Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa första systemkamera

Tråden skapades och har fått 221 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-02 18:57

Hej

Jag är inne på att köpa en ny kamera, och kan då inte låta bli att kika lite mot system-varianterna. Har blivit riktigt sugen på att få lite inställningar att leka med. Skulle dock tacksamt uppskatta lite vägledning i den djungel jag trasslat in mig i efter ett antal timmars surfande.

Jag söker alltså en digitalkamera, med ordentligt mycket inställningsmöjligheter. Dvs ordentlig zoom, manuellt fokus, färginställningar, och diverse andra användbara inställningar jag inte lärt mig namnet på ännu Samtidigt skulle jag gärna vilja ha ett autoläge, men det kanske finns på alla kameror? Vidare så är ett absolut krav att allt sammanlagt landar på under 5000.

De kameror jag tittat på så här långt är:

Nikon D40 - verkar bra, men i dyraste laget. Dessutom, kan man göra alla inställningar på den, får känslan när jag läser om den att mycket är automatiserat?

Fujifilm FinePix S5700 - verkar som den perfekta kameran för mig, men nästan misstänkt billig. 2000 verkar man kunna få den för, är det nåt fel på kameran?

Fujifilm FinePix S6500fd - verkar också skitbra, och jättebillig. Vad är kruxet egentligen?

Olympus verkar ha ett gäng prisvärda kameror, några kommentarer?

Canon eos verkar vara för dyr för mig...

Funderar även på att köpa begagnat, har ni några råd angående sånt?

Senast redigerat 2008-01-02 19:10
Ursprungligen av DrStein:

Fujifilm FinePix S5700 - verkar som den perfekta kameran för mig, men nästan misstänkt billig. 2000 verkar man kunna få den för, är det nåt fel på kameran?

Fujifilm FinePix S6500fd - verkar också skitbra, och jättebillig. Vad är kruxet egentligen?

De är inga systemkameror.

Ursprungligen av Kristofer:

De är inga systemkameror.

Du har visserligen rätt, men det är inga dåliga kameror och för det DrStein söker är de ganska relevanta.

Edit:
Jäklar. Fujifilm FinePix S5700 har färgproblem vid inzoomning. Se de blålila halo-effekterna på skyltarna i: http://www.cyberphoto.se/bildexempel/s5700/DSCF0008.JPG (stor bild)

S6500fd har inte de problemen vad jag kan se. Har alltid haft bra erfarenhet av Fuji-kameror och brukar rekommendera dem, men S5700-bilderna var inte smickrande.

Mitt förslag är att du tar dig till en fotobutik, lånar ett par kameror, pillar med dem, tar lite bilder, känner efter vilken kamera du gillar handhavandet med. Det är halva saken, en kamera som det tar emot att använda kommer man inte ha mycket glädje av, oavsett bildkvalitet.

Senast redigerat 2008-01-02 20:35
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Jäklar. Fujifilm FinePix S5700 har färgproblem vid inzoomning. Se de blålila halo-effekterna på skyltarna i: http://www.cyberphoto.se/bildexempel/s5700/DSCF0008.JPG (stor bild)

Oj, det var ju grovt! Först tittade jag på den stora skylten i mitten och tyckte det var strunt, men de som är lägre ut (där brytningsfelen är större) var ju grova. "Nya miljöer"-skylten var så illa att jag bara sett den nivån på Sony-kameror. (Sony lär ha grälat en del med Carl Zeiss om vems fel det är att deras optik är så kass...)

• Medlem
  • Ängelholm
  • 2008-01-02 20:01

Pentax K100D. Bildstabiliisering, dammborttaggning mm. Tidgare versionen av programvaran i kameran har dock gett dålig skärpa i jpg format. Fotograferar man i råformat och använder annan programvara än Pentax egen för konvertering blir det bra.

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010112306

Nikon D40 svart

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010122438

Bägge under 5000:- inklusive moms

Enligt min mening ger nog Pentaxen mer för pengarna men kräver också mer. EDIT: av användaren alltså

Ursprungligen av gpd:

Pentax K100D. Bildstabiliisering, dammborttaggning mm. Tidgare versionen av programvaran i kameran har dock gett dålig skärpa i jpg format. Fotograferar man i råformat och använder annan programvara än Pentax egen för konvertering blir det bra.

