Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook Air - nu IRL!

Tråden skapades och har fått 314 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Från Macobserver

  • Oregistrerad
  • 2008-01-17 00:41

Jag kan inte låta bli att misstänka och hoppas att Apple kommer att göra något speciellt för att fira 10-årsminnet av iMacen. Jobs lär ju nämna hur tremendous och amazing det har varit i alla fall

Ursprungligen av Doktor G:

...Jobs lär ju nämna hur tremendous och amazing det har varit i alla fall

Mannen med superlativer på lagret.

Här finns en intervju med Mossberg f ö.

Senast redigerat 2008-01-17 01:10

Tyckte inte MacBook Air var något att hurra över faktiskt. MacBook presterar rent allmänt bättre samt har mer kapacitet. Om man nu ändå skulle ha pengar över att bränna tycker jag att man bör göra det på en MacBook Pro 15".

Ursprungligen av MacFille:

Tyckte inte MacBook Air var något att hurra över faktiskt. MacBook presterar rent allmänt bättre samt har mer kapacitet. Om man nu ändå skulle ha pengar över att bränna tycker jag att man bör göra det på en MacBook Pro 15".

Jag antar att även du missat målgruppen och de inlägg som skrivits innan? Jag skulle (och jag har pengarna) aldrig köpa en MacBook Pro istället. Och hur hade du tänkt att MacBook Air skulle prestera likvärdigt eller bättre än MacBook? Som Shipley skriver: "Den är TUNN!". Klart att den då inte presterar lika mycket som en stor, tjock MacBook! Förstå att vad som inte passar dig, passar mig. Prestandan är av underordnad betydelse när det gäller så tunna maskiner.

  • Medlem
  • 2008-01-17 02:44

Jag tycker den här MacBook Air tråden hör hemma under MacBook och inte under MacBook Pro. Air är nice men prestandamässigt är det en klen MacBook.

Ursprungligen av Jordi:

Jag tycker den här MacBook Air tråden hör hemma under MacBook och inte under MacBook Pro. Air är nice men prestandamässigt är det en klen MacBook.

Om du inte märkt det redan är det inte hur välutrustad MBA är som är det viktiga med datorn. Det är inte listor med höga siffror och många kontakter som är det viktiga, det är hur den är tänkt att användas och av vilka. Då passar de bättre i det här forumet, tycker jag.

  • Medlem
  • 2008-01-17 06:30
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Om du inte märkt det redan är det inte hur välutrustad MBA är som är det viktiga med datorn. Det är inte listor med höga siffror och många kontakter som är det viktiga, det är hur den är tänkt att användas och av vilka. Då passar de bättre i det här forumet, tycker jag.

What? Sortera inläggen efter användare och användningsområde i stället för vad det
verkligen fysiskt är. Hmmm

Med den i moderkortet (identiskt lika) intergrerade grafiken och max minne på 2gig
kommer den att uppföra sig mer som en MacBook än MBP.

Den är på millimetern lika stor som en MacBook förutom tjockleken.

Skärmen är lika stor och med samma upplösning.

Jag HAR märkt vad som är det viktiga med MBA.

Ge modellen en egen rubrik, för den har inget med MBP att göra.

Tvärtom, raka motsatsen. "knappt inget alls" vs. "extra allt"

Ursprungligen av Jordi:

Jag HAR märkt vad som är det viktiga med MBA.

Det syns inte i dina inlägg, försök igen, och lägg extra märke till de inlägg som gäller MBA:s användningsområde och citaten från Wil Shipley,

  • Medlem
  • 2008-01-17 18:06
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Det syns inte i dina inlägg, försök igen, och lägg extra märke till de inlägg som gäller MBA:s användningsområde och citaten från Wil Shipley,

Eh, du behöver inte oroa dig. Jag har inte skrivit att Apples senaste dator är dålig.

Det jag säger, är bara att det är en avskalad MacBook och INTE en MBP.

Man behöver inte vara marknadsanalytiker för att förstå att MBA inte kommer
sälja hälften av vad MacBook har gjort.

Ursprungligen av Jordi:

Eh, du behöver inte oroa dig. Jag har inte skrivit att Apples senaste dator är dålig.

Jag är inte orolig...

Ursprungligen av Jordi:

Det jag säger, är bara att det är en avskalad MacBook och INTE en MBP.

...men håller inte med dig.

Ursprungligen av Jordi:

Man behöver inte vara marknadsanalytiker för att förstå att MBA inte kommer sälja hälften av vad MacBook har gjort.

