Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Guide - Svenskt tangentbord till 1.1.3 / 1.1.4

Tråden skapades och har fått 318 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av matz:

Märkligt nog så verkar det fungera om man kör med det norsska ÅÄÖ systemet. Då är det allltså våra svenska ÅÄÖ som ställer till något eller hur?? Nå´t du kollat in oxå?

Lägg alla dessa filer i cyrilic-keyboard.mem. Detta är alla filer jag har i min mapp.

Funkar det inte nu kan jag bara rekommendera att installera om allt eller uppdatera till 1.1.4 då jag inte haft några som helst problem. Jag har även stängt av de andra tangentborden så jag enbart har detta, kanske kan hjälpa.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-08 14:32
Ursprungligen av mackeswissman:

Lägg alla dessa filer i cyrilic-keyboard.mem. Detta är alla filer jag har i min mapp.

Funkar det inte nu kan jag bara rekommendera att installera om allt eller uppdatera till 1.1.4 då jag inte haft några som helst problem. Jag har även stängt av de andra tangentborden så jag enbart har detta, kanske kan hjälpa.

Okej jag ska prova "din mapp". Hur som helst får du en punkt men kortkommandot "dubbelt mellanslag" i 1.1.4:an?? Det är borta när jag installerat detta tangentbord i 1.1.3 nämligen!? (tack för vänligheten att dela med dig så generöst)

Ursprungligen av matz:

Okej jag ska prova "din mapp". Hur som helst får du en punkt men kortkommandot "dubbelt mellanslag" i 1.1.4:an?? Det är borta när jag installerat detta tangentbord i 1.1.3 nämligen!? (tack för vänligheten att dela med dig så generöst)

det är en inställning, har inget med tangentbordet att göra.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-08 14:58
Ursprungligen av mackeswissman:

det är en inställning, har inget med tangentbordet att göra.

Yep,det är jag medveten om. Alltså att den har att göra med inställningen "." kortkommando i tangentbordsinställningen. Och den Har jag påslagen så att den skall fungera, men icke sa nicke det gör den inte. Därav min envisa fråga om du stött på den tidigare eller någon annan!!??

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-08 15:10
Ursprungligen av mackeswissman:

det är en inställning, har inget med tangentbordet att göra.

Okej! Jag har kört med "din mapp" nu oxå. Ingen större förändring tyvärr. SMS fungerar var tredje/fjärde gång utan att krascha och verkar som att fungera om jag håller fingret på meddelandet eller öppna/skriva nytt sms lite längre tid än att bara "klicka" till med det. Förmodar att det var en av dessa buggar Apple kirrade till med sin uppdatering 1.1.4 eller hur? Får se om jag ids uppgradera/restora och fixa med 1.1.4:an eller nöja mig med detta så länge.

Nu när 2.0 är på gång så kanske jag avvaktar ett tag och kör med min förhoppningsvis nyinköpta (på fredag nästa vecka) 16GB:are med det nya systemet som kommer i juni.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2008-03-12 12:26

Hänger sig på 1.1.4 också!

Ursprungligen av mackeswissman:

Funkar det inte nu kan jag bara rekommendera att installera om allt eller uppdatera till 1.1.4 då jag inte haft några som helst problem. Jag har även stängt av de andra tangentborden så jag enbart har detta, kanske kan hjälpa.

Jag har enbart testat detta tangentbord på FW 1.1.4 men håller på att ge upp hoppet. Även om det är bland de coolaste tilläggen till min iPhone måste det samtidigt vara det buggigaste (På 1.1.4). Hänger & stänger sig hela tiden.

No offense Swissman! Jag uppskattar VERKLIGEN det jobb du lagt ner på detta. Och som du säger, problemet kan ju ligga i MobileEnhancer. Hoppas verkligen att någon lyckas fixa detta!

Finns det fler än jag här som har problem även på 1.1.4? Annars kanske det är något annat installer.app-program som ligger och stör.

Ursprungligen av Goteman:

Jag har enbart testat detta tangentbord på FW 1.1.4 men håller på att ge upp hoppet. Även om det är bland de coolaste tilläggen till min iPhone måste det samtidigt vara det buggigaste (På 1.1.4). Hänger & stänger sig hela tiden.

No offense Swissman! Jag uppskattar VERKLIGEN det jobb du lagt ner på detta. Och som du säger, problemet kan ju ligga i MobileEnhancer. Hoppas verkligen att någon lyckas fixa detta!

Finns det fler än jag här som har problem även på 1.1.4? Annars kanske det är något annat installer.app-program som ligger och stör.

Det är fler än du som har problem på en 1.1.4. Det hänger sig och kraschar program ganska ofta hos mig.
Tycker dock att det är schysst ändå så jag kommer inte plocka bort det. Men visst hade det varit fint med en stabilitetsuppdatering..

