Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

macfientlighet

Tråden skapades och har fått 129 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2002-12-29 21:52
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ErikG:
Blev erbjuden att köpa an 1.6 Ghz Compaq (modell okänd) m 512 MB minne, bra grafikkort (vet inte vad det betyder ännu, men förmodligen inte sämre än vad jag har i iMac´en) och 17" monitor för 4.500 pix (företagsburk som "måste bytas ut, börjar bli gammal"!).

Dessvärre kostar motsvarande power mac maskin 21.995 utan monitor (2x 867MHz, 256 MB ram).

Jag önskat verkligen att jag kunde byta min gamla trötta blå iMac men vad göra.

Så det får bli ytterligare en PC i familjen, mac´en får bli ren surf och barndator.

Apple´s priser SUGER!

Sen skall du ha USB, Firewire och alla iApps. Plötsligt så finns det ingen mjukvara som iTunes, iMovie & iPhoto. Du kommer aldrig få en PC som är i närheten av en mac.

Visst, Apples priser är höga, men vad får du för dem? Skall du spela spel så får det bli en PowerMac, men en iMac, eMac eller en iBook är precis lika bra för de ändamål en normal datoranvändare har. Kan gissa att Compaqen varit dyr i inköp den med. Hos oss så har vi billigare priser på en mac är en likvärdig compaq. Tydligast är det på bärbart där priserna springer iväg på Compaqsidan.

  • Medlem
  • 2002-12-29 21:59
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ErikG:
Blev erbjuden att köpa an 1.6 Ghz Compaq (modell okänd) m 512 MB minne, bra grafikkort (vet inte vad det betyder ännu, men förmodligen inte sämre än vad jag har i iMac´en) och 17" monitor för 4.500 pix (företagsburk som "måste bytas ut, börjar bli gammal"!).

Dessvärre kostar motsvarande power mac maskin 21.995 utan monitor (2x 867MHz, 256 MB ram).

En mac för 21.995 får du lätt 10 000 för efter 3 år.. en pc för samma peng 3 000:-

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2002-12-29 22:05
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
Du måste ha en ny version av Office om du kör XP. Men Mac OS 9.2.2 kan du fortfarande köra word 5.1. Motsvarande word kan du inte installera på XP. Du måste köpa en ny licens.

Om du menar att man måste ha office XP till windows xp så är det fel.Jag har office 2000 till W XP.Men som sagt..jag är inte helt hundra på vad du menar.

  • Oregistrerad
  • 2002-12-29 22:10
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ariel:

Om du menar att man måste ha office XP till windows xp så är det fel.Jag har office 2000 till W XP.Men som sagt..jag är inte helt hundra på vad du menar.

nej. Ännu äldre.

Vi har NT4 och nu tror jag vi har office 2000 på PC sidan för annars bråkar det med IE6 av senaste versionen tillsammans med F-secure. Vet ivarjefall att riktigt gamla wordversioner som är av samma årgång som word 5.1 på macsidan kan vi inte använda på PC sidan med de nyaste webbrowserna. Jag ahr inte lagt på minnet exakt vad det var, men det gick inte. I våra flöden krävs det att de då sparar ner i en äldre version så mitt "favoritprogram" Quark Xpress inte skall bråka...

  • Medlem
  • 2002-12-29 22:13

USB är bra och finns det glömde jag skriva. iApps... Vaffordådå?

Jag använder iTunes ibland men inte så ofta. Föredrar att ha stereon på! Finns ju ett antal alternativ på PC också.
iMovie? Jag har ingen FW kamera, ingen annan videokamera heller, jag kan hitta många saker jag hellre lägger pengar på än en videokamera. Om jag mot förmodan skulle vilja redigera video så gör jag det på jobbet i FCP eller Avid Media Composer och inte iMovie!
Firewire är ju kul i sig om man gillar massor av små och stora tillbehör, och det gör jag... Men jag har fanimig inte råd att köpa dem heller!

Det två riktigt stora problemen med PC burkar är Windows och virus, eller är det samma sak...

På jobbet kommer vi alltid att vara Mac baserade. Hos oss har vi ett tiotal Mac och två PC,för admin grejor.