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010112306

Jag går och funderar på den här då och då som ett möjligt insteg för mig till DSLR-världen. Nu har jag ett par kompaktkameror, med Fujis F31fd som den jag använder mest. (Ricohn brukar också följa med när det verkligen gäller. Ingen kamera är bäst på allt.)

Det som röstar mot en DSLR mer än något annat är givetvis storleken. Kommer jag att använda en sån kluns när jag kan stoppa ner F31'an i skjortfickan? Till saken hör att F31 glatt kör på ISO800 utan att det blir brusigt, och ISO1600 duger när man måste. När jag kollat testbilder på DSLR'erna så känns de inte alltid så där himla överlägsna. Nu är det så att Fuji fuskar en del, det är en massa smarta filtreringar och sånt som gör mycket av magin (SuperCCD är inte hälften så bra som de påstår) men man får likafullt ut bra bilder i många situationer när man väl genomskådat den.

K100D känns som den intressantaste, med undantag för vissa uppgifter om att den skulle vara lite seg på vissa punkter. Är den det? Jag vill ha snabbt fokus, snabbt avtryck, kort tid mellan bilderna. Och så förstås ljuskänslighet, men det är ju mycket en fråga om objektiv på en DSLR.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-02 22:50

Så Fuji-kamerorna är inga systemkameror? Förklarar ju varför de var så billiga... Vad exakt förlorar jag i bildprestanda och inställningsmöjligheter mot en systemkamera? Om det bara är att inte kunna byta objektiv på den, så känns det överkomligt

gpd: Verkar vara 2 riktigt bra kameror, sinnesjukt bra pris också. Ska jag kolla upp närmare!

Om det bara är att inte kunna byta objektiv på den, så känns det överkomligt

Det är just det som kännetecknar en systemkamera!

• Medlem
  • Ängelholm
  • 2008-01-02 23:53

Så Fuji-kamerorna är inga systemkameror? Förklarar ju varför de var så billiga... Vad exakt förlorar jag i bildprestanda och inställningsmöjligheter mot en systemkamera? Om det bara är att inte kunna byta objektiv på den, så känns det överkomligt

gpd: Verkar vara 2 riktigt bra kameror, sinnesjukt bra pris också. Ska jag kolla upp närmare!

Det är inte ointressant att kunna byta objektiv, nackdelen med systemkameror är att de med nödvändighet blir lite större och tyngre. Fördelarna är många, inte minst det att de har en riktig sökare, de elektroniska som vissa andra kameror har är värdelösa enligt min mening p g a eftersläpningar och dålig upplösning.

• Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-01-02 23:48

Förhasta dig ej !° vänta ett tag och sattsa på en Nikon D40 paket..
en vinnare för dig i längden.. Rycktet säger att Nikon är på väg att
uppgradera till D60 samt D90 och då lär D40 bli en sale out..

och om du nu vill ha lite Kvalite i längden bör du gå för ett starkt märke..
som typ Nikon , Canon nåt som man kan bygga på oxå

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-03 00:12

Så, trisen, canon 300d vore också bra? EDIT: hittade en begagnad, verkar som att den utgått ur sortimentet...

• Medlem
  • Ängelholm
  • 2008-01-03 07:55

Så, trisen, canon 300d vore också bra? EDIT: hittade en begagnad, verkar som att den utgått ur sortimentet...

EOS 300D var en (pris)revolution när den kom, men har blivit ifrånsprungen tekniskt så pass på de här 4-5 (?) åren att den skall vara väldigt billig för att den skall vara prisvärd. Tyvärr så har folk ofta en väl optmistisk uppfatting om vad deras gamla kameror är värda. Skulle nog inte betala mer än 1500-2000 för en 300D med kitglugg.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-03 10:35

Nikon D40 går att få för 4.000 på mellandagsrean (Expert). Jag har haft mycket kul med min D40 sedan i somras och det är verkligen en kompetent kamera och som är lätt att lära sig om man är van vid kompaktkameror. Den erbjuder alla inställningsmöjligheter som man kan önska av en systemkamera (slutar-prioritet, bländar-prioritet, program eller manuellt). Den har även ett antal motivprogram för olika ändamål (barn, sport, landskap, porträtt o.s.v) som är automatiska.

Systemkameror är som namnet säger ett system.

