Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MWSF 2008 - den officiella keynote-tråden

Tråden skapades och har fått 379 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av tei:

Men.. men... den har ju bara trådlöst nätverk? Den kommer således inte att tillåtas på min arbetsplats. Allra helst hade jag sett en dockningsstation med fler in- och utgångar på. Mmmm... ...dockningsstation.

Finns en ethernet-adapter för 200 spänn.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-15 19:55
Ursprungligen av Leftrustle:

Finns en ethernet-adapter för 200 spänn.

Aha! Topp!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-15 19:56

Jaha ... Då var det slut ...

Jag är ganska besviken. Inte alls på de produkter som kom – alla verkar vara perfekta för sitt syfte och det bästa som världen har att bjuda på hittills.
Problemet är att Apple verkligen har skiftat fokus. Det är knappast många nördar som kommer använda dagens lanserade produkter, förutom kanske MBA. Hela showen i dag var egentligen bara för typiska trendiga konsumenter. Sådana som sitter på Espresso House, dricker Vanilla Latte Macchiato, äter en american cookie för 80 spänn, köper Lars Winnerbäck lagligt på nätet och sedan bloggar om de trendiga och fräscha skorna de just köpte i det gigantiska blänkande köpcentret de befinner sig i.

Visst, MacBook Air kommer jag att lovorda mycket och säkert dregla över inne på Humac om någon vecka. Men det var det enda som var det minsta intressant för mig – musik och film och telefoner endast för USA, som dessutom kostar onödiga pengar, intresserar mig inte.

Tidigare MWSF kom ju med sådant som nya program (iWork, iLife ...) och fler nya datorer och stora uppgraderingar av befintliga modeller. Och nästan alltid något helt ovantat och nytt. Sådant som man kunde se sig själv äga inom en snar framtid.
Jag vill ha tillbaka "Apple Computer, Inc" ...

Jaja, nu ska jag in på apple.com och läsa förhoppningsvis häpnadsveckande spec.

Ursprungligen av Rajje:

Jaha ... Då var det slut ...

Jag är ganska besviken. Inte alls på de produkter som kom – alla verkar vara perfekta för sitt syfte och det bästa som världen har att bjuda på hittills.
Problemet är att Apple verkligen har skiftat fokus. Det är knappast många nördar som kommer använda dagens lanserade produkter, förutom kanske MBA. Hela showen i dag var egentligen bara för typiska trendiga konsumenter. Sådana som sitter på Espresso House, dricker Vanilla Latte Macchiato, äter en american cookie för 80 spänn, köper Lars Winnerbäck lagligt på nätet och sedan bloggar om de trendiga och fräscha skorna de just köpte i det gigantiska blänkande köpcentret de befinner sig i.

Visst, MacBook Air kommer jag att lovorda mycket och säkert dregla över inne på Humac om någon vecka. Men det var det enda som var det minsta intressant för mig – musik och film och telefoner endast för USA, som dessutom kostar onödiga pengar, intresserar mig inte.

Tidigare MWSF kom ju med sådant som nya program (iWork, iLife ...) och fler nya datorer och stora uppgraderingar av befintliga modeller. Och nästan alltid något helt ovantat och nytt. Sådant som man kunde se sig själv äga inom en snar framtid.
Jag vill ha tillbaka "Apple Computer, Inc" ...

Jaja, nu ska jag in på apple.com och läsa förhoppningsvis häpnadsveckande spec.

Du beskrev mig i första delen av ditt inlägg Nej, men skämt åt sido. Macbook är en produkt som faller mig helt i smaken. Den är väldigt portabel men ändå användbar. Jag har gillat storleken på min macbook men den är helt enkelt för tung för att få följa med för det mesta och jag tror Air kan få mig mer portabel. Det som dock spontant får mig lite tveksam är 1,8" hårddisken och dess prestanda. SSD-disken är helt enkelt för dyr för att vara ett alternativ.

Musik och film, onödiga pengar? Jag är väl en av de pretantiösa som inte har något emot att betala för musik och film om det fungerar smidigt. Tyvärr är det som du säger bedrövligt att vi inte fått se röken av tv-serier och filmer här i norden.

