Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad kan man visa på macen som impar på en pc användare.

Tråden skapades och har fått 210 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-03-20 22:52

Goflorp: Givetvis fungerar exposé smidigare på en mac än i windows, menar bara att exposé inte imponerar lika mycket som en ovan windowsanvändande macanvändare kan tro.

iCals synck med BT-mobil tror jag imponerar mer exempelvis.

OK Moffat, du har poäng där...

iSyncen ja.. Kalle-Pryl_galen på jobbet hade skaffat en ny N95 8GB (som vi räknade ut att han skulle betala 8892:- för under bindningstiden...hehe. Samme kille som kallade min iPhone för apdyr... kul)

Han hade suttit en hel kväll och knackat in alla sina kontakter, läst på den gamla, knackat på den nya.

Goe-kommentaren "Vet du hur små dom jävvla knapparna ä eller?"

Han trodde mig inte när jag sa att jag skulle sälja min lur så jag tömde den.
Killen kom inte som skulle ha den...
Så jag fyllde på den igen med 200kontakter eller nåt, för jag skulle sälja den två dagar senare igen. Han såg rätt blek ut...

Fast isync funkar ju inte direkt med Winfåner... det har vi från säker källa här på forumet.

designen...

Jo, jag har berättat om min brors fåfänga försök att hitta DATORN när han var här..

-va? har du byggt in lådan under bänken eller?

-det finns ingen, det är en iMac...

Hört långt senare att danska polisen har samma problem... :;-)

Ursprungligen av Goflorp:

designen...

Jo, jag har berättat om min brors fåfänga försök att hitta DATORN när han var här..

-va? har du byggt in lådan under bänken eller?

-det finns ingen, det är en iMac...

Hört långt senare att danska polisen har samma problem... :;-)

Bjuder på länk till historien om de danska poliserna
http://macworld.idg.se/2.1038/1.144140 Lite rolig läsning iaf.

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2008-03-23 19:56
Ursprungligen av daniels:

Bjuder på länk till historien om de danska poliserna
http://macworld.idg.se/2.1038/1.144140 Lite rolig läsning iaf.

SJukt roligt, skulle ju vilja vara med när det hände

Det beror på vilken PC-användare man pratar med. När jag switchade var faktiskt Skivverktyg och installationen av Mac OS X en stor grej. Man önskar att det vore lika smidigt att sköta om släktens Windows-datorer.

Var hos läkaren idag. Tjejen i receptionen skulle gå på 5 min rast. När hon går så väljer hon att starta om Windowsmaskinen. När hon kom tillbaka frågade jag (jag var den enda där) om det där behövdes göras ofta....

"Ja, den börjar hacka och tröga sig efter ett par timmar. Men om jag startar om den till morgonkaffet och eftermiddagsfikat så fungerar den rätt bra."

Jaha, Uptime < 4:00:00 , och sånt har de mina journaler i.

"Starta om?, jag startar aldrig om min maskin, sa jag, - jo när jag gav den lite mer minne för ett par veckor sedan ..."

Så ett frö....

• Oregistrerad
  • 2008-03-27 01:18

Var hos läkaren idag. Tjejen i receptionen skulle gå på 5 min rast. När hon går så väljer hon att starta om Windowsmaskinen. När hon kom tillbaka frågade jag (jag var den enda där) om det där behövdes göras ofta....

"Ja, den börjar hacka och tröga sig efter ett par timmar. Men om jag startar om den till morgonkaffet och eftermiddagsfikat så fungerar den rätt bra."

Jaha, Uptime < 4:00:00 , och sånt har de mina journaler i.

"Starta om?, jag startar aldrig om min maskin, sa jag, - jo när jag gav den lite mer minne för ett par veckor sedan ..."

Så ett frö....

Konstigt folk tycker det är idioter på 99.se

• Medlem
  • International user
  • 2008-03-27 03:41

Jag tycker inte man ska visa pezetomtarna någonting. Dom kan sitta där med sitt junk bäst dom vill.

• Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-03-27 10:03

Rätt insnöat det här :?
Men Äpplet lyser fint -> tycker många Hollywood producers

Eller bra marknadsföring

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-27 13:50

Drivrutiner, drivrutiner, drivrutiner ...

Ursprungligen av lither:

Drivrutiner, drivrutiner, drivrutiner ...

Hör just nu frun prata i telefon med en kennelägare (vi skall köpa en hund till).

Jag har betalat in handpenning och kvittot på överföringen är på skärmen. Med en liten "Skriv ut"-ikon. Väljer "Emaila PDF" istället.

Klick, PDF:en läggs upp i ett mail. Fyller i mailadressen. Swoosch.

Efter 1 minut hör jag att tydligen så är det inte direkt vanligt att yxa ihop PDF-filer på det viset...

Hör just nu frun prata i telefon med en kennelägare (vi skall köpa en hund till).

Jag har betalat in handpenning och kvittot på överföringen är på skärmen. Med en liten "Skriv ut"-ikon. Väljer "Emaila PDF" istället.

Klick, PDF:en läggs upp i ett mail. Fyller i mailadressen. Swoosch.

Efter 1 minut hör jag att tydligen så är det inte direkt vanligt att yxa ihop PDF-filer på det viset...

Skriva ut till PDF gör jag i princip hela tiden. PDF-filer är nog de mest universella jag kan tänka mig. Det fina med Macen är att man slipper ha Acrobat reader installerat för att behöva kunna titta på dem. Behöver iofs ett plug-in för Safari för att kunna se dem i Safari, om man inte vill ladda hem allt men i övrigt är det smärtfritt. Älskar nya quickview eller vad det nu heter som gör det möjligt att titta på pdf utan att öppna ett enda program.

• Medlem
  • Ängelholm
  • 2008-03-27 18:10
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Behöver iofs ett plug-in för Safari för att kunna se dem i Safari, om man inte vill ladda hem allt men i övrigt är det smärtfritt.

Vad är det för plug-in, och var kan man få tag i det?

• Medlem
  • Alvesta
  • 2008-03-27 18:27
Ursprungligen av ollie1:

Det han skrev stämmer inte. Du behöver ingen speciell plugin till Safari för att se PDF-filer direkt i webbläsaren. Det fungerar så automatiskt.

Ursprungligen av akesson:

Det han skrev stämmer inte. Du behöver ingen speciell plugin till Safari för att se PDF-filer direkt i webbläsaren. Det fungerar så automatiskt.

Icke för mig

Ursprungligen av ollie1:

Tyvärr mindes jag det lite fel. Man är tvungen att installera Adobe Acrobat Reader men när du gjort det så öppnar du programmet - svarar nej på frågan om du vill att Acrobat ska öppna dina pdf-filer och sedan öppnar du preferences under Adobe Reader menyn

I preferences väljer du sedan alternativet "Internet" och kryssar i rutan "Display PDF in browser using... (Adobe Acrobat Reader 8.1.2)" samt möjligen också "Allow fast webview" och sedan avslutar du Acrobat Reader. Med installationen av Reader följer det nödvändiga pluginet för Safari tror dock inte det går att köra utan att Reader är installerat eftersom pluginet är beroende av inställningarna som görs i Reader.

Lycka till!

• Medlem
  • Gävle
  • 2008-03-27 15:25

PDF på Windows är ett rent helvete.

jag har vart windows ägare sedan 98 då vi i familjen köpte vår första windows dator,då jag var den som först hittade startknappen var jag den som satt och använde den först. och jag tyckte det var helt otroligt det jag höll på med. för inte så länge sedan satt jag vid en kompis Mac och det var första gången jag sett Mac på riktigt och jag tyckte att det kändes som om jag var den där lilla nyfikna 7åringen igen:p det känndes helt fantastiskt!

sparar förfullt till en Macbook nu, mina kompisar tycker jag är dum i huvudet som köper en Mac för 9 000kr( med CSN rabatt) när jag kan köpa en windows dator med likvärdig prestanda för 5 000 - 6 000kr, men vi vet ju att de är de som är dumma i huvudet;)