  • Medlem
  • 2002-12-29 22:17

Jag vet inte var man hittar Pc-maskiner för 4.500..

var nyligen hemma hos en avlägsen bekant. Han Visade sin nya Dull som han hade köpt för ca 20 000... Till den hade han en liten skärm 15" eller 16" som han körde i väldigt låg upplösning, troligen 600x800 som hela teletubbie Os,et lyste som färglada blaffor över hela skärmen, som han förövrigt körde alla program (Explorer och DC i fullskärm på...

Han hade photoshop installerat men fattade knappt hur man startar det.. det enda han gör på sin maskin är att spela spel och ladda ner filmer från dc, vilket har väldigt lite behållning av då han inte kan mer än grundskole engelska. ASG

Han prenumererar dessutom på den sagolika skittidningen "Komputer för alla" http://www.komputerforalla.com/

Jag skulle aldrig byta min 3 år gamla Yikes 400 mot hans skitdull som dessutom krashade flera gånger....

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-12-29 22:24

Antar att jag kanske inte är helt representativ när det gäller vad jag använder datorn till. Men jag skulle väl aldrig köpa en dator för att spela spel. Kanske att det skulle vara en bonusgrej.

Nej, ska man spela spel tycker jag att man kan köpa en konsol av valfritt märke.

Ett av de tunga argumenten MOT Amigan var ju att det var en speldator. Inga proffs använde den eftersom det var en leksak.

Konstigt vad snabbt attityden skiftar...

  • Oregistrerad
  • 2002-12-29 22:28
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ErikG:
USB är bra och finns det glömde jag skriva. iApps... Vaffordådå?

Kan ju säga så här.

En bekant med PC fick en digitalkamera i julklapp. De ahr sedan dess plåtat en del, men har ännu inte lyckats få den att funka med deras PC. De ringde mig på julafton, juldagen två gånger och sen har det eskalerat. Så jag kom över med min nya iBook. iPhoto drogs igång och in kom bilderna.

Sen satt jag och tre ur familjen och läste manualer. Ladda ner drivrutiner. Kollade på microsfts hemsida. Efter tre timmar gav jag upp. Det funkade inte. Imorgon skall de besöka expert IGEN. De får väl samma svar att kameran fungerar och det är Xp det är fel på. HemPC supporten kan inte ge några svar. Canon gör vad de kan. Men kameran vill inte med XP.

Vill knappt berätta hur lyckliga de var då jag fick över bilderna och kunde bränna en CD så de kunde fortsätta och plåta...

Sen skall vi inte snacka om hur jag imponerade med iTunes för en PC kollega. Han har nu laddat ner alla MP3 spelare på download.com utan att hitta en likvärdig. Någon som har ett tips så jag han kan få ha en MP3 spelare som motsvarar iTunes?

jag tycker Apples iApps är underbara. Skall snart se till så jag blir iMovieanvändare med och sen kanske blir det Finalcut PRO.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
En bekant med PC fick en digitalkamera i julklapp. De ahr sedan dess plåtat en del, men har ännu inte lyckats få den att funka med deras PC. De ringde mig på julafton, juldagen två gånger och sen har det eskalerat. Så jag kom över med min nya iBook. iPhoto drogs igång och in kom bilderna.

Sen satt jag och tre ur familjen och läste manualer. Ladda ner drivrutiner. Kollade på microsfts hemsida. Efter tre timmar gav jag upp. Det funkade inte. Imorgon skall de besöka expert IGEN. De får väl samma svar att kameran fungerar och det är Xp det är fel på. HemPC supporten kan inte ge några svar. Canon gör vad de kan. Men kameran vill inte med XP.

Du får ursäkta Nikke, men ibland tror jag att du bara hittar på det du skriver, för det stämmer inte alls med hur det är i verkligheten. Min sambo har en bärbar PC med XP och en Canon digitalkamera (PowerShot S230), och det fungerar utan problem. Det behövs inga drivrutiner, ingenting alls behövdes installeras. Hon bara kopplade in sladden och så poppade det upp ett fönster på skärmen som frågade vad hon ville göra med bilderna, om hon ville spara dem på hårddisken, skriva ut dem eller vad hon nu ville göra. Och Explorer/Utforskaren visar bilderna, med thumbnails och allt. I bildspel om hon så vill. Lika problemfritt har det fungerat för arbetskamrater och kompisar med XP och andra digitalkameror. Minnet i hårddisken behandlas som vilket lagringsmedia som helst av XP.

