Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för TimeMachine-frågor & svar

Tråden skapades och har fått 197 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Citat: "Borde du inte kunna sätta TM på "Av" i Systeminställningar och sedan radera allt med hjälp av Skivverkyg?""

Jo - det var precis vad jag gjorde. Och det funkade bra. Och mitt andra problem löstes ju också, så tas det bara små, trevliga backups!

Tack för hjälpen alla!

Men det går att göra back up så över nätverket?

Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Men det går att göra back up så över nätverket?

Ja, om din mini kör Leopard. Så har jag fattat det i alla fall...

Ursprungligen av Capeman:

Ja, om din mini kör Leopard. Så har jag fattat det i alla fall...

Tack!

Jag har en fråga till. Är det nån som vet varför man inte kan göra backup till en hårddisk ansluten till en Panther- eller Tigerdator? Vad är det som skiljer mellan Leopard och tidigare system som omöjliggör det? För jag har svårt att tro att Apple bara bestämmer det för att sälja fler Leopardskivor...

Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Tack!

Jag har en fråga till. Är det nån som vet varför man inte kan göra backup till en hårddisk ansluten till en Panther- eller Tigerdator? Vad är det som skiljer mellan Leopard och tidigare system som omöjliggör det? För jag har svårt att tro att Apple bara bestämmer det för att sälja fler Leopardskivor...

Svaret finner du under: Symbolic links and hard links
http://arstechnica.com/reviews/os/mac-os-x-10-5.ars/14

Har jag tolkat det rätt?

Leopard tillåter hårda länkar till mappar och att det krävs för att Time Machine ska fungera.

Tiger tillåter inte hårda länkar till mappar.

Idag backar jag med TM och det funkar mycket bra.
Om jag vill installera om macen hur funkar detta?
Räcker det med att ha samma namn på datorn och sedan "dra" tillbaka det man gjort en backup innan ominstallationen?

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2008-01-17 14:02

Hur funkar det om man använder TM på en disk som redan är delvis fylld med filer?
Kommer TM radera dessa eller kör den på tills disken är full och raderar äldsta TMsessionen som vanligt?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-26 17:51

Markera och klicka på "Återskapa"

Yes!!

Ursprungligen av Yes:

Markera och klicka på "Återskapa"

Yes!!

Frågan är om det räcker.
Har läst på en del andra siter där de har just detta problem med att återskapa sin TM backup om du har gjort en ominstallation av din dator.
Känns lite skakigt och ska man verkligen behöva en TM backup plus en annan backup?

  • Oregistrerad
  • 2007-12-19 15:17
Ursprungligen av heiko:

Frågan är om det räcker.
Har läst på en del andra siter där de har just detta problem med att återskapa sin TM backup om du har gjort en ominstallation av din dator.
Känns lite skakigt och ska man verkligen behöva en TM backup plus en annan backup?

Jag undrar också detta. Är det nån som installerat om Leoparden och sen återskapat från TM?

Ursprungligen av heiko:

Frågan är om det räcker.
Har läst på en del andra siter där de har just detta problem med att återskapa sin TM backup om du har gjort en ominstallation av din dator.
Känns lite skakigt och ska man verkligen behöva en TM backup plus en annan backup?

Skulle verkligen vara intressant och se om någon har erfarenheter av ominstallation tillsammans med TM?

Jag har tänkt blåsa min MBP och installera om Leopard. Vore skönt att slippa sitta och kopiera viktiga filer, för att istället kunna ta dem från TM backup:en. Någon som har ett bättre förslag?

Time Machine Återskapning

Ursprungligen av G.Lindqvist:

Skulle verkligen vara intressant och se om någon har erfarenheter av ominstallation tillsammans med TM?

Jag har idag lyckats återskapa min ledsna leopard till liv, tack vare en några dagar äldre time machine backup. Det gick till som följer:

1. Jag stängde av min time machine disk den 6:e dec. då jag tänkte att det ändå inte behövs nu, och jag behövde det externa racket till en annan disk.

2. Jag glömmer detta och åker till NY över nyår.

3. Jag kommer hem och sätter på macen. Blåskärm för evigt. Vet inte vad felet är, testar allt. Inget hjälper.

4. Då minns jag att jag läst att man kan återställa systemet från time machine.

5. Kopplar in time machine disken och bootar från leopard skivan.

6. Väljer svenska som språk.

7. Klickar på Verktyg > Återskapa från säkerhetskopia.

8. Guide följer för att välja vilken backup man vill återskapa från och vilken disk man vill skriva över. Min senaste var följdaktligen 6:e dec, ca 1 månad gammal, men det gjorde inte så jättemycket. Bilderna låg kvar i kameran, så det var bara att importera på nytt.