Ursprungligen av Ollebro:

jag har vart windows ägare sedan 98 då vi i familjen köpte vår första windows dator,då jag var den som först hittade startknappen var jag den som satt och använde den först. och jag tyckte det var helt otroligt det jag höll på med. för inte så länge sedan satt jag vid en kompis Mac och det var första gången jag sett Mac på riktigt och jag tyckte att det kändes som om jag var den där lilla nyfikna 7åringen igen:p det känndes helt fantastiskt!

sparar förfullt till en Macbook nu, mina kompisar tycker jag är dum i huvudet som köper en Mac för 9 000kr( med CSN rabatt) när jag kan köpa en windows dator med likvärdig prestanda för 5 000 - 6 000kr, men vi vet ju att de är de som är dumma i huvudet;)

De låter lite grand som de som sätter likhetstecken mellan hur bra en mobil är och hur många funktioner den har...

Du kan ju alltid hitta ett billigare alternativ i PC-världen än en Mac och däför skulle den vara bättre.

Det är skillnad på Skoda och Jaguar kan du ju hälsa ....

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-27 17:01

Det kan man ju inte ens jämföra med, man får ju ingen direkt superlaptop inom pc världen för 5-6000 SEK. Hade utan några som helst förbehållanden slagit till på en Macbook i ditt läge

Jag förstår verkligen inte varför datorer inte får kosta några pengar för så många användare. Varför är det tabu att lägga ut några tusen extra för att få en produkt som faktiskt fungerar som utlovat?

• Medlem
  • Gävle
  • 2008-03-27 18:11
Ursprungligen av ztaafen:

Jag förstår verkligen inte varför datorer inte får kosta några pengar för så många användare. Varför är det tabu att lägga ut några tusen extra för att få en produkt som faktiskt fungerar som utlovat?

Håller med om att det verkligen är märkligt. När folk köper bil så är det ju inte enbart mängden hästkrafter per krona som spelar roll, utan då helt plötsligt är det en massa andra detaljer som spelar in — allt från säkerhet och körglädje till andrahandsvärde.

Ursprungligen av ztaafen:

Ja, säg det...

Datorer som säljs på Galne Gunnar måste ju vara bäst...

Ja, säg det...

Datorer som säljs på Galne Gunnar måste ju vara bäst...

[IRONI]
Ja, det är ju faktiskt samma hårdvara. Så länge det är samma processor i så är det ju lika bra.

[/IRONI]

EDIT: Lade till förtydligande

Senast redigerat 2008-03-27 20:02
Ursprungligen av Redglittercoffin:

Ja, det är ju faktiskt samma hårdvara. Så länge det är samma processor i så är det ju lika bra.

Visst.

Det ÄR skillnad på nätverkskort från 3Com och nätverkskort inköpta från ClasOhlson.

Jag HAR grävt DJUPT i det där "Made in China"-träsket, been there, done that.

IBLAND är det samma gunk. Inte alltid. Ofta skiljer också allt runtikring, dokumentation, drivrutiner etc. Även rena kvaliteten på komponenterna skiljer, det finns väl tiotalet olika kvalitetsnivåer att välja på - du kan välja att köpa vart du vill i den hyllan...

En dator är ju inte bara sin processor. Om du bygger en snåldator som du i varje del baserar på den billigaste delen betvivlar jag att du får någon vidare burk.
Sedan icke att förglömma vart man vänder sig om den börjar strula då....

• Medlem
  • Ängelholm
  • 2008-03-27 18:42

Nej det funkade inte för mig heller innan, men nu funkar det fint. Tack!

• Medlem
  • Gävle
  • 2008-03-27 18:53

Jag behöver inte heller något plugin, inte heller Adobe Acrobat, för att kunna visa PDF i Safari.

Men asså... du vet... skojade bara...

Ursprungligen av Redglittercoffin:

Men asså... du vet... skojade bara...

Jag anade det, men var inte helt säker.
Jo jag tog dig inte helt på allvar...

Kram

Senast redigerat 2008-03-28 09:43
Bevaka tråden