  • Oregistrerad
  • 2002-12-29 23:15
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Erik Wennerberg:
Du får ursäkta Nikke, men ibland tror jag att du bara hittar på det du skriver, för det stämmer inte alls med hur det är i verkligheten. Min sambo har en bärbar PC med XP och en Canon digitalkamera (PowerShot S230), och det fungerar utan problem. Det behövs inga drivrutiner, ingenting alls behövdes installeras. Hon bara kopplade in sladden och så poppade det upp ett fönster på skärmen som frågade vad hon ville göra med bilderna, om hon ville spara dem på hårddisken, skriva ut dem eller vad hon nu ville göra. Och Explorer/Utforskaren visar bilderna, med thumbnails och allt. I bildspel om hon så vill. Lika problemfritt har det fungerat för arbetskamrater och kompisar med XP och andra digitalkameror. Minnet i hårddisken behandlas som vilket lagringsmedia som helst av XP.

jag önskar det vore så enkelt.

Dessvärre så vill det sig inte alls hos dem. Om det nu beror på annan kringutrustning eller det är något annat strul, men inget dyker upp i deras PC. Först trodde jag det var fel på kameran, men det funkade med min iBook så det uteslöt jag direkt. Min logitech mus funka i USB uttagen så det uteslöt jag med. Kvar har jag drivrutinsskivan, det står XP på den. De nya de laddat ner funka inte heller.

Skulle hemskt gärna vilja ha en lösning på problemet. Jag tror att med en ominstallation av XP skulle det lösa sig, men det fick jag inte göra...

upplever ständigt strul med de med PC. De jag konverterat sedan 1993 är det mer att de vill visa upp vad de skapat. Sätta i minne och hårddiskar få jag hjälpa till med, men annars inga problem. Sen kvittar det om det rör sig om digitalkameror eller videokameror till skrivare...

:::NIKKE:::

Hmm vet inte vad man ska tro men Ok.

Jag vet att somlig budget Pc eller noname komponenter kan spöka men de är mycket ovanligt speciellt om man kör med Windows Xp.
Kan du säga mig vad för en pc de kör alltså modell samt vad för märke på dator de kör.
Ge gärna specifikt info på delar som finns i dator.
Samt modell på kameran de använder sig av.

  • Medlem
  • 2002-12-29 23:42
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Hunter78:
:::NIKKE:::

Hmm vet inte vad man ska tro men Ok.

Jag vet att somlig budget Pc eller noname komponenter kan spöka men de är mycket ovanligt speciellt om man kör med Windows Xp.
Kan du säga mig vad för en pc de kör alltså modell samt vad för märke på dator de kör.
Ge gärna specifikt info på delar som finns i dator.
Samt modell på kameran de använder sig av.

Budget modeller eller noname.. En snubbe på min polares jobb försökte förgäves få igång en DV-kamera på Compaq med firewire leverat från fabrik.. efter 3 dagar och ett oändligt nerladdande av drivritiner utan att det löste sig så plugade min polare in kameran i iBooken var på den dök upp direkt i iMovie..

Det var ingen noname, det var på en Compaq..

  • Oregistrerad
  • 2002-12-29 23:44
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Hunter78:
:::NIKKE:::

Hmm vet inte vad man ska tro men Ok.

Jag vet att somlig budget Pc eller noname komponenter kan spöka men de är mycket ovanligt speciellt om man kör med Windows Xp.
Kan du säga mig vad för en pc de kör alltså modell samt vad för märke på dator de kör.
Ge gärna specifikt info på delar som finns i dator.
Samt modell på kameran de använder sig av.

FujutsuSiemens (fan det var nog fel stavning). Modellen minns jag inte just nu. De fick den i slutet av sommaren har jag för mig. USB ingångarna fick jag för mig satt på moderkortet.

Canon S45.

Senaste av allt. Canon PowerShot S45 WIA Driver 5.0.0

XP företagsmodellen bundlad.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ErikG:
iApps... Vaffordådå?