Du har alltså ett kamerahus, till detta kan du koppla hela högar med grejer Batterigrepp, olika sorters blixtar, olika objektiv(fasta eller Zoomar), stativ, fjärrutlösare, olika sökare.
Bara en sån sak att du kan oftast justera sökaren på kameran för eventuellt synfel - så du kan fota utan glasögon.

Börja alltså med ett bra hus med ett bra objektiv.
Nikon/canon/Pentax/olympos är väl de största.

Bra kvalitet och vettiga funktioner gäller. Mer pixlar innebär inte automatiskt att kameran är bättre än konkurrenten.

Min Pentax K10D t ex har 10MP (samma sensor som Nikon D80) och det finns kameror med mera megapixels men min kamera har många andra saker jag värdesätter högre ( jag hatar t ex Canons lekskolenivå på ikonerna på programratten...). Jag gillar att min kamera är näst intill vattentät...(bor vid kusten)

De objektiv som medföljer är oftast med betoning på billiga. Kanske kan man få ett paketpris på kamerahuset fast med "nästa" objektiv i kvalitetsläge?
Bra objektiv har du i många år och kvalité lönar sig!

Blixt kan man ju ta på "nästa löning" s a s... själv äger jag inte ens en blixt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-03 19:02

Tack för de goda råden, är helt ovärderligt!

Hittade en annan gammal begagnad grej, en Olympus Camedia E-10 från 2002 typ.

http://www.blocket.se/vi/14669173.htm

Är den värd 2900? borde jag pruta, i så fall hur mycket? Finns det några grejer man ska kolla särskilt noga på kameran innan man köper den?

• Medlem
  • 2008-01-03 20:00

Om du ska köpa något begagnat tycker jag att du ska höja ribban lite. Olympus-kameran är helt säkert bra, men 4MP är rätt lite och det är en mindre sensor. EOS 350D är en utmärkt kamera t ex. 20D är ändå bättre. Nikon D70, eller D50. De är absolut inte sämre för att det gått ett par år.

Jag ska sälja en 350D, men med en del extrasaker, så det kanske inte är intressant för dig.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-03 20:14

Det är möjligt att du har rätt. Tänkte att som första kamera kan det vara bra med något billigt, innan man kommit underfund med vad man gillar. Fast då ska det ju vara riktigt prisvärt, frågan är om det är det.

Vad vill du ha för din kamera?

• Medlem
  • 2008-01-03 20:29

Det är möjligt att du har rätt. Tänkte att som första kamera kan det vara bra med något billigt, innan man kommit underfund med vad man gillar. Fast då ska det ju vara riktigt prisvärt, frågan är om det är det.

Vad vill du ha för din kamera?

Att komma med råd, och sälja saker i samma mening klingar ju lite falskt, men jag skickar ett PM när jag funderat lite på vad som är ett rimligt pris ...

Jag försöker absolut inte få dig att svinga i någon särskild riktning, men om du satsar för lite kan du ångra dig. För en systemkamera tycker jag att 6MP är minimum, och också rätt lagom för de flesta. Canon och Nikon har också ett stort utbud av relativt billiga tillbehör, så det kan löna sig. Särskilt om du planerar att köpa begagnat.

• Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-01-03 21:40

om du nu är intr av beg är denna en helt shyst sak.... om du nu
håller dig till <5000 ???
eller vänd dit till en yrkesbutik o kolla beg? typ YFO, Hägertorns,
scandinavian photo etc etc
http://www.blocket.se/vi/14678300.htm?ca=23_11_s

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-05 12:47

Sådärja, var skönheten inköpt:) En begagnad Nikon d40 för 3700 vart det.. Så tack så jättemycket för tipsen, lär snart höra av mig igen om fler:)

Ett tips till - strunta i att nörda ner dig med prestandasiffror som ändå inte spelar någon roll, utan kolla i stället runt bland kompisar vilket märke/modell de kör, välj samma så kan du låna optik och spara massor av pengar.

Grattis till köpet! Jag är hur nöjd som helst med min D40 (hade en D70s tidigare)! Kolla in http://www.kenrockwell.com/nikon/d40.htm för lite matnyttig information, tips och trix.

Om man nu skall komma med ngt råd så här efter köpet är det nog att tänk på vad diu behöver och köp lagom kvalitet. Man får vad man betalar för gäller nästan allt.