Jag synar din antydan att MacBook Air kommer vara en flopp. Du antyder att eftersom produkt A kommer sälja <50% av produkt B så är produkt A en misslyckad produkt. Med den logiken hade både iPhone och iPod shuffle tillsammans varit två extrema floppar eftersom så många iPod nano säljs.

Jag förstår inte riktigt diskussionen här.

Det här är precis den datorn jag har väntat på. Och till alla er som jämför med MBP så kan jag trösta med att säga såhär: Den här datorn har ju ett helt annat användningsområde. Behöver du en MBP så är det ju bara att köpa en sån. De finns ju kvar! Grejen med Air för min del är vikten och ingenting annat. Jag bär runt en dator jämt och ständigt. "Tunn" är ingen fördel för mig. Min enda besvikelse är att det inte finns "turbo 3g" och simkortplats. Hade gärna dumpat min 3-dongel.

Mac Pro hemma och Air på språng blir min melodi.

Läste igenom specarna och la order direkt. Pensionerar samtidigt min PB12 och PB15.

  • Medlem
  • 2008-01-19 18:48
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Jag är inte orolig...

...men håller inte med dig.

Jag synar din antydan att MacBook Air kommer vara en flopp. Du antyder att eftersom produkt A kommer sälja <50% av produkt B så är produkt A en misslyckad produkt. Med den logiken hade både iPhone och iPod shuffle tillsammans varit två extrema floppar eftersom så många iPod nano säljs.

Eh, om du läser mina inlägg har jag aldrig ens påstått att jag tycker att MBA skulle vara dålig på något sett. (Jag kommer förmodligen själv köpa en rev B)
Jag säger bara att den är en avskalad MacBook och därmed mer MacBook än
MBP, förutom materialet i skalet.
Att den kommer att sälja sämre än MacBook beror inte på något sett att den skulle vara ett misslyckande. Den har en mindre målgrupp helt enkelt.
Även om man älskar Apple, kan man vara lite objektiv.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-01-17 19:37
Ursprungligen av Jordi:

Det jag säger, är bara att det är en avskalad MacBook och INTE en MBP.

När hävdade någon annorlunda? Fler saker som MBA inte är: en brödrost, en häst, ett pingisbord, en iPod. Är det här en lek eller nåt? Vad är poängen med att berätta vad MBA inte är, utan att någon har hävdat motsatsen?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-01-17 08:41

MBA borde haft ett utbytbart batteri. Nu går det inte att ta med ett extrabatteri för distansresenärer, det är inte särskillt ultraportabelt.

Att Apple inte skickar med fjärren tror jag hör ihop med den konceptuella idén bakom MBA. Den skall vara slimmad och inkapslad. Inga synliga kontakter, inga klumpiga tillbehör. Om de kunnat hade de struntat i strömsladden med.

MBA har gjort mig mer sugen på nästa generation av macbook. Multitouch platta, SSD-disk och kanske ett nytt aliminiumhölje till världens snyggaste mac lockar mig mer än denna lättviktare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-17 10:29
Ursprungligen av gabra:

Att Apple inte skickar med fjärren tror jag hör ihop med den konceptuella idén bakom MBA. Den skall vara slimmad och inkapslad.

Nu är det flera av er som antytt att det ju bara är att köpa till en fjärr som tillbehör. Men är det någon som sett en specifikation som säger att Air har en IR-mottagare så den kan se fjärren???

Sen tycker ju jag att Apple borde baserat sin fjärr på bluetooth-teknologi snarare än IR redan från början...

Ursprungligen av pesc:

Nu är det flera av er som antytt att det ju bara är att köpa till en fjärr som tillbehör. Men är det någon som sett en specifikation som säger att Air har en IR-mottagare så den kan se fjärren???

Den ligger ju som tillval när man väljer Macbook Air.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-01-17 11:29

MacBook Air-kritikerna påminner en del om de som initialt inte förstod varför någon skulle köpa en iPod Mini — den har ju mindre utrymme och kostar mer per gigabyte än en vanlig iPod. För vissa tar det lite längre tid att förstå, helt enkelt.

Angående metadiskussionen om underforum: Man kanske bara skulle skippa uppdelningen helt och ha ett enda forum för bärbara Macar? iBook, PowerBook, MacBook, MacBook Pro och MacBook Air i samma forum (fast inte Macintosh Portable, där går gränsen ).

Ursprungligen av Adrian B:

iBook, PowerBook, MacBook, MacBook Pro och MacBook Air i samma forum (fast inte Macintosh Portable, där går gränsen ).