1. De är gratis.
2. De är väl integrerade med macen och är "maciga".
3. De är en bra start för nya användare och ändå tillräckligt för många erfarna användare.
4. De är gratis. (Tål att upprepas.)

iApps kanske inte är bra för just dig, men för macen som plattform är de superba!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ErikG:
Jag använder iTunes ibland men inte så ofta. Föredrar att ha stereon på! Finns ju ett antal alternativ på PC också.

iTunes är så smidigt. Det är inte bäst på alla punkter, det har inte den absolut bästa kodningen och det har inte alla avancerade funktioner som kan finnas i andra program. Men det är enkelt, smidigt och kapabelt. Att rippa några skivor, sätta ihop en spellista och bränna den på en ny skiva kunde knappast vara enklare. Har man dessutom en iPod så iTunes verkligen användbart. Det kan fortfarande bli bättre på många punkter, men det är tillräckligt bra för många. Sen lyssnar jag hellre på P3 för det mesta, men det hör ju inte hit.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ErikG:
iMovie? Jag har ingen FW kamera, ingen annan videokamera heller, jag kan hitta många saker jag hellre lägger pengar på än en videokamera. Om jag mot förmodan skulle vilja redigera video så gör jag det på jobbet i FCP eller Avid Media Composer och inte iMovie!

99 procent av de som har en mac hemma och en liten DV-kamera har nog inte ett jobb att gå till med licenser för FCP eller Avid. Och då ska vi inte ens tala om avsaknaden av kunskap att använda sådana program och system. Helt klart är programmet inget för dig (som inte ens vill ha en videokamera) men det finns massor av folk därute som verkligen haft nytta av det, såna som aldrig sysslat med video innan (ja, jag känner såna, det är inte nåt jag bara hittar på).

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ErikG:
Firewire är ju kul i sig om man gillar massor av små och stora tillbehör, och det gör jag... Men jag har fanimig inte råd att köpa dem heller!

Synd för dig. FW är ju bland det bästa som kommit i portväg. Jag har haft nytta av det otaliga gånger. Externa hårddiskar, externa cd-brännare och annat. Inget jag har själv, men när jag lånat andras eller från jobbet. Och nyligen köpte jag en trevlig liten webbkamera med FW-anslutning. Bara en sån funktion som att kunna starta upp en mac i FW Target Mode är värt porten i sig!

Errr.
Jag kan _inte hålla med om att Macarna är kortlivade...
Jag satt och PhotoShoppade på min 120MHz Mac med system 7.5.5 fram till i våras.
Nu har jag en ny eMac.

Och vad gör det att mina polare tycker jag är knäpp?
Att säga att det ena är bättre på grund av nån prestanda-detalj är ju ungefär som om mina heterokompisar försökte förklara... a, vafan, ni fattar...

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2002-12-30 00:06

OT men, är det fler än jag som tycker att det börjar lukta SW igen här på 99Mac?

  • Medlem
  • 2002-12-30 01:16

Jag ville absolut inte låta som ett surkart men det gjorde jag ju!

Jag kommer alltid vara Mac älskare en "die hard fan" på många sätt.

Men jag tycker att prestandan och priset är mac´ens största (gigantiska) nackdelar.
Visst för tusan iAppsen är gulliga, kul, välintegrerade, men är det de som får mig att välja mac istället för pc?

Jag använder min dator till mycket.
Båtkonstruktionsritningar i 2D och 3D på studie nivå. VIRTUAL PC, visst inte Apples fel att det inte finns några program, hade jag pengarna så skulle jag utan att tveka köpa en feting mac och kanske slippa ha en pc öht. Musik och ljudredigering, där är mac´en marknadsledande, men det kräver sin maskin, de är dyra (ursäkta tjatandet)!

Och ja jag ryser till och från när jag använder windows Mac OS9/OSX är ju så OTROLIGT mycket skönare. Men visst fasen fungerar det.

Men så macanvändare jag är... Visst tusan tycker jag att det är kul att spela spel på burken när barnen sover och inspirationen tryter. Finns liksom lite mer att völja på på pc sidan.

Värst är nog trots allt alla j@kla virus på PC´n. Om jag minns rätt så har min fru över 60.000 virusdefinitioner i sitt virusskydd! Detta måste uppgraderas typ varje dag för att vara säker då hon kör massa jobb på sin burk.

Själv har jag aldrig fått ett enda på hemmaplan!

Så min stilla förhoppning är att Steves nyårslöfte blir att lansera en fantastiskt snabb, bra billig maskin som kan spela tasken av PC burkarna på allvar!

[ 30 December 2002, 01:19: Meddelandet ändrat av: ErikG ]

Jag har försökt hålla mig borta från denna tråd men nu faller jag dit ändå.