Stativ? Det finns stativ som är fjäderlätta i kolfiber för 7500:- och HAMA i plast för 495:- på elgiganten... Jag hittade Scandinavian Photos (Mölndal) egna för 1795:- som är mycket prisvärt. Ett billigt stativ som inte är stilla är ju.. pengarna i havet (495:-) och sedan får man köpa ett riktigt i alla fall (1795:-)... då har man ju lagt ut 495 + 1795 = 2300 spänn ungefär.. så billigt kan bli dyrt

Bästa man kan göra är att snacka med kompisar, läsa tester på nätet, fråga här, vara nyfiken och hålla koll på vad man vill ha... när sedan affären har REA... tjoff!
Då slår man till.
Bli en medveten konsument helt enkelt.

Sedan finns det ju inga genvägar till att bli en bra fotograf. Ta mkt bilder helt enkelt!
Ha roligt.

Sensorns storlek är en viktig detalj i hur bilderna slutligen kommer att kännas. Sensorn är betydligt mindre i "point and shoot" kameror jämfört med Nikons D40 som du också tar upp. D40 har inte bara en stor sensor, den har relativt få MP, vilket gör att du faktiskt får bättre bilder än väldigt många andra systemdigitala kameror tack vare att pixlarna är stora nog att släppa in bra med ljus så att kameran lättare kan avgöra vilken färg den skall blanda till. - den kom också ut ganska sent på marknaden och sensorn är trots sina 6MP väldigt bra!

Nikon D40: Sensorns storlek ca 30mm på diagonalen
Fujifilm FinePix S5700 Sensorns storlek ca 6.5mm på diagonalen
Fujifilm FinePix S6500fd Sensorns storlek ca 8.9mm på diagonalen
Olympus SP-560: Sensorn på Diagonal ca 7mm (Valde en ny fin som jämförelse)

Fördelen nummer två med Nikons D40 är att du har tillgång till en del av Nikons fina objektiv. Tyvärr sitter ingen fokusmotor i kroppen så du måste välja objektiv som har det i sig. Optiken är annars oerhört viktigt för slutresultatet. Kameran är sekundär.

Annars kan du ju köpa en SD14 via USA för snorbilliga pengar. (jämfört med här alltså)

Lycka till!

PS. Såg att du valt en D40.. hehe.. DS

Ursprungligen av Rytterfalk:

Optiken är annars oerhört viktigt för slutresultatet. Kameran är sekundär.

Kunde inte sagt det bättre själv. Hellre lite billigare kamera och bättre optik. Har ett billigt objektiv i lådan och känner direkt att det är ...billigt... när jag fotar.
Väl hemma kan man inte få den där fina skärpan ur bilderna...

Ursprungligen av Rytterfalk:

Sensorns storlek är en viktig detalj i hur bilderna slutligen kommer att kännas. Sensorn är betydligt mindre i "point and shoot" kameror jämfört med Nikons D40 som du också tar upp. D40 har inte bara en stor sensor, den har relativt få MP, vilket gör att du faktiskt får bättre bilder än väldigt många andra systemdigitala kameror tack vare att pixlarna är stora nog att släppa in bra med ljus så att kameran lättare kan avgöra vilken färg den skall blanda till. - den kom också ut ganska sent på marknaden och sensorn är trots sina 6MP väldigt bra!

Nikon D40: Sensorns storlek ca 30mm på diagonalen
Fujifilm FinePix S5700 Sensorns storlek ca 6.5mm på diagonalen
Fujifilm FinePix S6500fd Sensorns storlek ca 8.9mm på diagonalen
Olympus SP-560: Sensorn på Diagonal ca 7mm (Valde en ny fin som jämförelse)

Fördelen nummer två med Nikons D40 är att du har tillgång till en del av Nikons fina objektiv. Tyvärr sitter ingen fokusmotor i kroppen så du måste välja objektiv som har det i sig. Optiken är annars oerhört viktigt för slutresultatet. Kameran är sekundär.

Annars kan du ju köpa en SD14 via USA för snorbilliga pengar. (jämfört med här alltså)

Lycka till!

PS. Såg att du valt en D40.. hehe.. DS

Vad är snorbilligt om SD14 i usa? jag blev mäkta intresserad nu - SD14 verkar vara en höjdare..

• Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-01-11 22:17

Hmm ..