Så du menar alltså att Macintosh Portable bör få ett alldeles eget forum? O:-)

Men allvarligt talat låter det ganska vettigt att slå samman alla bärbara i samma forum.

Synd att jag inte har en massa pengar att drälla omkring mig, för MBA väckte habegär.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-20 19:19
Ursprungligen av Adrian B:

Angående metadiskussionen om underforum: Man kanske bara skulle skippa uppdelningen helt och ha ett enda forum för bärbara Macar? iBook, PowerBook, MacBook, MacBook Pro och MacBook Air i samma forum (fast inte Macintosh Portable, där går gränsen ).

Eller PPC/Intel?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-01-20 21:12
Ursprungligen av fredHo:

Eller PPC/Intel?

Ett bra förslag. Sätt alla typer av macbooks i ett forum, alla ibooks, powerbooks och äldre bärbara i ett annat.

Jag tror MBA har sin riktigt stora framtid för sig om ett år eller så, några revisioner senare. Då har vi antagligen 4 GB minne och priserna på SSD gått ner till en mera vettig nivå. Och kanske har de pressat ur lite mer prestanda ur processorn. Just nu är den cutting edge med vissa komprimisser (men jag tror fortfarande att den kommer att sälja bra) men ge den lite tid och den kommer att bli riktigt vass.

Ursprungligen av fredHo:

Eller PPC/Intel?

Jag har tagit upp förslaget med moderatorerna, får se vad de andra tycker.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-21 19:24

Fan, jag tvekar fortfarande. SSD eller den vanliga 4200-disken. Alltså, jag kommer syssla mycket med surf på diverse sidor, lyssna på musik, chatta och pilla en del med bilder. Vad jag har läst så är skillnaden mellan SSD och 4200-disken gigantisk. Grejen är dock att jag har haft en 5400 i min Macbook under ett år, och det har fungerat alldeles utmärkt. Hur blir det i sådant fall med 4200, är den mycket sämre? Låter den mycket mer? Varför tror ni ens Apple satte in en sådan disk, istället för 5400?

8000 kr kostar SSD-disken extra. Vad är det som bli bättre, jag menar.. uppstart eller så, hur märker jag som en vanlig Svensson detta på något annat sätt, förutom att min plånboken blir några tusenlappar mindre?
Om bara Mac med all dess servicekontor runt om i Sverige kunde få tag på en manual som berättar om ett byte med disken kommer att kunna gå och göra i framtiden, så vore allt perefkt. Då skulle jag kunna köpa den i nuvarande konf, och sedermera kunna uppgradera till en SSD i framtiden då priset har minskat. Men att få denna servicemanual verkar dröja, och Apple support svarar inte heller på detta. Typiskt.

Ursprungligen av vamk:

Varför tror ni ens Apple satte in en sådan disk, istället för 5400?

Som Narogh säger - försök hitta en 1,8-tumsdisk i den hastigheten.

Ursprungligen av Adrian B:

Som Narogh säger - försök hitta en 1,8-tumsdisk i den hastigheten.

Problemet för Apple var ju att man inte fick plats med en 2,5 tums disk i MBA (som man har i MBP och MB). 1,8 som sitter i MBA finns i max 4200 rpm medans en 2,5 tum kan man hosta upp i 7200 (standard 5400).

No offense men instället för att raljera över brist på kunskap så kan man ju förklara istället.

Ursprungligen av peacerich:

No offense men instället för att raljera över brist på kunskap så kan man ju förklara istället.

Fair enough (men jag skulle kunna kontra med att man borde kolla upp fakta innan man raljerar över specarna i en dator).

Hur som haver, på hagus.net skriver Hagus om en artikel som sågar MBA, antagligen bara för att få trafik. Hagus går igenom punkterna och bemöter dom: MacBook Air trolls come out to play

Jag ska köpa en Macbook Air så fort jag får min nuvarande Macbook Pro såld.

Det enda som jag är lite bekymrad över är hur de inbyggda monohögtalarna kommer att prestera.

Finns det ens inbyggda högtalare?

ja, *en* högtalare. (aka mono)

det står inget om ir-mottagare på apples produktsida, men det ser ut att vara ett smalt 'ir-fönster' till höger i framkanten.

edit: i apples developer note står det utryckligen att det finns en ir-mottagare:

Citat:

The MacBook Air includes a built-in iSight video camera, built-in IR receiver, and a micro-DVI port. The Apple Remote, which provides remote control of Front Row and Keynote, is sold separately.

Bevaka tråden