Jag älskar mac och skulle inte köpa en pc för min egen del någonsin, hoppas jag. iAppsen är underbara och finns lätt tillhands om man jämför med windowssidan. Min pappa och bror har PC. Pappa fick sin digitalkamera innan jul, men saknar ett bra program. Min bror hänger med bättre med sin ixus och löser de problem som uppstår men inte i närheten av iPhotos smidighet. Allt går ju att lösa, men att se pappa gå flera onödiga steg för att rotera, fixa röda ögon och skapa slideshows (ska inte tala om att lägga upp bilder på nätet) känns så onödigt.

Detta talar ju STORT för macen.

Nästa dilemma; Min komis PC har gått sönder, jag vill gärna att han ska köpa en mac, men jag kan inte i hans situation hävda att lägga flera tusenlappar mer på en mac. Plockar du ihop en PC i delar kan du ju köpa även det som inte är det senaste till väldigt låga priser. Det går inte till mac. Han har en lista på INET som hamnar på 4500:- för en 1.8 Ghz AMD som är fullt tillräckligt för honom. PRISET HAR BETYDELSE. (Begagnat är inte nytt alltså inget argument)

Som nixon antyder tidigare att en mac inte skulle tappa mer än 10.000:- på 3 år tycker jag låter väldigt optimistiskt. Stackar den som köper en tre år gamal dator som ny kostat 20.000:- för 10.000:-, han måste ju vara grundlurad.

Att en mac håller för kort tid kan jag inte heller hålla med om. Jag kan bara konstatera att tiden går jä--igt fort. Det är väl på gränsen till 3 år sedan de första G4:a maskinerna kom och det sitter mängder, jag också, och photoshopar för glatta liver på dem. Visst vill jag ha en ny men det fungerar förvårnandsvärt bra. Spel är ju inte min starka sida så jag ska inte uttala mig om den biten. Men det är väl nästan speltillverkarna som tvingar fram hastigheten på wintel-sidan, eller har jag fel.

Jag vet ju för min del att jag värderar iApps:en och framför allt designen till en dyrare prislapp. Men som tidigare sagt diskussinen hamnar oftast fel;
- Varför använder inte fler mac då då?
- Men detta går att göra på PC också, det måste ju finnas liknande program där... (ofta vet inte privatpersoner om värdet på program, de får tag på dem ändå, alltså inget argument).
– Varför är de så dyra?
– Men de är väl mest för grafiska branschen...

Ett sista STORT problem för privatpersoner som företag; Bankernas dåliga Mac-stöd. Inget giroprogram för postens tjänster och att vi ligger sist i utveckarprioritet hos dessa parter.

Virtual PC i all sin ära men i jämförelse till ett macproblem så finns det skäl till varför jag inte vill köra Classic längre. Det känns fel att använda en emulator för något som borde fungera ändå...

Nu ska jag lägga mig, god natt!

  • Oregistrerad
  • 2002-12-30 02:03

Okej, jag vet att jag är en snobb, men jag har inga problem med att Apple burkar kostar mycket pengar. Mitt största problem är att jag känar för lite pengar. Jag har mer eller mindre militanta PC användare i min umgängeskrets. Jag vill inte att dom skall köpa Mac. Dom vill att jag skall köpa PC. Jag vet inte varför. Det är trevligt att dom bryr sig så mycket om mig och att jag skall ha en riktig dator som alla andra så jag kan sno program med samma generösa utbud som dom, men jag vill ha en snygg exklusiv dator med ett väl sammanställt helhetsintryck som inte medför kompromisser i mitt sätt att logiskt genomföra ett arbete. PC erbjuder mig ingenting som är värt att betala något för. Det är pedagogiken i Macen som jag förespråkar. Jag hittar hela tiden olika lösningar och möjligheter. Bara en sådan enkel sak som att droppa en fil på en programikon i OS9 som egentligen tillhör ett anat program. Eller medans man är inne i ett program i OSX, dra in en fil från bakgrunden eller släppa något i ett annat programs fönster. Hur löser jag något sådant i MS systemmiljö? Microsoft har drag n drop, men inte i samma utsträckning som Apple. Men detta är mina lösningar och krav för att lösa problem och framställa ett resultat. Alla är vi olika.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-30 02:06

Vilken dejavu! Kommer in sent i diskussionen som påminner om de tröstlösa, otrevliga, besservissertrådarna vi hade för flera månader sen.