Någon som är sugen att ta en fika på Espresso House och diskutera Apple över en latté?

gnäll!

• Medlem
  • 2008-01-15 19:57

Måste säga att jag är besviken. Jag hade önskat mig en liten proffsmaskin.

Ingen firewire 800 eller ens 400...

Det enda jag vill veta är om disken i Time Capsule kan användas som en nätdisk eller om den BARA går att komma åt via Time Machine (som backup-utrymme) Kan den fungera som extern disk så köper jag en 1TB-variant direkt.

Ursprungligen av Converge:

Det enda jag vill veta är om disken i Time Capsule kan användas som en nätdisk eller om den BARA går att komma åt via Time Machine (som backup-utrymme) Kan den fungera som extern disk så köper jag en 1TB-variant direkt.

Den fingerar även med som externdisk. Titta ungefär längst ned på den här sidan http://www.apple.com/timecapsule/wireless.html

Citat:

Time Capsule with Time Machine in Leopard is the ideal backup solution. But that doesn’t mean Tiger, Windows XP, and Windows Vista users can’t enjoy the benefits of Time Capsule, too. Because it mounts as a wireless hard drive, Tiger and Windows users simply access Time Capsule directly from the wireless network for exchanging and storing files quickly and easily.

• Medlem
  • 2008-01-15 20:21

Keynoten nu tillgänglig på www.apple.com/quicktime/qtv

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-01-15 20:29
Ursprungligen av Offe:

Keynoten nu tillgänglig på www.apple.com/quicktime/qtv

Redan! Våra macvänner som dricker öl i väntan på den får nog bråttom nu

När kommer man kunna klämma på den i en Apple Premium butik tro? brukar det ta lång tid?

Nu kommer det. Jag är besviken, de har skiftat fokus, blablabla.

Det jag är besviken på är att prissänkningen på AppleTV inte verkar ha kommit till sverige.

Vadå dyr, den är ju billig, med tanke på vad man får!
Det är svårt att tillverka så små maskiner, jämför med Sony Vaio och andra små laptops...

För oss priskänsliga finns Macbook

Ochochochoch, GUUUUUD vad sexig den är! Så klockren design!

Jag vill ju inte gnälla. MBA är jävligt cool. Men tv/film/itunes ger mig inget. Vill se hårdvara.

• Medlem
  • Ängelholm
  • 2008-01-15 20:07

Var det någon som snappade upp vad som har förändrats på ATV? Jag hängde inte riktigt med på vad som hände där.

Macbook Luft en "dyr" dator med knappt 3D kapabelt grafik kort, delar 144 MB med RAM minne...
http://www.tech.co.uk/computing/upgrades-and-peripherals/graphics-and-multimedia/graphics-cards/other/review/intel-gma-x3100

En "cube"?.

Visst gillar man konceptet med trådlöst och hur man löst det med installation av "låna ut" optiskt läsare från vilken dator med Wifi som helst. Men allt är inte alltid så enkelt med wifi varken med PC eller mac..

Det blir nog många som köper en extern läsare för installations syfte.
Jag kan även tänka mig att den kunde haft en inbyggd kortläsare för att föra över data/program med, det hade varit ett bra alternativ. Men det finns ju externa alternativ om det kniper. Men dock.. en kort läsare för exempelvis SD kort kan inte vara många millimeter...

trådlöst internet utanför wifi zonen då? Det måste ju innebära att man inte blivit av med det externa usb modemet ännu..

Fantastisk batteri tid! Återstår att se om den håller vad den lovar när verkligheten knackar på dörren.

osx 10.5.2 ? någon som vet om den är på gång snart?

inga kompromisser sa man. jag ser en maskin full av kompromisser, men för rätt köpare/användare så är denna maskin kompromisslös! inget för mig

"Det är bara en enda sak som förvånar mig just nu. Mac Pro-skärmarna? Det måste ju vara en jätteförlust för Apple att inte kunna tillhandahålla marknadsmässiga skärmar till sina proffsmaskiner?"

Verkligen. Behöver extern till min MB men de som finns nu köper jag aldrig. MBP skulle behövt lyftas med. Hur länge kan de egentligen vänta med de uppdateringarna?

