Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook Air - nu IRL!

Tråden skapades och har fått 314 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-20 20:41

Jag klämde på den i Sundsvall på Applebutiken idag.
Blev djupt imponerad.
Tunn, ja. Men framförallt lätt.
Vill ha!

Yes!!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-02-21 11:51
Ursprungligen av Yes:

Jag klämde på den i Sundsvall på Applebutiken idag.

Så dom har fått in den? Trevligt Det verkar som om man måste ta och besöka Applebutiken.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2008-02-21 11:55

Nu har jag fått mina. En 1,8 GHz och en 1,6 GHz, bägge med hårddisk (inte SSD). Jag har ingen brådska dock att använda dem, så om jag får ett riktigt bra bud så...

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-02-21 11:32

Sablans vad trött jag är på att vänta nu! Jag beställde min samma kväll och fortfarande finns det inte ens ett preliminärt datum
1,8/ssd tog tydligen längre tid att få fram än man trodde. Suck.

Pillade på en 1.6a på Kullander idag jag hade nästan avskrivit den - för jag tycker jag behöver ha ganska bra "kräm" i burken. men efter att ha lyft, vänt, pillat så börjar jag omvärdera och funderar skarpt på att byta till MBA från min nuvarande MBP - mycket på grund av att jag reser mycket. Den är ju bara såååå fin. Tror det går finemang att köra indesign på den. Den kändes ganska "pigg" trots sin 1.6 ghz processor.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-21 18:48

Jag gillade den

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2008-02-21 19:01

Var inne och klämde på den på Humac alldeles nyss...mindre och tunnare än jag trodde...sjukt lätt...men det svarta tangentbordet är en miss... vad tänkte Jonathan och Steve med där egentligen?

Ursprungligen av el gringo:

Den kändes ganska "pigg" trots sin 1.6 ghz processor.

Efter att ha byggt ett antal datorer där jag varje gång uppgraderat till en "monsterprocessor", så tycker jag mig ha konstaterat att CPU:n bidrar väldigt lite till hur datorn "känns" vid vanlig användning. Däremot är det ju fint med 4 överklockade kärnor när man renderar eller när man skall konvertera en DVD till .m4v.

Men detta är också anledningen till att jag är så positivt överraskad till MBA. Med den långsamma hårddisken hade jag väntat mig halvslö respons. Så är alls inte fallet.

Ursprungligen av lasselu:

...men det svarta tangentbordet är en miss.

Jag gillar det! Tycker att det är det klart snyggaste av de olika Apple-tangentborden. Smaken är väl som baken.
Men en reell fördel är att det bara behövs en svag ljusinställning för att få bra kontrast mot det svarta och riktigt tydliga bokstäver i skum belysning.

håller med dig. kontrasterar fint mot det silvriga.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Jag gillar det! Tycker att det är det klart snyggaste av de olika Apple-tangentborden. Smaken är väl som baken.
Men en reell fördel är att det bara behövs en svag ljusinställning för att få bra kontrast mot det svarta och riktigt tydliga bokstäver i skum belysning.

Själv så köpte jag min på CP-City i Torsdags....Så jäklar grym! Bra att det faktiskt följer med videoadapter för VGA + DVI - men snålt att de inte skickar med LAN-kontakten....Ljusstyrkan på skärmen överstiger vida skärmen på min Macbook, nästan så man blir snöblind när man sitter i ett mörkt rum och drar på max.

  • Oregistrerad
  • 2008-02-24 16:55

Köpa AIR är då att slänga pengar i sjön, finns det någon fördel?

är du seriös eller bara ett troll?

Ursprungligen av smythex3:

Köpa AIR är då att slänga pengar i sjön, finns det någon fördel?

  • Oregistrerad
  • 2008-02-24 17:11
Ursprungligen av el gringo:

är du seriös eller bara ett troll?

Jag är seriös. Air känns som en flopp i mina ögon om man ser till specs, pris och vad Steve sa när han presenterade datorn.

Ursprungligen av smythex3:

Jag är seriös. Air känns som en flopp i mina ögon om man ser till specs, pris

I så fall måstei princip alla lätta notebooks vara floppar i dina ögon för de flesta är varken billiga eller har bättre specar än MBA...

  • Oregistrerad
  • 2008-02-24 18:29
Ursprungligen av Simon Templar:

I så fall måstei princip alla lätta notebooks vara floppar i dina ögon för de flesta är varken billiga eller har bättre specar än MBA...

Jasså du säger det? Surfat utanför 99.se på senare tid? Nä jag trodde väl det.

Ursprungligen av smythex3:

Jasså du säger det? Surfat utanför 99.se på senare tid? Nä jag trodde väl det.

Verkar mer vara du som är inskränkt på vad sätt har jag fel när jag påstår att de flesta lätta bärbara varken har bättre specar eller pris än MBA..

tror inte det kommer bli en flopp (det får du dock gärna tro). jag kommer själv byta till en sådan - då jag reser mycket, inte behöver optisk enhet men ändå vill ha en användbar skärm - till skillnad från många subnotebooks. men att den inte har lika bred målgrupp som tidigare mac-laptops - det är ganska uppenbart.

  • Oregistrerad
  • 2008-02-24 17:20
Ursprungligen av el gringo:

tror inte det kommer bli en flopp (det får du dock gärna tro). jag kommer själv byta till en sådan - då jag reser mycket, inte behöver optisk enhet men ändå vill ha en användbar skärm - till skillnad från många subnotebooks. men att den inte har lika bred målgrupp som tidigare mac-laptops - det är ganska uppenbart.