Och konstaterar upprört att "den där snubben" återigen ges fritt spelrum att mässa om sin urusla plattform och fortsätter att vara otrevlig här inne. Visst ska vi ifrågasätta saker och ting och ha olika åsikter som leder till diskussion och utveckling, men det här... suck! S_W, Tage med T eller Erik Wennerberg, kärt barn har många namn. BOOT!!!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-30 02:09
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christopher Anderton:
Redigering har jag nog nästan aldrig sett på PC burkar. (nåja, någon enstaka gång då)

Jodå det händer som sagt. När TV 4 bytte från Mac till pc blev det till slut ett fall för
skyddsombudet (Dessvärre kan man bara se inledningen om man inte är MacWorldmedlem)

[ 30 December 2002, 02:21: Meddelandet ändrat av: Earth ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-30 02:18
Citat:

quote: Microsoft har drag n drop, men inte i samma utsträckning som Apple.

Just det. Testa att dra text eller en bild från Internet Explorer till skrivbordet på en Windows-burk. Hehe! Inget händer!

[ 30 December 2002, 02:18: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

  • Medlem
  • 2002-12-30 02:23

[quote]quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
[QUOTE]Testa att dra text eller en bild från Internet Explorer till skrivbordet på en Windows-burk. Hehe! Inget händer![/quote]Texter funkar inte, men bilder laddas ned till skrivbordet när man drar dem... testa. Om bilderna är länkar, så får man länken istället.

  • Oregistrerad
  • 2002-12-30 02:28

Jag skrev ett uppmanande mail till explorer programerarna där jag beskrev ett problem. Om jag ex är inne i navigator och det finns en länk till en sida som enbart funkar på explorer, så kan jag droppa länken i navigator på ett fönster i explorer och få upp sidan där. Men inte på explorer iconen. Liten miss som jag hoppas blir borttagen i kommande verisioner.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-30 02:34

Ja jäklar.. Fy fasen vad kasst.

Nej, vad jag vill ha är Mac OS X på en helt öppen plattform! Det skulle definitivt slå undan benen för Microsoft och bli den nya standarden.

  • Oregistrerad
  • 2002-12-30 02:37

Känns trevligt att det inte bara är jag som har vridit på dygnet

Hm... vill först av allt säga som [email protected], jag brukar inte lägga mig i sånt här tjafs... när nån påstår att hästar har sju ben eller att pc är bra datorer, ska man bara le lite vänligt och gå undan.
Men nu har jag tagit mig en hrm... julmust... just gjort klart ett jobb... hade inget annat för mig... så jag tänkte att va faaaa.... eh... sorry...

När jag läste lite i tråden, så såg jag att exakt det som NIKKE säger i inledningen är så sorgligt riktigt... PC-anhängarna som uttalar sig emot macar har inte ens en mild västanfläktssusning om hur verkligheten ser ut utanför egna grytet, och vad man kan göra med en ljuvlig Applemaskin... och INTE kan, med en snusDOSa... det är svårt att hålla sig för garv...

Läs nu noga, alla små pc-tomtar, så ska farbror Jan-Åke berätta...

Som väl tidigare framskymtat så jobbar jag på ett medieprogram.
Vi har lite drygt 100 elever.
Vi har 72 macar.
Lite olika modeller, beroende på vad de ska utföra.
22 av dessa 72 var beiga 300MHz-6GB-G3-or mellan 18/2 -98 och 10/6 02. Jag kollade just i fakturapärmen i hyllan bredvid mig.
I nästan fyra och ett halvt år kördes de alltså av våra elever, både under lektioner och under fri arbetstid. De var igång från 08.50 till 16.50 varje dag, hanterades av massor av olika kunniga elever.

I dessa paradisiska och fullkomligt sagolika burkar har vi kört (jag skriver direkt av datorloggen):
Acrobat, Commotion, Cubase, Director, Dreamweaver, EditDV, Explorer, Fetch, Flash, Illustrator, MediaCleaner, Netscape, Officepaketet, OutlookExpress, Pagemaker, Pagemill, Photoshop, Premiere, Quark, QTVR, SoundEdit, Streamline, Toast, plus ett antal småappar, typ ATM, Macamp, Norton, ClarisHomePage osv osv

Samtidigt.

