- source66
- Medlem ●
- Göteborg
Jag har mycket maskiner, men när jag förklarar att det är min framtida pension och att jag hellre investerar 30.000 i en synth istället för att lägga det i fonder eller annat sparande PLUS att jag faktiskt kan använda dem under tiden gör att de flesta förstår min inställning.[/quote]
Också ett bra argument jag brukar ta till!
Håller helt med! Det är också ett mycket starkt argument. Också ett av mina, faktiskt.
Jag vill ju påstå att utan dessa, riskerar man att tappa fokus. Det brukar förr eller senare leda till att man slutar som musiker eller åtminstone lägger det på is. Vilket enligt mig är himla synd när man ändå gått och köpt en massa fina grejor.
Vi har säkert alla minst en eller två gamla skatter hemma antingen i studion eller i en garderob någon stans. Har man det, så tycker jag verkligen att man har, om inte annat ett moraliskt ansvar att åtminstone bry sig om dessa. Jag känner själv till några som har saker i sin källare som skulle kunna göra både dig och mig impade. Men de bara bryr sig inte!
Kul att du bryr dig!:D Det borde ännu fler göra.
Mac Mann
Ifall man ska ta´et krasst så ser jag nog hellre att nån gör musik, vilken typ det än må vara, på sin minimoog/vcs3/modular/whatever än sitter och fejjar/putsar till dödagar bara för att "den ska vara i fint skick" - Det är ju musik-instrument, de ska användas till musik!!!
...eller är det bara jag som tycker så (sticker ut hakan här)?
Ifall man ska ta´et krasst så ser jag nog hellre att nån gör musik, vilken typ det än må vara, på sin minimoog/vcs3/modular/whatever än sitter och fejjar/putsar till dödagar bara för att "den ska vara i fint skick" - Det är ju musik-instrument, de ska användas till musik!!!
...eller är det bara jag som tycker så (sticker ut hakan här)?
Nej, jag är inne på samma linje. Samma sak som att köpa en fenderstrata från 50-talet för att hänga på väggen. Det är trots allt en musikinstrument som är gjort för att användas. Sen är det klart att man får putsa och feja och underhålla bäst man vill men när det övergår i rent samlande för samlandets skull och de inte används så känns det lite tråkigt för alla de som inte har en men som skulle ha använt den om de haft en.
Fast jag vill inte lägga nån värdering i vad de används till, huvudsaken är mer att de används.
Nej, jag är inne på samma linje. Samma sak som att köpa en fenderstrata från 50-talet för att hänga på väggen. Det är trots allt en musikinstrument som är gjort för att användas. Sen är det klart att man får putsa och feja och underhålla bäst man vill men när det övergår i rent samlande för samlandets skull och de inte används så känns det lite tråkigt för alla de som inte har en men som skulle ha använt den om de haft en.
Usch...nu fick du mig att tänka på den där Hagström-samlaren i antikrundan som ägde 25 Hagström-gitarrer, men inte kunde spela en ton...:'(
Okay. Så det är därför ens musik färdas i dunkla rum bland ett fåtal lyssnare, den är ju inte gjord med den rätta metoden. Hade jag programmerat "1982" med en Yamaha QX1 kontrollerandes två Memorymoogar, en SH-101, en 909 och en Pro One så hade den kanske rentav blivit en hit?
Intressant tråd. Min första reflektion är att många på detta forum köper svindyra manicker och sedan bara gör något slags sönderdistat dunkande oväsen. Det tycker jag därför att mina preferenser ligger mer åt det melodiösa hållet. Bra musik för mig är bra melodier och små trevliga slingor, inte chockeffekter och söndertrasat ljud. Kan man inte spela så kan man ju alltid dista, lite elakt och trångsynt sagt.