Air känns som en flopp i MINA! ögon.. Sen att det absolut inte blir en flopp vet nog alla då det handlar om Apple hehe

  • Medlem
  • 2008-02-24 17:31

om jag vill ha en lätt dator, och prestandan räcker för mig, varför skulle jag då köpa en tyngre dator som har bättre prestanda?
när jag har behov av prestanda så duger inte en laptop, det är vad jag har min macpro till, eller något av de kluster jag har tillgång till. är det så svårt att förstå att man prioriterar olika saker och har olika behov? det lärde jag mig vid typ 6-7 års ålder...

  • Oregistrerad
  • 2008-02-24 18:30
Ursprungligen av see:

om jag vill ha en lätt dator, och prestandan räcker för mig, varför skulle jag då köpa en tyngre dator som har bättre prestanda?
när jag har behov av prestanda så duger inte en laptop, det är vad jag har min macpro till, eller något av de kluster jag har tillgång till. är det så svårt att förstå att man prioriterar olika saker och har olika behov? det lärde jag mig vid typ 6-7 års ålder...

Om du vill ha en lätt dator och inte vidare bra prestanda varför inte köpa en annan dator som kostar betydligt mindre? Air är varken minst eller lättast. Fast många verkar tro det..

  • Medlem
  • 2008-02-24 18:38
Ursprungligen av smythex3:

Om du vill ha en lätt dator och inte vidare bra prestanda varför inte köpa en annan dator som kostar betydligt mindre? Air är varken minst eller lättast. Fast många verkar tro det..

för att jag gillar macosx?

  • Oregistrerad
  • 2008-02-24 18:42
Ursprungligen av see:

för att jag gillar macosx?

Om du inte visste det så kan man köra OS X på "pc"

  • Medlem
  • 2008-02-24 18:48
Ursprungligen av smythex3:

Om du inte visste det så kan man köra OS X på "pc"

gäsp...

  • Oregistrerad
  • 2008-02-24 18:50
Ursprungligen av see:

gäsp...

slut på argument som inte håller?

  • Medlem
  • 2008-02-24 18:57
Ursprungligen av smythex3:

slut på argument som inte håller?

vissa av oss har riktiga jobb där tid är pengar. knappast en slump att det är vi som har pengar att köpa vad vi behöver och vill ha också, då vi inte ägnar vår tid åt att spara några kronor på att tex kör macosx på en nonname-dator. lycka till i livet och ha det gött.

  • Oregistrerad
  • 2008-02-24 19:00
Ursprungligen av see:

vissa av oss har riktiga jobb där tid är pengar. knappast en slump att det är vi som har pengar att köpa vad vi behöver och vill ha också, då vi inte ägnar vår tid åt att spara några kronor på att tex kör macosx på en nonname-dator. lycka till i livet och ha det gött.

Haha okey det där var det bästa inlägg jag någonsin sett. Jag hoppas du är smartare..

  • Medlem
  • 2008-02-24 19:08
Ursprungligen av smythex3:

Haha okey det där var det bästa inlägg jag någonsin sett. Jag hoppas du är smartare..

om jag kostar 1k i timmen under min arbetstid, kan du förklara det ekonomiskt försvarbara i att att ägna tid åt att installera macosx på en icke-mac? förstår du inte att 12k för en dator är en sån struntsumma att det är komiskt hur du ens tar upp denna diskussion nu har jag ägnat för mycket av min fritid på dig, ha det bra som sagt!

  • Oregistrerad
  • 2008-02-24 19:12
Ursprungligen av see:

om jag kostar 1k i timmen under min arbetstid, kan du förklara det ekonomiskt försvarbara i att att ägna tid åt att installera macosx på en icke-mac? förstår du inte att 12k för en dator är en sån struntsumma att det är komiskt hur du ens tar upp denna diskussion nu har jag ägnat för mycket av min fritid på dig, ha det bra som sagt!

Jag påstod ingenstans att du skulle köra os x på en "pc".... Skrev att det går, vilket du tydligen missade? 12k? missat moms, skatt och lite andra otyg?

smythex3 - känns som att du är på "fel forum". vi vet om att det finns mindre, lättare, billigare. och vi vet också att man kan köra OSX på pc.

men - det flesta av oss här har ju en viss preferens åt mac-hållet redan. för mig finns det ingen som har en 13.3" skärm, lagom med cpu, lätt och samtidigt trevlig att se på. jag har en iMac 24" dual 2.8 för CPU-intensiva saker och MBA blir att ha "på fältet".

Kom gärna med lite mer ingående analys - annars finns det redan massor med folk som kommer med tämligen meningslösa inlägg - som att "det finns mindre, billigare, lättare". (trollvarning...)

  • Oregistrerad
  • 2008-02-24 18:53
Ursprungligen av Simon Templar:

Verkar mer vara du som är inskränkt på vad sätt har jag fel när jag påstår att de flesta lätta bärbara varken har bättre specar eller pris än MBA..

För att du har fel?

Ursprungligen av el gringo:

smythex3 - känns som att du är på "fel forum". vi vet om att det finns mindre, lättare, billigare. och vi vet också att man kan köra OSX på pc.

men - det flesta av oss här har ju en viss preferens åt mac-hållet redan. för mig finns det ingen som har en 13.3" skärm, lagom med cpu, lätt och samtidigt trevlig att se på. jag har en iMac 24" dual 2.8 för CPU-intensiva saker och MBA blir att ha "på fältet".

Kom gärna med lite mer ingående analys - annars finns det redan massor med folk som kommer med tämligen meningslösa inlägg - som att "det finns mindre, billigare, lättare". (trollvarning...)

Varför inte vara mer objektiv i frågan då? Läste sista sidorna och fick nästan spratt när man läser om fördel efter fördel, vars är nackdelarna? Små tragiskt.

Bevaka tråden