Som Jag oxå ser det .. och är defenetivt i Branchen av att plåta ..
Ser jag fler och fler Kolegor ->som lägger sina vidvinkel/zoom samt telle/z (2,8)
på hyllan och fasta ljusstarka glasbitar börjar se ljuset igen..
Det är bra att röra på sig och hitta nya vinklar (än att stå och Zooma) hehe
+ Skärpan och Färgmättnaden är STOR! och nu börjar det komma MER->fullformat..

Och detta ser jag som mer än positivt och skapande

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-16 21:07

Har gått och funderat fram och tillbaka sedan december på att köpa min första systemkamera. Och jag har läst tidigare inlägg i denna tråden och Nikon D40 verkar vara en väldigt bra systemkamera att börja med. Har kollat på den hos olika återförsäljare på nätet och även besökt butiker för att känna och klämma.

Tänkte ta tag i mitt fotograferingsintresse sedan länge. Och utan relevant utbildning så antar jag att det gäller att fotografera mycket i olika miljöer och sammanhang, samt förstå och lära känna kameran och de olika funktionerna.

Jag får vänja mig vid att använda sökaren istället för displayn, som jag är van att använda sen de kompakta digitalkamerorna. Har ju glasögon så jag hoppas de inte är i vägen. Är det bättre att använda sökaren än att titta på displayn när man fotograferar? Inbillar mig att det är det.

Edit: Har märkt att jag är inte stadig på handen när jag använder kompaktkameror. Och jag såg i en butik att de hade objektiv med inbyggd bildstabilisator (eller vad det kallades för). Kanske en bra investering.

Ursprungligen av Reisan:

Edit: Har märkt att jag är inte stadig på handen när jag använder kompaktkameror. Och jag såg i en butik att de hade objektiv med inbyggd bildstabilisator (eller vad det kallades för). Kanske en bra investering.

Förutom Sony har även Pentax K100D och K10D bildstabilisator inbyggda i huset (funkar alltså med alla objektiv). Samsungs modeller är i princip exakt samma kameror som Pentax fast ibland till lägre pris. Om du inte är beroende av att flasha ett känt statusmärke är Samsungarna absolut väl värda att kika på. Enda nackdelen är väl att det framtida andrahandsvärdet nog blir något lägre pga märket.

Sedan skall du inte avskräckas av alla kommentarer på nätet om hur usla de medföljande kitobjektiven är - de duger faktiskt alldeles utmärkt att fotografera med! Inget av de stora märkenas kitzoomar kan beskyllas för att vara direkt dåliga. Sedan finns det självklart andra alternativ som för en större peng ger ett ännu bättre slutreultat rent tekniskt. Dom gluggarna skaffar du när du lärt dig vad du behöver (ljusstarkt? supervidvinkel? fast eller zoom?) och får råd.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-16 23:38

Kan ju dela med mig av mina erfarenheter så här långt:

Först och främst: Nikon D40 har varit en jättebra nybörjarkamera. Är supernöjd, och har varit två grymt roliga första veckor. Foto är oändligt mycket roligare med en systemkamera!

Angående kameran och dess olika funktioner är det inte så jättemycket att sätta sig in i egentligen. Om du fotar i manuellt läge, vilket är absolut roligast (och bäst:)), är det 4-5 inställningar du behövar sätta dig in i/förstå, resten kan man vänta med. Dessa är slutartid, bländarstorlek, ISO-tal, ljusmätare, och fokus. Det är inte jättekomplicerat, och väldigt roligt att expermintera med när man väl lärt sig. (Det finns även ett gäng automatiska lägen för olika situationer, då det bara är att sikta och skjuta)

Angående att titta i sökaren eller på skärmen, så kan du inte titta i på skärmen på SLR-kameror då bilden inte visas där. Att titta i sökaren ger dock flera fördelar, framförallt kan du se att skärpan blir rätt. Dessutom ska det vara möjligt att justera sökaren så att den kompenserar det eventuella synfel du har, så att du inte behöver glasögonen.

Skulle tro att du blir stadigare på handen med en systemkamera. Det borde bli stabilare i och med att du fotar med den tryckt mot ansiktet, istället för att hålla den en halvmeter ifrån dig. Går säkert att öva upp också, med bättre teknik etc.

Tror att det ingår någon sorts bildstabilisator i Nikon-objektivet. I vissa andra kameror sitter bildstabilisatorn i kamerahuset, vet inte riktigt vad skillnaden blir i praktiken.

Senast redigerat 2008-01-16 23:52
Bevaka tråden