Men... var och en är salig i sin tro. Ärligt talat så får folk använda sina syntar till vilken musik de vill. Sedan kan jag snudda vid tanken att det är lite synd att en "snorvalp" sitter med en massa finfina klassiska syntar och gör saker som han/hon kan klara ut med en Yamaha CS1x eller Roland MC-303. Detta medans en annan som är uppväxt med drömmen om att ha lika många syntar som Tangerine Dream, får hålla till godo med några VA-syntar för att man inte har råd med en PPG, Jupiter 8 och så vidare. Nu är det nog få "snorvalpar" som sitter med en fet rigg med analogsyntar. De flesta kör nog med mjukvara eller VA. Men jag erkänner villigt att denna, låt oss kalla det missunsamhet, grundar sig i ren avundsjuka. Jag vill också ha en rigg med klassiska syntar! Frågan är om min musik skulle bli bättre? Detta för oss vidare i resonemanget.
I slutändan är det resultatet som är det intressanta. I alla fall för mig, egoist som jag är. Att vissa personer har feta modularer och har dem som rekreationsmojäng respekterar jag. Men jag kan tyvärr inte ta del av den eftersom deras musik lyser med sin frånvaro. Det kan jag tycka är lite synd eftersom det är ont om dessa klassiker. Och att då stänga in dem i källaren utan att dela med sig av upplevelsen är lite synd. Det viktigaste är dock att de som äger dem är nöjda med vad de gör med dem. Så detta är ingen kritik eller bitterhet riktad mod dem som äger mina drömsyntar. Det är bara en liten reflektion. Sammtidigt skulle jag nog gjort likadant. Om jag har råd att köpa en Ferrari F50 så har jag inget ansvar mot att låta en 14-årig bilentusiast ta del av den genom att jag åker förbi hans gata och gasar på lite extra så att han får ståpäls. Det är min bil och mitt val. Det ör upp till var och en att skaffa sin drömbil eller drömsynt.
haha... det var ju jag som skrev det där! kanske blev lite fel. men faktum är att jag faktiskt hört just detta om denna snubben. bara sa vad jag hade hört, inte vad jag tycker. har aldrig träffat snubben i fråga och knappt hört hans musik. menade inte att smutsa ner någons rykte.
håller med kroffe och makari här. löjligt med folk som har dyra och avancerade prylar och inte ens vet hur dom fungerar. faktiskt.
håller med kroffe och makari här. löjligt med folk som har dyra och avancerade prylar och inte ens vet hur dom fungerar. faktiskt.
...fast riktigt så sa jag inte: jag anser att man ska få göra vilken musik man vill med vilken utrustning man vill - huvudsaken är att musikinstrumenten används till vad de är byggda till, inte som fetischer att ha stående för tillbedjan.
...fast riktigt så sa jag inte: jag anser att man ska få göra vilken musik man vill med vilken utrustning man vill - huvudsaken är att musikinstrumenten används till vad de är byggda till, inte som fetischer att ha stående för tillbedjan.
uhmm, nej jag menade inte att du sa det. det där var nåt jag själv la till.
alla dom här typerna med moog-synthar och andra dyra och kapabla maskiner som bara sitter och gör fantasilösa dunka-dunka slingor får gärna göra det för min del. det är synd om dom bara som missuppfattat hela grejjen. lite tråkigt när man vet hur intressanta och unika ljud dessa maskiner kan åstakomma i rätt händer. men sånt är livet.
föredrar nog folk som sitter hemma och polerar sina analogsynthar i sin ensamhet framför folk som gör dålig musik på en billig dator och tvingar det på folk genom alla tänkbara kanaler.
alla dom här typerna med moog-synthar och andra dyra och kapabla maskiner som bara sitter och gör fantasilösa dunka-dunka slingor får gärna göra det för min del. det är synd om dom bara som missuppfattat hela grejjen. lite tråkigt när man vet hur intressanta och unika ljud dessa maskiner kan åstakomma i rätt händer. men sånt är livet.
föredrar nog folk som sitter hemma och polerar sina analogsynthar i sin ensamhet framför folk som gör dålig musik på en billig dator och tvingar det på folk genom alla tänkbara kanaler.