• Medlem
  • 2008-01-15 20:18

Då är habegäret på topp igen i.o.m. Air, ser underbart grym ut, även om jag, som skrivits tidigare i tråden, stör mig på den "kraftiga ramen runt skärmen"..

Två saker sak jag inte förstod, Apple TV, kommer den med HDMI-ingång nu? Vad har man annars för nytta av HD-formatet?

Time capsule, vad har den för fördelar som basstation, jämfört med en vanlig router?

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-01-15 20:26
Ursprungligen av dopi:

Två saker sak jag inte förstod, Apple TV, kommer den med HDMI-ingång nu? Vad har man annars för nytta av HD-formatet?

Min gamla ATV har HDMI så det är inget nytt med hårdvaran vad jag förstår, endast mjukvara här.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-01-15 20:35

Apple visar vägen !

En gång tidigare avskaffade diskett-stationen. Alla PC användare tyckte det var idiot. Se själv idag !

Reagera inte hårt ! Med tiden kommer det bli rätt.
Jag har slutat med DVD/CD skivor, mycket bättre med dmg filer och avi o.s.v.
Varför ska man hålla på massa skivor som tar plats, eventuellt tappa bort ?

• Medlem
  • Gävle
  • 2008-01-15 20:43
Ursprungligen av REP:

Apple visar vägen !

En gång tidigare avskaffade diskett-stationen. Alla PC användare tyckte det var idiot. Se själv idag !

Reagera inte hårt ! Med tiden kommer det bli rätt.
Jag har slutat med DVD/CD skivor, mycket bättre med dmg filer och avi o.s.v.
Varför ska man hålla på massa skivor som tar plats, eventuellt tappa bort ?

Huh? De flesta ultraportabla PC saknar väl DVD-läsare/brännare. Inget nytt direk?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-01-15 20:52
Ursprungligen av mbp:

Huh? De flesta ultraportabla PC saknar väl DVD-läsare/brännare. Inget nytt direk?

Ja inget nytt, men jag nämnde den tidens negativa reaktioner från PC vänner. Det går inte att stå still. Inga XP skivor (före SP1) var ens bootbara skivor! Apple var långt före med bootbara installationskivor.

Ursprungligen av REP:

Ja inget nytt, men jag nämnde den tidens negativa reaktioner från PC vänner. Det går inte att stå still. Inga XP skivor (före SP1) var ens bootbara skivor! Apple var långt före med bootbara installationskivor.

Både XP och 2000 var/är bootbara

Ursprungligen av REP:

Ge upp. win98 å kanske 95 var bootbara.

Ursprungligen av dopi:

Om det är HDMI-utgång du menar så har ATV alltid haft det (vad ska du med en HDMI-ingång till?).

• Medlem
  • 2008-01-15 20:36
Ursprungligen av PowerAxl:

Om det är HDMI-utgång du menar så har ATV alltid haft det (vad ska du med en HDMI-ingång till?).

Utgång var det magiska ordet ja... Jag skyller hjärnsläppet på att jag är uppspelt p.g.a. AirO:-)

BTW, varför är Swedenstore nere så länge???

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-01-15 20:44
Ursprungligen av dopi:

BTW, varför är Swedenstore nere så länge???

Den har varit igång sedan 19.40 ca

• Medlem
  • 2008-01-15 20:51

Hur är det med den nya Apple TV uppdateringen? Steve sa ju att den var till alla nuvarande Apple TV ägare. Kommer vi i Sverige kunna hyra då tro. För när han snackade om rental i iTunes så sa han ju att senare under året kunna erbjuda det till fler länder.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-15 20:19

Tycker det var lite tråkigt att de inte kunde bjuda på Time Machine-support till Airport Express. Men jag överlever antar jag!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-15 20:19

Jajustdet, Time Capsule! Jomen där har vi en sak som var lite oväntad och ny.
Synd bara att den kostar över så pass mycket mer än en vanlig hårddisk med samma storlek. Annars hade jag rekommenderat den till alla. Precis alla.
Jag funderade häromdagen faktiskt på just vad man ska göra för att använda Time Machine när man inte sitter med hårddisken inkopplad hela tiden. Detta hade varit perfekt.

Bevaka tråden