Tror jag hittat en liten bugg.

I tangentbord layoten med punkt:
Punkten blir kommatecken med versala tecken!

I tangentbord layoten med komma:
Kommatecknet blir punk med versala tecken!

Är lätt fixat, bara att ändra rad 821 i "KeyboardDefinition.plist" till en punkt istället.

// Tommy Schwartz

Senast redigerat 2008-03-12 14:43
Ursprungligen av Tommy.Schwartz:

Tror jag hittat en liten bugg.

I tangentbord layoten med punkt:
Punkten blir kommatecken med versala tecken!

Är lätt fixat, bara att ändra rad 821 i "KeyboardDefinition.plist" till en punkt istället.

// Tommy Schwartz

Tror inte att det är en bugg..
Jag tycker att det är användbart i alla fall!

En fråga: Hur skriver man é med detta tangentbordet?

Fler än jag som inte har rundade hörn på högersidan av "mellanslag"?

Ursprungligen av benjamin.palsson:

Tror inte att det är en bugg..
Jag tycker att det är användbart i alla fall!

En fråga: Hur skriver man é med detta tangentbordet?

Fler än jag som inte har rundade hörn på väntersidan av "mellanslag"?

För mig är det mer irreterande än användbart i alla fall

jag har också skarp höger sida.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-08 13:24

i c! Något man kan göra för att få det att fungera tror du?? Jag menar så att det inte kraschar!

ps. kommer inte in på den nosrka länken du la in i ditt första inlägg med guiden!!?? Har du någon annan som går till dem? Dom kanske har hittat någon lösning!!? ds.

Senast redigerat 2008-03-08 13:34

Installationen gick fint och det hela funkar överlag bra. Men jag är nog *lite* besviken på ordlistan. Att t ex ett ord som "att" RÄTTAS till "ätt" är lite märkligt.
Kia har ju jobbat rätt mycket med sina ordlistor, så det skall jag nog testa. Det måste väl bara vara att döpa om dem till RU_XXX eller vad det nu är...

Om nån kör med Kias med det här tangentordet hade det varit kul att höra lite erfarenheter!

MVH

a

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Installationen gick fint och det hela funkar överlag bra. Men jag är nog *lite* besviken på ordlistan. Att t ex ett ord som "att" RÄTTAS till "ätt" är lite märkligt.
Kia har ju jobbat rätt mycket med sina ordlistor, så det skall jag nog testa. Det måste väl bara vara att döpa om dem till RU_XXX eller vad det nu är...

Om nån kör med Kias med det här tangentordet hade det varit kul att höra lite erfarenheter!

Jag har kört Kias via hack ganska länge nu och dom funkar ju bra, men jag tror att SwePhone kör Kias ordlistor sedan ett tag tillbaka så det är nog samma.

Och med RU-hacket blir nog Kias ordlistor lika bra som i hans/hennes version via GB-hacket.

Det är flera grejer som är väldigt irriterande, som att Att rättas till Ätt. Och att kram blir kräm! Och att dig blir sig. Det är mina värsta.

/S

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2008-03-09 09:06

Nån som kan bekräfta om det funkar på FW 1.1.2? Och för er som inte har WiFi kan man använda iFuntastic för att kopiera över filer till telefonen när telefonen är dockad med kabel till datorn! (Såg precois att guiden är ju för 1.1.3/1.1.4, alltså funkar det antagligen inte på FW tidigare än 1.1.3)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-03-08 14:53

Jag kör 1.1.4 och har inga problem, det funkar kalas!
Problemet med avsaknad av åäö i mailadressfältet beror på att det finns flera tangentbord; detta använder ett med @ i nedre raden. Det tangentbordet är tydligen inte modifierat (ännu)...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-08 16:16

ps. Jag pratar om att få upp namn etc. med ÅÄÖ i början från adressboken nu så att vi talar samma språk!? ds.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-03-08 18:57

För mig funkar det både på engelsk, svenskt och med det här modifierade ryska tangentbordet. Inga problem alls.

Har en OOB1.1.2 som är uppgraderad till 1.1.3.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-08 23:29

Här blev jag trött på crashandet i sms framförallt, men även i webformulär. Hände inte alltid, men då och då. Tillräckligt störigt så jag kör standard igen.
Sen imellanåt poppade det upp en info-ruta där de stod nått med "cyrellic keyboard by blabla".

Förmodar att det är 1.1.3 som spökar.

Stor tack till alla inblandade för detta!!
Funkar utan problem på OOB 1.1.2.

$ och € verkar vara omväda...

Funkar guld! Kör 1.1.1 uppgraderad till 1.1.4

Tack som faan! Dax att implementera den i swephone?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-09 11:45
Ursprungligen av osstools:

Funkar guld! Kör 1.1.1 uppgraderad till 1.1.4

Tack som faan! Dax att implementera den i swephone?