Vem är det som avgör vad "fantasilös dunka-dunka" är? Du?
Du menar altså att dessa gammla synthar är ämnade åt specifika stilar av musik? Då är jag nyfiken på vilka stilar. Vad exakt är det folk har missuppfattat om de gör "fantasilös dunka-dunka"? Att de borde göra en annan stil av musik de inte änns känner till eller brinner för?
Vem är det som avgör vad "fantasilös dunka-dunka" är? Du?
Du menar altså att dessa gammla synthar är ämnade åt specifika stilar av musik? Då är jag nyfiken på vilka stilar. Vad exakt är det folk har missuppfattat om de gör "fantasilös dunka-dunka"? Att de borde göra en annan stil av musik de inte änns känner till eller brinner för?
nej det menar jag inte. jag menar att de är ämnade åt att användas kreativt. därav alla rattar och funktioner. med "fantasilös dunka-dunka" menade jag egentligen ingen speciell typ av musik utan mer allmänt musik som producerats efter uttjatade mönster med en överdriven avsaknad av kreativitet och fantasi. trodde dunka-dunka bara var ett uttryck som den äldre generationen använder för att beskriva elektronisk musik de inte förstår sig på. det var tänkt som en lite skämtsam beskrivning.
Nu har jag suttit o skrivit 5-6 rader och sedan raderat för att inget sammanfattar hur idiotisk denna kommentar är.
Men märk väl att det är min åsikt om kommentaren och inte kommentatorn.
EDIT: Lite hätskt kanske.. Riktigt sunkig musik vill jag inte bli påprackad.
Nu har jag suttit o skrivit 5-6 rader och sedan raderat för att inget sammanfattar hur idiotisk denna kommentar är.
Men märk väl att det är min åsikt om kommentaren och inte kommentatorn.
EDIT: Lite hätskt kanske.. Riktigt sunkig musik vill jag inte bli påprackad.
eh? hur kan kommentaren vara idiotisk och inte jag när kommentaren bara beskriver vad jag föredrar?
det var väldigt vad kontroversiellt det var att uttrycka att man uppskattar en viss kvalitet på musik. konstigt.
jag uppfattar den kommentaren som att du tycker att de som inte har analoga synthar eller liknande fysiska maskiner / endast jobbar med dator och kanske inte den bästa datorn heller, automatiskt gör musik som är mindre värd eller musik som pga av sitt medium inte bör tas som riktig musik. Sedan skriver du att denna musik tvingas på dig i alla tänkbara kanaler. Du syftar kanske på populärmusik som sänds på radio. Men radion går ju att stänga av.
Jag känner mig träffad såklart då jag passar in i beskrivningen men samtidigt tycker jag inte att jag (endast) gör dålig musik.
Men du får ju ha din åsikt, jag delar den absolut inte. Jag vill verkligen inte idiotförklara någon då man ofta häver ur sig idiotiska saker saker men även kan ändra sin åsikt eller uppfattning.
nej nej så menade jag inte!
vad jag försökte säga var att även om jag kan retas lite av folk som sitter med lyxiga maskiner och bara putsar dem är det bra mycket värre med folk som gör dålig musik och ger sig fan på att folk ska höra den. spelar absolut ingen roll hur den är skapad, ville bara få fram nån slags motsats.
många arbetsplatser har alltid på radion. tyvärr.
Jag är 80-tals kännare och musiker. Jag ställer höga krav på andra, så också på mig själv. I min arsenal har jag bl.a Lustans Lakejers gamla kultsynt Roland Jupiter 8 samt en massa Simmons prylar av olika slag.
Jag skulle aldrig acceptera att jag tramsade runt med en massa dunka-dunka-låtar i studion! Hade jag gjort det hade jag inte varit förtjänt av att äga dessa fina gamla musikinstrument. Jag bryr mig inte om ifall andra gör det. Det stör mig inte, men jag skulle se mig själv som direkt oseriös ifall jag hade arbetat på det sättet.