Blev en rätt konstig grej på slutet dock:

Om jag räknat rätt skulle jag alltså få sitta och vänta i ca 132 000 år. Känns väl lite sådär.

Trevligt att den också ökade efter 100%, den gick faktiskt upp till över 200% innan den vart klar.

Men när allt var klart fungerade datorn, och alla inställningar, bilder i iphoto, allt var som det var den 6:e december.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2007-12-04 16:12

Hur starta Time Machine när Backup-disken ansluts?

Jag har en Backup-disk på 400 GB som jag använder som backup med Time Machine genom USB. Jag har partitionerat den i två partitioner, den ena för min iMac G5 den andra för en annan person i hushållet som har en MacBok Pro.

När jag Ctrl-klickar på Time Machine från G5:an står det "Nästa säkerhetskopiering: När hårddisken ansluts", dvs det hela sker automatiskt när jag startar hårddisken. (Fläkten på hårddisken surrar för starkt, så jag bestämmer själv när jag vill backa upp genom att starta Backup-disken.)

När MacBook Pro ansluts (USB-kabeln pluggas in + Backup-disken startas) finns inte denna automatik, utan det står "Nästa säkerhetskopiering: --". Visserlligen kan man välja "Säkerhetskopiera nu", men MacBook Pro-användaren är 68 år gammal och ju fler manövrar hon tvingas göra, desto krångligare blir det för henne, som för övrigt älskar sin Mac.

Jag vet inte varför det är olika på det två datorerna. Vet någon hur jag ställer in alternativet "Nästa säkerhetskopiering: När hårddisken ansluts"?

Ursprungligen av marta:

När MacBook Pro ansluts (USB-kabeln pluggas in + Backup-disken startas) finns inte denna automatik, utan det står "Nästa säkerhetskopiering: --". Visserlligen kan man välja "Säkerhetskopiera nu", men MacBook Pro-användaren är 68 år gammal och ju fler manövrar hon tvingas göra, desto krångligare blir det för henne, som för övrigt älskar sin Mac.

En bekant hade detta beteende med sin MacBook men noterade att om man kopplar in laddaren så ändras det från "--" till en tidpunkt. Kanske Apple satt in detta för att undvika corrupt data vid halvfärdig backup?

Senast redigerat 2007-12-14 16:40
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-12-13 22:30

har kollat igenom både google och 99.se (och självklart denna tråden) men hittar inga tecken på att någon annan haft mit problem. Hoppas det går att lösa iaf!

Det största problemet jag har är att den säkerhetskopierar otroligt segt! sitter just nu och tittar på hur den överför i ca 1Kb/s vilket är sjukt irriterande! Den högsta hastigheten jag haft är typ 5Mb/s

hårddisken jag använder är en billig maxtor personal storage 3200 (500gb med 7200rpm)

sen gilla rjag heller inte att den först kopierade hela hårddisken första gången (86gb) och nu kopierar den tydligen 77gb igen.. väldigt störigt!

hur löser jag seghetsproblemet då?

Ursprungligen av Compoxid:

har kollat igenom både google och 99.se (och självklart denna tråden) men hittar inga tecken på att någon annan haft mit problem. Hoppas det går att lösa iaf!

Det största problemet jag har är att den säkerhetskopierar otroligt segt! sitter just nu och tittar på hur den överför i ca 1Kb/s vilket är sjukt irriterande! Den högsta hastigheten jag haft är typ 5Mb/s

hårddisken jag använder är en billig maxtor personal storage 3200 (500gb med 7200rpm)

sen gilla rjag heller inte att den först kopierade hela hårddisken första gången (86gb) och nu kopierar den tydligen 77gb igen.. väldigt störigt!

hur löser jag seghetsproblemet då?

Du har inte råkat koppla disken med USB 1.1, kanske kopplat den via usbhubben på tangentbordet?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-02-07 20:08
Ursprungligen av FelixSwensson:

Du har inte råkat koppla disken med USB 1.1, kanske kopplat den via usbhubben på tangentbordet?