De tog upp tangentbordet i sina notiser i fredags (http://www.ifun.se/iphone-notiser-7-mars/#more-319) men Adrian kommenterade längre ner att de fortfarande tycker det är lite för buggigt för att inkludera det. Men det kommer nog snart...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-09 11:53
Ursprungligen av odelsteken:

De tog upp tangentbordet i sina notiser i fredags (http://www.ifun.se/iphone-notiser-7-mars/#more-319) men Adrian kommenterade längre ner att de fortfarande tycker det är lite för buggigt för att inkludera det. Men det kommer nog snart...

Alldeles för buggigt för 1.1.3 än så länge i.a.f.
Jag har andra språk (asiatiska med många tangenter och bokstäver) i min 1.1.3:a som använder samma Russian keyboard variantlösning som detta svenska med ÅÄÖ framme, men dom påverkar inte alls varken SMS, Mail, Safari eller något annat program. Konstigt men sant. Får se om jag/vi kan få fram något som löser buggandet i detta utomordentligt förträffliga svenska tangentbord också.

Ursprungligen av odelsteken:

De tog upp tangentbordet i sina notiser i fredags (http://www.ifun.se/iphone-notiser-7-mars/#more-319) men Adrian kommenterade längre ner att de fortfarande tycker det är lite för buggigt för att inkludera det. Men det kommer nog snart...

Det är Buster som får avgöra om han tycker det är värt jobbet och stabilt nog att ha med. Jag vet inte exakt hur krångligt det är att installera.

Jag gissar att det går att lägga in rent tekniskt (däremot kanske det inte går att avinstallera om man vill ta bort det utan kräver en återställning).

  • Medlem
  • Haninge
  • 2008-03-09 17:07

Tack! Mycket bra initiativ.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2008-03-09 22:28

Jag saknar ordet "de" i ordlistan, försökte öppna upp .dat-filen i Smultron men kände att det kanske var att utmana ödet att försöka redigera den så. Finns det något trevligt program eller liknande för att redigera orden i ordlistan?

ÅÄÖ fungerar underbart dock, tack så hjärtligt.

älskar denna tråd och denna lösning, är mkt nöjd. Får sällan men det händer upp meddelandet "cyrrillic keyboard" med lite info om vem som gjort det etc, finns det något sätt att hindra att den rutan ens kommer upp? Bara att klicka bort den med "OK" men hade gärna sett att den inte dök upp

Hur får jag det att stå "space" istället för "mellanslag"?

Först vill jag passa på att tacka för guiden! Denna funktion underlättar verkligen skrivandet.

Nu är det bara så att jag någon gång lyckats få svensk text på min "space-" och "enter-" knapp. Det skapar ett obehag i grafiken då inte hela space-knappen syns, den blir avhuggen på höger sida.
Någon som möjligen vet hur jag ska få tillbaka de gamla goda engelska uttrycken?
Jag läste att det var någon som hade samma problem och snackade om en plist eller liknande men det saknades en utförlig förklaring för hur man kommer åt/ändrar filen...:p
Kör version 1.1.4 om det hjälper.

tacksam för all hjälp.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-03-11 13:12
Ursprungligen av hammarberg:

Först vill jag passa på att tacka för guiden! Denna funktion underlättar verkligen skrivandet.

Nu är det bara så att jag någon gång lyckats få svensk text på min "space-" och "enter-" knapp. Det skapar ett obehag i grafiken då inte hela space-knappen syns, den blir avhuggen på höger sida.
Någon som möjligen vet hur jag ska få tillbaka de gamla goda engelska uttrycken?
Jag läste att det var någon som hade samma problem och snackade om en plist eller liknande men det saknades en utförlig förklaring för hur man kommer åt/ändrar filen...:p
Kör version 1.1.4 om det hjälper.

tacksam för all hjälp.

Nu spånar jag bara.....
När jag laddade över filerna med SSH var det en del tangentbordslayouter som ikoner.... det är väl bara att ändra i grafiken på de ikonerna?

kenjon: Ja för min del lät ditt förslag bra men när jag väl var inte och kikade runt lite så såg jag att det inte verkar vara problemet.
Jag provade istället att hämta "keyboardDefinition.plist" till datorn och öppnade det i textedit. Där kunde jag utan svårighet byta ut de svenska termerna till engelska längst ner på "sidan" om man nu kan kalla det så. Däremot försvinner fortfarande en del av space-tangenten på höger sida. Den får helt enkelt inte plats... när jag trycker på ".?123" så ser jag hela space-tangenten eftersom "komma-knappen" försvinner. Så min fråga är så klart hur man ändrar storleken på space-knappen i alfa-läge (?).

Tack så mycket, funkade finfint!

Bevaka tråden