Mac Mann
Diskussioner bland likasinnade som kan vara så trevliga.
Eller diskussioner bland hårdhudade förståsigpåare som kan bli så talibanlika.
Glöm den här tråden i stället för den leder ingen vart.
Presentera er musik i stället.
Och era studios.
Keep soft!
Skulle gärna vilja ha en difinition på "Dunka-Dunka".. Vad pratar vi om? BasHunter "Booten Anna" eller vad syftar detta diffusa "Dunka-Dunka" på? Mina föräldrar brukade kalla Duran Duran för "Dunka-Dunka" när jag var liten och brände på plattan "Arena" på hög volym i mitt pojkrum
Måste vara jobbigt att ha krav på sig själv att förtjäna instrument man redan äger. Vissa tar nog sig själv på liiiiiiiite väl stort alvar. Eller så är det jag som är lite slapp kanske? Vem vet?
Känner mig ansvarig till tråden här så her we go.
Har haft och har ett genuint intresse för syntar och elektronisk musik
sen sent 70 tal så man samlar på sig en del saker med åren och har
inte tänkt sluta ännu!
Vist att man blir mest känd för dunka dunka men det är upp till andra att avgöra.
Först och främst har jag alltid skapat musik för att jag tycker det är kul och
har egentligen aldrig haft några större ambitioner att bli en fet producent.
Vist har jag mer än vad jag behöver men samtidigt så ser jag det som en investering
som kan ge mig både glädje och inspiration.
Oftast när jag skaffar något nytt så kan det inspirera till att skapa något nytt som
i sin tur kan ge pengar så att det betalar för sig skälv.
Jag har kommit upp med följande ordspråk och kommentarer som jag frekvent använder mig av. Dessa är lag i min studio och kan kanske förtydliga mitt tidigare kanske lite luddiga inlägg:
1. Antingen så gör du det perfekt, eller så gör du det inte alls.
2. Antingen skärper du dig eller så skiter du i det.
3. Man blir inte bäst genom att fuska.
3. du ska ha pussy-control när du är här.
4. Gör det, men se till att det blir snyggt.
5. Ha det kul när du gör det.
Svar på nästa komentar: Nej, jag tar mig inte alltid på jättestort allvar. Men när jag arbetar ser jag till att göra det så pass väl så jag slipper att ångra mig senare. Misstag är acceptabelt (gör dem hela tiden).. Okunnighet likaså. Dumhet är inte...
OBS! Detta uttalandet gäller endast mig själv!;)
Ps. Med dunka dunka menas i det här fallet t.ex BasHunter (gillar honom, så ingen diss avsedd). Ds.
Mac Mann
SIR! YES SIR!
Ps. Vad är "Pussy-Control"? Googlade det och hamnade på konstiga sidor
Tråkigt att Segerfalk inte förstår att det inte handlar om snobbism.:(
Alla arbetar givetvis som de önskar, en stor fördel av att leva i ett fritt och demokratiskt land som Sverige. Jag tog upp synten och dess förra ägare som ett exempel, och ett exempel endast. Det viktiga i hela den här diskussionen är inte min synt eller något annat jag råkar äga. Det viktiga är följande:
Att man har en arbetsstrategi som fungerar. Det tror jag att alla, även Segerfalk håller med om. För musik är en gåva. Oavsett om den är ämnad för någon form av publik eller bara precis för producenten själv.
Att ha förmågan att skapa något som någon annan uppskattar är en ynnest.
Många avundas den. Och minst lika många försöker varje dag att övertyga någon annan om att just deras musik och den känsla de önskar förmedla når fram.
De som lyckas hörs på radion och syns på tv:n. Uppenbarligen har de en fungerande arbetsstrategi. Det är bl.a DET som är viktigt i den här diskussionen.:)
Mac Mann