Vi tar det en gång till kanske?
Alla ovanstående program, i 4,5 år gamla datorer, samtidigt. (Jaja, Einstein, inte alla appar IGÅNG samtidigt, men installerade och fungerande:-)
Jag har haft en halv timme per vecka av min tjänst för support, för samtliga burkar, det mesta har varit bara småkrafs som jag kunnat fixa direkt, typiska KVT-fel.
Jag har inte direkt jobbat ihjäl mig:-)

Priset 16/2 -98, med 384 MB RAM, var cirka 20.000, men eftersom jag handlade en del annat samtidigt, så fick vi dem för 18.200.
Supportkostnaderna har varit så nära noll som det överhuvudtaget är möjligt.

I flygeln intill oss huserar Samhällsvetenskapliga programmet. De har cirka 35 stationära pc. De måste bytas nu under våren, för av nån oförklarlig anledning funkar det inte längre... trots att de har så snabba processorer... och gigantiska hårddiskar... På sista ekonomimötet före jul fick jag höra att de kostat i snitt 8.000 kr per år i support. I tre år. 35 gånger 8 gånger 3.... HÄPP, sa´ lindansar´n...
Det är klart... dom har väl varit tungt bestyckade dom där kanonerna...?
Jodå... med Officepaketet. Enbart.
Hårda grejjer...
För 2 år sedan inhandlade sp 15 pc-laptoppar. Tre är användbara idag, resten skrotade:-)
Under senaste två åren har det varit obegripligt mycket frånvaro på sp under månaden före inlämnandet av specialarbetet... Eleverna har varit tvungna att sitta hemma och jobba... i snitt 15% av Windowsfönstren har varit lite tvärstängda... En av pluggets datatekniker har knallat rätt in i den berömda väggen p g a överansträngning eftersom det är likadant i de andra flyglarna...

Visst... pc e´ bra... å jorden e´ platt...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::

En bekant med PC fick en digitalkamera i julklapp. De ahr sedan dess plåtat en del, men har ännu inte lyckats få den att funka med deras PC. De ringde mig på julafton, juldagen två gånger och sen har det eskalerat. Så jag kom över med min nya iBook. iPhoto drogs igång och in kom bilderna.

Sen satt jag och tre ur familjen och läste manualer. Ladda ner drivrutiner. Kollade på microsfts hemsida. Efter tre timmar gav jag upp. Det funkade inte. Imorgon skall de besöka expert IGEN. De får väl samma svar att kameran fungerar och det är Xp det är fel på. HemPC supporten kan inte ge några svar. Canon gör vad de kan. Men kameran vill inte med XP.

Jag har gjort misstaget att ansluta en kamera innan drivrutinerna är installerade. Givetvis funkar inte kameran. Efter många om och men så installerade jag om burken (Win2000), följde bruksanvisningen till kameran, anslöt kameran när datorn uttryckligen bad om det. Då funkade det perfekt.
Lite off-topic men jag ville delge min lärdom att handskas noggrant med allt som har med USB att göra. Har viss erfarenhet av USB, så misstaget ovan borde jag egentligen aldrig gjort.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2002-12-30 10:57

Jodå,macar kan gå sönder jättefort.Min höll som sagt två månader.Dessutom var det Fredagen den 13 det hände.Fortfarande har jag inte ens kunnat lämna den för reparation.Men i mitten av Januari har jag blivit lovad att få komma med den.Inte illa va?

Så tills vidare får jag hålla tillgodo med min väl fungerande noname PC.

Edit:Tillägg.
Nätagget gick föresten sönder i sommras på min nonamepc.jag skickade in det till dataparadiset.com,där köpt den,på en onsdag.På måndag dök det nya nätagget upp.Så kan service fungera.

[ 30 December 2002, 11:06: Meddelandet ändrat av: Ariel ]

  • Oregistrerad
  • 2002-12-30 11:14
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ariel:
Jodå,macar kan gå sönder jättefort.Min höll som sagt två månader.Dessutom var det Fredagen den 13 det hände.Fortfarande har jag inte ens kunnat lämna den för reparation.Men i mitten av Januari har jag blivit lovad att få komma med den.Inte illa va?

Vad då komma med den i januari? Du skall ju lämna den snabbt! Har du köpt den genom en lokal ÅF eller per postorder eller Applestore?

Det tar ju bara tid att inte skicka in den.

De 70-tal macar vi köpt i år har alla fungerat utan problem. Har haft en iMac med en dödpixel, det är allt.

Bevaka tråden