Nejnej jag har den kopplad direkt till min MBP, kanske är pga budgetdisken.. men det tycker jag ju inte att det borde vara.. den kopierar hur snabbt som helst annars..
TM går igång snabbt i början, men sedan så segar det som faaaen! nu sitter den på 24gb av 78 och jag tror inte det går snabbare än 50-100kbs

ingen som har haft samma problem?

Jag vet att man kan köra Time Machine över nätverk mot en Leopard server. Finns det nån tjänst online som man kan betala för att backupa mot någons leopard server? (Och inte kostar typ $100 per år som mac.com) Finns det något tekniskt hinder som betyder att det inte skulle gå att fixa en sån tjänst?

Just nu använder jag mozy.com vilken låter mig backa up hur mycket som helst för $5 i månaden - rätt överkomligt. Men tyvärr sparar den inte gamla versioner av filer som time machine och jag antar att time machine har mycket schysstare interface...

  • Medlem
  • 2007-12-19 19:53

Det utlovade stödet för att koppla en HDD till en Airport Extreme och köra Time Machine trådlöst försvann ju som bekant strax före lanseringen av 10.5. Men rent treoretiskt, Om man har en AE och 802.11n-kort. Skulle det då fungera att köra time machine trådlöst (när det kommer), och även streama film/musik från AE:n till datorn?

Det går att få igång det borttagna stödet för diskar genom AE....

Jag kör Time Machine mot en HDD som är ansluten till AE... Fungerar hur bra som helst...

  • Medlem
  • 2007-12-19 21:03
Ursprungligen av mrnoname:

Det går att få igång det borttagna stödet för diskar genom AE....

Jag kör Time Machine mot en HDD som är ansluten till AE... Fungerar hur bra som helst...

Hur gör man det?

Jag köpte en ny 500GB LaCie DESKTOP HARD DISK USB2 7200RPM 8MB EU som är inkopplad direkt till min iMac 20". När TM gör en backup så hörs ett väldigt knastrande från disken under tiden som backupen görs (för övrigt inställd på att endast köras en gång om dagen).

Enligt supporten på LaCie låter det så här: "the problem could be that those disc are not fully compatrible with timemachine. Try another computer and make a backup on it and see if there is any difference at all."

Men ska det kunna spela någon roll? Man skulle väl kunna använda vilken disk som helst, eller? Kan det vara disken som är trasig/defekt? Backup görs så den fungerar ju... Någon som vet?

  • Medlem
  • 2007-12-20 05:13
Ursprungligen av Micke Rehn:

(för övrigt inställd på att endast köras en gång om dagen).

Hur ställer man in det? Är det i Terminalen också? Skulle vilja att min körde backup 2 ggr/dag. Hur löser man det?

Ursprungligen av Dalle:

Hur gör man det?

Skriv in följande rad utan " förståss i terminalen och tryck enter...
"defaults write com.apple.systempreferences TMShowUnsupportedNetworkVolumes 1"

  • Medlem
  • 2007-12-20 04:55
Ursprungligen av mrnoname:

Skriv in följande rad utan " förståss i terminalen och tryck enter...
"defaults write com.apple.systempreferences TMShowUnsupportedNetworkVolumes 1"

Ok, tack mrnoname! Men om man vill koppla tillbaks den till datorn igen sen? Då är det bara att plugga in den i datorn och köra? Eller måste jag ändra om i terminalen?
Vad har man för överföringshastighet på detta? USB2 klarar ju 480mb/sek. Men 802.11n bara 108, har jag fel?
Det måste innebära att det tar en jäkla tid att överföra data. Men å andra sidan blir det tyst i rummet man sitter i, så det kanske är värt det... Hur upplever du det?
Vad sa du om att titta på film och sånt? Det funkade alldeles utmrkt va?

Det finns ett program som kör TM 2 ggr om dagen: http://www.klieme.com/TimeMachineScheduler.html

Jag tänker köpa en ny intern hårddisk till min macbook. Hur gör jag bäst för att få över time machine backuppen till den nya hårddisken?

Ursprungligen av Ulf Boström:

Jag tänker köpa en ny intern hårddisk till min macbook. Hur gör jag bäst för att få över time machine backuppen till den nya hårddisken?

Hm, det kanske kan fungera att kopiera över den befientliga backupen från TM till den nya externa disken?

Bevaka tråden