade precis din webapp, snyggt jobbat!

Tycker det skulle vara smutt om man även såg 'nästa program' på "startsidan", om möjligt även med starttid (och ev. sluttid?). På så vis får man också på köpet information om hur lång tid det är kvar av nuvarande program.

Kanske t.o.m. även näst-nästa program, likt den underbara widgeten xmltv..?

Tack för en bra app!

Hur går det med en smidigare adress? Även om man kan göra bokmärke av den.

Bevaka tråden